GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 56

Aihe: Fatbike 4.0 vaiko 4.8 (tai mitä näitä nyt on lähes 5 tuumaisia)

Fatbike 4.0 vaiko 4.8 (tai mitä näitä nyt on lähes 5 tuumaisia)

Moi

Olen hankkimassa läskipyörää ja yksi olennainen ero eri pyörissä on vakiorenkaiden leveys. Kokeilemissani (maastossa) pyörissä on ollut levempi rengastus ja olen tykännyt niistä, koska kosteiden paikkojen ylitys on ollut niin helppoa. Kysymys oikeastaan kuuluukin, riittääkö tuo 4 tuumainen?

Pakkeli

Mulle 3.8 riittää kesällä.
    Talvella keulassa 4.7.
    Takana 4.0 tai 4.7.
    4.0 isommilla nappuloilla niin puree lumisessa mäessä ja kovalla lumella.
    4.7 tuo hieman kantavuutta lisää, mutta ilmeisesti 5+ vielä enempi.
    Se on sitten eri asia missä sellaista ajat ja kuinka kauan. Kilometrejä vai kuukausia.
    Sanoisin että 4 riittää jos haluaa.
    Toisille taas ei riitä mikään

Ehkä se olennainen juttu on se, että paksua valitessaan huomioi sen, että haarukoissa on tilaa siirtyä halutessaan käyttämään jatkossa vakiorengastusta leveämpää kumia.
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

^Tämä oli mulla juuri yksi kriteeri kun läskiä ostin. Mutta kun en silti saanu sitä ICT:tä.

Skillä oli hyviä pointteja. Sanoisin että kysyjän kannattaisi hankkia joku kohtuuhintainen, vaikka käytetty läski, ja ajella yksi vuosi niin löytyy ne omat ajomaastot ja oma käyttötarkoitus. Joku retkiläski leveillä vanteilla ja kaikin mahdollisin kiinnikkein kontra joku sporttimalli ovat niin erilaisia että ei niillä samoja ajoja oikein ajella, tai ei ajella samalla tavalla ainakaan.

Jep, kiitoksia kommenteista!
    Tosiaan tuo on totta, että pääasia kunhan leveämpikin sinne mahtuu. Ja ilmeisesti niin, että vanne on 80mm. Joitakin pyöriä näkyy olevan myös 65mm vanteilla.
    Pyörän käyttötarkoitus on sinänsä aika selvä: talviajo ja kesällä helppoja maastolenkkejä.

Varmaan jonnin verran vaikuttaa myös minkä kokoinen/painoinen olet, kevyelle kuskille oletettavasti riittää kaposempikin kumi kelillä kuin kelillä. Itse noin 85kg ajokamoissa ja hienosti on täällä etelässä pärjännyt 4.0" kumeilla muiden mukana, veikkaisin että aika harvassa on ne kelit jolloin leveämmästä on selkeästi hyötyä mutta mukavuus saattaa parantua entisestään.

mutanaama Guest
    Suuri osa ajokavereista, joita nyt on kuitenkin melkoinen määrä, pitää 4" rengasta täysin riittävänä. Osa, minä mukaanlukien haluaa taakse vähän tuhdimpaa ja kantavampaa talvisaikaan pehmeillä poluilla. Tänään ajelin juurakossa omaan tottumukseen liian pienillä painoilla, ehkä 0,5 bar 4"hodagilla ja kivaa oli. Rengas imi juuret ja pystyi tykittämään sen mitä jaloista lähti, mikä ei nyt paljoa ole, mutta isommasta renkaasta en olisi kokenut saavani mitään hyötyä. Samaten kantavuus olemattomilla poluilla ja mudassa oli täysin riittävä, enkä kaivannut yhtään muhkumpaa alle. Kuskin paino ajokamoineen +90kg, ajomaastot lähinnä juurakkoa ja kivikkoa.
    Ski sen tuossa jo puki sanoiksi

zipo Guest
    Espoo?
    Tuolla on käsittääkseni runsaasti polkuja ja käyttäjiä.Pohjat kovettuu nopeasti joten tuskin talvella tarvitsee äärimmäistä kantavuutta ellei halua olla polunavaaja lumimyräkän jälkeen.
    Kesäkelillä helpot lenkit ajaa ihan millä vaan.Keposammalla yhdistelmällä kauemmas tai halutessa vauhdikaammin.Fatbikellä reviiri laajenee kun tekee mieli käydä tsekaamassa
    kaikki edes jollainlailla polulta näyttävät kulkureitit kun on kalusto jolla sen voi tehdä paljon paremmin kuin normimaastopyörällä.
    Kosteikko,suo tms?Hmmm,noilla ajaminen on tuurista kiinni ,ratkaisevaa on minkä ajolinjan sattuu ottamaan jota pitkin pääsee ajamalla eteenpäin.
    Pelkästään rengaskokoon ei kannata tuijottaa ja luulla että sillä leveämmällä menee helpommin tai että kapeella sitten rullailaan polkematta.

1.Osta pyörä joka tuntuu ihan parkkipaikka pyörittelyssä omalta .Ammattitaitoinen myyjä osaa auttaa
    säätämään fillaria sopivammaksi.
    2.Tsekaa kehien sopivuus tubeless käyttöön ja rengastus.Halppispyörään saataa tulla useamman satasen päivitystarve.
    3.Kampisetti ja varsinkin takanapa ovat komponentit joissa valmistajat tekevät suurimmat rimanalitukset muuten asiallisissa pyörissä.

Leveämmässä renkaassa on etuna myös halkaisijan kasvaminen? Kaiken muun lisäksi. :P
    Muhkumpi on paree. IMO.
    Jotkut kuulemma jopa väittää että ero on huima 27.5"ja 29" välillä normimaasturissa.

markettipyörämies Guest
    Omasta ja vain omasta puolesta, kun mulla ei ole ajokavereita tai muitakaan kavereita ja optimivanneleveys/rengastus on jo päätetty isojen poikien keskuudessa, suosittelen kuitenkin 100mm-vannetta ja mahdollisimman leveätä kumea kaikkiin olosuhteisiin. 4" ei riitä. Jos arvostaa mukavuutta ja hyvää pitoa/kantavuutta kosteissa paikoissa on mielestäni 100mm vanne ja iso kumi paras valinta.

Hear, hear.

zipo Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zipo Katso viesti
    Pelkästään rengaskokoon ei kannata tuijottaa ja luulla että sillä leveämmällä menee helpommin tai että kapeella sitten rullailaan polkematta.
    Markkinoilla on runsaasti vaihtoehtoja ja varmasti löytyy se sopiva rengaskoko sen jälkeen aloitetaan passelin renkastyypin etsiminen.
    Nana voisi ostaa fatbiken niin saataisiin uutta ja informatiivista näkökantaa päivittäin kelien ja kellonaikojen mukaan.

No offense.
    On tietty olemassa niinkin muhkuja renkaita ettei mahdu edes spesiaali leveässä läskissä pyörimään niin ettei osu ketjuun kiinni.
    Sorry oli ihan pakko.
    zipo muokkasi tätä : 29.07.2015 at 11.46 Syy: Mihin kohtaa hymiöt ettei herneillä?

^En mä vaivaudu moiseen.
    Alla oli ostettaessa sysipaskat reNkaat, vaihdoin kerran ja en mä muita ala puljaamaan.
    Nää sopii mulle. Käytän ajan ajamiseen.

EDIT: sainko sitten tuurilla omaan makuun sopivat kerralla, en tiedä. Vai onko nää renkaat vaan niin perhanan hyvät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zipo Katso viesti
    On tietty olemassa niinkin muhkuja renkaita ettei mahdu edes spesiaali leveässä läskissä pyörimään niin ettei osu ketjuun kiinni.
    Sorry oli ihan pakko.
    Jos tää oli mulle niin pakko puolustautua.
    Ketjuun kiinni ottaminenhan ei johdu renkaasta tai pyörästä mun tapauksessa.
    Uuden Direct mount-rattaan chainline on jostain syystä perin outo, oisko tehty leveämmälle keskiölle. Mä näistä mitään ymmärrä.
    Jos takana on 11t käytössä(harvemmin), ketjulinja on aivan vinksallaan. Ratas on varmaan 5mm liian sisässä, pitäis oikein mittailla kun sais aikaiseksi.
    Rallinaaman 30t-rattaalla no problemo.

zipo Guest
    Taisi olla about vuosi sitten kun joku papparainen hehkutti Budin puolesta etusena niin että veti melkein herneen nenään kun
    fillarin setupin toimivuutta "kyseenalaistetiin".
    Samaten sille naureskeltiin kun se laittoi sellasen mummopyörämallisen juuri markkinoille tulleen kuitustongan fillariin.Vuosi oli ???
    Mä luulen että sulla on ei ainostaan hyvät vaan parhaat renkaat koska ei ole tarvetta päivittää.
    Pitäisi varmaan ajaa enemmän kun renkaat ei kulu tänä kesänä samaanmalliin kuin ennen.
    Ride on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Leveämmässä renkaassa on etuna myös halkaisijan kasvaminen? Kaiken muun lisäksi. :P
    Muhkumpi on paree. IMO.
    Kyl näi o. Boonuksena - tai ei ehkä vähäpätöisimpänä seikkana, "muhkumpi" näyttää maastokamppeessa aina paremmalta, olipa kyseessä läskipyörä tai maasturi.

Ajomaastojen ja tottumuksien mukaan valitsisin. Vauhdikkaampaan ajoon hodag tai joku muu max 4" on hyvä. Mönkimiseen ja ryömimiseen sitten isompaa.
    Väittäisin myös että talvellakin pärjää kapeammalla jos ei umpihangessa aja.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously

No kuka noita jaksaa vaihdella? Mä ainakaan en.

Samoilla kumeilla kaikki ajot, ei tartte säätää.

EDIT: eiliseen fiilistelyynkin sisältyi kaikkea mahdollista; asfalttia, hiekkatietä, suota, mutaa, kivikkoa, alamäkee, mönkimistä, tykittelyä jne...
    Kyllä hyvä allrounderi alla on lyömätön. IMO. Koska mulla ei ole kuin läski.

mutanaama Guest
    No niinku vaikka minä, vaihto kestää muutaman minuutin, ja taas saa uutta perspektiiviä

Onko Mutis muuten millon vaihtanu viimeksi "takaisin paksuun"?
    Tai leveisiin kiekkoihin?
    Kokemuksia läski vs. laihempi?

Ja mulla nyt ei vaan satu olemaan varallisuutta eikä tiloja useille kiekoille.
    Jos olis, ne hyödyntäisin nastakumeille. Tuskin muuten.

Kumien vaihto taas ei mene muutamassa minuutissa. Multa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama
    Suuri osa ajokavereista, joita nyt on kuitenkin melkoinen määrä, pitää 4" rengasta täysin riittävänä. Osa, minä mukaanlukien haluaa taakse vähän tuhdimpaa ja kantavampaa talvisaikaan pehmeillä poluilla. ...
    Haluais ehkäjuu muttakun ei *piip* mahdu. Enkä ala raamia jonku *piip* takanakkeron takia päivittää.
    Jos tuo joskus jää rekan tahi junan alle niin sit on pakko mut siihen asti ei yhtään hävetä tunkkaa...
    Tosin, onhan mulla kokeiltuna se Nuppu 80mm kehällä.... Hmm, nytkun ei oo enää etuvimputinta niin vois taas häröillä....
    Ajamaan? Pfffht.
    Shimaani muokkasi tätä : 29.07.2015 at 14.22 Syy: Herramakieasuss! Toikin kuva on yli 2-v vanha.....
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Tässäpä olis Halpahallista

^ Nyt se löytyi !!
    Kun kerran suoriteltu käyttäjän pituus on n.140 cm ja siitä ylöspäin niin tollahan pärjää koripallomaajoukkueen kunditkin
    Ja kysyntä on läskeillä nyt niin kova, että tuon hintaa on ollut vara jopa korottaa siinä kun äksäksäksälläkin sortuu kaikennäköisiin ennakkotilaajan halvennuskampanjoihin ja muihin vastaaviin jallituksiin,,,
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

Kokeilin moista (S)tokmanissa ja hyvä oli, että nostaa jaksoin.

Ja renkaista, muhkumpi on musta myös kesällä parempi. Itse en ymmärrä kapean vanteen ja muhku kumin yhdistelmään. Paremmassa läskissä mulla 80 mm vanne ja laiha 4,8" gummi ja se parempi musta polulla kuin huonomman 70 mm vanne ja 4" gummi.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

4,8" mulle kiitos, vauhtia kun ei ole ja meno muutenkin epävakaata.
    Fatboyssa Bud ja Lou ja nallevassussa BFL:t ,kyllä paljon mieluummin FB:llä ajan vaikka aika samanlaisia pyöriä kumpikin.
    Laitoin nallevassuun BFL:t koska se on perheen käytössä ja isommat ei mahdu taakse, noilla renkailla paljon rullaavampi ja sitä kautta keveämpi ajaa.

zipo Guest
    @Kuntoilija ,Voisitko laittaa myös kuvan molemmista pyöristä,niissä saattaa olla muitakin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia eroavaisuuksia kuin pelkkä rengaskoko.
    Ja jos viitseliäisyyttä löytyy sanojen lisäksi niin käyttäisitkö puntarilla molempien kiekot sellaisinaan eli suoraan alta vaaalle.Fair play hengessä.
    Kapee vanne muhkumpi rengas?Ymmärrä?Tarkoitatko ettet ole kokeillut moista yhdistelmää vai että se näyttää hölmöltä tms?
    Nyt sun on pakko tulla meidän poluille eli laitetaan joku päivä sun ononeen mun takakiekko ja heitetään testilenkki,sitten kerrot onko järkeä kapea vs leveä kehä.
    Höh.Etusta ei saa muutettua rds:ksi .Tietty rullailet myös verrokiksi meitsi dieettiTrekillä,enkä pahastu arvioista.Jos ajanut niin pystyy myös oikeasti perustelemaan eikä
    ainoastaan mutuilemaan.Senverran usein olen joutunut kääntämään takkini koeajojen jälkeen niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä että kuvien,kommenttien ym ei kokemukseen perustuvilla seikoilla ei merkitystä.
    Hommaan heti vaikka tälläsen uberläskirenkailla varustetun jos on hintansa verran parempi kuin nykyinen,joka haen takkini?
    Kuvassa oikealla oleva 4.8" mikään iso ole ensi syksynä vaikka kyllähän hullun norjalaisen projektin kaikki tietää.

Sivuprofiili

Tota samaa kuvaa, siis alempaa joissa nojaavat seinään, olen jossain topikissa ihmetellyt ja kun mittaa viivottimella ihan vaan vanteita näytössä niin ton isomman vanne on selvästi isompi halkaisijaltaan. Kai ne 26 on molemmat.
    Voi olla tietty että jokin vääristää mutta kyllä jonkunnäköinen kuvankäsittely kävi kanssa ajatuksissa. Ei silti, ihan varmasti kunnioitettavan kokoinen kumi.

Vaikkei kokemusta paljon vielä olekaan niin en mäkään oikein usko tuommoisten superheviduty kumien ylivoimaisuuteen. Tottakai jossain erikoistilanteessa, hankikanto tai kelkanjälki jollain kelillä yms, jossa ollaan kantavuudessa ihan rajoilla, voi olla hyväkin mutta ei missään yleiskäytössä. Semmoiset erikoistapaukset on aina niin lyhytaikaisia ettei taida kannattaa hankkia kalustoa semmoiseen. Ja iso nyt vaan on aina painavaa ja ei se hyödyksi ole. Ainakaan mulla.

zipo Guest
    [QUOTE=J.Kottenberg;2410931Vaikkei kokemusta paljon vielä olekaan niin en mäkään oikein usko tuommoisten superheviduty kumien ylivoimaisuuteen. Tottakai jossain erikoistilanteessa, hankikanto tai kelkanjälki jollain kelillä yms, jossa ollaan kantavuudessa ihan rajoilla, voi olla hyväkin mutta ei missään yleiskäytössä. Semmoiset erikoistapaukset on aina niin lyhytaikaisia ettei taida kannattaa hankkia kalustoa semmoiseen. Ja iso nyt vaan on aina painavaa ja ei se hyödyksi ole. Ainakaan mulla.[/QUOTE]
    Samoilla argumenteilla perustelin etten osta fatbikea kun kokeilin Shimun ostamaa Pugsleytä heti messujen jälkeen.(Oisko ollut toka fatbike siihen aikaanSuomessa)Vuosi oli ????
    Niin joo olihan ne hemmetin erikoisia muutenkin .Eksotiikaa lisäsi offset puolaus,rengasvalikoima,vanteet ja mielestäni käsittämättömän kova hinta täysjäykäksi Surlyn teräspyöräksi.
    Salsalta tuli Muklukin ja OnOnen sai aikaan fattisbuumin economymallilla.Minäkin sorruin läskipyöriin totaalisesti kun gen2 Mukluk tuli markkinoille kohtuuhintaan.Oli rengasta,170mm perää,kampisettiä jne.Wow vähänkö upeeta ja mahtavaa.
    Tod.näk melkoinen qfactori 5"+Rungoissa vai jos niilä on joku boost148 tapainen kikka saada ketjulle,renkaalle tilaa ilman tosi leveetä kampiseetiä.

Shimu tai Zarni voisi kuvauttaa Pugin orkkiskunnossa jonkun tämänpäivän hipokuitupelin vieressä,photshoppaus hyväksytään.

Puksua ei saa enää orkkiskuntoon kun ne huikeanleveät (ja käsinkiillotetut) LargeMarge kehät meni Toikalle yhteen rojektiin (Middleburnin navat on vielä ajossa) mut aika likelle pääsis ku laittasis alle RD:t, Endo/Larry kumit ja orkkiskeulan. Mahtais tulla melkoinen nostalgiapläjäys...... Olikohan se 2010?
    Shimaani muokkasi tätä : 30.07.2015 at 11.28 Syy: kiikkustuoliin täs joutaa jo

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •