...vv-videota sen verran kommentoin, että nopeutta (ja wattejakin) tärkeämpi lukema seurattavaksi on RPM (= kadenssi), josta me taviksetkin voitaisiin ottaa oppia (ts. nostaa lähemmäs 100:aa) lenkeillä; vaihteita käyttämällä (ajoissa ennen rasituksen kasvamista pienemmälle vaihtamalla) tämä onnistuu eli mäessäkään ei kierrokset laske alle 80:n...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tänään( lauantai 4.7.2015 ) ajattelin ajaa lyheen ja rauhallisen ( tasatehoinen ) lenkin länteen , saanko seuraa?
Lähden Manulan majalta klo 1030, pituus on yhteensä noin 70km ( tai Bembölestä lasekettuna noin 40km)
Tässä olisi reittiehdotus Bembölestä ja eteenpäin: https://connect.garmin.com/modern/course/6995395
terv.
Hasse
Mikä on rauhallinen? Voisin mahdollisesti liittyä seuraan. Onko siinä 27-29 km/h maisemissa (keskari) vai?
juu, siinä harukassa liikutaan.
Sori, en ehtinyt odottaa vastaustasi, kun oli sovittu mennä klo 9 korjaamaan märkäpukua, ja se venyi joka tapauksessa sen verran etten olisi ehtinyt. Toivottavasti sulla oli kuitenkin kiva lenkki.
-Mikael
Vanhana spennaajana varmisteleva kysymys: Mistä tarkemmin sunnuntain lenkki lähtee? Ja huomenna ajetaan Unkka 120?
Sunnuntai lenkillä en ole vielä ollu mukana. Huomenna tarkoitus lähteä!
Maunulasta lähti 17 kuskia läntisille maille. Jako pää- (13 kuskia) ja jälkijoukkoon (4 kuskia) Bembölessä. Jälkimmäisessä ajelimme perusreitin Heinästien, Veikkolan ja Lapinkylän (kahvilan) kautta takaisin B:een (lähtöpaikasta riippuen 60-70 km). Teemun pääjoukko riensi noin 100 km, oletettavasti. -- Muuta epäoleellista: henk. koht. neljä ja puoli tuntia fillarointia "riittävässä"lämmössä...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Pääjoukko ajoi TeemuF:n kipparoidessa tällaisen lenkuran, 108km, 29.2 km/h siirtymineen. Meno oli melko tasaista ja maistuvaa. Välillä hiki kirjaimellisesti lensi... Keskiteho 147W (nollat mukana), NP 193W. Diiseli intoutui keskisykkeeseen 119 (max 151).
Kesän ensimmäinen HePo-lenkki, ja päädyin lyhyen 28-ryhmän kartturiksi ja tuulenhalkojaksi. Keravalla oli aika paljon säätöä reitin kanssa, pahoittelut siitä. Loppu tultiinkin sitten nätisti ja vauhdin osalta mukavan nousujohteisesti. Keskinopeus hämmästyttävän hyvin speksissä eli 28,5 km/h.
Oma reittijälkeni Stravassa: https://www.strava.com/activities/339536871
10k-kerhon jäsen
^ Ajoitteko hyrylässä Koskenmäen vähän puoli kahden jälkeen? Jokin porukka ajoi edellä, kun palailtiin aamukaffelta Porvoosta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Siellä mentiin ja suurin piirtein noihin aikoihin – tosin HePo-lenkkiä oli niillä kulmin muitakin porukoita.
10k-kerhon jäsen
Olipa mukava Teemun speksaama Karkkila-Pusula lenkki, mäkinypytystä piisasi ja keli oli optimaalinen. Siirtymineen 230 km ja nyt on hieman bärsseellepotkittu olo. Mutta kipuhan on vain kropasta poistuvaa heikkoutta...
Ne luvut: 11 polkijaa. Itse lenkki 190 km ja ajonaikanen keskari noin 30,5.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Oli aamulla vähän epävarma olo pitkän lenkin suhteen ( jaksaako ), mutta onneksi tuli lähdettyä. Mukava lenkki, paljon uusia teitä ja ilmakin mitä parhain.
Kiitos mukana olleille.
Kiitos 120+ km 31km/h ryhmälle! Matkaan lähti 17 miestä. Yllättäen 'pääsin' vetäjäksi - en ollut rooliin varautunut. Joten teemana oli 'seuraa viivaa'. Lenkura oli tapahtumarikas. Kolmesti johdin porukaa hetken harhaan. Pahoitteluni siitä! Monia kivoja reittejä oli matkassa, mutta taajamassa lähtee helposti harhaan, kun katse ei ole koko ajan Garminissa. Eli please: ladatkaa muutkin lenkura härpäkkeisiinne etukäteen (ne joilla moinen on) - useampi silmäpari huomaa kriittiset paikat halpommin! Kiitos Harri, että tauolla tuon kännyn kautta latasit!
Tapahtumiin mahtui 3 harhaan ajoa, 2 rengasrikkoa, pudonnut vesipullo (ei löytynyt!), pudonnut mittari ja kai jotain muutakin. Pahimmassa harhassa ja viimeisessä rengarikossa Riipiläntiellä osa porukasta jatkoi omia reittejään. Ei tyylikästä, mutta noin vain meni.
Ennen kahvitaukoa ajossa oli levottumuutta. Se katosi melkein taikaiskusta, kun porukalla mietimme, mitä voisi tehdä ja perustimme virallisen aurinkokannen. Hyvä niin, mutta oikeasti syytä paranemiseen selittää en osaa.
Keskinopeudeksi muodostui 31.7km/h (varmasti oikeasti vähän yli - kruisailin tietty kaikkiin ongelmiin). Keskiteho 151W, keskisyke 118/min, ja NP 191W. Tuuli, into, ym. vaikutti nopeuksiin: nopein vitonen 37.4 km/h ja hitain 26.o (kai taukopaikan ympärillä).
Hyvät oli molemmat Teemun lenkit! On kyllä ajettu olo (mäkinypytystä, loppukiriä ja piiittkä matka..) ja ruoka maistui. Kiitos ajoseurasta mukana olleille ja vinkeistä!
25-ryhmä ajeli osan alkumatkasta 28:n kanssa (kun koillisen/itäisen reitionosan reittiosaajia eli garministeja ei ollut kummassakaan). Tauon jälkeen jatkettiin omalla ryhmällä "paluukiemurat". Ja myötätuuli siivitti menoa Riipiläntiellä siten, että hetken aikaa meillä oli oma "jänis"*, aivan lopussa jopa pieni "irtiottoryhmäkin"![]()
*Oikea jänis, btw, loikki hetken verran edellämme Seutulan pelloilla.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Päivän mietteet pitkästä
Alussa oli huono jalka ja vastatuuli, en tykkää. Karkkilassa tehtiin 8km extralenkki syömään pullaa.
Pullan jälkeen oli noin tunnin huono jalka sitten parani ja taas tauko nummelassa.
Seuraava tunti taas huono jalka, onneksi loppukiriin mennessä vähän vertyi.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Selki-Lepsämässä välisellä tiellä vapaaratas lauloi sulo sointuaan 70% ajasta, hyvä peesi!
Toinen nippelitieto: kärki joutuu vetää 400w alamäkeen ennen kun vapaaratas hiljenee. Joten alamäkeen saa ja pitää tuuppaa oikein kunnolla. Ylämäessä voi sitten levätä
Ensi lauantaina sitten taas jotain vähän pitempää, mutta siitä sitten tuonnempana lisää.
Kiitos JiiTeelle 120 lenkin vetämisestä. Itseäni eivät pari reitiltä eksymistä haitanneet, helposti sattuu, jos vain yhdellä reitti hallussa. Itselläni "vain" Edge 510, jonka reittitoiminto ilman karttaa on heikohko. Aiheuttaisi varmaan enemmän eksymisiäPitää siis opetella reitit ulkoa.
Itselläni kanssa sama huomio ajon huomattavasta tasoittumisesta ja rauhoittumisesta tauon jälkeen. Osa syy on varmasti siinä, että reitti oli toisella puoliskolla selkeämpi, vähemmän taajamien läpi menevä ja pääosin parempi kuntoista. Yksi syy saattaa olla myös lenkin aikana nousseelle "liialliselle ilmoittamiselle". Välillä tuntui, että enemmän ajaa yhdellä kuin kahdella kädellä (karrikoidusti), kun koko ajan sai näyttää merkkiä. Itse olen sitä mieltä, että pienistä kuopista ja railoista (jos ei ole ihan ajolinjan suuntainen) on turvallisinta mennä kädet tangossa yli. Yhteen kunnon kuoppaan meinasin ajaa, kun kuoppahuutoja tuli niin paljon, että se ikäänkuin menetti itselleni merkityksen (oma moka siis), myös todellisen kuopan kohdalla.
Lisäksi ensimmäisten ennakointi auttaa kuoppien/railojen kiertämisessä. Itse myönnän mätäkiven mäen jälkeen ennen Korsoon päin kääntymistä missaneeni vetäjänä yhden kuopan ilmoittamisen - sain asiallisen palautteen.
Mutta kaiken kaikkiaan ensimmäista kertaa sunnuntailenkillä mukana olleena jäi todella positiivinen kuva. Ennen taukoa oli ajaminen melko mukavaa, tauon jälkeen todella mukavaa! Kiitos mukanaolleille.
PS. Kyselin täällä aiemmin tarkempaa lähtöpaikkaa. Huomasin vasta aamulla, että hepon sivujen "retket ja lenkit" valikon alta löytyy erillinen kohta "lähtöpaikat". Itse etsin ko. tietoa kuntolenkkien alta sivuilta, kun samasta paikasta löysin Kuninkaanmäen lähtöpaikan linkkinä (taulukossa, jossa lenkit on päivittäin esiltelty).
Miten löydän tietoa HePon kuntolenkeistä (ja retkipyöräilystäkin)?
Ekax: www.fillarikalenteri.fi > valitse: Helsingin Polkupyöräilijät - HePo (..."käsivarrenmittaiset" lenkkiselostukset päivittäisistä ajoista - paitsi perjantaisin. Kannattaa lukea tarkkaan; paljon hyödyllistä tietoa & ohjeistusta)
Tokax: www.hepo.fi > retket ja lenkit (...myös lähtöpaikat erillisenä valintana)
Kolmannex: http://www.kestavyysurheilu.fi/pyora...perusteet-osa1 (...perusteellinen selostus & johdanto ryhmäpyöräilyn "salatieteeseen")
Neljännex: www.fillarifoorumi.fi (...useita keskusteluketjuja, mm. Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit, Helsingin Polkupyöräilijöiden pyöräretket, HePon naisten lenkit = tammaravit, HePon uusi ja rauhallinen naisten maanantailenkki Viikistä -- nimistään huolimatta viimeksi mainitut myös miehille & aloittelijoille avoimet eli ovat ns. matalan kynnyksen lenkkeilyä parhaimmillaan; lyhyet matkat, tasoryhmät, usein vakioreitit jne.). --> Foorumilla voi kysellä, jos 1-3 -kohdista ei ollut apua.
Viidennex: Jos ja kun kuntoa ja ryhmäajo-osaamista alkaa kertyä "hepoilussa", niin suosittelen katselemaan lenkkitarjontaa myös muista keskusteluketjuista, mm. Maantielenkit Itä-Helsingistä, Espoon lenkit jne. (...ja jos tämäkään ei riitä, niin pk-seudulla on useita kilpapyöräilyseuroja, mm. CCH, IK-32, Prologi, ACT jne., joissa erityiset naisten kilpapyöräilytiimit ovat olleet suosittuja viime vuosina)
-------------
...vielä lisämainoksena, että pienemmistä kunto- ja retkiajoista tänä vuonna samalle päivälle (la 25.7.) sattuvat Tour de Mäntyharju ja Kotkan/Haminan Meriajo (...jälkimmäisen 100 km:n lenkki vieläpä ilman osallistumismaksua). -- HePosta on käynyt, btw, vuosien varrella useampikin "autokunta" testaamassa kuntoaan Kymenlaakson polkijoita vastaan, ja vastusta on kaakonkulmalta löytynyt kisakuskeillekin...ja reittikin vanhaa Virojen museotietä pitkin Suomenlahden rannassa ja Miehikkälän kautta pohjoisessa on näkemisen + kokemisen = ajamisen arvoinen. Haastavia nousuja ei ole juurikaan, mutta paljon loivia ylös-alas -nyppylöitä matkan varrelle riittää; reitissä on vähän samaa fiilistä kuin Boxin- ja Spjutsundinteissä, joten jos niitä tykkää ajella, niin pidemmän pätkän vastaavaa pääsee kokemaan Meriajossa.
Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 06.07.2015 at 15.20 Syy: ...HePon retkipuolen foorumikeskustelun lisäsin.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Sääennusteet ovat erimielisiä tiistailenkkin säästä. Norjalaisten mukaan illalla voisi todennäköisesti ajaa, Yle ja MTV3 taas negatiivisempia. Tulen koskelle , jos aamupäivällä pääsen töihin maantiepyörällä JA ennusteet ovat OK ja uhkaava kurkku ei pahene.
Jos lenkki toteutuu vetämänäni, ajetaan noin 60-70 km siten, että mukana on vetoja, porukka kasaan näiden välillä ja rauhallisia siirtymiä.
En pistä pahakseni, jos jollakin on hyvä suunnitelma - pääsee toteuttamaan!
Töihin selvitty maantiepyörällä. Jos sää sallii, mielessä on seuraavaa:
Työosuudet
4x1 min 100+ kadenssilla kevyesti (1 min palautukset)
6x2 min VO2max vedot (yksilösuoritus) (135+% FTP, 105% anakynnyksen sykkeestä FTHR) ajetaan, 2min palautukset
6min VO2max veto (tai loppukiri)
(mukautettu Allen & Coggan VO2-W5)
...en malta olla jatkamatta viel' hetken verran fiilistelyä: tyylikkäitä valokuvia em. kuntoajosta Kymenlaaksosta vuosien varrelta (..."pongatkaa" HePon lenkeiltäkin tuttuja kuskeja/vetäjiä) + Rantapyörä ry:n nykyistä toimintaa...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Nyt on kyllä ennusteissa sen verran todennäköisesti sadetta, että en tule vetämään lenkkiä.
Ennuste ei näytä niin pahalta, jos lähtee länteen. Lapinkylän lenkin vois käydä tekemässä.
Tämänkertaisen tiistailenkin osanottajamäärä oli yksi. Lähtöpaikalla satoi vettä, mutta 2 km:n ajon jälkeen sade lakkasi ja 5 km:n jälkeen tiekin oli kuiva. Reittinä oli Vantaankoski-Bemböle-Veikkola-Lapinkylä-Kivenlahti-Maunula, yhteensä 73 km. Suurin osa JiiTeen speksaamista vetopätkistä jäi ajamatta ja keskinopeuskin jäi himpun verran alle kolmenkympin. Loppupätkän erikoisuutena kisailua skootterin kanssa mukavassa myötätuuleessa![]()
I am going to be visiting Helsinki. I don't speak Finnish, I am from Rochester NY. I would love to ride with a group out on the road while I am in Helsinki. At home I ride 3 or 4 times a week around 50km or more each ride. I like a 28-30kph pace in a group. A little slower is ok. I am not sure if this is a good group for me. Your help and advice would be most appreciated.
Kitos
Please, join us at Viikki's Prisma 17.50 (i.e. 5.50 pm) on every Wednesday. Several average speed groups (25, 28, 30, 32, 34 etc.) available. Actually, the starting point is Kuninkaanmäki at Vantaa, but it's more relaxed way to follow a guided ride/route from/via/ Viikki. Our normal circular route, going trough eastern regions of Helsinki, Vantaa and Sipoo, is about 50-60 km (incl. with guided return to Viikki).
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Kirjanmerkit