
Alkujaan tämän lähetti
Xizor
MTBR:n foorumia kun lukee, niin tosiaan usein saa kyllä kuvan, että rapakon takana ajetaan juurikin paljon sillä meiningillä, että hinkataan hiekkatietä vuoren päälle ja sitten tykitetään rakennettua polkua alas.
Sinänsä sellaiseen meininkiin suunniteltu geometria ei välttämättä ole ihan optimaalinen jos ajelee suomessa perus kivikko&juurakko syheröä. ☺
Mielenkiintoista huomata, että kun esim. Ibis juuri julkaisi Ripley:stä uuden version, niin aika moni ilmoitti mtbr:ssä, että ottaa mieluummin silti uudesta versiosta vanhalla geometrialla olevan eli jyrkempi HTA ja lyhyempi akseliväli, kuin sen uuden long & slack version...
= konservatiivisuus. Moni sitten vaihtaa viiden vuoden perästä. Itse olen ajellut XC-tapahtumissa "vääränlaisilla pyörillä" ja mm. tiukassa puun kierrossa tai helpohkoissa esteissä saan kirota mielessäni edessä könyäviä XC-univormuun puettuja harrasteajajia - ei se voi olla noin vaikeaa. Uskon että aika monilla vääränlainen pyörän geometria on suurin este ajon sujuvuudelle - ja harva sitä tietää ennen kuin kokeilee antaumuksella toisenlaisia pyöriä ja kokee kenties ahaa-elämyksen. Menestyvät kisakuskit erikseen, heillä on monta syytä valinnoilleen ja usein varmasti hyvä pyörän hallinta jolloin mies määrää enemmän kuin pyörä sitä että mihin ja miten mennään.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Kirjanmerkit