GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 15 / 29 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 25 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 850

Aihe: Kuka törttöili silloin siellä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mä olen saanut korttini -83, ja ihan ilman mitään lisäkursseja tai koulutuksia ymmärrän miten vaikka nyt ympyrässä ajetaan. Ja olen ihan tavallinen petteri perusautoilija.
    Itse kävin autokouluaikoina Kirkkonummelta ajamassa Haagan ympyrässä, kun ei lähempänä tainnut olla minkään sortin ympyrää. Liikenneympyröissä ei ole varmaan vuosikymmeniin tapahtunut mitään kovin mullistavaa. Ainoastaan niitä on syntynyt rutkasti lisää sellaisina miniversioina, joita jotkut kutsuvat kiertoliittymiksi. Ei tuossa Haagan ympyrässä, nyt kun verestin muistojani Googlen avulla, edes välttämättä hahmota olevansa ympyrässä.

Vaan sitä tuskin kukaan voi kiistää, että jotkut ihmiset jättävät uusien liikennesääntöjen opiskelun kun saavat kortin. Eiväthän kaikki halua opiskella matematiikkaakaan, kun ovat koulu(i)sta päässeet, vaikka ehkä syytä olisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Liikenneympyröissä ei ole varmaan vuosikymmeniin tapahtunut mitään kovin mullistavaa. Ainoastaan niitä on syntynyt rutkasti lisää sellaisina miniversioina, joita jotkut kutsuvat kiertoliittymiksi.
    Varsin mielenkiintoiset kaksi rinkulaa on tehty tuohon Keimolan kohdalle 130 tielle. Odotan innolla miten pelti alkaa rytistä ruuhka-aikaan kun jengi palaa lomiltaan muutaman viikon päästä. Tehty niin pienet ja äkkiväärät ympyrät ja laitettu vielä tuplakaistat siihen. Ainakin toistaiseksi 100% autoista näyttää ajavan suoraan ympyrän kaistojen yli. Ruuhka-aikaan jos siinä ympyrässä onkin joku toinen jo niin peltikorjaamot saavat taatusti duunia. Täytyy toivoa vain että 130 tie vedetään ASAP siitä uuden sillan kautta suoraan eikä tarvitse kiertää sen juna-aseman kautta kuten nyt.

Sorry offtopicci, ei liity enää mitenkään törttöilyyn.

Ja hienoa IBD:n porukoille jos palautteesta otettu opiksi peräti. Saa ajaa kovaa ja lujaa kunhan noudattaa liikennesääntöjä!

ps) Klaukkalan "takalenkillä" eilen kaksi pyöräilijää ajeli vierekkäin siten että onnistuivat tukkimaan koko toisen kaistan. Kovin hyvä suoritus kahdelta kuskilta. Ehkä se ulompi kuski olisi voinut ajaa vaikka jopa vähän enemmän reunassa mitä about keskiviivan tuntumassa?

Pointti oli se, että säännöt muuttuvat. Perusautoilija ei ole koskaan kuullut pyöräkaistoista tai pyörätaskuista siksi, koska niitä ei vielä silloin ollut, kun hän sai kortin. Parinkymmenen vuoden kuluttua varmaan enemmistö on kuullut pyöräkaistasta ja 30 vuoden kuluttua alkaa pyörätasku olla tuttu enemmistölle. Siis jos vain autokouluun tukeutuu. Mietipä, kuinka vähän minä osaisin liikennesäännöistä, jos olisin lopettanut opettelun saatuani korttini 30 vuotta sitten. Yhä menisin ajoradan ja pyörätien risteyksissä "vasemmalta tuleva väistää"-säännöllä.

Hm... Vai eikös postiluukusta tippunut "pyöräilijä väistää"-valistuslehtinen. Olisiko ollut joskus 90-luvulla. Joo - se taitaa olla uusin sääntö, koska postiluukusta ei ole uusia päivityksiä tippunut eivätkä ole autokoulusta ottaneet yhteyttä.

Usein sanotaan, että nykyajan työelämä edellyttää työntekijältä jatkuvia valmiuksia oppia uusia asioita. Jostain syystä liikenteen muuttumisen katsotaan pysähtyvän siihen, kun saa ajokortin käteen.
    Olisihan se hyvä, että ajokortin saatua olisi kertauskursseja tms. vaikka 5 vuoden välein, mutta kuka tämän kustantaisi? Valtio vai autokoulut? Taitaa tulla pikkaisen kalliiksi tällainen.

Fakta on kuitenkin se, että liikenteessä pyöräilijät törttöilevät selvästi enemmän kuin autoilijat. Tämä lienee itsestäänselvyys. Sen takia kannattaisi panostaa enemmän pyöräilijöiden liikkennekoulutukseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    Olisihan se hyvä, että ajokortin saatua olisi kertauskursseja tms. vaikka 5 vuoden välein, mutta kuka tämän kustantaisi? Valtio vai autokoulut?
    Täh? No se kuka haluaa sen korttinsa pysyvän voimassa, eli Sinä, Minä, Naapuri tms. Eikös noissa (yksityis)lentolupakirjoissakin joudu lentämään X vuoden välein "tarkastuslennon" aina uusiksi jossa käydään läpi kaikki tarvittava. Ja jos et pääse läpi, et lennä enää sen jälkeen. Ilman lisäkurssitusta tietysti. Ja kaiken huvin maksaa artisti itse.

Fakta on kuitenkin se, että liikenteessä pyöräilijät törttöilevät selvästi enemmän kuin autoilijat. Tämä lienee itsestäänselvyys. Sen takia kannattaisi panostaa enemmän pyöräilijöiden liikkennekoulutukseen.
    Lukuja tiskiin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Täh? No se kuka haluaa sen korttinsa pysyvän voimassa, eli Sinä, Minä, Naapuri tms. Eikös noissa (yksityis)lentolupakirjoissakin joudu lentämään X vuoden välein "tarkastuslennon" aina uusiksi jossa käydään läpi kaikki tarvittava. Ja jos et pääse läpi, et lennä enää sen jälkeen. Ilman lisäkurssitusta tietysti. Ja kaiken huvin maksaa artisti itse.
    Lentolupia ja ajokortteja nyt ei oikein voi verrata keskenään (tai voi, mutta siinä ei ole järkeä), koska autoilijoita on Suomessa pikkaisen enemmän kuin lentäjiä. Rekisterissä on n. 2,5 miljoonaa henkilöautoa. Marginaalisen lentäjäjoukon lupia on helpolpaa tarkkailla kuin autoilijoiden.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Lukuja tiskiin?
    Arvasin, että tästä alkaa joku vänkäämään. Mene ulos ja katso, kuinka moni pyöräilijä ajaa sääntöjen mukaan ja vertaa tätä lukua autoilijoihin. Ainakin täällä Helsingissä vain pieni vähemmistö osaa liikennesäännöt ja ajaa niiden mukaan. Minulla ei ole tutkimusta asian tiimoilta, mutta perustan väitteeni omaan kokemukseeni.

^

Sent from my iPhone using Tapatalk

Arvasin, että tästä alkaa joku vänkäämään. Mene ulos ja katso, kuinka moni pyöräilijä ajaa sääntöjen mukaan ja vertaa tätä lukua autoilijoihin. Ainakin täällä Helsingissä vain pieni vähemmistö osaa liikennesäännöt ja ajaa niiden mukaan. Minulla ei ole tutkimusta asian tiimoilta, mutta perustan väitteeni omaan kokemukseeni.
    Kyse ei ole vänkäämisestä, vaan siitä, että jos jotain asiaa esittää itsestäänselvyytenä, on silloin asiallista esittää sen tueksi jonkinlaista tilastollista faktaa. Itselläni ei ole asiasta tarkempaa tietoa enkä siksi osaa sanoa fiilispohjalta sitä, kummat harrastavat törttöilyä enemmän.

Olisihan se hyvä, että ajokortin saatua olisi kertauskursseja tms. vaikka 5 vuoden välein, mutta kuka tämän kustantaisi? Valtio vai autokoulut? Taitaa tulla pikkaisen kalliiksi tällainen.

En haluaisi kertauskursseja autoilijoille, vaan kirjallisia kertaustenttejä. Kukin hankkikoon oppinsa mistä haluaa, mutta tentti olisi kaikille sama ja yhtä sitova. Homma rahoitettaisiin oppilaan maksamalla tenttimaksulla, joka perittäisiin muista kuin viisivuotiskauden ensimmäisestä tentistä. Olisi aika lailla oma valinta, opetteleeko säännöt niin että ne osaa kertalaakista vai käykö kokeilemassa onneaan usemman kerran, jolloin voi sattua lompakkoon. Läpäisemätön tentti tietysti aiheuttaisi ajokarenssia ja saattaisi esimerkiksi ammattikuskeilla osua pahasti lompakkoon. Mutta siis niin halutessaan tentistä pääsisi ekalla yrityksellä läpi ja ilman päivänkään karenssia.

Pyöräilijöiden suurin ongelma on asenteessa ja sitä ei kurssittamalla tai tenttimisellä korjata. Vain raha ratkaisee. Tarvitaan valvontaa, johon sisältyy oikeaa sakkoa. Parin kympin rikesakolla ei edes kustanneta poliisin palkkaa. Tulee valtiolle halvemmaksi jättää sellainen antamatta.

Jokainen pyöräilijä tietää, että jalkakäytävällä ei saa ajaa. Vaan moni on sitä mieltä, että kielto koskee vain muita, ei minua. Sellaiseen ei mikään koulutus ei tehoa, ellei sitten mennä CIA:n käyttämiin ei niin laillisiin menetelmiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Muuten hyvä, mutta uutta tuollaista autoilijoille kehitettyä systeemiä syytettäisiin alta aikayksikön rahastukseksi: "Taas yksi rahastusautomaatti lisää autoilijoille. Mehän jo kustannamme kaikki tiet ja sittenkään kaikkia maksamiamme rahoja ei käytetä liikenteen hyväksi. Pyöräilijät ovat vapaamatkustajia. Ajokorttipakko heille ja pakolliset verot, vakuutukset ja katsastukset ym.".

Eli siinä pitäisi tietysti olla se porkkana, että kun hoidat asiasi hienosti (eli menet läpi ekalla yrityksellä), ei se maksa sinulle mitään. Koko järjestelmän kustantaisivat ne, joille ei yksi yritys riitä. Silloin se ei ole rahastusautomaatti, vaan oma valinta.

Kyse ei ole vänkäämisestä, vaan siitä, että jos jotain asiaa esittää itsestäänselvyytenä, on silloin asiallista esittää sen tueksi jonkinlaista tilastollista faktaa. Itselläni ei ole asiasta tarkempaa tietoa enkä siksi osaa sanoa fiilispohjalta sitä, kummat harrastavat törttöilyä enemmän.
    Jos joku kirjoittaa "ja faktahan on", niin se ei yleensä ole mikään kiistaton fakta ja kirjoittajakin tietää sen. Väite, jossa esiintyy sana "fakta, on provosointia ja siksi se kannattaa yleensä jättää huomioimatta.

Itselleni tämä on kiistaton fakta, että pyöräilijät törttöilevät liikenteessä enemmän kuin autoilijat. Näin ei ilmeisesti ole ainakaan tämän palstan keskuudessa, mikä ei sinänsä yllätä. Mun moka, sori. Tästä aiheesta ei varmaan ole olemassa tutkimusta, mutta minun mielestäni se on päivän selvää, että pyöräilijät törttöilevät enemmän, vaikken voi sitä todistaa millään tutkimuksella. Tämän väitteen perustan omiin kokemuksiini liikenteessä.

Ja ennen kuin joku syyttää minua Autoliiton propagandatrolliksi, niin sanon sen, että en ole ikinä omistanut autoa enkä ajokorttia, vaan pyörää käytän itsekin.

Näitä pyörällä törttöilijöitä näkee ihan joka kerta kun on pyörällä liikenteessä. Tähänkin ketjuun on mainittu ihan hyvä määrä esimerkkejä. Aina joku ajaa yksisuuntaista pyörätietä- tai kaistaa väärään suuntaan, joku toinen ajaa päin punaisia, joku taas ajaa ajoradalla vaikka vieressä menee pyörätie, ja joku taas sokkeloi jalankulkijoiden seassa jalkakäytävällä. Itse en ole näin pahoja ja vaarallisia rikkeitä nähnyt autoilijoiden tekevän.

En haluaisi kertauskursseja autoilijoille, vaan kirjallisia kertaustenttejä. Kukin hankkikoon oppinsa mistä haluaa, mutta tentti olisi kaikille sama ja yhtä sitova. Homma rahoitettaisiin oppilaan maksamalla tenttimaksulla, joka perittäisiin muista kuin viisivuotiskauden ensimmäisestä tentistä. Olisi aika lailla oma valinta, opetteleeko säännöt niin että ne osaa kertalaakista vai käykö kokeilemassa onneaan usemman kerran, jolloin voi sattua lompakkoon. Läpäisemätön tentti tietysti aiheuttaisi ajokarenssia ja saattaisi esimerkiksi ammattikuskeilla osua pahasti lompakkoon. Mutta siis niin halutessaan tentistä pääsisi ekalla yrityksellä läpi ja ilman päivänkään karenssia.

Pyöräilijöiden suurin ongelma on asenteessa ja sitä ei kurssittamalla tai tenttimisellä korjata. Vain raha ratkaisee. Tarvitaan valvontaa, johon sisältyy oikeaa sakkoa. Parin kympin rikesakolla ei edes kustanneta poliisin palkkaa. Tulee valtiolle halvemmaksi jättää sellainen antamatta.

Jokainen pyöräilijä tietää, että jalkakäytävällä ei saa ajaa. Vaan moni on sitä mieltä, että kielto koskee vain muita, ei minua. Sellaiseen ei mikään koulutus ei tehoa, ellei sitten mennä CIA:n käyttämiin ei niin laillisiin menetelmiin.
    Jos tällainen kertaustenttisysteemi perustettaisiin, niin sekin pitäisi perustella jotenkin. Pyöräily on vielä aika marginaalinen liikennemuoto, joten sen nojalla ei tällaista systeemiä varmaan tehtäisi. Sinänsä ihan hyvä idea muuten.

Ei jokainen pyöräilijä tiedä, ettei jalkakäytävällä saa ajaa. Monesti näkee sellaisia jalkakäytäviä, jotka ovat niin leveitä, että niillä voisi hyvin mahtua ajamaan pyörällä. Eli jalkakäytävän tunnistaminenkin voi olla vaikeaa jos ei tarkkaile liikennemerkkejä koko ajan. Ja esimerkiksi Manskulla tai Hämeentiellä ruuhka-aikaan autojen seassa uskaltaa harva ajaa, ja mielessä ei kävisikään, että siellä kuuluisi oikeasti ajaa.

Yksi juttu, mikä voisi edistää pyöräilijöiden liikennesääntöjen tottelemista on se, että pyörätiet ym. erotettaisiin kävelyteistä. Nyt kun pyörällä kulkee, niin se on melkei sama kun kävelisi. Tästä pitäisi siirtyä ajatteluun, että pyöräily olisi enemmän lähempänä autoliikennettä kuin kävelyä. Vähän vaikeasti selitetty

Tästä pitäisi siirtyä ajatteluun, että pyöräily olisi enemmän lähempänä autoliikennettä kuin kävelyä. Vähän vaikeasti selitetty
    Niinhän se itseasiassa onkin... jalankulkijalla ei ole ajoneuvoa, pyöräilijällä ja autoilijalla on.

Siirryin itse autoliikenteen sekaan tällä kaudella... totesin että siellä olen paljon paremmassa turvassa kuin kelveillä täysin irrationaalisesti käyttäytyvien idioottien keskellä. Pärjää siellä autojen seassa keskenkasvuiset mopoillakin niin miksi ei sitten alkuinen pärjäisi yhtä liukasliikkeisellä polkupyörällä.

Myönnän että minua autoillessa vituttaa tien tukkivat ryhmäpyöräilijät, mutta ehkä nyt kun olen nähnyt itse valon alkaa sekin vitutus hellittämään.

Lähetetty minun MediaPad T1 8.0 Pro laitteesta Tapatalkilla

...
    Ja ennen kuin joku syyttää minua Autoliiton propagandatrolliksi, niin sanon sen, että en ole ikinä omistanut autoa enkä ajokorttia, vaan pyörää käytän itsekin.

...
    Tähän on todettava, että tuossa tapauksessa kyllä jää iso osa autoilijoiden törttöilystä huomaamatta. Myös kevyttä liikennettä koskien.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elcondorpasa Katso viesti
    Tähän on todettava, että tuossa tapauksessa kyllä jää iso osa autoilijoiden törttöilystä huomaamatta. Myös kevyttä liikennettä koskien.
    Kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainittu, niin samat säännöt voi opetella netistä. Esim. HePolla on aika hyvin koottuja ohjeita, joista voi opetella tärkeimmät pyöräilyyn liittyvät liikennesäännöt.

... Aina joku ajaa yksisuuntaista pyörätietä- tai kaistaa väärään suuntaan, joku toinen ajaa päin punaisia, joku taas ajaa ajoradalla vaikka vieressä menee pyörätie, ja joku taas sokkeloi jalankulkijoiden seassa jalkakäytävällä. Itse en ole näin pahoja ja vaarallisia rikkeitä nähnyt autoilijoiden tekevän.
    Ja tähän - mikä huomioimatta jättäminen jaksaa allekirjoittanutta hämmästyttää - se, että autoilijan pieninkin törttöily pitää suhteuttaa siihen tuhovaikutukseen ( l. auton massa ), minkä se aiheuttaa muille.

Kuten jo aiemmin tässä ketjussa mainittu, niin samat säännöt voi opetella netistä. Esim. HePolla on aika hyvin koottuja ohjeita, joista voi opetella tärkeimmät pyöräilyyn liittyvät liikennesäännöt.
    En nyt tarkoita liikennesääntöjen osaamista, vaan niitä tilanteita joita näkee auton ratista.

En nyt tarkoita liikennesääntöjen osaamista, vaan niitä tilanteita joita näkee auton ratista.
    Kyllähän sitä on tullut oltua auton kyydissä pelkääjän paikalla vaikka kuinka paljon. Siitä näkee jopa paremmin törttöilyjä kuin ratissa.

Kyllähän sitä on tullut oltua auton kyydissä pelkääjän paikalla vaikka kuinka paljon. Siitä näkee jopa paremmin törttöilyjä kuin ratissa.
    Vähän joudun ihmettelemään tätä vastausta, koska sinulla ei sanojesi mukaan ole ajokorttia, jolloin vertailupohjaa ratin takana olemiseen ei voi - ei ainakaan pitäisi - olla. Vai onko kyseessä "fakta"?

Vähän joudun ihmettelemään tätä vastausta, koska sinulla ei sanojesi mukaan ole ajokorttia, jolloin vertailupohjaa ratin takana olemiseen ei voi - ei ainakaan pitäisi - olla. Vai onko kyseessä "fakta"?
    Ei siellä ratin takana tarvitse välttämättä olla, jotta voisi bongailla ihmisten törttöilyjä. Ihan hyvin siitä hieman sivustakin voi samaa toimintaa harjoittaa.

Älkää ruokkiko..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nopsako Katso viesti
    Älkää ruokkiko..

Eivätkö tässä kaikki ole ihan asiallisesti keskustelleet?

Itselleni tämä on kiistaton fakta, että pyöräilijät törttöilevät liikenteessä enemmän kuin autoilijat. Näin ei ilmeisesti ole ainakaan tämän palstan keskuudessa, mikä ei sinänsä yllätä. Mun moka, sori. Tästä aiheesta ei varmaan ole olemassa tutkimusta, mutta minun mielestäni se on päivän selvää, että pyöräilijät törttöilevät enemmän, vaikken voi sitä todistaa millään tutkimuksella. Tämän väitteen perustan omiin kokemuksiini liikenteessä.

Miten pystyt sanomaan kuinka paljon autoilijat törttöilevät, jos et omista ajokorttia? Et ole koskaan ajanut autolla liikeenteen seassa. Kyydissä ollessa ei tule kiinnitettyä muuhun liikenteeseen huomiota samalla tavalla kuin auton ratin takana.

Itselläni on ollut auto käytössä vasta pari vuotta, mutta olen toki autoillut sitä aikaisemminkin. Fillaroidessa huomasi ja otti päähän autoilijoiden suojatie- ja risteyskäyttäytyminen eli pysähdytään keskellä suojatietä, ei katsota oikealla kun käännytään oikealle eli ei väistämisvelvollisena huomata oikealta tulevaa pyöräilijää ja liian läheltä ohittaminen. Ei noita ihan joka kilometrin matkalle tullut, mutta melkein.
    Pyöräilijöissä oli ja on taas noita mainitsemiasi asioita eli ajetaan päin punaisia, ajetaan jalkakäytävillä ja ajoradalla jne. Punaisia päin ajavat harvoin aiheuttavat vaaratilanteita, mutta pilaavat maineen. Ajoradalla saa mun puolesta ajaa, jos siellä ajetaan reippaasti ja jalkakäytävillä ajetaan melko vähän.

Aiemmin en huomannut juurikaan eroa mistä ryhmästä sääntöjä noudattamattomat löytyvät, jos niin voi sanoa.

Auton haltijaksi tulemisen jälkeen autoilu on lisääntynyt todella paljon ja olen oikeasti huomannu mitä liikennesääntöjen rikkominen ja törttöily tarkoittaa. Ei ole montaakaan risteystä missä autoilijat eivät aja punaisia päin joko puhtaasti punaisia päin painetaan kaasua kun keltainen valo vaihtuu. Se on liikennelain mukaan punaisia päin ajamista. Kaistaa vaihdettaessa ei käytetä vilkkuja vaan pujotellaan autojen seassa ja ajetaan ahtaisiin väleihin. Kehätiellä jos ajaa 5 km/h ylinopeutta, niin tulee ohitetuksi oikealta ja vasemmalta ja jos ajaa 10 km/h ylinopeutta ohituskaistalla niin taakse kertyy jonoa. Risteyksissä vilkkua käyttää ehkä 20%.

Voin rehellisesti sanoa, että pyöräillessä suurinta harmitusta aiheuttavat autoilijat ja autoillessa suurinta harmitusta aiheuttavat autoilijat. Ja mikä pahinta on, että autoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet ovat usein vakavia.

Maailmassa on liikaa idiootteja jotka eivät kykene ajattelemaan muita kuin itseään ja heitä on jalankulkijoissa, pyöräilijöissä, autoilijoissa jne.

Jatkuvasti puhutaan pyöräilijöiden liikennesääntötietoudesta, mutta kuitenkin risteysalueen onnettomuuksista 75% menee autoilijoiden piikkiin. Voi olla, että luku on korkeampikin. Toki autoilijat joutuvat joustamaan, mutta niin joutuvat pyöräilijätkin. Luku olisi paljon pahempi, jos pyöräilijät pitäisivät oikeuksistaan kiinni, mutta onneksi moni arvostaa omaa terveyttään niin paljon, että katsovat ympärilleen.

Autoilijoiden tulisi liikkua pyörällä ja pyöräilijöiden ajaa autolla jotta näkisivät millainen liikenne on eri näkökulmista.

Eivätkö tässä kaikki ole ihan asiallisesti keskustelleet?
    Onko se mielestäsi keskustelua, että toinen osapuoli ilmoittaa oman mielipiteensä kiistattomana faktana, jota ei voi falsifioida?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti James Maxwell Katso viesti
    Onko se mielestäsi keskustelua, että toinen osapuoli ilmoittaa oman mielipiteensä kiistattomana faktana, jota ei voi falsifioida?
    Onko se mielestäsi keskustelua, että yhteen, suhteellisen epäolennaiseen pointtiin tartutaan, ja tästä pointista väännetään kaikki irti välittämättä muusta sisällöstä? Tämä sen jälkeen, kun tämän kyseisen pointin sisältö on vielä erillisessä viestissä avattu.

Onko se mielestäsi keskustelua, että yhteen, suhteellisen epäolennaiseen pointtiin tartutaan, ja tästä pointista väännetään kaikki irti välittämättä muusta sisällöstä? Tämä sen jälkeen, kun tämän kyseisen pointin sisältö on vielä erillisessä viestissä avattu.
    Koska se on täysin oleellinen ja toistuva asia inttämisessäsi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VeeVee Katso viesti
    Miten pystyt sanomaan kuinka paljon autoilijat törttöilevät, jos et omista ajokorttia? Et ole koskaan ajanut autolla liikeenteen seassa. Kyydissä ollessa ei tule kiinnitettyä muuhun liikenteeseen huomiota samalla tavalla kuin auton ratin takana.
    Olen ihan mielenkiinnosta tarkkaillut muuta liikennettä, vaikken ole ollut ajamassa.

Itselläni on ollut auto käytössä vasta pari vuotta, mutta olen toki autoillut sitä aikaisemminkin. Fillaroidessa huomasi ja otti päähän autoilijoiden suojatie- ja risteyskäyttäytyminen eli pysähdytään keskellä suojatietä, ei katsota oikealla kun käännytään oikealle eli ei väistämisvelvollisena huomata oikealta tulevaa pyöräilijää ja liian läheltä ohittaminen. Ei noita ihan joka kilometrin matkalle tullut, mutta melkein.
    Pyöräilijöissä oli ja on taas noita mainitsemiasi asioita eli ajetaan päin punaisia, ajetaan jalkakäytävillä ja ajoradalla jne. Punaisia päin ajavat harvoin aiheuttavat vaaratilanteita, mutta pilaavat maineen. Ajoradalla saa mun puolesta ajaa, jos siellä ajetaan reippaasti ja jalkakäytävillä ajetaan melko vähän.
    Sekin on vähän yksilöllistä, kuinka usein omalle kohdalle sattuu näitä törttöilijöitä (autoja tai pyöriä). Tuo risteysväistämisjuttukin on vähän kyseenalainen juttu mielestäni. Tokihan sitä voi posottaa täysillä pyörätienjatkeen yli ja olettaa, että kääntyvä auto väistää + suuttua, jos auto ei pysähdykään ja anna tietä heti. On ihan järkevää hiljentää vauhtia pyörätienjatkeelle tultaessa, vaikka ei tarvitsisikaan väistää. Itse ajan lähes päivittäin reittiä, jossa on juuri tällainen risteys. Aina olen päässyt hyvin yli ja autot ovat väistäneet, kun olen itsekin vähän hiljentänyt vauhtia, enkä posottanut täysillä tien yli.

Jatkuvasti puhutaan pyöräilijöiden liikennesääntötietoudesta, mutta kuitenkin risteysalueen onnettomuuksista 75% menee autoilijoiden piikkiin. Voi olla, että luku on korkeampikin. Toki autoilijat joutuvat joustamaan, mutta niin joutuvat pyöräilijätkin. Luku olisi paljon pahempi, jos pyöräilijät pitäisivät oikeuksistaan kiinni, mutta onneksi moni arvostaa omaa terveyttään niin paljon, että katsovat ympärilleen.

Autoilijoiden tulisi liikkua pyörällä ja pyöräilijöiden ajaa autolla jotta näkisivät millainen liikenne on eri näkökulmista.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustuu tämä 75%?

Jälkimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä.

PS. Mielestäni pyörällä räikeästi päin punaisia ajaminen ja jalkakäytävällä sekoilu on palkon pahempi virhe kuin keltaisia päin ajaminen autolla. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti James Maxwell Katso viesti
    Koska se on täysin oleellinen ja toistuva asia inttämisessäsi.
    Jaa. Kai se on sitten niin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •