ElectrobikeHephaFillariGiant
Sivu 24 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 836

Aihe: Kuusamossakin ajetaan!

  1. #691
    markettipyörämies Guest
    Hieno paikka toi Näränkä. Oltiin viime kesänä viikko siellä lammaspaimenena. Silloin siellä kävellessä, Kirkkokallio, mietin, että ois hienoa polkua, mutta liian teknistä, pito loppuu menee talutteluksi. Se oli ennen kuin ostin läskin. Pitää varmaan lähtee laskemaan lampaita sinne jossain vaiheessa.

    Edit:

    Ajattelin seuraavaksi lähteä katselemaan Vasaravaaroja, koska näytän jaksavan ajaa sinne asti ja takasin kotio. Onko kukaan pyörinyt tuolla? Kartta näytää tosi lupaavalta, paljasta kalliota ja korkeuseroja. Tosin tähän karttaharhaan olen haksahtanut täällä monta kertaa, todellisuus voi olla ihan jotain muuta...
    markettipyörämies muokkasi tätä : 14.06.2015 at 23.52

  2. #692
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kuusamo
    Viestit
    36
    Olen syksyllä 2013 ajanut maastopyörällä Vasaravaaran pohjoispuolelle eli Rönkköjen puolelta. Nousin Vasaravaaraan sinne menevää uraa pitkin, näkyy kartalla. Erkaantuu Pikku-Vasaravaaraan menevästä urasta. Siitä vaan jyrkänteen reunaa pitkin maisemia ihaillen ja n 100 metriä tunkaten. Sitten tulee metsäkoneet, jota pitkin pääsee ajamaan. Tämä ei näy kartalla. Taisin tulla Rönkköjen välistä tai sitten Pikku-rönkön oikealta (itä) puolelta, reittijälkeä ei valitettavasti ole. Sieltä ajoin Ruoppijärven päähän ja polkua pitkin Ruoppijärven jyrkänteille. Sieltä mutkan (ylä)kautta Ruoppijärven länsipäähän. Sieltä vähän metsiä pitkin Syrjäsuolle (Lahtela) menevän tie alkuun ja siitä teitä pitkin Posiontielle ja jyystäen asfalttia pitkin keskustaan.

    Lähetetty minun SGP611 laitteesta Tapatalkilla
    harrim muokkasi tätä : 15.06.2015 at 18.44 Syy: typo

  3. #693
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kuusamo
    Viestit
    36
    Hiton oikoluvut metsäkoneurat, ei siellä koneita ollut silloinkaan enää

    Lähetetty minun SGP611 laitteesta Tapatalkilla

  4. #694
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Vasarakankaantielle pääsee Junganharjuntieltä, Mutkalammen eteläpuolisen, tienreunassa sijaitsevan pienemmän lammen eteläpuolelta lähtee mökkitiepisto. Ennen mökkiä tiputtaa vain alas törmältä ja sieltä löytyy ojan ylittävä lankku. Siitä eteenpäin saa sitten ajaa vaikka Lohirannalle asti En ole itsekään Ruoppivaaraa pidemmälle ajanut. Suunnattiin viimesyksynä niiltä nurkilta kohti Naatikkavaaraa ja edelleen Kouvervaaraan. Hieno lenkki kyllä, melkein parasta mitä tämä pitäjä tarjoaa Oulangan lisäksi.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  5. #695
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402

    Yöttömän Yön ajo torstaina 18.6. klo 20->

    Cyclos järjestää tulevan Juhannuksen kunniaksi Yöttömän Yön ajon nimellä kulkevan huolletun yhteislenkin torstaina 18.6. klo 20 alkaen. Seuran huoltoauto lähtee varmistamaan matkan sujuvaa etenemistä. Matkan aikana pidettävillä tauoilla tarjoillaan pientä purtavaa, kahvia ja muuta juotavaa. Lysti ei maksa mitään seuran jäsenille, toivotamme kuitenkin tervetulleeksi kaikki muutkin maantiepyöräilyn ystävät ajamaan hyvässä seurassa (10€ käteismaksun suoritettuaan ennen lähtöä).


    Kokoonnumme Liikuntakeskuksen P-paikalle siten, että reitille lähdetään klo 20. Reitiksi tarjoillaan Yli-Kitkan kierros, sisältäen mm. 12km pätkän soratietä. Käymme myös katsomassa yöllisiä maisemia Rukalla, kiiveten ylös Juhannuskalliontien huipulle mastolle. Sieltä jatketaan Rukajärven tien kautta takaisin Liikuntakeskukselle. Matkaa kertyy n.120km ja perillä oltaneen n.01.00 maissa.


    Osuustietoa:
    1. Kuusamo-Posiontie-Mourusalmi (Patoniementien risteys) n.46km
    2. Mourusalmi-Tolva-Alakitkantie-Ruka,Juhannuskalliontie, Masto n.53km (Alakitkantie soratietä n.12km)
    3. Masto-Rukajärventie-Kemijärventie-Liikuntakeskus n.24km
    Yhteensä n.120km


    https://goo.gl/maps/98R19

    Huom! Mikäli viikon sateet, tiekarhut ja muut juhannusviikon taiat tekevät Ala-Kitkan tien osuuden mahdottomaksi ajaa muutamme reittisuunnitelman hyvissä ajoin ja ajamme ns. Konttaisen lenkin vastapäivään. MIttaa kertyy tuolloin reilut 20km vähemmän. Jokainen osallistuja varatkoon mukaansa oman harkintansa mukaan vararengasta ja paikkausvälineitä, lisänenergiaa ja juomista - ihan normaaliin tapaan. Otamme kuitenkin huoltoautoon muutaman päällirenkaankin, ettei matka jää mahdollisten rengasrikkojen takia kesken.


    Tervetuloa mukaan ajamaan Yöttömän Yön ajoa hyvässä seurassa!
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  6. #696
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Laitetaan tähänkin säikeeseen tiedosi, että Rukan yrittäjätkin ovat heränneet läskipyöräilyyn ja tarjoavat pyöriä vuokralle.

    Sport Housesta siis kuvan laitteita: http://www.ruka.fi/sport-house-ruka/...seikkailupyora

    RukaStoresta näyttää olevan tarjolla Feltin läskejä: http://www.ruka.fi/rukastore/vuokraa...e-rukastoresta

    Rukapalvelusta ei selvinnyt tuon perustella mitä malleja ovat: http://www.ruka.fi/rukapalvelu/vuokraa-fatbike

    Rukasafarikselta löytyy Insera Wampaa: http://www.ruka.fi/ruka-safaris ja tuolta vuokraushinnasto http://www.ruka.fi/vuokraushinnasto-talvi
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  7. #697
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402

    Juhannusterveiset!

    Yöttömän Yön ajo 18.6.2015
    Yöttömän Yön ajo polkaistiin käyntiin vuosien tauon jälkeen juhannusaaton aattona 18.6.2015. Tällä nimellähän on nimittäin järjestetty maantiekilpailuja ja kuntoajoja aina seuran toiminnan alkuvuosista lähtien. Tällä kertaa tapahtuman luonteeksi valikoitui huollettu yhteislenkki, jonka aikana nautiskeltaisiin hyvästä tunnelmasta ja oivallisista maisemista. Yli-Kitkan kierros ei ole yleensä ollut lenkkiohjelmistossa Alakitkantien sorapinnan takia, joten siinäkin mielessä reitti oli jotakin hivenen erilaisempaa verrattuna normaaleihin asfalttitielenkkeihin. Toinen mauste tulisi Rukan mäkisistä tieprofiileista, joissa kovakuntoiset lenkkeilijät saisivat aukoa jalkojaan noin 100km verryttelyn jälkeen.

    Porukat kerääntyivät hieman ennen ilta kahdeksaa Liikuntakeskuksen P-paikalle ja mukavasti väkeä saapuikin paikalle. Kaiken kaikkiaan letkassa ajoi illan ja yön aikana kaikkiaan 18 pyöräilijää, mikä on todella hyvä lukema meikäläisittäin. Vaikka vielähän joukkoon olisi sopinut vaikka tupla-, tai triplamäärä pyöräilyn ystäviä! Mutta kuka tietää, mihin tämä lähtee kehittymään. Oulussa samana iltana ajettava Yöpyöräily on sekin lähtenyt muutaman miehen yhteislenkistä liikkeelle ja tänä vuonna sen ajoi lähes 200 pyöräilijää. No, ehkä me emme ihan noihin lukemiin yllä täällä Koillismaalla, mutta se ei olekaan homman päätarkoitus.

    Aluksi kerrattiin reitin luonne, merkkien näyttämiset, muut pelisäännöt ja kuinka letkassa ajetaan. Ilman toimivaa huoltoa reissusta ei olisi tullut niin onnistunutta kuin siitä tuli. Yöttömän Yön ajon huoltopäällikkönä toimi Ojalan Ellinoora (9v.) ja äitinsä Kaisa toimi hänen valtuuttamana autonkuljettajana. Hyvin huolto toimikin! Evästä oli riittävästi, kahvia olisi saanut kuulemma olla toiset 30 kupillista. Ensikerralla sitten..

    Letka suuntasi taajaman alueelta kohti Rantalahtea ja Posion tietä. Loppuillan sateet olivat onneksi tauonneet ja keli selkeentyi mukavasti iltaa kohden. Mikä mukavinta, jatkuvat tuuliset kelit väistyivät myös ja matkaa saatiinkin tehdä melkeinpä tyynessä kelissä ensimmäiset 3-4h. Vasta juhannusaaton puolella virisi lievää etelänpuoleista tuulta. Yhden osallistujan matka ei lähtenyt ihan suunnitellusti, sillä vasemman puolen ajokenkä ei kiinnittynyt polkimeensa ei sitten millään. Kaikki oli kuitenkin pelannut ihan normaalisti kokoontumispaikalle asti? Ensimmäisen tauon aikana selvisi, että polkimen klossin lukitusmekanismin väliin oli tarttunut pieni magneetin pala, ilmeisesti liikuntakeskuksen pihalta. Erikoinen juttu! Sen jälkeen matka taittui kaikilta ilman ongelmia.

    Mourusalmen sillalle saavuttiin n. 2h lähdön jälkeen, hivenen yli ilta kymmenen. Upeat Yli-Kitkan maisemat ottivat pyöräilijät vastaan Yöttömän Yön auringon paistaessa hattarapilvien raosta. Kerrassaan upea näky! Letka kääntyi kohti pohjoista Patoniementielle, suuntana Tolva. Juttua riitti ja letkassa kävi tasainen pulina - ajovauhti oli siis täsmälleen sopiva. Eikä näillä reissuilla olekaan mitään vauhtitavoitteita, vaan hyvän mielen tavoite! Tolvan kylään saavuttiin 23:10 ja huoltoautosta otettiin esiin evästä, joka maistuikin hyvin kaikille. Tarjolla oli kahvia, vettä, mehua, leipää tykötarpeineen, banaania, keksiä ja rusinaa.
    Tolvan tienvarren kukinnot saivat kasteluvettä ylleen ja kyläläiset sattoivat tietysti hivenen ihmetellä, mikä ihmeen revohka tänne nyt pölähti yön siimeksessä?

    Tolvasta jatkettiin kohti Hikkeränvaaraa. Asfalttitien pinta muuttui tälle pätkälle pinnaltaan roudan runtelemaksi. Maisemat olivat tosin huikean kauniit, kun yöllinen aurinko kajasteli järvivesien pintaan luoden autereista näkymää. Ilma oli happirikasta ja lämpötilakin pysytteli ihan siedettävissä n.+6...+10C lukemissa koko reissun ajan. Niin letka saapui sitten Alakitkantien risteykseen kellon näyttäessä puoli kahtatoista, kaartaen Hikkeränvaaran kupeesta kohti Kemijärventietä. Letkassa muisteltiin Rintajärven Riuskoja ja Hikkeränvaaran latuja.

    Edessä oli siis n.12km hiekkatieosuus Alakitkantien muodossa. Ennakkoon tämä pätkä arvelutti hivenen, mutta tien pinta osoittautui oikein hyväksi torpparin asfaltiksi. Hivenen sen pinta "imi" rengasta, mutta sieläähän se oli - ainakin riittävän sileää ja kuoppiakin ehti väistelemään, kun porukka ajoi riittävällä välimatkalla toisiinsa. Itseasiassa osuus oli kirjoittajan mielestä koko reissun hienoin. Kurtin sukuklaanin asutuksilla saatiin jopa kannustusta ja aplodeja, mikä lämmitti mieltä erityisesti o/

    Yhtään rengasrikkoa ei sattunut (onneksi) ja matka jatkui todella hyvällä rytmillä Kemijärventielle. Ohjainlaakereiden suunta käännettiin kohti Rukaa ja huipun silhuetti aukesi silmien eteen juhannusaaton puolella klo 00:10. Rukankylään kiivettiin Talvijärventien kautta, osan porukkaa kinnatessa serpentiiniä pitkin, toisten kiertäessä tietä pitkin. Kylässä oli hiljaista kuin huopatossutehtaalla, eikä ketään näkynyt missään. Hetken tauon jälkeen jatkoimme matkaa ja letka suuntasi kohti Juhannuskalliontien kipakkaa nousua. Sinne käännyttiin kellojen näyttäessä 00:34 ja maston tien mestarin tittelin nappasi aivan omassa luokassaan ajanut Tuomen Hannu! Mutta kukin ajoi omaa tahtiaan ja kaikkia kannustettiin hyvässä hengessä. Tien varren eräällä mökillä oli juhannuksen viettäjiä sopivassa mielentilassa ja porukat saivatkin melkoista kannustusta. Ja hyvä niin, sillä ei se ole ihan pala kakkua ajaa sadan kilometrin jälkeen keskellä yötä kilometrin verran 12-13% nousukulmaa. Mutta kaikki tiesivät kuinka hienot maisemat ylhäällä odottivat. Yhteispotretti otettiin vielä ylhäällä ja huoltoautosta otettiin vielä viimeiset tankkaukset. Sitten koettikin reissun kylmin kyyti, kun samainen nousu laskettiin alas. Raikasta menoa!

    Loppumatka sujuikin lämpöjä hivenen kerätessä ja letkan keula innostuikin kirmaamaan Rukajärventien pienempia kinkamia ihan tosissaan. Kunnes palasivat letkamuodostelmaan ja hyvä niin. Vähitellen lähestyttiin kohti Kuusamoa ja perille saavuttiin 01:45. Hivenen arvioitua pidempään reissussa meni, mutta sepä ei tuntunut haittaavan ketään mukana ollutta. Yöttömän Yön ajosta muodoistui upea reissu ja yhteisesti tuumattiin, että tästä tehdään perinne. Matkaa kertyi riippuen itse kunkin siirtymistä n.125-130km verran ja ajoaikaa meni hivenen vajaat 5h. Taukoineen siis n.5h 45min.
    Suurkiitokset kaikille osallistujille ja ensivuonna ajetaan sama reissu uudestaan!


    Kuvia täältä: Yöttömän Yön ajo 18.6.2015
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  8. #698
    markettipyörämies Guest
    Käytiin tutustumislenkillä Vasaravaaralla. Aivan huippumesta, tosin osa poluista oli puskittunut. Monipuolista maastoa ja mukavasti korkeuseroja. Ei varmasti jäänyt viimeiseksi kerraksi




  9. #699
    markettipyörämies Guest
    Kävin Kuntivaaralla pikakokeella. Ajelin ylös vaellusreittiä ja toiselta puolelta alas kelkkareittiä ja tietä pitkin takaisin lähtöpaikalle. Varsin mainio kokemus ainakin läskillä.



    Karhukin oli ollut samalla polulla Vieläkö näkisi joskus luonnossa. Siinä lähellä olevalla haaskakojulla joskus kävin karhuja katsomassa, mutta jotenkin sitä ei voi laskea karhun bongaamiseksi.

    Putoavia ihmisiä?

    Tietääkö kukaan mikä tämä on? Karttaan merkittynä muinaisjäännös. On aika lähellä Kuntivaarantietä.

  10. #700
    markettipyörämies Guest
    Ajeltiin tänään Naatikkavaaralle ja sieltä Kouvervaaralle. Naatikkavaaralle kyllä työnnettiin, meinasi jopa kuulua perältä pientä jupinaa reittivalinnan suhteen. No, onneksi alamäki oli myös hauska, vaikka osin hakkuuaukkoa. Kouvervaaralle meni kanssa mukava polku ja maisemat Kitkalle päin kohillaan Hienoja ajomestoja.




    Lisäys, aika räväkän näköinen tuo Naatikkavaaran nousun profiili
    markettipyörämies muokkasi tätä : 22.06.2015 at 23.14

  11. #701
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Nuo ovat kyllä sitä meidän priimaosastoa. Naatikkavaaraan en ole pyörällä koettanut, Kouvervaaraa on tullut ajettua ees ja taas vuosien mittaan.

    Tässä koostetta viimeaikaisista ajoista ja selvitystä, miksi maastossa ei ole miestä näkynyt hetkeen.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  12. #702
    markettipyörämies Guest
    Naatikkavaaralle pääsee ajamallakin itäreunasta, etelästä alaspäinkin meno kohtuu haastavaa?

    Löyty Korppikankaaltakin pieni polun pätkä, jos vaikka aloittaisi etsimään reittiä Muovaaralla asti. Ristivaara -> Ristikangas -> Pöyliönkangas -> Säässänäkangas -> Muovaara. Onko kukaan liikkunut noilla kulmilla?



    Alkaa olemaan aika hyvin kavereita tuolla mehtissä ja soilla...

  13. #703
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Joo, tuohan on KTK:n polun nimellä tunnettu pätkä. Akanlammentieltä menee jonkinlainen metsäura Ristikankaantielle. Sen itäpäästä pääsee yhden suopätkän läpi metsätielle joka vie lopulta Kajavantielle. Sitten toimen vaihtoehto on kiertää Jaapanlahti soranottopaikan kautta ja ajella pätkä asfalttia Raatesalmelle, josta pääsee taas metsäautoteitä Kuorinkijärvelle asti ja siitä Muovaaraan.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  14. #704
    markettipyörämies Guest
    Jos huomenna huvittaa lähden kokeilemaan tämmöistä reittiä:

    Lähes koko matkalle löytyi Garminin MTK-kartasta jonkinlaista merkittyä uraa, saa sitten nähdä mikä on todellisuus. Laitoin loppuun aika paljon ihan tietäkin ettei väsy liikaa ja jos jaksaa voi koukata mehtän kautta kotimatkallakin.

    Mukana OSM-polkujakin, täällä näyttää vaan olevan paljon noista kelkkauria, eli voi olla osa aika haastavia.

  15. #705
    markettipyörämies Guest
    Pari pätkää menin umpista, mutta pääosin oli aivan ehtaa polkua. Ehkä parhaat maastot mitä olen Kuusamossa ajanut oli Muovaaralla. Pitää mennä tutkimaan lisää jossakin vaiheessa. Puutteenkylältä tulin tietä pitkin, kun alko paukut loppua ja kaljahammasta kivistämään. Reilu 50km ja aika tasasta vain 380m nousua.
    Reitti:





  16. #706
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.126
    Teillä Kuusamolaisilla on tässä hajallaan paljon hyvää tietoa mtb- ja gg-reiteistä.

    Satunnaisen turistin on kuitenkin hirmu vaikea alkaa niitä poimia jorinoiden seasta takautuvasti. Siksi olisikin hirmu kiva jos jaksaisitte tallentaa niitä johonkin? Edes jälki.fi ellei jotain ihan omaa?


  17. #707
    markettipyörämies Guest
    Vastaan vaikka en ole kuusamolainen. Ongelma ainakin omissa "reiteissä" mitä olen täällä ajellut on, että sekaan mahtuu paljon suota, umpimehtää yms. Paha niitä on alkaa julkisesti levittelemään reitteinä.

    Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt kuinka paljon täältä löytyy ajettavaa polkua, kun ainakin itsellä on ollut vahva ennakkoluulo, että asia ei olisi näin. Ehkä läski auttaa, kun pystyy soveltamaan... Mielessä käynyt, että Kuusamo voisi olla läskifillaroitsijan mekka. Toinen ongelma on, että ei ole ajajia eli monet karttapolutkin on tosiasiassa muisto vain. Joo ja merkityt mtb-reitit on pääosin täyttä hiekkatietä.

  18. #708
    markettipyörämies Guest

    Iivaara - Penikkavaara

    Ajattelin käydä kokeilemassa seuraavaa reittiä:


    Nyt kiinnostaa Ahvenvaaran ja Penikkavaaran lounaispuolen pätkä, josta kuva alla. Siinä ei ole karttaan piirretty polkuja, onko kukaan käynyt tuolla samoilemassa, pääseekö läpi?

  19. #709
    markettipyörämies Guest

    Peukalo ylös Penikkavaara - Iivaara

    Oli hieno reitti paitsi tuo mysteeripätkä. Ahvenjärven päähän asti pääsi haastavasti talutettavaa poronpolkua, mutta sen jälkeen meni aivan kamalaksi. Polku löytyi vasta parin kilsan samoilun jälkeen.
    Ahvenjärven "polkua" parhaimmillaan:


    Rahkilammelta lähtikin sitten aivan helkutin hieno polku ylös Penikkavaaralle. Täysin ajettavaa ylös asti Alas toista reunaa, jyrkkää oli ei olisi ajettavissa ylös.


    Iijoen alkulähde, mahottoman hyvää ja kylmää vettä, ja näkymiä Iivaaran päältä. Nousu Iivaaralle ajettavissa, mutta itse jouduin pariin otteeseen pitämään kuvaustaukoa. Uutta reittiä tehty, ihmetyttää miksi se pitää vetää täysin kohtisuoraa korkeuskäyriä vasten, eikö voisi edes vähän helpottaa?



    Alaspäin takaisin Rajalammelle. Todella jyrkkä ja tekninen lasku, en muista mitään muuta laskua Suomessa missä olisi pitänyt huilata käsiä kesken alamäen. Parhaillaan melkein 30% laskua. Iivaara ei ole ajettavissa ylös tuosta suunnasta.


    Hieno reitti, kunhan keksisi jonkun edes etäisesti polkua muistuttavan vaihtoehdon tuohon Ahvenjärven päähän. Vain 17km, mutta nousua 540m.

  20. #710
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    109
    Onko Nissinvaaran maastoreittiä enää olemassa? löytyykö karttaa mistään?

  21. #711
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kuusamo
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mendota Katso viesti
    Onko Nissinvaaran maastoreittiä enää olemassa? löytyykö karttaa mistään?
    Täällä Kuusamon kaupungin sivulla on jotain karttoja vielä http://www.kuusamo.fi/Resource.phx/s...ka/vaellus.htx

    Lähetetty minun SGP611 laitteesta Tapatalkilla

  22. #712
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    haukipudas
    Viestit
    333
    Onko kuusamossa mitään järkevää merkattua maastopyöräily reittiä?

  23. #713
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Sibbo
    Viestit
    584
    Itellekkin pukkas huomiselle reissua. Googlettelin vähän niin Karhunkierros ja muitakin siellä on merkattu.
    http://www.luontoon.fi/karhunkierros...akulkuyhteydet


    edit.. Kannattaa mennä vähän illemmalla niin on porukkaa vähemmän.
    Karhunkierrosta on helpotettu soralla, mutta juuria ja kiviä on aika mukavasti antamaan haastetta. Nopeeta muttei ollenkaan tylsää, ja ne maisemat! Paremmalla ajalla uusiks.
    Bässi muokkasi tätä : 07.07.2015 at 23.26

  24. #714
    Liittynyt
    12/2014
    Viestit
    45
    Ei voi muuta kuin kompata markettipyörämiestä, hieno reitti on Iivaaralla. Tuli ajettua Isokankaantieltä Penikkavaaran kautta Iivaaralle, josta alas Rajalammelle ja maantietä mökille takas. Tuo Penikkavaaran laskukin olisi erittäin hyvä jos kaatuneita puunrunkoja ei olisi niin paljoa polulla.

    Markettipyörämiehelle vielä sen verran; miten ylitit sen suopätkän Penikkavaaran ja Näätälammen kämpän välistä mistä oli purettu pitkoset pois? Ajelitko vain läskillä läpi vai kiersitkö jostain? T: kapearenkaisella polvia myöten suonsilmässä

  25. #715
    markettipyörämies Guest
    ^ Ajelin suoraan läpi

    ^^ Nissinvaaralla muutamakin ajettava reitti, merkatut reitit tuntuu olevan pääasiassa jotain hiekkateitä, en ole niitä itse ajellut. Monessa paikassa vaan ihmetellyt kun olen ajellut jotain hienoa polkua pitkin ja vieressä menee tietä pitkin maastopyöräreitti...

    -----
    Menee nyt vähän naapurikunnan puolelle, mutta ei se varmaan haittaa? Käytiin ajamassa UKK-reittiä soveltaen Sallasta etelään päin:

    Jätettiin auto Kallunkiin ja poljettiin tietä Sallaa kohti, Kolmiloukkosen kohdalta polkua Poropuistoon.

    Nousu Ruuhitunturille oli tekninen ja paikoin myös suota. Todella mukavaa.

    Ruuhitunturilta oli hienot näköalat.


    Lähestytään Kalliolampia, todella hienoa ja paikoin teknistäpolkua. Takarenkaan kylki meni paskaksi tällä pätkällä, litkut tuli pihalle, onneksi oli yksi kumi mukana. Taidan siirtyä "yes-tube-mieheksi", tulee liian pitkiä talutusmatkoja, jos tubeless pettää tämmöisillä reissuilla.

    Suksenpaistamalammit

    Topsakkaharjun molemmin puolin oli hienoa aapasuota.

    Puustokin oli Topsakkaharjulla aika vaikuttavaa. Kurki huusi aivan polun vieressä. Muutama joutsenkin näkyi.

    Ylimmäinen Palotunturi. Polku oli selvästi vähemmän kuljettua Topsakkaharjulta eteenpäin ja ensimmäinen nousu oli hyvinkin pitkälti taluttamista. Hyttysiä oli biljoona.

    Polulla oli paljon kaatuineita puita ja se oli mukavan teknistä, jos sellaisesta tykkää. Paljakan paikkeilla.

    Lasku alas Paljakkaa seuraavalta vaaralta (nimeä ei näy kartassani) ja urakka oli siinä. Tietä pitkin takaisin autolle. Tarkoitus oli ajella Hautajärvelle asti, mutta muija hyytyi ja mulla meni hermot venaillessa kun yksi talutti ylä-ja alamäet. Eli jos lähdet ajamaan, älä ainakaan oman muijan kanssa

    Reitti:

  26. #716
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bässi Katso viesti
    ...
    edit.. Kannattaa mennä vähän illemmalla niin on porukkaa vähemmän.
    Karhunkierrosta on helpotettu soralla, mutta juuria ja kiviä on aika mukavasti antamaan haastetta. Nopeeta muttei ollenkaan tylsää, ja ne maisemat! Paremmalla ajalla uusiks.
    Hieman jäi kaivamaan, että eihän pieni karhunkierros (12km) tässä nyt sekoitu siihen oikeaan (80km)? Pieni KK ei tarjonne oikeaa maastoajoa, mutta sinänsä ihan mukavaa nopeaa sorapätkää.

    Huutelen täältä Juuman mökiltä, ja oman kokemukseni mukaan parasta antia Kuusamossa on karhunkierros. Kitkajoen rantatörmä kannattaa kiertää, mutta muuten on paljon ajamista!

    ^ Muuten erittäin asiallisia markettipyörämiehen raportit.
    -ei oo pakko, jos ei taho-

  27. #717
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Juu, kunhan pidätte mielessä kansallispuiston alueen säännöt. Käytiin tapaamassa hiljakkoin puistonjohtajaa ja muita Metsähallituksen ihmisiä. Kansallispuistoon on tulossa päivitetyt säännöt ja talviajo sallittiin jo 2015 alusta (kuten se on jo viimetalvena ilmaistu mm. Rukan sivuilla). Mutta kesäkäytössä rajoituksia tulee olemaan, Kiutaköngäs-Taivalköngäs väli on ok ja ne polut, jotka eivät ole varsinaisia retkeilyreittejä (mitä sitten ikinä tarkoittaakin). Että huomioikaa kun liikutte Oulangalla. Linkitellään sitten virallisiin teksteihin kun saavat ne valmiiksi. Kylmäluomalle on tulossa hoito- ja käyttösuunnitelman päivitykset ja ollaan sieläkin kuulolla sitten aikanaan. Tuotiin esille Syöte-Taivalkoski-Kylmäluoma-Hossa-Kuusamo (ja miksei vielä Posio-Taivalkoski) -yhteyksien olemassaoloa ja koko alueen potentiaalia. Hyvillään ottivat vastaan pyöräilijöiden näkemyksiä ja ehkäpä tässä tulee tapahtumaan puitteiden parannuksia ja reittien kehitystä tulevaisuudessa. Otettiin siis itse yhteyttä Metsähallitukseen ja sovittiin tapaaminen jutellaksemme maastopyöräilyn näkökulmasta ja toisaalta myös näiden alueiden tulevaisuudesta. Että silläkin tuon Oulangan kansallispuiston kanssa pitää olla järki päässä pyörän ohjaamon takana. Tähän asti vanha järjestyssääntö on käytännössä kieltänyt ajamisen sielä, mutta päivitystä on tulossa. Pitää ymmärtää myös herkät alueet ja se, ettei pyöräily sovi joka paikkaan kokonaisuuden kannalta. Eikä niille Karhunkierroksen poluille patikoinnin sesongin aikana.

    Miksi viralliset reitit menevät joissain paikkaa teiden varsia kun vieressä menee polku? No siksi, että ylipäätänsä pitäjän alueella on miljoona maanomistajaa. Ja aika monta on sellaista, joka ei anna lupia millekään reitille. Tai jos antaa, niin ainoastaan hiihtämiseen tai patikoimiseen. Riittävän kauan kun on tullut esim. kaupungin yrittäessä reittien kehitystä "turpaan" on hanskatkin tipahtaneet siinä mielessä, ettei "maksa vaivaa" edes yrittää. Ja ihan joka vuosi tulee palautetta tiilitaloon, että "ihan sama mitä yritätte, niin vastustan". Reittien kehitys siellä missä on valtion maita on pikkaisen erilaista kuin lukuisten yksityismaiden kohdalla. Miksi polku sitten menee sielä penkalla? No siksi, että lenkkeilijät kulkevat sieltä, mistä on suorin tie tai siisteimmät reitit Mutta virallista reittimerkkiä niihin ei välttämättä saa...
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  28. #718
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markettipyörämies Katso viesti

    Metsähallituksen toimet on niin skitsoja, että niitä on vaikea ymmärtää.
    Eläpä ylleistä ! Jossain voi olla, jossain taas ei. Anna ite sinne palautetta koska toisten kautta palaute voi muuttua.
    Lapsetki leikkii sitä "rikkoutunu mikrofoni" leikkiä

  29. #719
    markettipyörämies Guest
    ^ Olet oikeassa, poistin viestin, keskityn ajamiseen

  30. #720
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
    Tuotiin esille Syöte-Taivalkoski-Kylmäluoma-Hossa-Kuusamo (ja miksei vielä Posio-Taivalkoski) -yhteyksien olemassaoloa ja koko alueen potentiaalia. Hyvillään ottivat vastaan pyöräilijöiden näkemyksiä ja ehkäpä tässä tulee tapahtumaan puitteiden parannuksia ja reittien kehitystä tulevaisuudessa. Otettiin siis itse yhteyttä Metsähallitukseen ja sovittiin tapaaminen jutellaksemme maastopyöräilyn näkökulmasta ja toisaalta myös näiden alueiden tulevaisuudesta.
    Hyvä hyvä. Alueella on paljon potentiaalia. Valitettavasti vanhat reitit on paikoitellen jo hävinneet käytön puutteesta kuten vaellusreitin polkuosuudet Taivalkoskelta Syötettä kohti. Siihen päälle pari kaatunutta reittimerkkiä niin reitti hävisi paikkoja tuntevaltakin hetkeksi. Taivalkoski-Kylmäluoma on sen sijaan hyvässä kunnossa. Taivalkoskelle on muuten merkattu joku vuosi sitten Iijoen varteen uutta reittiä ja se on maastopyöräilyynkin aivan hyvää. Turhan lyhyt vaan

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •