GarminElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 9 / 9

Aihe: Le Problemos Hammasratas/vapaaratas, poljen "tyhjää"? (sis. Kuvan)

  1. #1
    oma Guest

    Kymysys Le Problemos Hammasratas/vapaaratas, poljen "tyhjää"? (sis. Kuvan)

    Terve,

    Intro
    Olen uusi foorumilla ja olen myös uusi polkupyörän kokoamisessa, aina tähän ikävuoteen '25' saakka olen pyörällä polkenut ilman huoltoja ja uus alle kun vanha on alkanut natisemaan. Jostain kumman syystä sain tälle kesälle inspiraation pyöräilyyn ja samalla pienoiseen D.I.Y. projektiin, eli ostin 'valmiin' käytetyn ruoskan joka sattui olemaan oikean värinen "hinta ihan muutaman kympin". Tämän jälkeen ostin uuden ratin "tanko" ja ohjainstemmin, ostin myös uuden threaded-top-nutin (tosin väärää kokoa) vanha kelpaa toistaiseksi vaikka kierteet rikki, vielä ostin myös ns. decalit eli tarrat pitäähän punaisessa paholainen olla Schumin näköinen (saattoi olla virhe, taitaa houkutella varkaita nyt helpommin..).



    Le Problem / ACT I
    Tosissaan pyörä oli valmis käsikahvoja lukuunottamatta ja olin jo satulaan istahtamassa kunnes pettymyksen ääni oli suuri, polkimet pyörivät tyhjää ja ratas pyörii mutta ei tarraudu renkaaseen. Ei muutaku miettimään että mikä ongelma rengas irti ja pähkäilemään, välillä kun sormilla väännän hammasratasta se tarrautuu mutta useammin pyörii tyhjää molempiin suuntiin.

    Desperation Hits / ACT II
    Noniin lähen ruuvailemaan kaikki mahdolliset pultit ja mutterit irti takarenkaasta, ja kas kas saankin kaikki irti kuin ihmeen kaupalla. Toki hammasratas on yhä kiinni navassa johtuen että minulla ei ole tämän irroittamiseen oikeita eväitä eli työkaluja. Ongelma is there still, no mietin voisiko ongelma olla vanhassa rasvassa, joten otan pallerot irti (oikeata termiä en tiedä näille hopeisille kuulille), ajattelen samalla putsaavani takapyörän, hinkkaan vanhalla pesuharjalla ja pyörä näyttää kuin kaupasta ostetulta. Ajatus olisi seuraavaksi hakea polkupyörärasvaa ja asentaa pallerot takaisin.

    Ask & Solve / Final ACT
    1. Onko ongelma edes hammasrattaassa vai onko ongelma mahdollisesti jossain muualla ja rasvaus tuskin ratkaisee ongelmaa?
    2. Mistäköhän löytäisin uuden mutterin threadedin locknuttiin koko on kai 1" 1/4 tästä en ole aivan varma mutta 1" 1/8 oli ainakin liian pieni.

    Täytynee käydä sitten pyörähuollossa.. Kiitos Tomi.
    oma muokkasi tätä : 16.07.2013 at 23.21

  2. #2
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Ne hopeiset pallerot ovat laakerikuulia. Ongelma ei johdu niistä.

    Ongelma on vapaarattaassa, eli tuolla hammasrattaiden sisällä. Jos laitat navasta merkin ja mallin, joku varmaan osaa kertoa korjausohjeenkin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    359
    Joko ostat Shimanon pakkaan sopivan avaimen sekä ketjuruoskan tai menet paikalliseen pyöräliikkeeseen irroituttamaan pakan. Sen jälkeen 10, tod. näk. 11 tai 12 millisellä kuusikoloavaimella irroitat vapaarattaan ja menet paikalliseen pyöräliikkeeseen tilaamaan uuden. Hoituu helpoiten navan mallinumerolla joka löytyy navasta pinnojen välistä. Alkaa kirjaimilla HB-Mjotain. Kasaat päinvastaisessa järjestyksessä uuden vapaarattaan saatuasi.

    Joku ehdottaa varmaan vanhan öljyämistä/rasvaamista/purkamista, älä kuuntele vaan tilaa uusi. Vanhan elvytys ei kannata.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    622
    Lainaan tätä komean kuuloista riimua.

    Ongelma on sama, meinasi vapaaratas jättää matkalle kun rupesi polkemaan tyhjää, onneksi ei leiponut kiinni sentään ja sain prutkuteltua himaan asti. Vapaaratas jää osassa kierrosta pyörimään tyhjää mutta joku nappaa toisinaan kiinni siellä navan sisällä ja taas matka jatkuu niin kauan kuin pidän vedon päällä. En ehtinyt avaamaan vielä.
    Koskaan en ole tota vielä avannut/rasvannut kun on toiminut vaikkakin ronksutellut välillä (mut toiminu ) Napa on fulcrumin red metal 10:n ja matkaa sillä on takana vasta rapiat 30k.

  5. #5
    https://m.youtube.com/watch?v=f19BGYc5ysA
    https://m.youtube.com/watch?v=X9gIEG1db0s
    Tuolta selviää kasettipakan ja navan irroitus sekä navan purkaminen ja puhdistus. Kasatessa rasvaa laakereihin ja öljyä vapaaratasnavan kynsiin. Puhdistuksessa ei kannata käyttää vesipohjaisia litkuja koska nuo osat ruostuu helposti.

  6. #6
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Paitsi että Fulcrumeissa on aivan erilainen (ja yksinkertaisempi) vapaaratas. Aiemmat linkit eivät päde niihin.

    Tuossa ainakin Fulcrum Zeron video

    https://www.youtube.com/watch?v=DXtrJB7hHoY
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  7. #7
    Tuli näköjään postailtua vähän bonkkilinkkejä. Oli niin vähän viestejä ketjussa, että erehdyin luulemaan tätä tuoreemmaksikin ja vastasin aloituspostaajan ongelmaan. No vahinkoja sattuu. Voitelu- ja puhdistusainesuositukset pitäneevät paikkansa Fulcruminkin kohdalla.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    622
    Äsken yritin irrottaa mutta meni sormi suuhun kun en uskaltanut paukuttaa siitä akselin päästä kun olin avannut ei-vetopuolen mutterit. Jäkittää kiinni vaikka kuvittelin lähtevän työntämällä. Pari kuvaa:
    Tältä se näyttää mutterit irti, tuolla akselissa ei ole mitään kuusikoloakaan.


    Ja tässä vapaaratas, ei mahdu mikään mun avain tohon sisemmän mutterin alle.


    Miten ammun irti? Heitän kohta jorpakkoon.
    kaldera muokkasi tätä : 05.08.2015 at 02.26

  9. #9
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tuo Fulcrum Metal 10 on hyvin pienen kuukkeloinnin mukaan teollisuuslaakeroitu, eli siihen pätee Fulcrumin halvemman pään kiekkojen ohjeet.
    Puulaakin kotisivuilta löytyy ohjeistusta!
    I väntan på ännu dåligare tidet

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •