FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 2 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 260

Aihe: Punkit!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Oletko rajoittanut myös liikenteessä liikkumista? Kai se todennäköisyys kuolla tai vammautua on siellä isompi?
    Muistaakseni huomattavasti useampi saa borrelioosin vuosittain kuin tulee henkilövahinkoja pyöräonnettomuuksissa. Ja jälkimmäisiin pystyy itse vaikuttamaan todella paljon. Mutta tavallaan olen rajoittanut liikenteessä liikkumistakin siten, että ajelen aika lailla rauhallisia teitä, enkä vilkkaasti liikennöityjen maanteiden laitoja tai vastaavia. Niin tosin tekisin muutenkin mukavuussyistä, joten siinä en joudu luopumaan mistään. Mutta sinälläänhän tuo on verrannollista: välttelen pusikoita metsissä ja välttelen vaarallisia teitä liikenteessä.

Yksi häiritsevä asia on salakavaluus: vain n. puolet borrelioosiin sairastuneista huomaa punoittavan ihomuutoksen. Jos joutuu liikenneonnettomuuteen, niin sen sentään tietää ja heti.

Hirvikärpäset joutaisi samalla poistoon...
    Ne ovat inhottavia, mutta ne eivät ole vaarallisia, joten niistä en ole huolissani.
    orc biker muokkasi tätä : 10.06.2014 at 16.32

Mulla on ollu elämäni aikana varmasti toistakymmentä punkinpuremaa, joista on tullut tuo rinkula (ja vähintään yhtä monta ilman) ja ainakaan toistaiseksi ei ole mitään oireita ilmestynyt, joten en tiedä pysyykö tuo yleensä oireettomana, olenko jotenkin poikkeustapaus, vai tuleeko nuo rinkulat joka tapauksessa. Olen vähän huono huolestumaan oikeastaan mistään, niin en ole oikein jaksanut vaivata noilla mieltäni.

Miten noi punkit tunnistaa "uhrinsa", kun en ole koskaan löytänyt sellaista? Eilenkin kävellen heinikossa yms pari tuntia eikä yhtään ja naapurit valittaa kun niitä tarttuu joka puolella...
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Mulla on ollu elämäni aikana varmasti toistakymmentä punkinpuremaa, joista on tullut tuo rinkula (ja vähintään yhtä monta ilman) ja ainakaan toistaiseksi ei ole mitään oireita ilmestynyt, joten en tiedä pysyykö tuo yleensä oireettomana, olenko jotenkin poikkeustapaus, vai tuleeko nuo rinkulat joka tapauksessa. Olen vähän huono huolestumaan oikeastaan mistään, niin en ole oikein jaksanut vaivata noilla mieltäni.
    Joillekinhan tulee punainen patti jo itikanpuremasta, mutta jos sinulle tällaista näin laajaa punoitusta tulee, niin sitten se on kyllä aika selvä oire tartunnasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Borreli...a-motilans.jpg

Jos sinä olet immuuni taudille? Wikipedian mukaan Ahvenanmaalla esim. elää paljon ihmisiä, joilla on taudin vasta-aineita veressä, mutta ei ole oireita. Ja ilmeisesti tuo tauti voi olla hyvin epämääräinen joidenkin tapauksessa.

Mä olen ollut aika kova punkkimagneetti tänä vuonna, mutta ehtinyt poimimaan ne pois ennen kuin ovat päässeet hommiin. Jos punkki pääsee ihoon kunnolla kiinni, niin puuvillapallon kun kastelee läpikotaisin nestekäsisaippualla ja laittaa punkin päälle noin 30 sekunniksi, niin punkki jää puuvillaan jumiin ja irtoaa puuvillatupon mukana. Ei kuulosta toimivalta, mutta mulla toiminut sen kaksi kertaa kun on pitänyt kokeilla ja muutkin kehuvat toimivaksi.
    6.7 WTF/kg

Onko teillä muuten tuntemuksia valkosipulin syömisen toimivuudesta? Se eräs ruotsalaisilla varusmiehillä tehty tutkimushan esitti, että sillä voisi olla vaikutusta punkkien purtavaksi joutumisen todennäköisyyteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    ...
    Ne ovat inhottavia, mutta ne eivät ole vaarallisia, joten niistä en ole huolissani.
    Noin punkeistakin sanottiin vielä joskus 80-luvulla ennen kuin tiedettiin tarpeeksi. Johan tiedetään, että hirvarit levittävät ainakin bartonella-bakteeria.

Tieto lisää tuskaa. Itse uskon, että ihmiskunnan tuhoa ei aiheuta ydinlaskeuma, meteoriitti, rattijuopot, ilmastomuutos, facebook tjsp. vaan joku pieni hyönteinen tai nilviäinen. Punkki on hyvä kandidaatti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Noin punkeistakin sanottiin vielä joskus 80-luvulla ennen kuin tiedettiin tarpeeksi. Johan tiedetään, että hirvarit levittävät ainakin bartonella-bakteeria.
    Joo, ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos noitakin pirulaisia yritettäisiin tuhota. Eihän se oikeastaan edes tänne kuulu, vaan on levinnyt jatkuvasti pohjoisempaan. Liekö sitten jostain Venäjältä alunperin tullut eläinten turkeissa tänne. Ja ilmeisesti teoriassa nuokin ja hyttyset voivat levittää myös sitä borrelioosia, mutta se on vain paljon epätodennäköisempää. Ja etenkin, kun hirvikärpänenhän aika harvoin puree ihmistä, vaikka ihmiseen tarttuisikin.

Kerran ajoin ruskeassa hupparissa metsikön läpi ja yhtäkkiä alkoi valehtelematta ihan ropisemalla tulla noita niskaan. Ehkä se hupparin väri oli ihan vain sattumaa, mutta loi kuitenkin minulle mahdollisimman aitoa hirvikokemusta. Jumaliste, että rynnin sen pätkän loppuun kuin hirvi!

Ihmetyttää, miten vähän huomiota nämä punkit ovat saaneet lääketeollisuudessa. Luulisi, että rokotteille olisi markkinoita. Ja toisaalta luulisi, että asian merkitys alkaisi kiinnostaa ihmisiä, koska kohtahan ihmiset ovat ihan vieraantuneita metsistä. Vai ajatellaanko sitä nykyisin niin, että kyllä ne thaimaalaiset tulevat kuitenkin poimimaan meidän marjamme ja sienemme hyötykäyttöön?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Joo, ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos noitakin pirulaisia yritettäisiin tuhota. Eihän se oikeastaan edes tänne kuulu, vaan on levinnyt jatkuvasti pohjoisempaan. Liekö sitten jostain Venäjältä alunperin tullut eläinten turkeissa tänne. Ja ilmeisesti teoriassa nuokin ja hyttyset voivat levittää myös sitä borrelioosia, mutta se on vain paljon epätodennäköisempää. Ja etenkin, kun hirvikärpänenhän aika harvoin puree ihmistä, vaikka ihmiseen tarttuisikin.

Kerran ajoin ruskeassa hupparissa metsikön läpi ja yhtäkkiä alkoi valehtelematta ihan ropisemalla tulla noita niskaan. Ehkä se hupparin väri oli ihan vain sattumaa, mutta loi kuitenkin minulle mahdollisimman aitoa hirvikokemusta. Jumaliste, että rynnin sen pätkän loppuun kuin hirvi!

Ihmetyttää, miten vähän huomiota nämä punkit ovat saaneet lääketeollisuudessa. Luulisi, että rokotteille olisi markkinoita. Ja toisaalta luulisi, että asian merkitys alkaisi kiinnostaa ihmisiä, koska kohtahan ihmiset ovat ihan vieraantuneita metsistä. Vai ajatellaanko sitä nykyisin niin, että kyllä ne thaimaalaiset tulevat kuitenkin poimimaan meidän marjamme ja sienemme hyötykäyttöön?
    Onhan noita empiirisä kokeiluja monikin taho tehnyt, että tummat vaatteet houkuttavat hirvikärpästä paremmin kuin vaaleat.

Hirvikärpänenhän on aika surkea lentäjä, se ei kovin pitkälle edes lennä, vaan kyttäilee paikoillaan odottaen, että sopiva uhri tulisi lähistölle, joten kyllä niitä vaan pitää olla aika monta yksilöä, kun toisinaan jonkin tienvierusheinikon ohi ajellessa niitä tulee jo heti monta kutittelemaan ja kun niitä suht tasaisesti kaikialla metsikössä tuntuu sitten olevan tulossa tyrkylle, niin pakko niitä on olla miljardeja ja taas miljardeja.

Noita punkkeja ei ole kovin paljoa ollut, mutta se kai on, kun täällä on suhteellisen kylmää noin mitä ympäröivällä seudulla on, niin jos sillä varpaat palelee. Kissoista noita on välillä joutunut repimään pois, muttei muutoin ole kokemusta, edelleen sopivalla vaatetuksella pärjää jo pitkälle.

Hirvikärpästen aikana tuleekin lenkin päälle saunottua reilussa sadassa asteessa, helppo keräillä pois, kun ne eivät jaksa pitää kiinni, saunaan ilman pään kastelua ja sitten kuumotusta niin mahdottomasti eikä pään kastelua ennen kuin on kärpäset kerännyt pois, eivät ole takertuneet toistaiseksi mitenkään tiukasti tuolla metodilla.

Yleensä metsässä mulla ei ole kyllä lainkaan paljasta pintaa näkyvillä, hyttyspäähinettä myöten varustautunut, mutta tietty kuumahan siinä tulee, eikä tarvitse niin pitkästi rehkiä, kun voi häntä koipien välissä palailla kotiin vuoren valloitusyritykseltä.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Yks punkki on aikanaan ollut. Metka juttu, että kaikesta tarjolla olevasta ihosta paikaksi valikoituu just meisseli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Yks punkki on aikanaan ollut. Metka juttu, että kaikesta tarjolla olevasta ihosta paikaksi valikoituu just meisseli.
    Olen aina luullut, että olen ainoa!
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

Punk It! Nyt jätkiltä tulee sellaista satua, että kuvia kehiin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Ohut nahka, joten helppo porata, lisäksi kohtalaisen hyvä verenkierto, noi kai pystyy jotenkin aistimaan sitä missä se veri oikein menee nahkan alla, ei ole mitään tietoa, mutta tälläinen harhakuvitelma, muutoinkinhan se valitsee yleensä sellaisen paikan missä nahka on ohuehkoa, kainalot, taipeet jne.

Jos joku olisi näin todennut, niin tilanne päällä ehkä ei olisi naurattanut, mutta kuten eräs karkeampaa kieltä käyttänyt nuori herra asian ilmaisi:
    "R****** se v****** siitä*
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Herkullisia paikkoja, siellä se oli ..

Mites on, onko punkkihavaintoja tälle kesälle? Kun lehtiä lukemalla saa kuvan, että punkki saattaa tarttua kun katsoo ikkunasta ulos. Ja ovat niin vaarallisia, että raadonkin oikea hävittämistapa on krematorointi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pethe Katso viesti
    Mites on, onko punkkihavaintoja tälle kesälle? Kun lehtiä lukemalla saa kuvan, että punkki saattaa tarttua kun katsoo ikkunasta ulos. Ja ovat niin vaarallisia, että raadonkin oikea hävittämistapa on krematorointi.
    Koirista on noukittu tämä kevään aikana kolme kertaa niin paljon punkkeja kuin viime kesänä yhteensä.
    Still rides with 26er

Saatanallisia elukoita, kannatan joukkotuhoa. Sain borrelioosin rinkulat kertalaakista ensimmäisestä punkinpuremasta. Sen jälkeen olen suihkutellut parit metsä/rymyvaatteet vähintään lahkeista ja vyötärön/hihan/kauluksensuista permetriinillä pari kertaa kesässä (esimerkiksi Bio-kill tuotemerkki). Sama juttu päässä pidettävälle Buffille (pitää myös hirvikärpäset poissa hiuksista vaikka ne normaalisti pääsevät ryömimään vaatteiden alle). Jos on tiedossa että yövyn jossain teltassa niin saatan suihkutella nukkumakerrastonkin; eliminoi ennemmin tai myöhemmin telttaan päässeet sääsket ja mahdollisesti iholle ryömineet punkit.

Punkkitarkistus on toki peruskamaa, mutta nymfivaiheen punkkeja ei silmällä kovin helposti näe. Vaatteiden myrkytys vähentää myös punkkien kulkeutumista asuintiloihin, mitä ei pelkkä ihon tarkastaminen eikä välttämättä edes vaatteiden pyykkäys tee. Oman punkinpuremani luultavasti sain juurikin koiran turkista ihmisen vaatteisiin siirtyneestä punkista. Sukulaiselta muuten nypättiin punkki aikanaan myös sukukalleuksista, oma lemmikki sensijaan pääsi vasta polvitaipeeseen asti.

muoks: sanotaan nyt kun kukaan ei sitä esille tuonut. Borrelioositartunnasta ei tule läheskään aina rinkulaihottumaa eikä punkin tarvitse roikkua ihossa päiväkausia tartuttaakseensa. Jos ihottuma tulisi aina niin itsekin olisin huolettomampi punkkien suhteen, mutta huonolla onnella tartuntaa ei huomaa oikein mistään ennenkuin on liian myöhäistä, varsinkin jos punkkikin ehtii imeä itsensä täyteen ja lähteä kalppimaan. Punkinpuremahan ei satu koska syljessä on puuduttavaa ainetta.

Tätä ketjua lukiessa alkoi ihmeellisesti kasseja raavituttamaan

Punkit ovat syy siihen, että en enää aja ruohikkopolkuja. Minulle polun suurin vaikeusaste nykyisin onkin se, että se on heinistä tukossa. Ei kivistä tai juurakoista, vaan pitkästä heinästä. Ei tunnu sen arvoiselta. Se on venäläistä rulettia terveydellä ja siten hyvin vastakkaista sille, miksi ylipäätään ajaa. Mitenhän pitkään menee, että ihmisten mitta täyttyy riittävästi ja kehitetään jokin täsmämyrkky punkkien tuhoamiseen?

Mieleenpainuvin kokemukseni näiden veitikoiden kanssa oli vuosia sitten kun eläinlääkärin kanssa nypimme ja listimme punkkeja eläinsuojaan tuodusta niitä kuhisevasta kissasta. 1 punkin kohdalla, sen littanaksi tapettuamme, ilmeisesti sen sisältä pöydälle tuli lukuisia vikkeliä minipunkkeja, eläviä siis.

Koirallani ei ole ollut punkkeja Scalibor pannan jlk mutta ilman sitä se olisi täynnä niitä. Itse pyrin tarkastamaan jalkani ym puisto/metsäkävelyiden jlk jo ulkona ja paremmin kotona.

yksi nymfivaiheessa ollut punkki vetästy tänä keväänä kasseista. Kyllä noita tuntuu tuolla ulkona jonkin verran kulkevan, ja nymfejä on todella vaikea havaita. Kaksi nymfiä olen tähän mennessä itsestäni irroittanut, ja molemmilla kerroilla olen yrittänyt ensiksi nyppiä nukkaa iholta pois, mutta se ei lähdekkään oikein irti. Tokalla kerralla aika nopeasti jo tajusi ettei tämä nukka ole mitään kuollutta vaatemateriaalia, vaan elävä otus.

Kaikesta päätellen, omalle kohdalle pahan tartunnan saaminen on aika pieni riski, mutta etenkin borrelioosin kanssa sitäkin epämääräisempi. Aivokalvontulehdus on jossain määrin vaarallinen, mutta kun sen on sairastanut, niin käsittääkseni siitä pääsee aika suurella varmuudella eroon. Borrelioosin kanssa tuntuu olevan ihan bingoa koko homma. Oireet moninaiset ja epämääräiset, mutta varmuuden vuoksi ei kuitenkaan anneta antibioottia vaikka riski borrelioosiin on kohtalainen ilman aiheutunutta rinkulaakin. Varmaan suurin osa kuitenkin parantuu tuostakin bakteerista, mutta joskus käteen jää se musta pekka, jota lääkäritkään ei jaksa ottaa tosissaan, vaan potilasta pyöritellään ympäriinsä kunnes tämä luovuttaa terveydenhuollon rasittamisen vaivoillaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Aivokalvontulehdus on jossain määrin vaarallinen, mutta kun sen on sairastanut, niin käsittääkseni siitä pääsee aika suurella varmuudella eroon.
    Mutta ei välttämättä ilman vaurioita. Muisti- ja käytöshäiriöitä yms., 2-10 % jää pysyvä halvaus. Että sanoisin, että tosiaan on vaarallinen, koska välttämättä ei itse kuulu siihen osaan, joka selviää jälkioireitta. Suurin osa selviää puutiaisaivokuumeessa kuumeilulla, mutta jos tosiaan kehittyy aivokalvontulehdus, niin kyllä se on vakava paikka.

tänään hain ja sain 8 päivän antibioottikuurin kun eilen illalla alkoi sisäreidessä kutista. tiesin jo katsomatta mistä oli kyse kun lauantaina tuli heinikkouria Kemiönsaaressa ajeltua. harmittaa kun en tajunnut vetää sukkia housunlahkeiden päälle ajelun ajaksi. onneksi kotikylällä on punkkeihin perehtynyt (yksityis)lääkäri jolle sain ajan heti aamupäivällä. lääkäri myös tarkasti ettei imukärsä ollut jäänyt ihon alle.

tää ei ollut eka kerta. nelisen vuotta sitten homma eteni paljon pidemmälle mutta ehdittiin hoitaa vielä suun kautta otettavilla antibiooteilla. jos punkinpurema ehditään hoitaa ihovaiheen aikana niin ei pitäisi mitään jälkihommia tulla.

vaikka kaikissa punkeissa ei ole borreoloosia, ei kannata jäädä odottelemaan vaan hakea heti antibioottikuuri.

niin ja aivokuumerokotteen otin tuon ensimmäisen tartunnan jälkeen. aivokuumerokotus pitää uusia nuoremmilla 5 vuoden välein ja vanhemmilla 3 vuoden välein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti heccu Katso viesti
    jos punkinpurema ehditään hoitaa ihovaiheen aikana niin ei pitäisi mitään jälkihommia tulla.

niin ja aivokuumerokotteen otin tuon ensimmäisen tartunnan jälkeen. aivokuumerokotus pitää uusia nuoremmilla 5 vuoden välein ja vanhemmilla 3 vuoden välein.
    Niin, jos on rokote, mutta hoitoahan puutiaisaivokuumeeseen ei ole, kun taas borrelioosia voi hoitaa. Olen itsekin miettinyt tuota rokotetta, mutta aika tyyrishän tuo on.

Jos ei halua permetriinin kanssa itse läträtä niin tietyiltä valmistajilta saa valmiiksi käsiteltyjä vaatteita joissa käsittelyn pitäisi pysyä pitkään. Ongelma tietysti on että mistä löytää tuollaisia vaatteita jotka lisäksi soveltuvat pyöräilyyn, mutta esim. Craghopper tai Colombia tekevät erähenkisiä nylon-housuja jotka saattavat soveltua kammenvääntöönkin. Sukkia löytyy myös; pyöräilyssä jo sukka/housu-kombolla luulisi stoppaavan suuren osan punkeista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Jos ei halua permetriinin kanssa itse läträtä niin tietyiltä valmistajilta saa valmiiksi käsiteltyjä vaatteita joissa käsittelyn pitäisi pysyä pitkään.
    Onko tuosta haittaa ihmiselle tai vaatteelle?

Ompas pelokasta porukkaa. Rannikon ja saariston kasvattina en ole moisia osannut pelätä.
    On niitä täällä länsirannikolla ollut iät ajat, ehkä nykyisin vähän enemmän.
    Veneillessä ja saarissa kävellessä niitä on tullut ennemmin bongattua, nyt maastopyöräillessä niitä on ollut kiinnikin harva se kesä ellei useampi.
    Tähän mennessä ei ole rinkuloita kertaakaan havaittu, kop kop. Rokote varmaan pitäs ottaa kun sevverta media on viimeaikoina pelotellut.
    Mutta shortseissa mennään edelleen, olkoon sitten raumalaista rulettia mutta ei tässä nyt mediafobioille saa sijaa antaa tollasen takia.
    Kohta kukaan uskalla asvaltilta poistua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paulix Katso viesti
    Ompas pelokasta porukkaa. Rannikon ja saariston kasvattina en ole moisia osannut pelätä.
    Pelko on tilastollisesti perusteltu, jos esim. tutkimusten mukaan 5-25 % punkeista kantaa borrelioosia. Toki riippuu paljon alueestakin. Siitä vain laskemaan, miten todennäköisyys käyttäytyy useamman pureman myötä. Sitten vielä tuo toinen tauti siihen päälle. Lapsena tuli ryömittyä päivästä toiseen heinikoissa. Siihen aikaan leikittiin sillä tavoin. Kerran muistaakseni vain piti silloin punkki irrottaa, mutta kokeilepa samaa nyt, niin tosiaan alkaa pelottaa terveyden puolesta. Sitten vielä noita venäläisiä superpunkkeja, taiga-punkkeja, mitähän nekin levittävät.

mutta ei tässä nyt mediafobioille saa sijaa antaa tollasen takia.
    Kohta kukaan uskalla asvaltilta poistua.
    Olisikin fobiaa. Mutta oikeassa olet, että ei kohta uskalla, eikä siinä ole mitään hävettävää. Harva asia nyky-Suomessa on noin vaarallista. Todella harva. En minä karhuja tai susia tai muitakaan pelkää, vaikka onhan noitakin lähistöllä liikkunut. Niihin liittyy suhteetonta pelkoa. En keksi suurempaa suoraa uhkaa terveydelleni kuin punkit, ja tunnustan, että pelkään niitä ja paljon pelkäänkin.

Tuli muuten mieleeni hassu juttu. Mitä tapahtuisi, jos nielaisisi tauteja kantavan punkin lähinnä käytännössä marjojen mukana? Teoriassa tuollainen voisi tapahtua. En tiedä, tunteeko käytäntö yhtään havaittua tapausta. Tuhoaisivatko vatsahapot taudinaiheuttajat?

Eiköhä noi vatsahapot ole ihan riittävän tyjyt.
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •