HephaElectrobikeFillariGiant
Sivu 233 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 133 183 223 231 232 233 234 235 243 283 333 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.961 - 6.990 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ehkä olen ehkä en.
    Onneksi se on epäselvää - etenkin Sinulle.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Tulen aamulla polkupyörällä Lauttasaaressa Pohjoiskaarta Lauttasaarentielle työmatkalla. Pohjoskaarella ei tässä ole pyörätietä ja siksi tulen risteykseen ajoradalla ja liikennevaloilla. Käsittämätöntä on se, että Lauttasaarentietä alamäkeen tulevat pyöräilijät laskettelevat vauhdilla päin punaisia vaikka näkevät, että toinen pyöräilijä tulee oikealta vihreillä valoilla. Tänään taas joku saatanan sukkahousuritari kuittasi tilanteen heittämällä "sorit". Mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeeta, kun kuitenkin autoilijoilta sitten vaaditaan pilkun päälle ajamista häh?!

Monta työmaata matkan varrella nykyään. Tuntuu että työmaa on joku tekosyy pysäköidä ajoneuvot klv:lle niin ettei niistä pääse ohitse turvallisesti, eli joko on ovenavaus-vaara, tai sitten pitää mennä niin läheltä kuorkkia/kaivuria että ei jää lainkaan pelivaraa sille että kuski ei näe esim peileistä takaa kulkevaa fillaristia. Pelkästään tällä viikolla on enemmän huonoja pysäköintejä kuin mitä on ehtinyt päiviä olla.

Myös pari yllättävää tilannetta, kiitos liikennejärjestelyjen ja oman nopeuden takia. Ensimmäinen tässä: https://www.google.fi/maps/place/Ola...8c2d4cac?hl=en. Itse ajoin itää kohti, toinen tuli tuolta alhaalta päin, ja siis kesällä puskat välissä, sekä itse seuraamassa autoliikennettä koska itse jatkamassa suoraan valoista. Siis kenelle tulee mieleen tehdä tällainen liikennejärjestely jossa keskittyminen on helposti autoissa, mutta samaan aikaa pusikoiden takaa voi tulla joku muukin (tosin taisi olla ensimmäinen kerta nyt vuoteen kun joku tuli tuolta). Toinen länsiväylän varrella olevan tien tapiolan länsipuolen risteyksessä, josta tulin tunnelista, niin oikealta tulee fillaristi, niin että joutui vähän harjoittelemaan fillarin pysähtymistä. Taas jälleen kerran, liian huono näkyvyys tällaisia meikäläisenkaltaisia hulluja fillaristeja varten jotka on ehtinyt vuoden aikana totuttautumaan ettei tuolta suunnasta ikinä tule ketään.

Turussa siinä Rettiginrinteen ja Hämeenkadun pyörätien välissä olevilla pyörätien jatkeilla näkee pelottavia tilanteita jatkuvasti. Näkyvyys on huono, mutta ylämäkeen ei viitsitä silti pysähtyä, joten samoilla vauhdeilla mennään ajoradan yli. Moni tulee ylös vielä rinteen vasenta laitaa, koska ylityksen jälkeen jatkamaan pääsee vain vasemmalle.

Itse kun tuosta menen ja väistämisvelvollisena hidastan/pysähdyn päästääkseni autot ensin, niin useampaan kertaan on takaa tai vastakkaisesta suunnasta syöksynyt pyörä tien yli. Useimmat autoilijat vaikuttavat onneksi tuossa varovaisilta.

Täytyypä näin ulkopaikkakuntalaisena hieman hämmästellä Tampereen kevyenliikenteen väyläratkaisuja tältä kesältä. Brevet reitti selvää ja tuttua reittiä Tampereen keskustassa osoittautuikin lähemmäs cyclocrossin ja labyrintin yhdistelmäksi. Nokialta epilään auki revittyä tietä, keskustassa ja rannassa työmaata ja sekalaisia sorakiertoreittejä, keskustan ja Terälahden välissä kivat määrät auki revittyä kelviä.. Voimia Tampereelle.

Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla

Laitoin vaihteeksi autot pysähtymään kiertoliittymässä kun ajoin KLV:tä eteen niin pitkälle kuin uskalsin.
    Liittymään tullessaan ovat väistämisvelvollisia kolmion takia ja poistuessa vaikka liikennemerkkejä ei ole.
    On se kumma että liikennesääntöjä ei välitetä opetella. Normaalisti en noin tee mutta sateessa en välittänyt jäädä odottamaan. Hätäjarrutus on aivan turha kun ei tarvis paljon hiljentää, kun tekisivät sen ajoissa, eikä
    paniikissa viimesillä metreillä. Ajoradan ylittämiseen menee pari sekuntia jos ei tarvitse arpoa ajojärjestystä. Toivottavasti herättää heissä muutakin ajatusta kuin sen että "polkupyöräilijä ajo törkeesti eteen ja että hän ehti juuri ja juuri jarruttamaan".

Keskiviikkona oli tulla lihava keski-ikäinen setä nilkoille Porssella Ikean liikenneympyrässä. Yritän noissa aina pakottaa autot pysähtymään, jos se vaan jotenkin tuntuu turvalliselta. Äkkinäisestä jarrutuksesta suojatieviivoille kiitän moikkaamalla. Tuntuu, että useammin autoilijalla menee pieleen liikenneympyrään ajaminen kuin ympyrästä poistuminen.
    https://www.google.fi/maps/@60.49298...n-FIuM4NjQ!2e0 Kuvan pyöräilijä kunnon lammas, päästänyt jo Opelia ennen ainakin yhden ja päästää seuraavankin kaukana tulevan ennen itseään.

Tuliko väärä topicci? Olisko linkkiä johonkin kontekstiin?
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Kuva (kartta) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tuossahan oikaistaan kehäkolmosen reunaa kulkeva kelvi samaan standardiin kuin kehäykkösen reunassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Kuva (kartta) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
    Kuvan resoluutio on niin huono, että tässä tapauksessa olet kovin väärässä.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Kuvan resoluutio on niin huono, että tässä tapauksessa olet kovin väärässä.
    Mittakaava ja resoluutio ovat tässä tapauksessa IMHO tarkoitukseen riittävät; tosin hahmottamista voi auttaa että tuntee paikan.

Konteksti oli kevyen liikenteen kohtalo Kehä III:n parannuksen jälkeen. Kuvan lähde arvatenkin: http://www.metro.fi/uutiset/a1387812229380

PS Linkattua juttua ehdittiinkin jo kommentoida Pyöräilyn uutisointi -ketjussa:
    "Noh, niinno. Oma perstuntuma on että tuon väylän käyttöaste lähenteli suorallakin linjauksella nollaa. Hiekkapätkä Fazerilasta kehän yli menevälle sillalle on kevyen liikenteen valtaväylä noilla hoodeilla."

"Hei, enhän minä enää tässä iässä itsestäni niin hirveästi liikoja luule, mutta enhän minä ihan nollakaan vielä ole! Vakavammin puhuen tuolla perustelulla olisi pitänyt hakea kustannusvastaavuutta jättämällä pyörätie linjaamatta ja tekemättä uudelleen ja ohjata se nollaa lähentelevä kelvinkäyttäjämäärä kulkemaan hiekkatien ja Länsimäentien kautta...

Syy alhaiseen käyttöasteeseen taisi olla yksinkertaisesti se että kehän itäpää on keskellä ei-mitään eli ellei ollut vaseti menossa Mustavuoreen tai Vikkullaan lyhyempi ja vähintään yhtä sujuva reitti kulki jotain muuta kautta. Nyt tilanne on tuon mutkasirkuspätkän lisäkilometrin takia entistäkin suuremmalla syyllä sama.

Mutta joka tapauksessa jutussa ja HePo:n kannanilmaisussa on ihan vissi pointti sikäli että jos tällaiset paluut mennneisyyteen liikennesuunnittelussa hyväksytään ilman meteliä ei ole toivoakaan että mikään paranisi."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Keskiviikkona oli tulla lihava keski-ikäinen setä nilkoille Porssella Ikean liikenneympyrässä. Yritän noissa aina pakottaa autot pysähtymään, jos se vaan jotenkin tuntuu turvalliselta. Äkkinäisestä jarrutuksesta suojatieviivoille kiitän moikkaamalla. Tuntuu, että useammin autoilijalla menee pieleen liikenneympyrään ajaminen kuin ympyrästä poistuminen.
    https://www.google.fi/maps/@60.49298...n-FIuM4NjQ!2e0 Kuvan pyöräilijä kunnon lammas, päästänyt jo Opelia ennen ainakin yhden ja päästää seuraavankin kaukana tulevan ennen itseään.
    Voi sitä tunnetta, kun saa auton jarrut kirskumaan, saaden mennä ensijn juuri ja juuri kuoleman välttäen.

Pyörällä en tätä harrasta kovin paljon, sillä ihmisen on hankalampi arvioida onnistuuko se kuoleman välttäminen kun on pysähtymismatkat ja kaikki. Sen vuoksi himmailen tarvittaessa ajoissa, ettei vaan näyttäisi siltä, että olen lammas ja päästän jonkun yli ensin. Sen sijaan kävellessä lähes juoksen suojatielle, jos on tiedossa, että jollekin saa opettaa liikennesääntöjä. Jos vielä tööttää, niin saa keskisormeakin näyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Tuossahan oikaistaan kehäkolmosen reunaa kulkeva kelvi samaan standardiin kuin kehäykkösen reunassa.
    Heh, suorastaan samaan linjaan ykkösen ja kakkosen (jossitänytvoilaskea) kanssa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santerius Katso viesti
    Voi sitä tunnetta, kun saa auton jarrut kirskumaan, saaden mennä ensijn juuri ja juuri kuoleman välttäen.

Pyörällä en tätä harrasta kovin paljon, sillä ihmisen on hankalampi arvioida onnistuuko se kuoleman välttäminen kun on pysähtymismatkat ja kaikki. Sen vuoksi himmailen tarvittaessa ajoissa, ettei vaan näyttäisi siltä, että olen lammas ja päästän jonkun yli ensin. Sen sijaan kävellessä lähes juoksen suojatielle, jos on tiedossa, että jollekin saa opettaa liikennesääntöjä. Jos vielä tööttää, niin saa keskisormeakin näyttää.
    En siis aja kovaa liikkuvan auton eteen, vaan pidän huolen, että saan pysäytettyä ennen. Vauhdit ei ole sen kovempia kuin reippaassa kävelyssä. Katsekontaktikin pitää olla. Yleensä ne viime hetkellä pysähtyjät tuijottaa tylsämielisenä tonnin setelinä takaisin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    En siis aja kovaa liikkuvan auton eteen, vaan pidän huolen, että saan pysäytettyä ennen. Vauhdit ei ole sen kovempia kuin reippaassa kävelyssä. Katsekontaktikin pitää olla. Yleensä ne viime hetkellä pysähtyjät tuijottaa tylsämielisenä tonnin setelinä takaisin.
    Teen aivan samoin ja pidän varan että auto saa osua korkeintaan etupyörään tai etupyörä auton kylkeen. Autokuskit näyttää vihaiselta, nololta tai ilmeettömältä mutta suuri osa antaa tietä eli mitään tilannetta ei synny. Pitää vaan edetä määrätietoisesti ettei tarvi arvuutella aikomusta.

Liikenneympyröissä homma muuten yleisesti toimii, jos ei esimerkillisesti, niin ainakin hyvin. Ehkä se johtuu siitä, että ympyrässä on aika vaikea väittää, ettein nähnyt pyöräilijää kun näkyvyyttä on joka suuntaan; toisaalta ympyrässä kaarrellessa tulee väkisinkin skannattua näkökenttää laajasta kulmasta.

Ei toimi ainakaan täällä. Ehkä ympyröitä on liian vähän, ja siksi niissä ei osata ajaa. Ei vaikka mitään erityissääntöä ei edes ole. Ympyrään ajetaan kolmion takaa kovempaa kuin risteykseen.

Muistaakseni tutkimusten mukaan kaikkien muiden ryhmien turvallisuus on lisääntynyt liikenneympyröissä versus normaali risteys paitsi pyöräilijöiden.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Keskiviikkona olin aikeissa kääntyä kelvin haarautuessa oikealle, mutta kun en ollut varma edellä oikeaa laitaa etenevän juoksijan aikeista (enkä viitsinyt ohittaa röykeästi aivan tämän nenän edestä) siirryin selvästi hidastaen hieman keskemmälle nähdäkseni jatkaako juoksija suoraan vai kääntyykö hänkin. No, samassa juoksijan ja minut ohittaa molempien välistä takaa tuleva ilmeinen työmatkatemposankari (jolla on jonkinlainen lierillistä hellekypärää muistuttava päähine).

Ei, en ollut näyttänyt suuntamerkkiä (koska olin hivenen laiska, koska oikealle kääntyvä ei normaalisti aja kenenkään eteen ja koska aioin joka tapauksessa vilkaista taakseni ennen käännöstä). Mutta kun vasemmalla on puolen kelvin leveydeltä tilaa eikä ainuttakaan vastaantulijaa, miksi ihmeessä pitää lähteä ohittamaan oikealta ja ottaa se riski että edessä ajava sittenkin kääntyy juuri ohitushetkellä?

Tänään vaikean elämän aiheuttaja tuli vastaan pyörätien osana toimivalla vähäliikenteisellä pientaloalueen kadulla: nuori nainen ulkoilutti isoa koiraa edessäni kadun oikealla puolella, mutte sen sijaan että hän olisi minut nähtyään myös pysynyt siellä ja antanut minun ohittaa keskemmältä tai vastakkaiselta puolelta, hän päättikin siirtyä omalle oikealleen ja ryhtyi vetämään koiraansa samaan suuntaan. No, ohjasin siis mahdollisimman oikeaan laitaan - mutta tämän tehtyäni huomasin että naisella oli ulkoilutettavanaan toinenkin koira jota hän ei ollut edes vilkaissut ja joka oli vielä minun puoleisessani varjoisessakadunvarsipusikossa ja ilmeisen vastahakoinen siirtymään sieltä pois.

Paikka oli tietenkin alamäki ja minulla hyvä vauhti, Tällä kertaa kellostakaan ei olisi ollut hyötyä sillä nainen taisi nähdä minut ennen kuin näin hänet, mutta onneksi pyörässä on nuo muut hallintalaitteet.

Muuallakin on vaikeaa.

Jenkkien hipsteripääkaupunki Portlandissa on auton yliajamaksi jäänyt pyöräilijä haastanut kaupungin ja liikenneviraston oikeuteen, liian kapeiden pyöräkaistojen rakentamisesta.
    Onkohan sielläpäin fillarikaistat kapeampia, kuin Bulevardin ~30cm leveä kaista
    http://www.ktvz.com/news/portland-cy...-lane/33541954

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Heh, suorastaan samaan linjaan ykkösen ja kakkosen (jossitänytvoilaskea) kanssa!
    Oli kyllä vuoden koomisin selitys tuon linjauksen puolustukseksi. Ettei voi kiviä heitellä muuntajaan? wtf?
    Entä, jos pysäyttää auton ajoradan pientareelle, ja heittelee sieltä? Jos joku haluaa kivittää muuntajaa, niin miksi helvetissä se pysyisi kelvillä, kun mitään aitaa ei kuulemma tule?
    Kai se nyt dallaa niin lähelle sitä muuntajaa kuin pääsee ensin.
    Anna mun kaikki kestää. Kelvin linjauksen perusteena mahdollinen kivien heittely. Ihan Pahkasika-kamaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Mitä tästä voimme päätellä? Polkupyöräilijät eivät siis osaa ajaa liikenneympyrässä.
    Aivan oikein. Polkupyöräilijät eivät ymmärrä väistää väistämisvelvollisia autoja ja tästä syystä pyöräilijöiden turvallisuus on huonontunut...

^^ Älkää ruokkiko Trollia.

https://goo.gl/maps/gjSDw

Klassikko alamäessä. Näen että edessäni on talon pihaan kääntyvä pyöräilijä ja luotan siihen että käyttäytyy johdonmukaisesti kääntyen oikealle. Mutta tekeekin ensiksi kurvauksen vasemmalle puolelle kelviä josta sitten vasta ollessaan osin poikittain keskellä kelviä alkaa siirtymään kohti oikeaa laitaa ja talon pihaa. Omalle kohdalle seuraus tästä on se että en enää tuossa tilanteessa ehdi kilkuttelemaan kelloa vaan mieluummin jarrutan kun törmään edessä hyörivään pyöräilijään heti sen jälkeen kun ilmoittaisin takaa tulessani että kohta osuu . Edessä ollut pyöräilijä vaikutti olevan kovinkin pahoillaan siitä etten kilkutellut pirikelloa(ps. mikä käsimerkki kääntymisestä?), itsehän olin kovinkin hyvillään siitä etten törmännyt. Neuvoin ystävällisesti pysymään kulkuväylän reunassa, yms., olen varmaan nyt jokin hirmuinen spandex-pelle kun menin niin ikävästi neuvomaan.

Positiivista tässä oli se että olin vähän varautunutkin että mäessä on muita haahuilijoita joten vauhti ei ollut se mikä se tuossa voisi olla. Muutenkin kun satamaa/myllysaarta lähestyy niin joko vaihtaa tahdin rennoksi tai siirtyy suosiolla ajoradalle.

muoks. Nyt kuvaa katsoessani löysin kyllä "syyn" miksi ajeli noin, tuossa näyttää olevan portaat vastassa. Sekään ei tosin selitä sitä miksi ihmeessä pitää käydä toisella puolella kelviä kääntymässä
    vilpertt muokkasi tätä : 23.06.2015 at 16.22

Eilen tuli sellainen tuplavoitto, että sama auto tunki ensin kolmion takaa eteen ja kääntyi heti seuraavasta risteyksestä uudestaan eteeni. Molemmissa tilanteissa olisin jarruttamatta päätynyt konepellille.

Et oppinut kerrasta?

Tulin Manskua Töölöönpäin ja juuri Tullinpuomin valojen kohdilla edessä meni joku kundi skeittilaudan kanssa. Soitin kelloa, että tietää minun tulevan takana. Tyyppi sai ihan kipeet itkupotkuraivarit. Huusi täyttä kurkkua, että vihaa pyöriä ja niitä pitäis verottaa ja niin edelleen. kun seisoimme punaisissa yhdessä ja hän jatkoi raivoamista totesin, että olet tainnut nousta vähän väärällä jalalla ylös tänään. Kuka sanoi, että skeittarit on rentoa jengiä?

Niin ja lisättäköön, että olin liikkeellä hybridi-city-härvelillä, Addun juoksutrikoissa ja hupparissa ja ajoin n. 12km/h tuossa kohtaa.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Tämä oli ensimmäinen niin agressiivinen ja raivokas tapaus, vaikka tuossa ei mitään tilannetta edes ollut, että jouduin jo varautumaan siihen, että tyyppi tulee päälle. Ei onneksi tullut, mutta olipa vähän turhan kireä pipo hemmolla. Mitähän tuollaisessakin tilanteessa tekee jos joku ampuu päälle? Pitäisi puolustaa itseään ja samalla varoa, ettei satuta hyökkääjää, ettei joudu itse syytteeseen hätävarjelun liioittelusta.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •