ElectrobikeGarminHephaGiant
Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Cannondale Caadx 105 (2015)

Cannondale Caadx 105 (2015)

Kiitos hienosta palstasta ja asiantuntevista kommenteista. Olen seurannut sivusta muutaman kuukauden ja suunnitellut ja etsinyt ensimmäistä "kunnon" pyörää ja kokemuksien perusteella tuo Cannondale Caadx 105 se voisi olla.
    Pituutta löytyy 180cm ja inseam ~84cm. Tuo pyörän koko tuottaa hieman päänvaivaa mutta EHKÄ 56 olisi lähempänä kuin 54?

Täällä suunnalla ei ole mahdollisuutta kokeilla juuri mitään, joten aikeissa on netin kautta tilata joko Suomesta tai ulkomailta. Jos jostain löytyy hyvään hintaan niin saa ehdotella. Täytyykö jotain erityistä ottaa huomioon, vai voiko vain pistää pyörän tulemaan esim. http://lundberg247.fi/product_details.php?p=679 tuolla ei kyllä kokoa enää näytä löytyvän. Onko lisäjarrukahvat kuinka vaikea

Ja ei en osaa sanoa mitään "erityistä" syytä miksi juuri tuo pyörä. Mutta lukenut hyviä arvosteluita ja sopivan jopa ensikertalaiselle. Levyjarrut, hiilikuitukeula (ainakin osittain?) ja 105. Hinta noin 1300-1500e. Näitä täällä puollettu. Hieman samantyylinen ensipyörä kuin edellinen: Honda CBR600f. Sopiva aloittelijalle

Eli kokoa ja mistähän löytyisi ja mitä tarkkailla suurinta kysymysmerkkiä tuottavat. Kiitos ja palataan astialle

Koon suhteen varmin valinta lienee 54 cm. Olen itse 176 cm 84 cm inseamilla ja valintani olisi ehdottomasti 51 cm runko.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Omat mitat on sentilleen samat ja maantiepyörän runkokoko on 56, rungon stack 564mm ja reach 395mm. Rungon jatkeena 3mm spacerin päällä -17° 100mm stemmi. Ajoasento on tarkoituksellisesti etukeno ja urheilullinen. Tuntuu että olen kyseisen valmistajan mitoituksissa rajalla - runko on sopiva, mutta se ei voisi olla juurikaan nykyistä isompi. Voisin varmasti ajaa myös kokoa pienemmällä rungolla kasvattaen stemmiä 10mm.

CAAD X:n 56 koon stack 560mm ja reach 388mm. Toisin sanoen mitoitus on suunnilleen yhtä urheilullinen kuin maantiepyörässäni, mutta muutamien millien verran pystympi/lyhyempi koska kyseessä on cyclocross-runko. Ottaen huomioon että kyse on nimenomaan cyclocrossista, ottaisin 54 kokoisen rungon ja pelaisin stemmin pituudella ja korkeudella ajoasennon käyttötarkoitukseen sopivaksi. CAAD X:n 54-runko on suhteessa vielä pystympi kuin 56; rungon korkeus pienenee vain 6mm kun pituutta häviää 9mm.

Tietysti kaikkein paras ratkaisu olisi päästä koeajamaan eri kokoja jos oikea yhtään epäilyttää. Sinänsä tuollaiset alle kymmenen millin heitot häviävät erilaisten mitoitusfilosofioiden syövereihin hetkessä, tärkeämpää olisi että pyörä tuntuisi heti istuvan kuin hansikas.

En keksi mitään valitettavaa tuosta Lundbergin tarjoamasta kokoonpanosta. Mekaanisilla levyjarruilla ja 11-lehtisellä 105-osasarjalla pääsee varmasti ihan riittävän kovaa ja riittävän pitkään.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Evansilla melko kilpailukykyinen hinta.

http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec071032
    Memento mori

Oma inseam 91 ja pituutta 187 ja ajan 56 koon Super X:llä. Tuntuu juuri sopivalta, satula handlebar droppia joku 9 cm. Aloittajalle 56 koko on kyllä liian iso. Maantielle mulla on kyllä sitten rennompi viritys pienemmällä dropilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Oma inseam 91 ja pituutta 187 ja ajan 56 koon Super X:llä. Tuntuu juuri sopivalta, satula handlebar droppia joku 9 cm. Aloittajalle 56 koko on kyllä liian iso. Maantielle mulla on kyllä sitten rennompi viritys pienemmällä dropilla.
    Superx geometria on merkittävästi erilainen kuin aluversion, ja siitä olisi aivan ehdottomasti 54 sopivampi.

Tässä tapauksessa on noin 11mm eroa pituudessa, kun 56 ja 54 tangot laitetaan samalle korkeudelle, eli jommassa kummassa koossa stemmin pituutta pitää varmaan muuttaa. Itse ottaisin varmaan tuon 54. Itse olen 182cm ja cyclon stack 560 ja reach 382. Voisi olla korkeampi ja max. 10 mm pidempi, nyt 100 mm stemmi.

Yleensä näkee cyclolle suositeltavan korkeampaa ajoasentoa kuin maantielle, mutta omista ajotottumuksista tietenkin kiinni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti timpe Katso viesti
    Superx geometria on merkittävästi erilainen kuin aluversion, ja siitä olisi aivan ehdottomasti 54 sopivampi.

Tässä tapauksessa on noin 11mm eroa pituudessa, kun 56 ja 54 tangot laitetaan samalle korkeudelle, eli jommassa kummassa koossa stemmin pituutta pitää varmaan muuttaa. Itse ottaisin varmaan tuon 54. Itse olen 182cm ja cyclon stack 560 ja reach 382. Voisi olla korkeampi ja max. 10 mm pidempi, nyt 100 mm stemmi.

Yleensä näkee cyclolle suositeltavan korkeampaa ajoasentoa kuin maantielle, mutta omista ajotottumuksista tietenkin kiinni.
    Reach mitta noilla on sama 56 koossa ja stack mitassa on milli eroa. Aluversion vaakaputki on tosiaan sentin lyhyempi mikä vähän ihmetytti kun sentään istuin- ja emäputken kulmat ovat samat. Mistälie johtua? Eipä ole tullut koeajettua 56 alueversiota joten en osaa sanoa. Ja katselin vaan -11 mallin taulukkoa. Itse tykkään enemmän pienehköstä cyclosta teknisissä paikoissa ja mäkisessä maastossa. Eikä tuo matala droppikaan pääse vaihtelevassa ajossa puuduttamaan. Pidempää maantielenkkiä en noin matalalla dropilla voi heittää joten siellä mennään mukavuus edellä....

Tottumus ja makuasioita nämä taitaa paljon olla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Koon suhteen varmin valinta lienee 54 cm. Olen itse 176 cm 84 cm inseamilla ja valintani olisi ehdottomasti 51 cm runko.
    173.5/83,5 ja yhtä varma 51cm runko Caadx:ästä.

Maantepyöräni 54cm, EFF vaakaputki 545mm , Reach 386mm ja Stack 536mm. Cylossa EFF 530, reach 372mm ja Stack 537mm joka sais himpun korkeampi olla. Kuukautta vaille vuoden ja 7500 cyclocrosskilsan jälkeen totean ekan crossani just passeliksi. Tässä vaiheessa cc-elämääni ideologia jossa cyclo on inasen maantiepyörää pienempi tuntuu kotoisalta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Itsellä kyseinen pyörä nyt alla ollut n. puolisen vuotta ja hyvän vastineen olen rahoilleni saanut. Mulla on koko 51cm (173cm / 81,5 cm). Juurikin tuolta Lundbergilta ostettu. Ainoa miinus on ensiasennuskumit Schwalbe Sammy Slickit. Keräävät pientä kiveä, eivätkä omaa juuri pistosuojausominaisuuksia. Sisureita mennyt 4-5 kpl. tänä kesänä. Kuluneetkin ovat nopeasti. Pehmeä kumilaatu. Vaihdoin juuri alle Schwalben Marathon racet. Ovat vähän kapoisammatkin. Lisäjarrukahvat laitatin ostaessani.En osaa sanoa asennuksen vaikeudesta. Näin jälkikäteen arvioituna olisin varmaan tullut toimeen ilmankin, mutta ovatpahan nyt olemassa. Tulee niitä jnkv. käytettyä työmatkoilla kantakaupungissa. Kyllä sillä saa kiiman nousemaan..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Reach mitta noilla on sama 56 koossa ja stack mitassa on milli eroa. Aluversion vaakaputki on tosiaan sentin lyhyempi mikä vähän ihmetytti kun sentään istuin- ja emäputken kulmat ovat samat. Mistälie johtua? Eipä ole tullut koeajettua 56 alueversiota joten en osaa sanoa. Ja katselin vaan -11 mallin taulukkoa. Itse tykkään enemmän pienehköstä cyclosta teknisissä paikoissa ja mäkisessä maastossa. Eikä tuo matala droppikaan pääse vaihtelevassa ajossa puuduttamaan. Pidempää maantielenkkiä en noin matalalla dropilla voi heittää joten siellä mennään mukavuus edellä....

Tottumus ja makuasioita nämä taitaa paljon olla.
    Nyt on taidettu katsella eri geometriataulukoita, itse katsoin tuolta lundbergin sivuilta ja superx:n cannondalen sivuilta.
    Nimellisellä reachilla eroa 2mm niissä taulukoissa mitä katsoin, ihan selvyyden vuoksi ehkä tässä yhteydessä selventää, että
    jos kahta pyörää haluaa vertailla niin mitat pitää yhteismitallistaa ensin.

Alla stack mitta nostettu samaksi, koska stackissä melkein kolmen sentin ero,
    niin tällöin kun CaadX:n tanko samalla korkeudella, niin silloin tanko noin sentin lähempänä.
    Toisin sanoen, kun tankoa nostetaan kolme senttiä, niin se tulee noin sentin lähemmäksi.
    Näin tämän ainakin itse ymmärrän miten runkoja voi vertailla, korjatkaa jos olen väärässä.
    Noissa on kyllä yllättävän iso ero emäputkessa(stackissa) kun puhutaan saman merkin nimelliskooltaan
    samankokoisista cyclocross pyöristä. Hieman nyt meni off-topic aiheeksi, mutta moni muukin
    näitä kokojen vertailuja miettii.
    reach stack
    Superx 56 390 588
    CaadX 56 388 560
    CaadX 56 mitat vert.kelp. 379 588

Itse tätä kanssa pähkäillyt Trekin Boonen kanssa, nyt kahden koon välissä, joko saman pituinen kuin maantiepyörä tai sentin lyhyempi. Korkeuden saa samaksi, mutta lyhyempään joutuu pari spaceria laittamaan.

No katsoinpa minäkin näiden uudempiin pyörien taulukoita ja tosiaankin alumallin stack on lähes 3 cm matalampi 56 koossa. 2011 oli vielä stack samaa luokkaa. Ainakaan itse en nyt valitsisi 56 koon alumallia matalan etupään takia. Tai mistäpä sen kokeilematta tietää.

Pyörän stack ja reach on ja pysyy samana vaikka kuinka pistelisi spacereita. Toki tanko nousee ja se tietysti
    Tulee myös lähemmäksi. Kaikkea ei tuo geometriataulukkokaan kerro, onko etuhaarukka kummassakin yhtä pitkä? Ihan mielenkiinnosta täytyy mennä katsastamaan alumallia jos vaan paikallisesta löytyy. Istuinputki on alumallissa sentin lyhyempi, emäputki yhtä pitkä mutta stack peräti kolme senttiä matalampi, pistää vähän miettimään mikä juju tuossa on. Onko keskiö korkeammalla?
    E.T. muokkasi tätä : 13.09.2014 at 23.14

Jos pikkuisenkin koko epäilyttää tai rajamailla niin pienempi ilman muuta. Nuo lisäkahvat kannattaa sovinnolla unohtaa, ovat kuin 70-80 luvun "retkipyörien" lisäkahvat, hyödyttömät ja aina tiellä. Jos maantiekuskitkin osaa kaikissa olosuhteissa ja vauhdeissa perinteisillä jarruttaa niin miksei cc-kuskitkin.

iltsellä pituutta 178 ja pari vuotta vanha caadx on kokoa 54. Koko sopiva tällaiselle sunnuntai ajelijalle, jos ajaisin kisaa jne niin olisin kallistunut pykälää pienempään runkokokoon

Hyvä valinta ainakin!
    Itsellä 2011 malli ja hyvä vehje. Tähän mennessä sotkettu reilut 6000km ja juuri tänään vaihdoin ensiasennus Cyclocross Speedin tilalle taakse eturenkaan ja eteen nappularengasta.

Kiitos kovasti avustanne. Eiköhän sitä päädytä tuohon 54 kokoon ja pistetä todennäköisesti tuolta evansilta pyörä matkaan. Polkimet siihen kaiketi täytynee tilata jotta pääsee sotkemaan oikein urakalla? Jotkut kivat 2-puoleiset tod.näk jotta voi tennareillakin käydä kaupassa pyörähtämässä. Muutenhan tuo kaiketi vaatii vain kovaa ajoa

Ei mitään kakspuoleisia yhdistelmiä. Oikeat polkimet alle vaan saman tien... kokemuksesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Ei mitään kakspuoleisia yhdistelmiä. Oikeat polkimet alle vaan saman tien... kokemuksesta.
    Just näin. Spd:t ja maastokengät niin niillä kyllä kävelee kaupassakin sen mitä tarvii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tumbes Katso viesti
    Eiköhän sitä päädytä tuohon 54 kokoon ja pistetä todennäköisesti tuolta evansilta pyörä matkaan.
    Tervehdys!

Olen harkinnut tämän pyörän tilaamista Evansilta, mutta asiassa on vielä yksi aika iso mutta.
    Kysyn asiaa nyt tässä ketjussa, vaikka se ei suoranaisesti liitykään (vain) tähän pyörään.
    Muistelisin kuulleeni jostain, että britanniasta ostetuissa pyörissä on "vääränkätiset" jarrut ja vaihteet (eli takajarru vasemmalla, etujarru oikealla jne). Onko näin?
    Jos näin on, selviääkö aloittelija asian korjaamisesta itsekseen mahd. Youtube-videoiden avulla (peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä), vai pitäisikö pyörä viedä suosiolla huoltoliikkeeseen ja laskea kulut lisänä pyörän hintaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Erkkiläinen Katso viesti
    Muistelisin kuulleeni jostain, että britanniasta ostetuissa pyörissä on "vääränkätiset" jarrut ja vaihteet (eli takajarru vasemmalla, etujarru oikealla jne). Onko näin?
    Näin on.

...selviääkö aloittelija asian korjaamisesta itsekseen...
    Selviää. Yhden uuden vaijerin voi tarvita. Lisäksi jotkut brittikaupat ottavat huomioon asiakkaan toiveen, että jarrut eurotyyliin asennettuna, pliiz.

Ostin vuosi sitten käytettynä ensimmäiseksi "kunnon" pyöräkseni CAAXD 105:n runkokoa 54. Olen 177 cm pitkä ja inseam 81. Kantapään kautta tuli huomattua, että isohan se oli. Onneksi sain sen myytyä suhteellisen pienellä tappiolla kookkaammalle harrastajalle. Keväällä sitten uusi samanmoinen, nyt kokoa 51. Ajettuna nyt noin 2000 km ja olen kyllä erityisen tyytyväinen. Mulla on kaksipuoleiset polkimet ja lisäjarrukahvat, jotka ovat näin alottelijalle varsinkin kaupungin työmatkapoljennossa oikein hyvät. Pyörän hankin Lahdesta Järvisen Pyörä ja Urheilu -putiikista. Hinta oli oikein kilpailukykyinen ja palveluun sekä ostohetkellä että sen jälkeen olen ollut tyytyväinen. Kukin totta kai hommaa pyöränsä, mistä haluaa, mutta kaikki neuvot, vinkit ja pikku säädöt ja viilaukset, mitä kivijalkamyymälästä saa, ovat ainakin mulle hemmetin iso asia. Jos aloittajaa kiinnostaa, Lahden seudulla voi tulla kokeilemaan tuota 51-kokoista.
    Kampinalle muokkasi tätä : 16.09.2014 at 11.15 Syy: lisäys

Voisin vanhaan ketjuun lisätä, että ainakin tämän vuoden malleista sanottiin, että runkokoko 54 on tarkoitettu yli 185-senttisille kuljettajille. Olen itse 177 cm ja suositeltiin 51 kokoa (Leppävaarassa). Mitä kokeilin ajaa noita niin olisin kyllä itse päätynyt ensin ehdottomasti 54 kokoon, mutta sitten kun sitä 51 kokeili niin ymmärsi.

Tunnelman keventämiseksi haluaisin esittää videon :-) Tosi pyöräilijät varmaan nauraa meikän nopeuksille, mutta siinä oli silloinen kunto kun mankelin hommasin. 2014 malli siis ja josko sais 50t katsojaa täyteen, se olis juhlan paikka :-)

edit...heheeh, polkimissa remmit. Enpä muistanut tätä yksityiskohtaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mannerv Katso viesti
    Voisin vanhaan ketjuun lisätä, että ainakin tämän vuoden malleista sanottiin, että runkokoko 54 on tarkoitettu yli 185-senttisille kuljettajille. Olen itse 177 cm ja suositeltiin 51 kokoa (Leppävaarassa). Mitä kokeilin ajaa noita niin olisin kyllä itse päätynyt ensin ehdottomasti 54 kokoon, mutta sitten kun sitä 51 kokeili niin ymmärsi.
    Itse itseäni täydentäen Evansin sivuilla suositellaan tällä hetkellä runkokokoa 58 kuljettajille, joiden koko on "175 to 183 cm, 69 to 72 inches". Oh hoh...

Itellä koko 54 ja pituutta 180, tuntuu oikealta koolta. Tämän vuoden mallia ja kilsoja tullu 1500. Mietin tossa, että onnistuiskohan alkuperäisten kiekkojen litkutus? Noista maddux kehistä löytäny huonosti tietoa ja valmistajakaan ei vaivaudu vastaamaan meileihihin.

En lukenut noita kaikkia aikaisempia posteja, mutta Cannondalen SuperX:lla pari kautta ajaneena opastaisin alle 182 cm/87 cm kuskeja valkkaamaan 54 cm rungon. Minä olen just noissa mitoissa ja oma 56 cm toimii, mutta uudeksi ostaisin ehkä 54 kokoisen ja laittaisin 120 mm kannattimen.

En ole kuullut kovin monesta crossikumien menestyksekkäästä litkutuksesta. Itse asiassa ei tule yhtään mieleen. Mutta jos joku löytää vanne/kumi yhdistelmän, joka toimii 2 bar paineilla, tai jopa alle, niin ainakin minua kiinnostaa.
    6.7 WTF/kg

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •