Ei normaali paikka toimi, jos vähänkin suurempi repeemä renkaassa, tulee renkaasta läpi. Tubeless paikat on sitä varten.
Ei normaali paikka toimi, jos vähänkin suurempi repeemä renkaassa, tulee renkaasta läpi. Tubeless paikat on sitä varten.
Joo totta, mun korjaukset on ollu kohtalaisen pieniä, jotka sisurin paikalla oon korjannut.
Mitäs nää tubeless-paikat on?
Toimiiko tubelekset ei-tubeless vanteella? Jos oikein olen hiffanut nii tarvis vanneteipin, venttiilit, tubeless renkaat ja litkut.
Toimii mitkä toimii.
Suattaa siis toimia, mutta suottaapi olla toimimattakkii.
Jep. Jos siinä lukee tubeless ready tai joku muu mainosteksti niin onnistumisen epäonnistuminen on epätodennäöisempää kuin että onnistuu.
Noilla sen kait saa toimimaan jos saa. Teipit, venttiili ja ulkorengas paikalleen, venttiilistä sielu pois ja kompuralla ilmaa niin että napsahtaa vanteelle. Lisää paine ns normaalipaineeseen ja anna olla hetki. Laske ilmat pois ja jos kumi pysyy vanteella, niin del montte mies sanoo kyllä ja voit lisätä litkut venttiilin kautta ja sit kovaa ajoa.. Jos rengas "tipahtaa" vanteelta, laita sisäkumi takas tai hanki paremmat vanteet ja yritä uudelleen.
Bondrakkerilta löytyy vannenauha jolla on helppo tehd ä tavallisesta vanteesta tubeles vanne ja toimii pirun hyvin.
Paitsi jos vanteella ei ole kunnon hyllyjä renkaalle ja vähänkään vauhdikkaammassa paukutuksessa päästää ilmat litkujen kanssa pihalle.
Kävipä tuossa yhtenä iltana niin että ajattelin renkaan olevan huonosti paikoillaan ja pumppasin 5-6bar painetta. Ei napsahatnut ja olin lähdössä Fairya hakemaan. Kuului valtava pamaus ja koko rengas paukahti vanteelta etuhaarukan ympäri. Vaimo säntäsi pihalle katsomaan periikö joku velkoja vai mitä tapahtuu. No se olikin vanne mutkalla eikä rengas huonosti...
Tästä voikin sitten kaikki ottaa opiksi, että jos se rengas ei kohtuudella (2-3 bar) nouse niin jossain on jotain mätää.
Juurikin näin. Kantapään kautta oppimista käytetään aivan liian vähän aikuisten opettamisessa. Myös toisten kantapäitä voi hyödyntää. Eli olkaa hyvä.
Ativani:n kanssa sama on huomattu. Nimimerkillä uusi kehä saksasta tilattu.
"Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-
Kysästääs vielä täältä ettei tarviis montaa kertaa tehä;
• kauanko pitää renkaassa pysyä tubeleksena ilma että on tarpeeks tiivis litkua varten?
• onko rengas liian löysä vanteelle/vaara plurpsahtaa pois jos pomppaa paikoilleen jo kilon paineilla?
• paljonko litkua, riittääkö desi?
Kyseessä Bud&Lou ja 90 mm Fatboyn valssit. Illalla tarkoitus laittaa liemet sisään.
- Se litku on sitä varten, että se tiivistää. Jos se kumi nousee vanteelle ja pysyy siellä niin litkut vaan sisään.
- Ei, jos se pysyy vanteella vaikka ilmat pudottaa pois.
- Omiin fatbiken renkaisiin taisin laittaa reilun desin.
Miten tiheään ja paljonko olette litkua lisäilleet jos ei ole muita vuotoja kuin alussa kylkien läpi tihkineet?
En ole lisännyt muuten kuin renkaan vaihdon yhteydessä. Läskiin laitan yleensä noin 1-1,5dl
^Sitten vaan raporttia miten toimii pidemmässä käytössä paineen alla.
Joo, päivittelen tilannetta jos ongelmia muodostuu tai jos ei, niin hehkutan ilosena mitenkä oli helppoo. 😃
Nytpä olis ekat litkutukset tehtynä. Venttiileiksi tuli Schraderit, ei jaksa noitten Prestojen kans kikkailla. Takasesta alotin, 120 ml Mazdan lientä venttiilin reiästä sisään ja sitten hämmästelemään kuplitusta. Aika pahoin vuoti alkuun, mut kyl se siitä asettui. Vanteen saumastakin tiris ihan huolella litkua ulos. 😳 Kummallisen huokonen sauma, liekö tuo ees kiinni?
Kiekko kii pyörään ja eteen kans litkut sisään paikallaan ollessa ku ei tuntunu sopivan menevän paikoilleen ilmat renkaassa. No, litkupa loppu heti kättelyssä, tais just 60 ml jäädä (vajaa vanha puteli kun oli), pitää joskus laittaa lisää. Mut tää tuntu pitävän paremmin, ei isompaa porinaa mistään ja ei muuta kun koeajulle. Kävin 6 km poleksimassa, etusesta katos paineita ja tuli mukavan pehmeeks. Kyljet tuntuu olevan tosi pehmeet näissä, menee rullalle niinkuin kiihdytysautoissa ikään. Pihassa tsekkasin paineet, edessä ei viisari värähtänykkään, takana oli 0.35 bar/5 PSI. Hyvinhän tuo tuntui vanteella pysyvän vaikka ei varsinaista painetta ollutkaan. 😁
Jännä että se vuotaa mömmöä vanteen saumasta jos teippaus pitää..? Mut jos ja kun ne vuodot tiivistyy niin kovaa ajoa vaan. Mulla oli kerran eturengas tihkunu jostain niin tyhjäks että rupes taittumaan alle mutkissa... suhautin reilusti ilmaa huoltiksella renkaaseen ja kotona mittasin 0.4bar eli suht vähän on ilmaa ollu pahimmillaan/parhaimmillaan.
Tuntuu nousevan kapillaarisesti toi litku, lienee tullut porinakohdasta reunan alta siitä mistä teippi loppuu kun jäi välillä milliä-kahta vaille ettei tullut vanteen yli näkyviin. Sattui just samaan kohtaan vanteen sauman kanssa tuo pahin porinakohta reunan alta.
Toistaiseks tuntuu pitävän. 👍
Nuo saatanan kendan juggernautit on ihan letkut verrattuna esim bontin hodageihin. Ei saa pysymään vanteella kuin huutamalla kun tubeleksia koittaa väsätä. Lopetin kesken ja jatkan aamulla. Rengas tiivistyi kyllä mutta lopulta teippaus alkoi vuotaa vanteen saumasta. Sillon palo nalli lopullisesti. Jatkan aamulla. Ehkä.
Päivä2:
Saatana että nuo mdk kehät voi olla ei tubeless readyt. Vuotivat saumasta kuin seula vaikka miten oli gorillat vedetty. Lopulta tiivistyi sitten kuin ei mitään. Omassa mankelissa jackalope kehät ja ei paljon helpommalla voi päästä.
Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously
Ei kyllä vakuuta nämä Schwalben uudet Tubeless Easy nakit tubeleksen helppouden suhteen. Enemmän näitä joutui hieromaan että sai tiiviit kuin vanhempia Schwalbeja.
Jotkut tuntuu saavan Continentalin renkaista jopa RaceSport versiot litkutettua, mutta mulla ainakin Stansin litkulla Protection versiokin vuotaa seinämistä läpi eikä litku tuki mikroreikiä lainkaan. Upotin kiekon ammeeseen ja yritin heilutella ja ravistella eestaas, mutta ei pidä ilmaa millään. Missäköhän vika?
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Lisää ilmaa ja lisää litkua. Ja aikaa.
Eturengas kestänyt yli vuorokauden alumiinifolioteipillä, joten laitoin taakse samanlaisen virityksen. Pitää hommata jotain kunnon teippiä jostain, mutta mennään nyt tällä niin kauan kuin pitää.
Mietin tuota teippiasiaa, jos teippi on riittävän leveää ja ulottuu koko vanteen yli, kuten halkaistu sisuskumi, niin eikö ole suurinpiirtein yhdentekevää minkälaista liimaa siinä on käytetty, jos sauman varmistaa stanin keltasella?
Siitä tuli sitten mieleen, että mitä jos pingottaisi mylar-kalvoa vanteelle siten että se menee vanteen reunojen yli, teippaisi sitten venttiilin seudun ja jatkosauman. Mylarin saisi kireäksi kuumailmapuhaltimella. Tulis aivan järjettömän keveä, jos toimis...
Sisurilla:------------------------------------------------------------ Hindenburg-tubeless:
Sitten vaan joku pikku keppi tuosta läpiYllättävän paljon kyllä kestää iskuja tuo alumiiniteippikin, mutta 2 sisuskumea on lenkillä mukana...
![]()
Tein takakiekon uusiksi. Laitoin vakuumipussista suikaleet. Pihistelin vähän ja leikkasin just ja just leveyssuunnassa riittävän palan ja tippu yhdestä kohdasta pois vanteen ulkopuolelta rengasta laittaessa, mutta sitli pitää. Ja keveni vielä tuosta aluteippivirityksestä. Ja näkee missä kunnossa litku on
Tossa näkyy ylitys ja kuumasaumattu sauma:
Vakuumipussimuovi on sen verran sitkeää tavaraa, että tällä uskaltaa jo ajellakin toivottavasti.
Nyt on sitten alkanut satamaan eli voi lähteä testilenkille![]()
Kirjanmerkit