ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 235 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 135 185 225 233 234 235 236 237 245 285 335 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.021 - 7.050 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Ajelin tänään kun tässä kohdassa meinas sattua toisen pyöräilijän kanssa:

risteys

Ajelin siis kuvan suunnasta nähden oikealta ja toinen pyöräilijä suoraan kuvanottosuunnasta. Huomasin pyöräilijän juuri ennen puskia, kun oli ylittämässä ajorataa, joten hidastin vauhtia huomattavasti koska tiedän että tuo kevyen liikenteen risteys on täysin syvältä. Mitä en odottanut oli se, että minuun nähden vasemmalta tullut pyöräilijä oli arvioinut tilannenopeutensa väärin ja koukkasi hyyyvin laajasti ns. vastaantulijoiden kaistalta. Nopeuden ja väärän puolen ajaminen aiheutti sen että kun pyöräilijä yhtäkkiä havainnoi minut, oli hyvä ettei ajanut ojaan pyöränsä kera. Huomautin sille ystävällisesti varovaisuudesta ja huonosta näkyvyydestä. Ensimmäinen kommentti mikä tältä toiselta lohkesi oli se että kun olen niin matala. No en siihen jäänyt sitten enää ihmettelemään, mutta jälkeenpäin vaan tuli mieleen että ensinnäkin tuossa on niin korkeat puskat, että ihan varmasti tavan pyöräilijäkin voi jäädä katveeseen. Ja toiseksi, entä sitten jos olen ns. normaalia matalampi, niin ne pikkulapsetkin pyörillään olevat, joten joka tapauksessa toinen pyöräiljä aiheutti toiminnallaan vaaratilanteen. Ja ikinä tuollasissa risteyksissä ei todellakaan saisi kääntyä vastaantulevan kaistan kautta. Turha odottaa toisilta sympatiaa jos itse kääntyy kuin jokin Euroopanomistaja.

Muita helmiä oli mm. päällekäyvät räksyttävät koirat joiden väistämiseen ei tunnu ikinä klv:n leveys riittävän ja eräs vakavammalta näyttävä pyöräilijä, joka kuitenkin lahjakkaasti ajoi päin punaisia ja samalla melkein ajoi päin vihreillä kääntynyttä autoa...mutta onnistui juuri koukkaamaan kääntyneen auton takaa. Ei näin.

Äh, joku urpoili muotipyörällä Marskin edessä, syöksähti sivulle ohittamaan edelläajavaa siinä idioottimutkassa eikä varmaan edes nähnyt minua ennen kuin olisi ollut liian myöhäistä—jos en olisi saanut jarrutettua. Helvetti kun siellä ei voi ajaa rauhallisesti.

Keskuspuistossa ajelevat voisivat kertoa mitä mieltä olette tuosta koiran kanssa vasenta laitaa menosta ja siitä mikä olisi kaikkein paras paikka koiralle siellä. Minusta tuossa vasemmassa laidassa kulkemisessa on myös se etu, että meidät voi silloin ohittaa hidastamatta, kun olen fillarini kanssa ohitettavan välissä. Jos koira olisi välissä olisi aina hyvä hidastaa. Minulle ei kukaan ole ikinä mitään kommentoinut siellä tai muuallakaan, tai edes mulkaissut pahasti, päinvastoin vaikuttaa siltä, että ihmisten mielestä sen on parempi mennä vasenta laitaa, mutta kiinnostaisi silti kuulla mitä te noita teitä ja polkuja paljon kuluttavat olette asiasta mieltä.
    Noihin mutkiin 1 vaihtoehto olisi tietty jalkautua, jolloin voi ottaa koiran lähemmäs työntäen fillaria samalla pidemmälle penkkaan, jolloin voisimme kaikki olla suht oikeassa laidassa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Ensimmäinen kommentti mikä tältä toiselta lohkesi oli se että kun olen niin matala.
    Tyypillinen reaktio, kun kaveri huomaa tehneensä virheen, on kääntää se jonkun muun kuin itsensä syyksi. Kuten ennenkin olen todennut, parempi olisi pitää huoli omista asioista ja ajaa sääntöjen mukaan. Tällöin matalat pyöräilijät ja muut oman käsittelykyvyn ylittävät jutut ei yllätä ihan yhta usein/pahasti kuin tässä tapauksessa. Jos tilanteen oikein ymmärsin, tätäkään tilannetta ei olisi syntynyt, vaikka nojapyörä olisikin jäänyt huomaamatta. Ongelmia syntyy, kun itse ei noudata sääntöjä ja jotain jää huomaamatta. Ja kukapa aina kaiken huomaisi. Autokoulussa minulle kerrottiin, että liikenteessä on tapahtumia 300 kpl/minuutti. Noista kuljettaja havaitsee 120 kpl ja virheitä syntyy 0,5 kpl/minuutti. Vaikka luvut ei mitään ehdottomia totuuksia olekaan, suuruusluokat ovat aika kuvaavia. Viilaamatta pilkkua noista, tämä tieto on todennäköisesti täysin vieras useimmille ajokortin haltijoille ja siksi sen taustalla olevia asioita ei kunnioiteta kovin hyvin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juipp4 Katso viesti
    Edelleen, kun ohitatte.... Sovittakaa se muuhun liikenteeseen ja ympäristöön. Se joka lähtee ohittamaan on vastuussa siitä seuraavasta tilanteesta. Jos joku tulee kapealla radalla vastaan ei ehkä viisasta ohittaa silloin?
    Totta puhut sikäli että ohittaja on vastuussa silloinkin kun rata ei todellisuudessa ole kapea tai siis sen ei tarvitsisi olla kapea mikäli vastaantulija ei olisi pedantti dorka. Ohittaja on täysi mulkvisti vain siinä tapauksessa että hän ei ole voinut olla varma siitä että vastaantulija on nähnyt hänet ja että tällä on aikaa ja tilaa väistää,

FWIW itse väistän tällaisissa tilanteissa vastaantulijan roolissa ennakoivasti ja näytän jo kauempaa käsimerkillä väistäväni. Ohittajana olen sitten paremmin sopeutunut tähän dorkien ja mulkvistien maailmaan jossa elämme eli en lähde ohitukseen. Tai joskus sentään provosoidun ja (hitaissa vauhdeissa) ohitan kiertäen tällaisen pykäläritarin mahdollisimman kaukaa jalankulkijoiden puolelta luoden samalla tähän ns. arvottavan silmäyksen.

Kannattaa näissä tilanteissa ohittaa sekä kohdata itse reippaasti sieltä jalkakäytävän puolelta. Tällöin toisen ei tarvitse rikkoa sääntöjä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    Keskuspuistossa ajelevat voisivat kertoa mitä mieltä olette tuosta koiran kanssa vasenta laitaa menosta ja siitä mikä olisi kaikkein paras paikka koiralle siellä. Minusta tuossa vasemmassa laidassa kulkemisessa on myös se etu, että meidät voi silloin ohittaa hidastamatta, kun olen fillarini kanssa ohitettavan välissä. Jos koira olisi välissä olisi aina hyvä hidastaa. Minulle ei kukaan ole ikinä mitään kommentoinut siellä tai muuallakaan, tai edes mulkaissut pahasti, päinvastoin vaikuttaa siltä, että ihmisten mielestä sen on parempi mennä vasenta laitaa, mutta kiinnostaisi silti kuulla mitä te noita teitä ja polkuja paljon kuluttavat olette asiasta mieltä.
    Noihin mutkiin 1 vaihtoehto olisi tietty jalkautua, jolloin voi ottaa koiran lähemmäs työntäen fillaria samalla pidemmälle penkkaan, jolloin voisimme kaikki olla suht oikeassa laidassa.
    Minun mielestäni koiran paikka on siellä reunassa minne paskotaan ja minne muutkin koirat on paskoneet. Sinne se vetää kuitenkin hajujen perässä ja sen voi aina ennakoida.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wile Katso viesti
    No, heitellään sitten esimerkkejä. Etkö sinä väistä autoillessa, jos vastaan on tulossa esim. rekkaa ohittava auto jollain kapeammalla leveäkaistatiellä? Kädet ristiin ja kiusallaan keskiviivan viereen? Itse kyllä tällaisessa tilanteessa vedän sinne ihan tien oikeaan laitaan ja aika äkkiä.
    Väistän useimmiten kyllä. En voi silti odottaa muilta samaa koska väistövelvollisuutta ei tuossa tilanteessa ole. Välillä ajan niin leveää autoa ettei itse voi edes väistää kun hädintuskin kapealle kaistallensa itse mahtuu. Edelleen on ohittajalla vastuu. Esim. moottoripyörällä en väistä, usein autoilijat elävät siinä uskossa että voivat ohitella kun vastaan ei tule kun moottoripyöräilijä.

Ja muutenkin kaikki ohitustilanteet on ainakin minulle autokoulussa opetettu tekemään mahd.nopeasti. Saadaan tilanteen kesto mahdollisimman lyhyeksi. Kyllä se pyöräilija loukkaantuu jokatapauksessa osui se autoon 50 tai 80km/h vauhdissa. Ihan vierestä siellä ei kyllä opetettu ohittamaan.

Kyllähän tuolla autoillessa näkee niitäkin joilla kiire ohittamaan mutta kun pääsee rinnalle niin kiire loppuu siihen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Kannattaa näissä tilanteissa ohittaa sekä kohdata itse reippaasti sieltä jalkakäytävän puolelta. Tällöin toisen ei tarvitse rikkoa sääntöjä.
    Silloin kannattaa myös toivoa että on tulkinnut oikein päätellessään vastaantulijan patologiseksi sääntöjenmukaanajajaksi! Ja varautua myös siihen että vastaantulijasta kuoriutuukin pakonomainen oikeaa laitaa ajaja!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Minun mielestäni koiran paikka on siellä reunassa minne paskotaan ja minne muutkin koirat on paskoneet. Sinne se vetää kuitenkin hajujen perässä ja sen voi aina ennakoida.
    Se on totta, että koira menee mieluummin reunan puolella ja esim oma koirani osaa vaikka kadulla seisoskelevat ohitettuaan palata tottuneesti takaisin reunaan. Hajujen perässä ei tosin hyvin pyöräilemään opetetettu koira mene, sillä iso osa opetuksesta alussa keskittyy nimenomaan siihen, että saadaan koira olemaan reagoimatta hajuihin, vastaantuleviin koiriin tai ihmisiin, tien yli juokseviin oraviin yms ja koira oppii kyllä hyvin erottamaan milloin ajetaan (ja em. säännöt pätevät) ja milloin talutan, jolloin koira saa nostella koipeaan, haistella jne.
    -team Söpöshox

Piti muuten hieraista silmiäni kun ehkä parisen viikkoa sitten joku ajoi Minna Canthinkatua nelisuuntaiseen risteykseen (Minna Canthinkatu, Päivärinnankatu, Messeniuksenkatu) ajorataa pitkin ajaen koira vierellään ja jatkoi Päivärinnankatua Mannerheimintien suuntaan. Tässä risteyksessä jo 1 autoilija teki äkkijarrutuksen heidät huomattuaan ja jäi hölmistyneenä katsomaan kun he ylittivät risteyksen.
    -team Söpöshox

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Silloin kannattaa myös toivoa että on tulkinnut oikein päätellessään vastaantulijan patologiseksi sääntöjenmukaanajajaksi! Ja varautua myös siihen että vastaantulijasta kuoriutuukin pakonomainen oikeaa laitaa ajaja!
    Välillä pitää luottaa ihmiseen ja ottaa riskejä. Kun määrätietoisesti ajaa ohi enemmän venkoilematta, harvoin riski on kova.

Mitenköhän tämä nyt liittyy autoiluun? Harmiksesi Tapna ajan kyllä takamoottorisella autollani lähes päivittäin. Tämä pitkälti siitä syystä, että polkupyöräily Helsingissä on oikeasti ihan helvetin pelottavaa. Oikeastaan talvisin ajan työmatkat fillarilla, kesät autolla. Oletko muuten Audikuski?

Kysehän tuossa edellä kirjoitetussa viestissäni ei edes ole pelkästä ohittamisesta vaan siitä että liikenteessä viitsitä joustaa pätkääkään. Esim. Saksassa ja Italiassa tämä joustaminen toimii, oli kyse sitten kevyestä liikenteestä tai autoilusta (kun kerta siitä nyt tuli puhe).

Ei tällaisia vaaratilanteita vaan koskaan pääse syntymään paikoissa joissa ei ole tätä pyöräk.. anteeksi JAETTUA kevyenliikenteenväylää. Turvallisuutta kyllä painotetaan joka ikisessä asiassa viimeiseen asti mutta se että kaksi fillaristia ajaa pahimmillaan neljääkymppiä vastakkain tuollaisella 1,5 metrin kaistaleella on aivan älytöntä.
    Autoiluun huomautus liittyy sikäli, että "vastaantulevien pitää vaistää ohittajaa" -asenteella vaara on autolla ajettaessa huomattavasti suurempi kuin pyörällä. Siksi tuollaiset saisivat mielellään pysyä poissa ratista. Joustamisessa ei ole mitään väärää, mutta mainitsemallasi vaarallisella ajotavalla ajavien on turha vaatia muilta joustoa, jos ei itse vaivaudu joustamaan sen verran, että viitsisi odottaa turvallista paikkaa ohittaa. Siitä, että vielä sekoitat pyöräkaistan ja jaetun kevarin ansaitset aasinhatun kaupan päälle.

e: Lisätään hymiö perään, jottei viesti vaikuttaisi liian hampaat irvessä kirjoitetulta.
    tapna muokkasi tätä : 29.06.2015 at 12.00

En voi silti odottaa muilta samaa koska väistövelvollisuutta ei tuossa tilanteessa ole.
    On. Yksi ensisijaisia velvollisuuksia on vaaran välttäminen.

Väistän useimmiten kyllä. En voi silti odottaa muilta samaa koska väistövelvollisuutta ei tuossa tilanteessa ole.
    Niin, tai oikeammin niin päin että suurin osa autoilijoista ei tiedä, että leveäkaistatiellä ei saa ylittää keskiviivaa ohittaessa, mikäli vastaan tulee liikennettä. Väistäminen on kyllä suotavaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Siitä, että vielä sekoitat pyöräkaistan ja jaetun kevarin ansaitset aasinhatun kaupan päälle.
    Vituttaako sinua joku asia? Suurin osa kommenteistasi arvon Tapna täällä on jälkiviisaana esiintymistä, liki henkilökohtaisuuksiin meneviä heittoja mikä ei ole millään tavalla rakentavaa.

Anteeksi jos käytin väärää termiä. Olen asunut nyt vuoden verran pysyvämmin Helsingissä ja sopeutumisvaihe on käynnissä niin kieleen kuin kulttuuriin. Jos otan saman roolin kuin sinä niin rivien välistä voin kyllä lukea että sinä olet yksi näistä sääntökirja taskussa ja tuomarin pilli suussa pyöräilevistä mallikansalaisista, joka valittaa ainoastaan valittamisen takia. Tai sitten vaan trollaat.

Niin, tai oikeammin niin päin että suurin osa autoilijoista ei tiedä, että leveäkaistatiellä ei saa ylittää keskiviivaa ohittaessa, mikäli vastaan tulee liikennettä. Väistäminen on kyllä suotavaa.

Vituttaako sinua joku asia? Suurin osa kommenteistasi arvon Tapna täällä on jälkiviisaana esiintymistä, liki henkilökohtaisuuksiin meneviä heittoja mikä ei ole millään tavalla rakentavaa.

Anteeksi jos käytin väärää termiä. Olen asunut nyt vuoden verran pysyvämmin Helsingissä ja sopeutumisvaihe on käynnissä niin kieleen kuin kulttuuriin. Jos otan saman roolin kuin sinä niin rivien välistä voin kyllä lukea että sinä olet yksi näistä sääntökirja taskussa ja tuomarin pilli suussa pyöräilevistä mallikansalaisista, joka valittaa ainoastaan valittamisen takia. Tai sitten vaan trollaat.
    Öh?

Kunhan vaan totesin tuohon edelliselle sivulle kirjoittamaasi vaahtoamiseen viitaten, että joustonvaraa saattaisi löytyä enemmän viestin krijoittajalta kuin siinä haukutuilta väärinajajilta. Ja kyllä, monet viestini on ihan tarkoituksella kirjoitettu miedosti trollaavaan sävyyn.

Kevyenliikenteen alikulkutunnelissa asianmukaiset ja riittävän hyvin näkyvät liikennemerkit ja ajoratamaalaukset. Tunnelissa on siis pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Kävelin sitä kävelijöiden puolta ja tunneliin tulee pyöräilijä jalankulkijoiden puolella ajaen. Tunneliin tullaan 90 asteen mutkan takaa ja sisäkurvi on kävelijöiden puoli. Pyöräilijä ehtii juuri ja juuri jarruttaa ja minä väistää eli osumaa ei tullut. Ei tullut pyöräilijältä myöskään ohoa, soria tai anteeksi suustaan, joten päätinkin kysyä ihan asiallisesti, että tiedätkö kummalla puolella on pyörätie. Jostain syystä taas kerran kysymykseni sai aikaan sen, että pyöräilijän piti jättää pyörä ja ruveta kävelemään minua kohti(oli koko ajan puhe-etäisyydellä) ja rupesi kyselemään, että onko meillä tässä jokin ongelma. Minä siihen sitten totesin, että olit ajaa minun päälleni ja nyt käyttäydyt uhkaavasti, joten sinulla ainakin on jokin ongelma. Pyöräilijä poistui tämän jälkeen paikalta.

Tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun pyöräilijä hermostuu minun kommenttiini tai kysymykseeni. Tällä kertaa olin ihan asiallinen. Joskus olen ollut vähemmän asiallinen, kun puheellani ei ole ollut mitään vaikutusta pyöräilijään. Tällöin pyöräilijä on heti reagoinut sanomisiini ja joka kerta uhkaavasti. On siis tasan kahdenlaisia pyöräilijöitä: kuuromykkiä ja uhkaavasti käyttäytyviä. Ja nuo kuuromykät eivät ole olleet kuuromykkiä, jos joku oikeasti kuuromykkä tai sellaisen tunteva lukee tätä...

Ostarin edessä kapea pyöräkaista, ja nään ku musta mies kävelee sitä pitkin mua vastaan. Luulisi että olis huomannut kun siihen on maalattu melkos tiheään isoja pyörän kuvia. No pysähdyin hänen eteensä. Etko sa nae? Get fak out of hierr! Sit rupes lätkiin mua ja oli juuri potkaisemassa mutta kerkesin polkaista että osui takarenkaasee. Pinnat näytti ehjältä, potku oli kyllä kova.

Kuka pelkää mustaa miestä. No minä. Ainakin pyöräkaistalla. No, itekkin tietty provosin hieman pysähtymällä hänen eteensä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun pyöräilijä hermostuu minun kommenttiini tai kysymykseeni. Tällä kertaa olin ihan asiallinen. Joskus olen ollut vähemmän asiallinen, kun puheellani ei ole ollut mitään vaikutusta pyöräilijään. Tällöin pyöräilijä on heti reagoinut sanomisiini ja joka kerta uhkaavasti. On siis tasan kahdenlaisia pyöräilijöitä: kuuromykkiä ja uhkaavasti käyttäytyviä. Ja nuo kuuromykät eivät ole olleet kuuromykkiä, jos joku oikeasti kuuromykkä tai sellaisen tunteva lukee tätä...
    Jep itse ihmettelen samaa. Kun jostain mainitsee täysin asiallisesti niin yleensä vittuilut saa takaisin ja uhkaavan käytöksen. Ei ole sattumaa kun monesti käynyt niin.

Kun tuossa vähemmän natiivi suomalainen mainittiin, niin minulla on maahanmuuttajista kevyen liikenteen väylillä keskimäärin aika negatiivinen käsitys. Ymmärrän, jos joku ei ihan heti totu siihen, että ei tallustella kuin savannilla, mutta ymmärrykseni loppuu siihen, että nähdään kyllä täysin vastaantulija, mutta ei viitsitä väistää. No, minä olen alistuva suomalainen ja väistän, kun en viitsi päinkään ajaa, mutta mieli joskus vähän tekisi, kun tullaan 3-4 rinnan ja niin naama norsun... vaikka kärsällä, ja katsotaan oikein vihamielisesti, jos yrittää hakea vähän katsekontaktia ihan ystävällisesti hymyillen, että täältä tullaan, voisivatko rouvat väistää. Mutta eihän noita huivipäitä saa edes katsoa, kun sehän loukkaa heitä jumalaansa. Normaalisti käyttäytyvä ihminen vetää vähän suppuun sitä ryhmäänsä, eikä odota, että (vain) se toinen yksittäinen tulija väistää, mutta moni näistä tuntuu suorastaan vaativan sitä. Turha sitten valittaa, että mikä on, kun ihmiset ovat niin negatiivisia maahanmuuttajia kohtaan, kun kohtaamiset ovat tällaisia ja kulttuurierot eivät mitenkään tunnu erityisen rikastuttavilta kokemuksilta, vaan pelkästään tympeiltä. Tekeväthän tuota suomalaisetkin, mutta olen omissa tilastoinneissani havainnut röyhkeydessä selviä kulttuurieroja.

Tuossa taas pari päivää sitten tultiin leveiden lastenvaunujen kanssa rinnan ja minä hiljensin reilusti, että mahduin turvallisesti aika kapealla väylällä ohi, mutta pahaa silmäähän sieltä väläytettiin takaisin. Anteeksi nyt vain, että meillä on täällä tällaiset säännöt ja väistin teidän puolestanne leveitä perseitänne ja aiheutin näin teille ilmeisesti jotain mielipahaa silkalla olemassaolollani. Siltä tämä usein alkaa tuntua.

No, heitellään sitten esimerkkejä. Etkö sinä väistä autoillessa, jos vastaan on tulossa esim. rekkaa ohittava auto jollain kapeammalla leveäkaistatiellä? Kädet ristiin ja kiusallaan keskiviivan viereen? Itse kyllä tällaisessa tilanteessa vedän sinne ihan tien oikeaan laitaan ja aika äkkiä. Toisin sanoen tässä on nyt kyseessä kyllä ihan lievästi eri tilanne kuin autolla koukkaamisesta kevyen liikenteen väylälle. Tuossa kyseisessä esimerkissä on suora, näkyvyydeltään hyvä tie jossa ei vaan viitsitä antaa periksi edes yhteisen turvallisuuden kannalta. Jos siltaa koskaan aletaan uusimaan niin toivottavasti molemmille puolille tulee yksisuuntaiset fillarikaistat TAI sillan toinen puoli pyhitetään kokonaan pyöräilijöille ja toinen jalankulkijoille.

Ja Käppiksen esimerkin mukaisesti jos sieltä moottoritien liittymästä on tulossa vaikka rekka tai peräkärryllinen henkilöauto, ja moottoritie on tyhjä, niin sakottakaa vaan mutta kyllä minä ainakin useissa tapauksissa annan tilaa ajamalla vasemmalle kaistalle. Jalan nostaminen kaasulta samaa kaistaa ajaen toimii tietysti joissain tilanteissa myös. Suomessa ei vaan tätä vetoketjuperiaatetta autokoulussa opeteta.
    Tähän on kyllä pakko kommentoida vähän.

Ensinnäkin tuo keskiviivalla kiusallaan ajo on ihan helvetin laitonta, erityisesti leveäkaistatiellä. Sen kiusallaan teko alkaa olla jo kohtuu iso rike.

Toiseksi olet mitä tahansa mieltä tuosta "liittymäjoustosta" niin se on silti turha kaistan vaihto eikä niinkään saa tehdä. Kaistan vaihtaminen on kuitenkin aina tietynlainen riski, erityisesti jos tilanne on niinkin nopea kuin liittymästä motarille siirtyvä ajoneuvo. Yleensä edestä tulevaa ohitettavaa kuitenkin kerkiää katsella minuutin jos toisenkin, mutta liittymään tulevan tapauksessa saattaa tilanteessa olla vain sekunteja ennen kaistanvaihtoa. "kiireessä" voi jäädä havainnointi vähemmälle ja siinäpäs on sit soppaa kerrakseen kun joku ilmestyy kuolleesta kulmasta. Vähän saman tyyppinen vaaratilanne kuin ylinopeus "tyhjällä motarilla"

IncBuff Guest
    Vaikea elämä moottoritiellä.

On-topic niin töistä tullessa ohitin kävelevän naisen ja reilun 50 metrin päässä naisen edellä pyöräili kaksi lasta siististi peräkkäin oikeaa laitaa. Naikkonenhan nostaa hirveän äläkän ja alkaa huudella että varokaa jne. Tästä hätääntyneenä lapsista vanhempi kääntää suoraan eteeni. Olisi ollut hiljaa kun lapset kulkivat niin siististi laitaa tai olisi sitten edes niiden vieressä tai ihan perässä. Eihän tuossa vaaratilannetta toki sen kummemmin ollut kun ei ole tapana kaahailla tuollaisissa paikoissa.
    IncBuff muokkasi tätä : 29.06.2015 at 22.53

stumpe ja orc biker - ei ihonvärillä ole mitään tekemistä palautteen antamisen kanssa. Samalla lailla sitä voi antaa, kohteliaan tiukasti. Ääliöitä mahtuu jokaiseen "heimoon".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    stumpe ja orc biker - ei ihonvärillä ole mitään tekemistä palautteen antamisen kanssa. Samalla lailla sitä voi antaa, kohteliaan tiukasti. Ääliöitä mahtuu jokaiseen "heimoon".
    Minä en puhunutkaan ihonväristä, vaan kulttuurista. Edellinen ei tietääkseni vaikuta ihmisten ajatteluun, mutta jälkimmäinen takuuvarmasti ja tutkitusti vaikuttaa. Harvoin jaksan käydä vääntämään kenenkään kanssa väylällä. Ehkä kerran tai pari kesässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Öh?

Kunhan vaan totesin tuohon edelliselle sivulle kirjoittamaasi vaahtoamiseen viitaten, että joustonvaraa saattaisi löytyä enemmän viestin krijoittajalta kuin siinä haukutuilta väärinajajilta.
    Sovitaan että vika on ainoastaan minussa niin pääset hyvillä mielin nukkumaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso
    Toiseksi olet mitä tahansa mieltä tuosta "liittymäjoustosta" niin se on silti turha kaistan vaihto eikä niinkään saa tehdä.
    Kyllä, niinhän selvällä Suomen kielellä kirjoitinkin että se on laitonta, ettei jäänyt kellekään epäselväksi. Omapahan on ongelmani. Pitääkin kai kokeilla ensi kerralla blokata rekan tuleminen moottoriliikennetielle, katotaan ehtiikö jarruttaa. Onhan sitä tullut vedettyä noilla Stuttgartin vehkeillä moottoriteitä Euroopassa kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta valitettavasti sieltä ei jäänyt mitään käytännön oppia käteen vaan opin liikennesäännöt teoriassa täältä Fillari-lehden palstalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    olen omissa tilastoinneissani
    Ihmismielellä on jännä tapa tulkita asioita ennakko-odotustensa mukaisiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Ihmismielellä on jännä tapa tulkita asioita ennakko-odotustensa mukaisiksi.
    Sinähän sen tuosta kommentistasi päätellen tiedät. Mutta jos uskot, että jokainen kulttuuri edistää täsmälleen samanlaista liikennekäyttäytymistä, niin ole hyvä vain ja luokittele siinä samalla minut vain ennakkoluulojeni vangiksi.

^ Ja sinä vedät johtopäätöksiä ihmisen ulkonäön perusteella siitä että hän on maahanmuuttaja, kulttuuripiiristä jossa tallustellaan kuin savannilla. Nyt voi jumalauta, onneksi sulla ei sentään ole ennakkoluuloja!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Sinähän sen tuosta kommentistasi päätellen tiedät. Mutta jos uskot, että jokainen kulttuuri edistää täsmälleen samanlaista liikennekäyttäytymistä, niin ole hyvä vain ja luokittele siinä samalla minut vain ennakkoluulojeni vangiksi.
    Enpä olisi nuorena arvannut että jonain päivänä joutuisin huomaamaan että voisin yhtyä tunnettuun Hermann Göringiin liitettyyn lausahdukseen!

Jokseenkin hämmästyttävästi tässä ehti mennä jo useampi lenkki ilman erityistä tarvetta otsikossa esitettyyn avautumiseen, mutta vuoden ensimmäinen oikea kesäsunnuntai palautti tilanteen normaaliksi. (Toki osasin sen etukäteen arvatakin ja yritin vältellä kelvillä ajoa mahdollisimman paljon.)

Muistan kyllä että kun ajoin vielä 24-tuumaisella pyörällä, ajattelin kuten muutkin keskenkasvuiset pikkupojat eli mikään ei olisi voinut olla vastenmielisempää kuin nössönä pitämäni suuntamerkkien näyttäminen - mutta en jaksa ymmärtää että kun nämä autoilevat aikuiset ihmiset nousevat kesäpyöränsä selkään ja lähtevät ajelulle he yhtäkkiä unohtavat liikkuvansa ajoneuvolla yleisillä liikenneväylillä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    ^ Ja sinä vedät johtopäätöksiä ihmisen ulkonäön perusteella siitä että hän on maahanmuuttaja, kulttuuripiiristä jossa tallustellaan kuin savannilla. Nyt voi jumalauta, onneksi sulla ei sentään ole ennakkoluuloja!
    Niin, minulla on tilastotieteen ymmärrystä. Todellakin Suomessa ulkonäkö korreloi maahanmuuttajataustaisuuden kanssa varsin hyvin. Kun siihen yhdistää vielä sellaisen vieraan kielen puhumisen, mikä on hyvin harvinaista suomalaisten repertuaarissa, niin voidaan puhua jo hyvin vahvasta korrelaatiosta. Puhe savannilla tallustelusta oli värikästä puhekieltä. Yhtä hyvin olisin voinut sanoa (ja olen sanonutkin), että (suomalainen) lompsii kuin kangasmetsässä. Älä väkisin keksi merkityksiä sinne, missä niitä ei ole.

Oletko sitä mieltä, että ns. liikennekulttuuri on jokaisessa maassa täysin samanlaista? Ettäkö esim. Intiassa ja Espanjassa ja Virossa on ihan samanlaista asennoitumista liikenteeseen ja että tämä ei mitenkään jätä jälkeään ihmisiin? Ja että muuten kulttuuri ei vaikuta mm. ajatuksiin siitä, miten jämptisti mennään sääntöjen mukaan ja kuka väistää ja millä perusteella? Minä en, mutta minulla onkin tietoa asiasta sen sijaan, että kokisin tarvetta esitellä muille poliittista korrektiuttani.

Ei luulisi olevan liian vaikea asia ymmärtää, että jos ihminen on kasvanut ihan erilaisessa ympäristössä kuin byrokraattisessa Suomessa, niin ehkä jonkin asvalttiin maalatun viivan mukaan luotisuora tallustaminen ei tunnu niin tärkeältä kuin esim. minusta. Mutta koska rasismi ja fasismi, niin näinhän ei voi olla. Siitähän tässä on taas kyse. Ennakkoluuloista. Ei voi olla totta, koska jokainen maailman ihminen on ihan samanlainen ja täysin samoista syistä. Kiitos ja näkemiin vähäksi aikaa.
    orc biker muokkasi tätä : 30.06.2015 at 15.00

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •