GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 3 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 260

Aihe: Punkit!

Kannattaa muuten unohtaa tuo heinikko punkkien ainoana tyyssijana. Mulla on mökki kangasmetsässä - ei heinää. Useampi punkki itseltä ja perheenjäseniltä poimittu viime kesänä. Kyllä ne viihtyy ihan hyvin mustikanvarvuissakin.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

^
    Olikos se niin, että mustikkatyypin metsä on nykykäsityksen mukaan punkkien parhainta esiintymisaluetta. Ei mitkään kosteat rantalepikot niinkuin aiemmin ollaan uskoteltu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^
    Olikos se niin, että mustikkatyypin metsä on nykykäsityksen mukaan punkkien parhainta esiintymisaluetta. .
    Näin olen tuoreesta tutkimuksesta kuullut.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Onko tuosta haittaa ihmiselle tai vaatteelle?
    Mene ja tiedä. Virallisesti ei; permetriinin pitäisi hajota iholla (nestemäisenäkin) varttitunnissa, ja vaatteen kuituihin kiinnittyneenä ja kuivuneena siitä ei pitäisi olla vaaraa. http://en.wikipedia.org/wiki/Permethrin#Safety . Omalla kohdalla valinta on lähinnä DEETin ja permetriinin välillä koska olen ötökkämagneetti, ja DEET ei sekään mitään täysin harmitonta tavaraa ole joten permetriinillä käsitellyt vaatteet ovat paljon kätevämpi optio.

Vaatteiden ominaisuuksiin tai ulkonäköön ei ole vaikutusta. Kotitekoiset permetriinikäsittelyt ovat tyypillisesti alle prosentin permetriiniä sisältävää vesiseosta jossa muut ainesosat lähinnä auttavat permetriinin imeytymistä ja sitoutumista kuituihin. Muovipohjaisten vaatteiden sulamista siis ei tarvi pelätä vrt. DEET, joskin permetriini sitoutuu nyloniin/polyesteriin esim. puuvillaa heikommin. Suihkutettavista käsittelyistä jää vieno tuoksu vaatteisiin, valmiiksi käsiteltyjä ei erota tavallisista.

AFAIK Suomessa permetriinituotteita ei saa myydä virallisesti vaatteiden käsittelyä varten, vaan pelkästään asuinrakennusten pintojen jne. sprayaamiseen - enkä minäkään sitä tässä kehota tekemään. Joka tapauksessa, vaatteiden käsittelyyn Biokilliä tunnutaan käytettävän. Ulkomaisista merkeistä esim. Sawyer markkinoi sprayta nimenomaan vaatteita ja varusteita varten. Lähinnä kai valmisteiden sopivuutta rajoittavat lisäaineet, eli jossain muurahaisten tuhosprayssa voi olla kamaa jota ei kannata iholla pidettäviin vaatteisiin roiskia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Punkit ovat syy siihen, että en enää aja ruohikkopolkuja. Minulle polun suurin vaikeusaste nykyisin onkin se, että se on heinistä tukossa. Ei kivistä tai juurakoista, vaan pitkästä heinästä. Ei tunnu sen arvoiselta. Se on venäläistä rulettia terveydellä ja siten hyvin vastakkaista sille, miksi ylipäätään ajaa. Mitenhän pitkään menee, että ihmisten mitta täyttyy riittävästi ja kehitetään jokin täsmämyrkky punkkien tuhoamiseen?
    Johan tämä linkattiin aikaisemmin:
    http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...aa-punkkisotaa

95% saisi tuolla karsittua, en ymmärrä miksi tuota ei käytetä?

Milläs muuten olette tuhonneet poisnypityt punkit. Aika sitkeitä otuksia. Meilä vessasta alashhuhtomalla on hävitetty. Tuskin ne sieltä vastavirtaan enää ui takaisin.

^ Polttamalla hävitettävä.

En ole itse tuosta polttamisesta kuullutkaan. Olen liiskannut punkit (ulkona) niin, etteivät varmasti enää jatka matkaa. Vessanpönttöön en laittaisi, sillä ajatuskin siitä, että tollaiset ötökät ja pöpöt menee putkistoihin puistattaa. Ja etenkin elävinä ne valitettavasti voivat tulla samaa kautta takaisinkin, tai sitten putkia pitkin toisen pönttöön. Ne on yllättävän sitkeitä eläimiä, kestävät mielestäni jäätymisen jne. ja tuon edellä mainitsemani äitipunkin totaalisen liiskauksen jäljiltä sen sisältä täysissä voimissaan sinkoilevat pikku-punkit osoittavat, ettei niihin päde ihan samat lait kuin vaikka meihin ihmisiin. Se mikä meidän mielestä on väistämätön kuolema on todennäköisesti punkille vain hidaste.

Jos teillä on koiria tai ulkoilevia kissoja hommatkaa punkkipanta/valeluliuos, joka estää punkkien kantautumista kotiin. Jostain syystä niitä ei tunnu edes hyppäävän koiran turkkiin kun sillä tuo Scalibor, vaikka muuten niitä aivan hurjat määrät. Vaaleat vaatteet ovat metsässä paremmat siksi, että niistä punkit erottuvat paremmin kuin tummista.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Ihme kyllä että en ole saanut itseeni koskaan punkkeja, vaikka metsässä on tullut pyöräiltyä ja vaikka mitä muuta tehtyä. Kissoista sitteen riittää taas nypittävää...

Vaatteiden käyttäminen kuumassa kuivausrummussa pitäisi tappaa punkit, tosin ne harvat mitä olen itsestäni löytänyt olen liiskannut ja pistänyt viemäriin. Pesu ei riitä, paskiaiset selviävät elossa eli eka pikakuivauskierros ja sitten vasta vaatteet pesukoneeseen, niin raadot tippuvat pesussa pois. Harmi vaan että useat tekniset matskut eivät kestä kunnollista rummutusta. http://commonhealth.wbur.org/2013/04...ick-kill-ticks

Tarina kertoo että pahalla punkkiseudulla jenkeissä harrastetaan armageddonia jossa laitetaan iso könttä kuivajäätä avoimelle alueelle yön ajaksi, ja aamulla sitten joko poltetaan tai myrkytetään hiilidioksidia kohti suunnistaneet punkkilaumat jään ympäriltä. Punkkimäärät voivat olla uskomattomia, jääpalikka ja sen ympäristö suorastaan kuhisee punkkeja. (Voisikohan mökeille myytäviä co2-pohjaisia sääskiansoja tuunata levittelemällä pylväässä seisovan ansan ympärille vielä tuhdisti permetriinillä käsiteltyä materiaalia jonka yli punkit joutuvat kävelemään? Olisi äärimmäisen tyydyttävää käydä aamuisin tarkastamassa päivän sätkijöiden saldo.) Kuvassa pienempi versio co2-ansasta: http://imgix.scout.com/133/1331939.jpg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    ...Tarina kertoo että pahalla punkkiseudulla jenkeissä harrastetaan armageddonia jossa laitetaan iso könttä kuivajäätä avoimelle alueelle yön ajaksi, ja aamulla sitten joko poltetaan tai myrkytetään hiilidioksidia kohti suunnistaneet punkkilaumat jään ympäriltä. Punkkimäärät voivat olla uskomattomia, jääpalikka ja sen ympäristö suorastaan kuhisee punkkeja....
    Tuosta haluaisin nähdä videon. Tälläisiä yksitellen polttoja vain löysin https://www.youtube.com/watch?v=wy6NYkvX8Jk haluaisin nähdä tälläisen joka punkista maan päällä.

edit: tuon punkin tapauksessa toki jo hyödytöntä, toimii lähinnä kostona.
    JackOja muokkasi tätä : 05.06.2015 at 13.48

^yritin etsiä youtubesta minäkin, mutta löysin vain pienimuotoisempia ansoja jolla tuhottiin vuodevaatteissa eläviä punkkeja. Minä haluaisin nähdä sellaisen kottikärryn kokoisen kuivajääpalan joka kuhisee punkkeja ja joka sitten valellaan muutamalla jerrykannullisella bensiiniä.

Kun päästiin hyönteissadismiin, niin permetriinikuteiden hyväksi puoleksi voi sanoa myös sen että tulee äärimmäisen hyvä mieli katsoa teltan lattialla spiraalia vetävää sääskeä, verrattuna siihen että sen vain läpsäisisi hengiltä.

Haukuille juuri eilen syötin pastillit joiden pitäis toimia 12 viikkoa. Oliskohan tuosta immeiselle....?

Onko valkosipulin tehosta tullut lisätutkimuksia sen yhden ruotsalaisten varusmiesjutun lisäksi? Ihmisten karkottamisessa se kyllä on hyvä. Eihän se tarvitse läheskään sataprosenttinen ollakaan ollakseen jo hyödyllinen. Todennäköisyyksillähän tässä muutenkin pelataan.

Älkää ihmeessä vältelkö heinikoita/metsiä yms punkkien vuoksi. Punkkeja on kaikkialla, maantien varressa, jossa paikkaat flättiä, keskustan puistoissa, jopa keskustan alfaltoitujen teiden varsilla, joissa hyviä heinä/puu tähystyspaikkoja. Jos punkkeja yrittäisi välttää ei voisi mennä käytännössä mihinkään. Sensijaan kaikenlaisilla viheralueilla (keskustan pienet puistot mukaanlukien, metsissä, niityillä yms. ulkoiltuanne ottakaa tavaksi ravistella vaatteet + tsekata ne läpi ja vilkaista oma kroppa nopeasti läpi. Pienetkin punkit erottaa ihmissilmällä. Olen lapsesta asti ulkoillut kaikenlaisissa maastoissa, metsissä jne, enkä ole punkkia vielä löytänyt paitsi kerran koiran turkista kädelleni tippuvan (ei ollut punkkipantaa). Nyt, kun koiralla panta, ei koirasta, itsestäni, eikä kotoa ole löytynyt yhtäkään, vaikka menemme umpimetsässä jalan.

Olen koiralleni laittanut joskus valkosipulia kuurina ja olen huomannut sen estävän punkkien kyytiin hyppimistä ja olen kuullut vastaavaa palautetta vuosien varrella muiltakin. Itse en uskalla pelkästään siihen silti luottaa koska tuo varsinainen punkki-imuri. Olen myös itse ottanut valkosipulia joskus samassa tarkoituksessa, mutta koska en itsestäni ole muutenkaan löytänyt en voi arvioida mikä sen vaikutus oli. Valkosipulin pitäisi kuitenkin toimia jonkinlaisena karkoitteena erilaisille loisille, joten haittaa siitä ei varmasti ole jos metsäajoihin otatte vähän valkosipulia, vaikka jonkun karkoitteen lisäksi.
    En siis itse normilenkeillä käytä hyönteiskarkoitteita, vaan tarkastan kropan viimeistään kotona, joskus myös tiheiden heinikoiden jälkeen katson varsinkin jalat, mutta tämä maku/viitseliäisyysasia. Käyn itse 3 krt/vrk, eikä aina jaksa/halua myrkyttää itseäni.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

^
    Olikos se niin, että mustikkatyypin metsä on nykykäsityksen mukaan punkkien parhainta esiintymisaluetta. Ei mitkään kosteat rantalepikot niinkuin aiemmin ollaan uskoteltu.
    Parhaan punkkien esiintymisalueen olen löytänyt Ahvenamaalta lepikkoisesta rantaheinikosta. Oltiin vähän toistakymmentä vuotta sitten vaimon kanssa Eckerön seutuvilla liikkeellä fillareilla ja päätettiin oikaista kahden merenrantaan päättyvän tien väli taluttamalla fillarit kilsan verran rantaviivaa pitkin. Kun päästiin sen seuraavan tien alkuun, satuin katsomaan jalkoihini... Ei ole koskaan sitä ennen eikä sen jälkeen lähtenyt vaatteet päältä yhtä nopeasti. Nakkena siinä sitten nypittiin punkkeja jalka- ja muiden karvojen seasta. Kolmisenkymmentä nypin itsestäni. Vaimossa ei ollut yhtä montaa, kun olin kulkenut ekana. Vaimosta löytyi yksi kiinni päässyt vielä myöhemmin. Ei ole mahotonta hinkua Ahvenamaalle sen jälkeen ollut.

Sivustaseuraajana jouduin kolme vuotta sitten todistamaan tapausta, jossa punkinpurema johti useamman kuukauden koomaan ja pysyvän aivovamman aiheuttamaan työkyvyn ja osittain myös liikkumiskyvyn menettämiseen. Tuo punkki oli saatu Kotkan edustalla olevasta Kaunissaaresta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ... Tuo punkki oli saatu Kotkan edustalla olevasta Kaunissaaresta.
    ...joka on lähes kokonaan mustikkatyypin metsää

...joka on lähes kokonaan mustikkatyypin metsää
    Joo niin on. En oikeestaan ottanut kantaa tuohon esiintymisjuttuun. Kunhan kerroin omat kokemukset

Varuillaan saa noiden kanssa olla oikeasti ja meillä täällä kotinurkilla koiranomistajat raportoi punkeista joka kesä. Siis ihan Hesan puistometsiköistä löytyneistä. Mulla on tullut tavaksi tsekata paikat joka ikisen maastolenkin jälkiltä, olen sitten ollut liikenteessä fillarilla tai juoksutossuilla.

Sitä olen joskus miettinyt, että onkohan Tahko MTB:stä kukaan saanut punkkia. Meidän jälkikasvusta on joskus napattu yksi Mökkialueen nurmikoilta saatu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Riemu senkus lisääntyy:

HS: Taigapunkki on vakiintunut Suomeen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    ...Oliskohan tuosta immeiselle....?
    Noh..?

Käsivarressa oli pikkunen alien, missä ne punkkipihdit on silloin kun tarttee. Atuloilla nypin pois. En tehnyt lajinmääritystä.
    Sen verran oli viileätä eilen, että pitkähihaisissa kuljin Nuuksiossa. Lieneekö tullut käsiin geokätköltä tai polkua raivatessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    ... tsekata ne läpi ja vilkaista oma kroppa nopeasti läpi. Pienetkin punkit erottaa ihmissilmällä.
    Tämmöinen kankea liki- ja ikänäköinen ukko mitään punkkia näe. Eteenkään niistä paikoista mihin meikäläisen punkit ovat iskeytyneet. Ne löysin sattumalta paisuneina käsikopelolla suihkussa tai vasta kun kiinnityskohtaan on tullut arastusta.

Pienimmät on jotain puolimillisiä ja vaaleita väriltään. Aika haukankatse saa olla, jos sen etsii perskarvojen seasta. Omiensa varsinkin.
    -

Tollaseen törmäsin .. saaristomeren punkin repäisin hädissäni ja toisen yritin kynsillä pyöritellä .. enpä ole täällä ihmisaten ilmoilla pahemmin kyttäillyt noita

http://theshrug.net/you-have-to-lear...ou-go-camping/

^^ Kommenttikentissä vahvaa mutua että pyörittely ja punkin töykkiminen ruiskauttaisi punkin sisälmyksiä itse haavaan. Mutuilen itse vastaan että paras poistotapa on se joka puristaa punkin kehoa mahdollisimman vähän (=pinsetit/pihdit), vaikka sitten punkin suuosat saattaisivatkin jäädä ihoon.

Meillä oli joskus sellainen ns.haarukka mallinen punkinpoistin, sillä lähti hyvin irti "juurineen", ainakin koirilta... se olikii just tää http://www.punkkirauta.com/
    tinke77 muokkasi tätä : 21.06.2015 at 10.44 Syy: löytyi linkki...

noiden pienimpien punkkien kanssa tuo punkkirauta ei oikein toimi, kuin enintään optimissa paikassa. Jonkun olen tuollaisella lasso-mallilla poistanut, ja se vaikutti paremmalta. Taitaa olla lemmikkiosastolla tuo lasso.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    noiden pienimpien punkkien kanssa tuo punkkirauta ei oikein toimi, kuin enintään optimissa paikassa. Jonkun olen tuollaisella lasso-mallilla poistanut, ja se vaikutti paremmalta. Taitaa olla lemmikkiosastolla tuo lasso.
    Tuo lenkki/lasso on täälläkin todettu parhaaksi noiden koirien kanssa.
    Still rides with 26er

Pitänee testata, kiitos vinkistä

^ Apteekin henkilökunta opasti, ettei punkkia saa pyörittää. Suoraan ylöspäin vetosuunta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •