LostInLaplandBikeshopGiantElectrobike
Sivu 22 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 72 122 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

^http://www.konaworld.com/rove_st.cfm ei mulla muuta

Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla

IncBuff Guest
    Tuleekohan euroopan mallistoon ollenkaan kun ei näy jälleenmyyjien listoilla niin kuin muut uutuudet.

Kiitti tuosta Genesis Datum-vinkistä ja linkistä. Minulle täysin uusi juttu.

Anteeksi nyt, mutta kyllä tämä palsta on niin tech-talkia kun vain voi ikinä olla. Ja eikä siinä ole sinällään mitään pahaa tai kyseenalaista. Siksi minäkin olen tässä (ja nyt) mukana. Kiinnostuksesta pyöräilyyn ja myös pyöriin. Ihan sama millä ajaa kommentit sopivat meillä palstalaisille yhtä hyvin suuhun kuin sille protestanttiselle kirkkoherralle, jonka mukaan kaikki uskonnot ovat yhtä arvokkaita.

Jos tuohon mun aikaisempaan viittaat, niin en lainkaan väistellyt tekniikkaturinoita, vaan viittasin siihen, että jos jonkun mielestä on mielekkäämpi ajaa hiekkateitä kapeilla renkuloilla ja enemmän maantiespekseillä, niin sitten kannattaa tehdä niin. Ei se varmasti mukavinta ole ja tuskin nopeintakaan, mutta jos se juttu onkin just siinä...

Valintoja, valintoja. Jos haluaa päästä täysiä asfaltilla, pitää vähän tinkiä vauhdeista soraspooreilla. Jos haluaa päästellä soraspooreilla täysiä, pitää hyväksyä, että asfaltilla mennään vähän hitaammin. Jos haluaa alle yhdeksänkiloisen pyörän, pitää valita haluaako teräsrungon vai levarit. Mutta jos nimenomaisesti haluaa kuiturungon, tuossakaan ei ole mitään ongelmaa.

Melkolailla tuollaiseen kuiturunko, levyjarrut, vähän krossaria pitempi akseliväli ja ehkä myös matalampi keskiö, haarukoissa tilaa 30-40 mm kumeille -tyyppisiin spekseihin ainakin isommat fillarilafkat tuntuvat tällä hetkellä kovasti uskovan.

Makuasiat on sitten erikseen. Musta myös alle 9 kiloa on kiva ja teräsrunko on ehdoton. Siksi jarruttelen vannejarruilla. Etuhaarukoita mulla on kaksi: yksi täysteräinen ja yksi täyskuituinen. Teräksisellä on mukavampi ajella, mutta kuituisella ohjaus on tarkempi ja etupää vähän kevyempi. En ole vielä osannut päättää, kummasta tykkään GG-touhuissa enemmän. Krossatessa tuo kuituinen taitaa olla parempi. Tämän kesän olen grindaillut pääasiassa Grifoilla. Ne rullaa siinä, missä sileämmätkin, mutta kurveihin saa päästellä huolettomammin ja vetopitoa on Reitti 2000:n mäentöppäreissä paremmin. Niinpä mun GG-speksi ei tällä hetkellä eroa syksyn krossispeksistä muutoin kuin pullotelineiden osalta, joita krossatessa ei ole. Lenkit poljen yleensä asfalttia mahdollisimman paljon vältellen. Mielummin kierrän vaikka vähän ja poljen hiekalla. Sen verran Crosshairsiin on tullut ajettua jo sielua ja muutama denttikin, että ihan heti en kuituiseksi vaihtais. Kuvan kuosissa 8,9 kiloa, krossikuosissa vähän vähemmän. Suora tolppa vaihtui joku aika sitten takajättöiseen ja sentin pitempi stemmi on tulossa testiin. Muuten näyttää samalta, kun on näyttänyt muutaman vuoden.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samalta eli hemmetin herkulliselta!

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tuleekohan euroopan mallistoon ollenkaan kun ei näy jälleenmyyjien listoilla niin kuin muut uutuudet.
    Kyllä tulee ja on jo listoilla jostain syystä muut kuin Rove AL uupuvat vielä Konan sivuilta.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vispe Katso viesti
    Kyllä tulee ja on jo listoilla jostain syystä muut kuin Rove AL uupuvat vielä Konan sivuilta.
    Ei ollut vielä päivällä kun tuota kirjoitin nyt näemmä on

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei ollut vielä päivällä kun tuota kirjoitin nyt näemmä on

Pyörä- ja tievalinnoistahan tässä on tosiaan kyse. Itsekin ajaessani GG-henkisesti toki välttelen niitä asfalttiosuuksia. Samoin välttelen sellaisia polkuja tai haastavampia teknisiä osuuksia, joita taas tykkään ajella vaikkapa läskillä. Enkä myöskään etsi krossipyörää, jollaiseksi tuota Gunnariakin sovitellaan tekstin mukaan. Pointtini oli, että jos pysyttelee niillä kotimaisilla hiekkateillä, jotka ymmärtääkseni ovat gravel grindingin juju, niin ainakin Suomen olosuhteissa juuri nämä vallitsevat pyörätehtaiden trendit tuntuisivat puhuttelevan minua. Jokainen toki ajelee sillä millä haluaa, parhaaksi katsoo tai mihin budjetti venyy. Tämä kuuluu minunkin todeta. Mitä tulee noihin omiin mieltymyksiini, voinhan olla väärässä, sillä en ole vielä yhtään noista neljästä kandidaatista kokeillut. Ja kun tilannen oman filoni, niin saan sen samalla koeajettavaksi eli siis laitettuani tiskiin ison kasan pätäkkää briteille tai teutoneille. Itku voi vielä tulla monestakin syystä.

Mutta komea on Stenu tuo settisi. Erityisesti Campa puhuttelee, jota eivät isot tehtaat tarjoile juuri muualle kuin maantielle jos sinnekään. Mutta kuten olet täällä kirjoitellut, niin keveys on osin saatu aikaiseksi v-jarruilla. Minä taas haluan ehdottomasti levarit. Nykyisessä cantilever GG-vehkeessäni (on oikeasti maantiefilohenkinen cc) ilmeisen aggressiivinen ajotyylini ja suurehko kilometrimäärä kelissä kuin kelissä tarkoittavat uusien kiekkojen ostoa vähintään joka toinen vuosi. Ja kyllä. Minulla on Koolstopit. Lisäksi minä nyt vain satun pitämään hydraulisten tuntumasta yhtä paljon kuin vihaan jumittavia vaijereita. Mutta ei tässä vielä olla terästäkään runkomateriaalina hylätty. Myönnän avoimesti jumittuneeni kenties liiaksikin tuohon keveyspuoleen. Eniten pelottaa, että onko tuo kuitu riittävän mukava hiekkateille. Tälle ei ole tullut kovin paljon puoltoääniä esim. tässä ketjussa.

Vielä noista teistä. Pääkaupunkiseudulla on yllättävän paljon hiekkateitä etenkin jos haluaa laskea vaikkapa keskuspuistojen (Helsinki ja Espoo) väylät sellaisiksi. Nämä puistoväylät on kuitenkin pian koluttu eivätkä tarjoa kummoisia tarinoiden aineksia. Mutŧa kun laajentaa karttalehteä vaikkapa Sipoon suuntaan, niin siellä sitä gravelia riittää jo ihan toisella tavalla.

Tulipa taas.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Joo onhan toi tosissaan nykymaailmassa jo vähän museokamaa, kun levarit alkaa olla perusjarruratkaisu oikeastaan ihan kaikissa fillareissa markettipyöriä myöten.

Maasturissa mullakin on levarit, mutta kapearenkaisessa nimenomaan tykkään noiden mini-V-jarrujen tuntumasta. Paulin Minimotoja kiinnostaisi kyllä vielä kokeilla, niissä kun on oikeat laakerit, voisi toiminta olla vielä miellyttävämpää. Musta Campan kahvojen jarrutusgeometria on huomattavasti parempi kuin Shimanon ja jonkin verran parempi kuin Sramin. Tuolla Campa/TRP 8.4 -yhdistelmällä jarruissa on voimaa niin paljon, että kahvoilta ajaen molemmat jarrut saa yhdellä sormella jarruttamalla lukkoon asfaltillakin. Jarruvoiman säätely on huomattavasti tarkempaa kuin mekaanisilla levareilla. Maantiehydroihin en osaa verrata, kun ole koskaan sellaisia kokeillut.

Jarruvaijereiden jumiutumisongelmia mulla ei ole ollut koskaan, vaikka en mitenkään erityisen usein niitä uusi, enkä edes huolla. Jarrupaloina Koolstopit ei musta ole ihan maineensa veroisia. Swissstopin vihreät ja siniset on kaikin tavoin parempia. Jarruvaijereina käytän Trickstuffin Highflexejä, jotka on samaan tapaan punottu kuin vaihdevaijerit. Niillä tuntuma on aavistuksen vielä herkempi kuin perinteisillä paksuista säikeistä kierretyillä vaijereilla.

Mitä vanteiden kulumiseen tulee, niin hyvä resepti on hankkia sen verran hyviä napoja, että niihin viitsii vaihdella vanteita. Tulee pitemmän päälle halvemmaksi ja on loppujen lopuksi aika simppeliä ja nopeata. Krossitouhuissa vanteet kuluu selkeästi kaikkein eniten. Yhden syksyn HEL CX:t ja VPCX:t nimittäin kuluttaa vanteita suunnilleen yhtä paljon kun vuoden kaikki muut ajot yhteensä! Ajan Crosshairsilla vuoden ympäri kaikki työmatkat ja kaikki lenkit maasturilenkkejä lukuunottamatta. Työmatkakilsoista en pidä kirjaa, mutta ajopäivien ja matkan perusteella laskien niitä tulee ehkä 3500 vuodessa. Lenkkikilsoja keskimäärin 4000-5000 joista 80-90% on sorakilsoja. Mulla on useammat kiekot, mutta vanteita joudun uusimaan ehkä keskimäärin yhden vanneparin vuodessa. Vanneparin uusiminen kustantaa vanteista riippuen 60-150 euroa, pari asennusolutta ja yhden illan duunit. Ei ole musta paha rasti. Noin joka kolmas uusimistarve syntyy siitä, että vanteeseen tulee sen verran suuri dentti, että sitä ei saa enää kunnolla oiottua. Siinä mielessä levari on huomattavasti parempi, että pienet mutkat vanteessa ei vaikuta jarruttamiseen.

Mutta kyllä mä hyvin ymmärrän, että nykymaailmassa aika harva kokee millään tapaa järkeväksi hankkia vannejarrullista pyörää. Itseäni osaltaan fillaritouhuissa miellyttää asioiden yksinkertaisina pitäminen, siksi vannejarrut tuntuvat tiekäytössä luontevilta ja käyrätankoisista vannejarrupyörät miellyttävät omaa silmää enempi.

Ajomukavuutta jos hakee, niin levarijäykkyinen ja ylikokokaulaputkella varustettu etuhaarukka ei ehkä ole paras valinta. Kiekoiksi kannattaa valita ristiinpuolatut, vanteiksi matalaprofiiliset ja holkitetut ja pinnoiksi mahdollisimman ohuet. Satulatolppa vaikuttaa paljon, niiden joustavuudessa on todella suuria eroja. Rungon mukavuudesta jos puhutaan, en jaksa uskoa, että hyvässä kuiturungossa tai hyvässä teräsrungossa on mitään järisyttävää eroa. Tuntuma niissä on kyllä kovasti erilainen, mutta eroa on aika vaikea sanoin kuvailla kuulostamatta vähintään puolipöpiltä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Reitteihin liittyen, yritin pari vuotta sitten tuollaista GG-lenkkiketjua, mutta aika ei ehkä silloin vielä ollut kypsä. Saisikohan tuon nyt henkiin..? Vähän syksymmälle olen kaavaillut Porkkala-GG:tä. Reitistä suurin osa on jo skoutattu valmiiksi. Porkkalan vuokra-alueen rajojen sisällä pysyen noin 70 kilsan hiekkatielenkki. Lähtö ja maali K:nummen rautatieasemalta, joten paikalle pääsee junallakin. Matkalle osuu historiaa, metsää, merenrantaa, hienoja maalaismaisemia ja pari hyvää kahvipaikkaa. Reitiltä löytyy erilaatuista hiekkatietä, karkeampaa sepeliä, mahdollisesti vähän mutaa ja onpa siinä pätkä venäläisten rakentamaa mukulakivistä tykkitietäkin. Olisiko kiinnostuneita?

^Juu .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Reitteihin liittyen, yritin pari vuotta sitten tuollaista GG-lenkkiketjua, mutta aika ei ehkä silloin vielä ollut kypsä. Saisikohan tuon nyt henkiin..? Vähän syksymmälle olen kaavaillut Porkkala-GG:tä. Reitistä suurin osa on jo skoutattu valmiiksi. Porkkalan vuokra-alueen rajojen sisällä pysyen noin 70 kilsan hiekkatielenkki. Lähtö ja maali K:nummen rautatieasemalta, joten paikalle pääsee junallakin. Matkalle osuu historiaa, metsää, merenrantaa, hienoja maalaismaisemia ja pari hyvää kahvipaikkaa. Reitiltä löytyy erilaatuista hiekkatietä, karkeampaa sepeliä, mahdollisesti vähän mutaa ja onpa siinä pätkä venäläisten rakentamaa mukulakivistä tykkitietäkin. Olisiko kiinnostuneita?
    Vahva ehkä, jos Surly on jo silloin kasassa. Pystyisikö jakamaan hahmotelmaa reitistä, elokuussa voisin käydä vähän koluamassa paikkoja fättärin kanssa, jos ja kun projekti venähtää.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

Messissä, jos vain aikataulut suovat.

"Gravel Grinding" -fillarit

Jep jep. Kiitos Stenulle kattavasta, infopitoisesta ja erittäin perustellusta vastauksesta, joka antoi paljon pohdittavaa monissa kohdin. Mitä tulee moderniuteen, niin viimeistä huutoa olevat laitteet eivät ole aina välttämättä parhaimpia (=toimivimpia?).

Kiinnostaa ja tiedän muutaman muunkin joita varmasti kiinnostaa jos ajankohta on sopiva.

Hyvä, vaikuttais siltä, että Porkkala-GG toteutuu. Palailen aiheeseen myöhemmin.

-> Pekoni - mulla ei ole gps-jälkeä reitistä, mutta se kiertää noin seuraavasti: K:nummen keskustasta suunnataan luoteeseen, kierretään Meiko ja Lappträsk pohjoisen kautta, sieltä Pikkala-Kantvik-Hila-Friggesby-Medvastö. Sitten loppua en ole päättänyt, tullaanko Honskbyn kautta takaisin, vai kierretäänkö vielä Sarfvikin kautta. Mä olen kerran ajanut Hirsalantie-Sarfvik-välin, mutta viimeksi siellä käydessäni oli vedetty sähköpaimenet tien yli. Eteläinen Kirkkonummi on sillä tavalla eksoottista seutua, että siellä ei oikein jokamiehenoikeuksia tunneta ja maaomistajat ovat melkolailla mustasukkaisia tiluksistaan. Yksityistie ym. -kylttejä on enemmän kuin missään muualla ja muutamissa paikoissa "yksityinen piha-alue" kattaa omistajansa mielestä useamman sadan hehtaarin tilukset. Kerran minut on "saatettu" avolavamaasturilla pois "yksityisalueelta"...

Useimmat tilat on edelleen samojen sukujen hallussa kuin ennen vuokra-aikaa, mutta niiden kanssa kävi sillä tapaa, että vuokra-ajan alkaessa valtion tiloista maksamat lunastushinnat oli naurettavan pieniä. Kun maat palautuivat Suomelle, valtio katsoi maiden olevan omaa omaisuuttaan ja tilat omistaneet suvut joutuivat lunastamaan maansa ja huonoon kuntoon päästetyt rakennukset takaisin huomattavan paljon korkeammalla hinnalla, kuin millä olivat niistä joutuneet luopumaan. Jopa venäläisten maille rakentamista rakennuksista valtio peri korvauksen. Tätä taustaa vasten tuon tragikoomisuutta hipovan mustasukkaisuuden omista maistaan ymmärtää.

Sitten vaan odotellaan, että Jackoja saa titskukaunottarensa ajokuntoon ja sitä odotellessa:

"How many hearts could live through all the winters
    We've known and still not be cold
    True love travels on a gravel road.

Love is a stranger and hearts are in danger
    All through streets paved with gold
    For true love travels on a gravel road
    ."

18. Kiinnostaa, jos vaan aikataulut natsaa. Ilman muuta. Porkkalanniemi on kieltämättä aika linnoittautunutta aluetta, yksitys-sitä sun tätä on joka puolella. Noista voi ilmoittaa kunnalle/poliisillekin näistä luvattomista kylteistä tai aggressiivisista asenteista, pihaan päättyviä teitä tietenkin kannattaa välttää. Mutta noin lain mukaanhan jalan, pyörällä ja hiihtäen saa kulkea pääosin muualla kuin pihoilla.

Hitusen ihmetyttää nuo rengaskoot GG-pyörissä kun ne alkavat olemaan leveämpiä kuin XC-maastureissa. En ole 35mm leveämpää kumia edes helppoon maastoon kaivannut, mutta kai sitä on erilaisia mieltymyksiä. Joku 40+mm kumi alkaa olemaan painonsa puolestakin sellainen että onko sillä kovin kiva retkeä ajaa.
    Alhainen kadenssi - dekadenssi?

Kunhan ei pihapiiriin mene, niin saa niitä teitä käyttää. Jos uhkailevat, niin virkavalta voi opastaa oikeaan käytökseen.

Pitäisköhän muuten nämä lenkkispeksikeskustelut siirtää johonkin toiseen säikeeseen. Yritin muuttaa tuon Länsi-Helsinki-GG-ketjun otsikkoa vähän avaramman alueen kattavaksi, mutta threadin otsikkoa ei pystykään näköjään jälkikäteen muuttamaan... Pitäiskös perustella kokoaan uusi ketju PK-seudun GG-hommeleille, vai mitä mieltä?

Aina kannattaa avaa uusi ketju. Joskus se päätyy offariin vasta neljännessä postauksessa :-D

Varsin totta...

Tää ketju on siitä hyvä, että on näyttänyt pysyvän pysyvän pinnalla tuolla Canyon-Cube-Radon-FocusCC-lokasuojat-pakkari-seisontatuki-pommituksen seassa jä mä en häiriinny siitä, että joku puhuu ajamisestakin pelkän speksaamisen sijaan

Rengaskeskusteluun liittyen, täällä Oulun alueella sellaiset tasaiset, pääosin jotain savea olevat "soratiet" on aika harvassa. Suurin osa, ainakin Kiiminki, Haukipudas, Yli-Ii -akselissa on hyvinkin teknistä ajettavaa - upottavaa hiekkaa ja/tai isoa morkulaa. Soranrouhijassa mulla onkin alla 41 mm Knardit, 21 mm kehillä ja kapeampaan en ihan hevillä vaihtaisi.

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomas H Katso viesti
    Rengaskeskusteluun liittyen, täällä Oulun alueella sellaiset tasaiset, pääosin jotain savea olevat "soratiet" on aika harvassa. Suurin osa, ainakin Kiiminki, Haukipudas, Yli-Ii -akselissa on hyvinkin teknistä ajettavaa - upottavaa hiekkaa ja/tai isoa morkulaa. Soranrouhijassa mulla onkin alla 41 mm Knardit, 21 mm kehillä ja kapeampaan en ihan hevillä vaihtaisi.
    Varsin tyylikäs rouhimaväline!
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Olen samaa mieltä. Tyylikäs ja tarkoituksenmukainen.

Sitten vaan odotellaan, että Jackoja saa titskukaunottarensa ajokuntoon...
    Määkin odotan, että pääsisin loman jälkeen asiaan. Kunhan se runkokin tulisi ennen lumia

Mä lähden myös sille puhutulle GG-lenkille jos on kalustoa alle.

Tää ketju on siitä hyvä, että on näyttänyt pysyvän pysyvän pinnalla tuolla Canyon-Cube-Radon-FocusCC-lokasuojat-pakkari-seisontatuki-pommituksen seassa...
    Mikä onkin erinomaisen hämmästyttävää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tuomas H Katso viesti
    *nips* 21 mm kehillä ja kapeampaan en ihan hevillä vaihtaisi.

Tuottamuksellinen kuvan kopiointi koska rouhea. Kehäleveydestä samaa mieltä.
    Memento mori

Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin Gunnarin sivuilla on musta aika hyvä GG- ja GG-pyöräaiheinen artikkeli: http://gunnarbikes.com/site/lifestyles/on-the-gravel/

Konalta tulossa 2016 mallistossa mm. Sutra LTD mikä minun pientä mieltäni kiehtoo kovasti.
    Toinen Private Jake. Mutta jos tosissaan kaivaisi taskunpohjia ja Sutra LTD:n hankkisi syksyllä...
    Kadenssi - onko se jotain syötävää?

On-One Inbred 29er SS
    Motobecane Fantom Cross Outlaw Disc

Sutra Ltd oli kyllä aika jännä veto konalta, kun on Rove st:n kanssa samalla linjalla. Private Jake oikein huutaa cxss kisaa

Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •