HephaGiantFillariElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Mongoose Logan 24" -pikkuläski

  1. #1
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521

    Mongoose Logan 24" -pikkuläski

    Tulipa tilattua otsikon mukainen fillari pojalle jenkki-iibeistä kun halvalla sai (390€ sis. rahti/tulli/alv). Joo, tiedetään, huono isä kun ostaa tällasen huonosti rullaavan ankkurin omalle pojalleen. Mut onhan toi komee eli tästä lähdetään hieromaan; jotain pisteosia menee vaihtoon väkisin (ainakin stemmi, stonga, satulatolppa, eturatas). Lähinnä ens kesäks suunnitelmissa, tällä hetkellä ehkä himpun iso vielä, katotaan nyt.

    Speksejä:
    • Steel frame (13")
    • Drilled alloy rims (100mm)
    • Tires 24x4" Chao Yang 27 tpi (fat-b-nimble tread pattern)
    • 135mm front/190mm rear hub
    • Front and rear disc brakes (160mm)
    • 1x7 Shimano grip shift with 152mm cranks with 36t front chainring
    • Steel bar, alloy stem
    • Steel seat post (28.6mm)
    • Weight 40 lbs (18.2 kg)

    Läskimasa muokkasi tätä : 07.07.2015 at 19.57 Syy: parempi kuva

  2. #2
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    403
    Reidet ainakin kasvaa 😀

  3. #3
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Eiköhän tuosta pikkuvaivalla/kuluilla saa pari kiloo pois. Painava on silti, mut ei kiloo enempää 650€ maksavaan verrokkiin.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.216
    Sananmukaisesti läski eikä pahemmin kehdattu osien nimiä mainita... Toisaaltaan ihan samaa mihin rahansa laittaa...
    nure muokkasi tätä : 06.07.2015 at 21.31

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    ^Joo, ei paljoo osien merkeillä paukutella henkseleitä. Nuokin kaivelin muualtapäin nettiä.

    Tällasilla ylistyssanoilla markkinoitiin:
    Product Description

    The Logan from Mongoose is a super cool 24" bike with those 4"fat tires-inch so easy to ride, you will have nothing but fun.
    The bike has the features of a mountain bike but with the ultra large tires it can take on sand or snow and every terrain in between.

    7-Speeds mean you can even take some hills.

    There is nothing you can't do on a Mongoose!

    Product Features

    24" Mongoose Logan Boys' All-Terrain Fat Tire Bike, Gray:

    7-speed twist shifters

    Steel mountain fat tire style frame

    Knobby tires and drilled alloy rims with color rim insert

    Front and rear disk brakes

    4" extra big fat tires

    Suitable for riders 4'6"-5'5"
    Kaikki oleellinenhan tuosta selvis... tai not. Ei tietoa mistään mitoista eikä painosta. Bulkkikamaa ilman turhia detaileja walmart-väelle.

    Ite en vaan periaatteessa viiti tollasen ala-asteikäsen sällin pyörään sijottaa ton enempää, sen verran paljon sikaa saa ja lojuu millon missäkin rähmällään. Ja ajotarpeet kun on max. kilsan säteellä kotoota niin välttänee toikin kun kerran tykkäs että sais olla pulleemmillakin kumeilla kun entinen.
    Läskimasa muokkasi tätä : 06.07.2015 at 23.38

  6. #6
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    J:kylä
    Viestit
    1.187
    Mites Mongoose iso läski tekeekö sillä mitään..oon harkinnut vakaasti. .Sen ostoo. ?..😋

    Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janne kuivakangas Katso viesti
    Mites Mongoose iso läski tekeekö sillä mitään..
    Tuo nykyinen Argus ainakin kilokaupalla kevyempi mitä toinen Prisma-läski Jupiter. Taitaa olla pikkusen tasokkaampia palikoitakin käytetty, hintaakin joku sata Jupiterin päälle. Lieneekö noita hyllyssä missään?
    https://www.prisma.fi/fi/prisma/mong...gus-26-fatbike http://www.mongoose.com/usa/argus
    Nimim. Eeteeku on pärjännyt Jupiterillakin suht ongelmitta, miksei tuollakin. Jos runkogeo on passeli, niin mikseipä tuollakin läskin makuun pääsisi. Osiahan saa vaihdettua mieluisammiksi ajan myötä jos ei kestä/miellytä. Tuo Argus vaikuttaa olevan jo moninverroin Dolomitea (monta muutakin nimeä samalla tsygällä) eli tuota hinnat alkaen Mongoosea parempi joka suhteessa.
    Läskimasa muokkasi tätä : 07.07.2015 at 19.32

  8. #8
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    142
    pärjää noilla, ja tuntuu jopa kestävän paremmin kuin astetta kalliimmat kikottimet. Ei putoa korkealta jos läskeily ei olekaan se juttu.
    Itsellä kyllä on vahvistunut tunne siitä että jäykkä runko & muhkut kummit sopii mulle. Joten jossain vaiheessa pyörä vaihtuu hifimpään versioon.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.216
    Tuossa Moongoosen speksit paremmin... http://reviews.mtbr.com/first-look-2...ke/argus-specs Jupiteria uteliaisuutta vilkaisin lähi Prismassa, jokseenkin huvittavaa kuraa...

  10. #10
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    J:kylä
    Viestit
    1.187
    Okei kiitos teille🚲👍☺😎

    Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

  11. #11
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Kevennystä aloitettu jo etukäteen haalimalla osia ebaystä eli Kiinasta. Pikkubudjetilla edetään:
    • hiilikuitustonga (riser) 620 mm (n. 140-150 g), n. 16€
    • stemmi 35 mm (n. 130 g), vajaa 6€
    Hinnat sis. postit.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    UPSikuski toi Mongoosen torstaina.

    Pyörä oli pahvilaatikossa kasattuna stonga ja eturengas irrotettuna.

    No, pyörä nippuun ja hämmästelemään. Huomioita:
    • takajarrulevy kiero - paineltu suoremmaksi
    • kampilaakerit pyältää hieman, samoin takapyörän laakerit (kyseessä perinteiset säädettävät kuulalaakerit)
    • vapaarattaassa normaalia suurempi laakeriääni vapaalla rullatessa
    • jarrut kuraa, kahvat halvimmat mahdolliset lenut merkkiä Power -> vaihtolistalle
    • vaihteensiirrin (gripshift) samaa sarjaa jarrujen kans, epätarkka ja jäykkä -> vaihtolistalle
    • stonga (ei punnittu) ja satulatolppa (418 g) rautaa, nää oliki tiedossa -> uudet jo tilattu
    • kammet olikin alua, ratas prässätty kiinni -> ajatus silpoo rälläkällä niin että saa sovitettua 28-hampaisen tilalle (nyt 36 ja välit ihan liian pitkät)
    • polkimet 310 g
    • satula 383 g
    • vanteet hulvattoman leveet, kiekot painaa: etu 1860 g, taka 2460 g
    • runko pitkä kokoisekseen, efektiivinen yläputki 56 cm
    • stemmi 90 mm = korostaa pituusvaikutelmaa
    • istuimen saa aika ylös, 77 cm polkimen yläpinnasta satulan pintaan orkkisputkella alkup. 152 mm kammilla = sopii pienille aikuisillekin
    • painoa punnitsin suoraan pakasta vetästynä 18.2 kg
    - umpirautainen tukijalka painoi 368 g ja heijastimia oli reilut 147 g eli reilun puoli kiloa saa helposti pois
    • vaihdoin renkaat Vee Rubber Missioneihin (120TPI), painoeroa oli tosin vain n. 130 g/rengas, mutta n. 260 g pois näillä (kiitokset nimim. Grr edullisista kaupoista)
    • sisuskumit oli n. 470 g/kpl, jäi vielä mut kokeillaan tubeleksena tulevaisuudessa
    =Paino nyt 17.3 kg.

    Poitsu n. 130 cm:

    Ling Xian LXC-33 haista-pee-shifteri ja Power-haista-pee-kahva

    Vaihtaja Shimano Tourney TX:

    Jarrut nimettömät:

    Kannatiko ostaa? Öö... Ei, jos pyörän ropaaminen ei kiinnosta. Joo, jos tykkäät ruuvata pyörää ja saat halvalla päivitettyä mieleiseksi + tykkäät ulkonäöstä.
    Ehkä olisi ollut parempi ajatus kytätä jostain joku 500€ pintaan oleva alurunkoinen parempiosainen vastaava.
    Läskimasa muokkasi tätä : 19.07.2015 at 14.21 Syy: painotietoja lisätty

  13. #13
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Kiinasta tuli aiemmin mainittu kuitustonga ja Truvativin feikkistemmi. Vaihtelin samantien paikoilleen ja punnihin osat mielenkiinnosta:
    • orkkistanko 472 g - hiilari 136 g
    • orkkisstemmi 219 g - uus 127 g
    Eli painoa läks 428 g parinkympin panostuksella ja ohjaamon mitat mielekkäämmäks pikkujätkälle. Vaihtaja vaihtui samalla Shimanon RevoShiftiin, nyt vaihtuu pykälät niinku kuuluuki.


    Läskimasa muokkasi tätä : 25.07.2015 at 13.49 Syy: Kuvia

  14. #14
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    Mongoosea taas päivitetty:
    • Shimano BR-BL-M355 hydrauliset jarrut Ø 160 mm levyillä


    • 3T hiilikuituinen satulatolppa (mahtaa taas olla aito...not) 232 g, piti sahata pätkä vielä pois että sopi menemään tarpeeks alas

    • Biltema seisontajalka. 262 g Joku oltava ettei pyörä röhnötä tupit savessa maassa. Vaati pientä modausta ettei hankaa renkaaseen.


    Tämän hetken paino tuossa varustuksessa 16,7 kg, eli painaa se edelleen vaikka 1,5 kg oon saanu pois.

    Ja onko budjetti pitänyt...
    • stonga 16€
    • stemmi 6€
    • vaihtaja 10€
    • renkaat 50€
    • jarrut 43,5€
    • satulatolppa 14,5€
    • adapteri 27.2 to 28.6 mm 3€
    • jalka 5€
    Total 148€, öö... no, loppusumma 538€, vaikka melko huokeita on osat olleet. Kohta olis samalla summaa saanut jonkun valmiiks paremman.
    Edit: orkkisjarrut, stonga&stemmi myyty 30€:lla. = total cost 508 €

    Ja tärkeimmästä päästä asia, eli eturatas on edelleen vaihtamatta. Jos jollain 26- tai 28-piikkinen 7-vaihteisen ketjulle käypä 4-pulttikiinnitteinen niin saa vinkata. Tubelesointiakin vois yrittää niin sais painon n. 16 kg:aan.

    Ensi kesää odotellessa, iso on vielä vaikka ajamaan yltääkin hyvin.

    Läskimasa muokkasi tätä : 22.08.2015 at 20.16 Syy: Kuva

  15. #15
    Liittynyt
    05/2015
    Paikkakunta
    Tusby
    Viestit
    1.521
    No niin, vihdoin sain aikaiseksi vaihtaa eturattaan käyttökelpoisemmaksi. Aiempi orkkis oli 36t, joten lyhimmilläänkin aivan liian pitkä välitys kun takana on 28t isoin.

    Elikkäs rälläkällä orkkis kiinteestä kampiin prässäämälä naitetusta rattaasta rataskehä pois ja jäljellä oleviin tumppeihin 4x65 mm jako.

    Siihen ratas 8 mm pulteilla kiinni, yhet prikat piti laittaa väliin, muuten ketjulinja oli niin vino (vaikka oli jo alkuperäistä rattaan paksuuden sisempänä) että pudotti eteenpäin polkiessa ketjun eturattaalta.

    Orkkis keskiösuojuskin vielä napsahti paikoilleen.

    Ja ketjuista muutama lenkki vähemmäs niin on vaihtaja taas asennossa.


    Gripit vaihtelin jo aiemmin keväämmällä lukkomallisiin (ebaystä pari euroo) kun entiset tuppas pyörimään omia aikojaan, oikeenpuolimmaista piti modailla gripshift-ystävällisempään mittaan.


    Pyörä pelannut kaikin puolin ok, mitä nyt ohjainlaakeria kirrannut kerran.

  16. #16
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Ratsastan aiheella.
    Edessä vastaavan ostaminen, keventely myös mielessä, kehät ovat rautaa? löytyyköhän mistään alumiini kehiä 24" myös 20" kehät etsinnän alla.
    Renkaatkin oletettavasti paksua kumia, olisiko spessun kumit yhtään kevyemmät?

    Edit. Katselin myös trail pyörien kehiä, n.45mm löytyisi sieltä puolelta ja "komeilla" reijillä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •