FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 225 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 125 175 215 223 224 225 226 227 235 275 325 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.721 - 6.750 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

^ Sun romuautossa on kuitenkin lain edellyttämät taustapeilit, jolla vastuuntuntoisena autoilijana olet havainnut ohittavan auton jo etukäteen. Fillareissa näkyy erittäin harvoin peilejä jalankulkijoista puhumattakaan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

sledgehammer Guest
    Voi ristus, harvoin pala hihat, mutta eilen oli kyllä kaksi ihan legendaarista flexi-idioottia villakoirineen liikenteessä. Akat kävelee kelvillä samaan suuntaa keskustellen toisilleen ja toki valtaavat siinä samalla vasemman ja oikean reunan käyttöönsä. Molemmilla koirat ristissä flexit pitkällä, eli niin, että vasemmanpuoleisen akan koira on haistelemassa oikeanpuoleista ojaa ja toisinpäin. Koitin etsiä rakoa, mistä pääsisi ohin, mutta vaikeaa oli. Kun eukot huomasivat minut alkoi vimmattu säätö ja toinen villakoira juoksi flexin sen toisen eukon jalkojen ympäri ja toinen koira tempoi mihin sattuu. Ristus, että meinasin kuolla ja sitten tuli jo vähän avauduttua. Sen jälkeen alkaa takaa kuulua ihan hirveä räksytys (ei koirat vaan eukot). Mun päähän ei mahtunut, miten tuo episodi olisi mun vika, mutta ilmeisesti se oli. Sitten tuli jo vähän huudetua perää ja sillä ravolla saikin oivan sprintin kotiin asti. Mä lenkitän koiraa joka päivä flexin kanssa ja se on oivallinen väline, mutta sen kantajalla pitäisi olla edes kaksi aivosolua kopassa...

Toinen juttu on kersojen touhut. Niitä ei vissiin enää kukaan opeta kulkemaan muun liikenteen seassa. Kohtaamiset on ihan venäläistä rulettia, fillarit jätetään vaikka keskelle suojatietä, jos sattuu jotain kiinnostavaa näkymään jossain, pyörätiet voidaan sujuvasti tukkia koko leveydeltä, jos sattuu olemaan chatti kaverin kanssa kesken ja väistäminen ei kuulu missään tilanteessa kuvaan. Suojatien edessä hengailijat saavat myös kovat pisteet. Huh, mitä touhua. Meidän 6v juniorikin on jo oppinut sen, että pyörä pannaan ojan pientareelle parkkiin ja suojatien eteen ei jäädä ihmettelemään vaan se joko ylitetään, tai sitten odotellaan muuta lenkkiporukkaa vähän kauempana suojatiestä. Sitten on nää vanhemmat, jotka pyörälenkillä ajelevat itse edellä ja kakarat tulee miten sattuu, missä sattuu perässä. Ei se nyt olis iso vaiva vähän katsoa perään ja samalla opettaa fiksut pelisäännöt.
    sledgehammer muokkasi tätä : 24.05.2015 at 13.17

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Vähän kaksipiippuinen juttu. En minä autollakaan torvea töräytä kun ohittamaan lähden. Miksi sitten pyörällä? Joka tapauksessa asensin maantiepyörääni tänä keväänä soittokellon, ja olen sitä muutaman kerran käyttänyt.
    Miksi? Koska äänimerkkiä tulee käyttää vaaran välttämiseksi (TLL). Rimpauttele kun edessä on koira tai muu syyntakeeton, se ei ole mitenkään sulta pois.

Onko koiran ohittaminen aina oletusarvoisesti vaaratilanne? Eli koiran ulkoiluttajalla ei ole mitään vastuuta pitää eläin hallinnassa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

^ Kyllä, koiran ohittaminen on aina oletusarvoisesti vaaratilanne. Useamman koiran omistaneena voin sanoa, että koirat reagoivat täysin yllättäen tuleviin ohistustilanteisiin vielä voimakkaammin kuin jalankulkijat, jotka hekin meinaavat saada näistä ylläreistä paskahalvauksen.

Koirankusettajana pidän huolta, että koira ei ole ohittajalle haitaksi silloin, kun minä saan aikaa varautua tulevaan ohitukseen. Pyöräilijällä on myös vastuu ja velvollisuus ilmoittaa aikomuksestaan ohittaa. Jos tämä velvollisuus toteutuu, niin silloin hyvin hyvin harvoin se koirankusettajankaan velvollisuus väistämisestä jää toteutumatta.

Siinä kohtaa on turha ruikuttaa vastuusta, kun on kiekot tacona ja kypärä halki, kun se rekku sattuukin juuri sopivasti ennalta arvaamatta loikkaamaan eteen. Näiltä vältyttäisiin MOLEMMINPUOLISELLA kunnioituksella kanssaliikkujaa kohtaan ja käyttämällä sitä soittokelloa. Kyllä meille ainkakin ala-asteella opetettiin tieliikennesääntöjen yhteydessä, että soittokellolla varoitetaan muita tiellä kulkevia ohitustilanteessa.

Flexeistä saa kirjoitettua vielä oman lukunsa, mutta tyydyn toteamaan, että flexit tulisi lailla kieltää. Eikä ainoastaan kelveillä liikkumisen takia vaan siitä syystä, että keskikokoisetkaan koirat eivät koskaan ole ulkoiluttajan hallinnassa flexillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti akvavitix Katso viesti
    ^ Kyllä, koiran ohittaminen on aina oletusarvoisesti vaaratilanne.
    Onko sulla laittaa viitettä ihan johonkin lakipykälään tai ennakkotapaukseen? Ei nimittäin ollut mikään mielipidekysymys vaan ihan tuohon edelliseen viestiin viitaten mielenkiinnolla kyselen mitä laki sanoo asiasta. Tieliikennelaissa kun lukee tuo rhubarbin lainaama teksti äänimerkin käytöstä.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Flexeistä saa kirjoitettua vielä oman lukunsa, mutta tyydyn toteamaan, että flexit tulisi lailla kieltää. Eikä ainoastaan kelveillä liikkumisen takia vaan siitä syystä, että keskikokoisetkaan koirat eivät koskaan ole ulkoiluttajan hallinnassa flexillä.
    Ei se Flexin vika ole, jos ei koira ole hallinnassa. Ihan yhtä typerä heitto olisi, että pyörät pitäisi kieltää, koska kaikki eivät osaa käyttää niitä muut huomioiden.

Tuli vaan mieleen eräs tapaus kun nainen ulkoilutti kahta pientä koiraa siististi yhdistetyn kevyenliikenteenväylän vasemmassa reunassa samaan suuntaan itseni kanssa, joten lähdin ohittamaan heitä aivan oikeassa reunassa, jolloin väliä jäi noin 3 metriä. Koiratkin kurkkasivat taakse ja näkivät minut, joten en kokenut tuota vaaratilanteeksi ja tarpeelliseksi käyttää äänimerkkiä. Vauhtini oli kuitenkin maltillinen, koska mitä tahansa voi silti sattua. Juuri kun olin tulossa kohdalle, nainen kurkkasi taakseen ja ilmeisesti pelästyi huomatessaan, että väylällä liikkuu muitakin ja toinen koirista pelästyi tätä naisen reaktiota ja hyppäsi suoraan eteeni. Sain kuitenkin pysäytettyä helposti maltillisen vauhtini takia, mutta nainen rupesi raivoamaan minulle, että minun olisi tullut käyttää kelloa.

Mielummin kuitenkin flexi kuin vapaana oleva koira. Ensinnäkin koiraa ei saa pitää vapaana, ja toisekseen, monesti tuntuu ettei vapaana olevat koirat tottele omistajaansa yhtään sen paremmin kuin narussa kiinni olevat koirat. Melkein voisi sanoa jopa että homma on päin vastoin, sillä vapaana olevien koirien omistaja saattaa olla idealisti jonka mielestä koira kärsii siitä että omistaja näyttää olevansa pomo. Mutta kyllä noille koiran ulkoiluttajille tulee monesti kilkuteltua kelloa jos näyttää vähänkään siltä että omistaja ei ole lainkaan varautunut takaa tuleviin ajoneuvoihin, eli koira juoksee pitkän narun kanssa jossain, omistaja kattelee taivaalle jne.

Kellon käyttämisessä ehkä sellainen asia mikä ihmisiltä unohtuu helposti on että sitä olisi hyvä yrittää käyttää ajoissa. Toisinaan eteen tulee hirveä härdelli, ja ylipäänsä ihmisellä kestää sekunti pari että tajuaa mitä pitäisi tehdä, jolloin korvan juuressa soitettu kello toimii lähinnä kettuiluna.Toisaalta toisinaan fillaroidessa havaitsee näkyvyyden takia tien blokkauksen niin viime tipassa että kellon soittaminen jää juuri korvan juuressa tapahtuvaksi häröilyksi.

^ Noh, nyt mennään offtopicciin, mutta kyllä se vaan on tosiasia, ettei koira ole ulkoiluttajansa hallinnassa flexissä. Koiran kiihtyvyys on kuitenkin melko huomattava ja toisaalta ihminen ei koskaan kykene havainnoimaan koiransa havaintoja ja viettejä täysin. Nimim. Flexi-kapulan päähän saanut seurauksella puoli naamaa veressä.

^^ Ei siihen lakia tai ennakkotapauksia tarvita tietääkseen, että koirat ovat aina arvaamattomia vaikka näennäisesti olisivatkin ulkoiluttajansa hallussa. Mitä enemmän yllätyselementtejä sen arvaamattomampia.

^ Noh, nyt mennään offtopicciin, mutta kyllä se vaan on tosiasia, ettei koira ole ulkoiluttajansa hallinnassa flexissä. Koiran kiihtyvyys on kuitenkin melko huomattava ja toisaalta ihminen ei koskaan kykene havainnoimaan koiransa havaintoja ja viettejä täysin. Nimim. Flexi-kapulan päähän saanut seurauksella puoli naamaa veressä.
    Oletko koskaan käyttänyt Flexiä? Hihnan saa napilla lukittua lyhyemmäksi kuin normaalin talutushihnan. Jos ei ihminen ymmärrä käyttää Flexiä oikein, niin oletatko saman ihmisen osaavan ulkoiluttaa koiraansa ilman sitä Flexiä? Olisiko kiinteä parimetrinen hihna jotenkin parempi sen saman ihmisen käyttämänä, joka ei osaa huomioida muita? Tai koiran vapaana pito?

Vieläkään en tajua miten se Flexien kielto parantaisi maailmaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ilborg Katso viesti
    Mielummin kuitenkin flexi kuin vapaana oleva koira. Ensinnäkin koiraa ei saa pitää vapaana, ja toisekseen, monesti tuntuu ettei vapaana olevat koirat tottele omistajaansa yhtään sen paremmin kuin narussa kiinni olevat koirat.
    Mulla on päinvastaisia kokemuksia. Poluilla tulee monesti koiria vapaana vastaan ja ne on yleensä niin hyvin koulutettu, että ovat paremmin omistajansa hallinnassa kuin monet hihnan päässä olevat koirat KLV:llä. Vaikka niillä poluillakaan ei saisi koiraa pitää vapaana, niin itse en ainakaan pahoita mieltäni niistä todella hyvin koulutetuista koirista, jotka vapaana liikkuessaankaan eivät aiheuta mitään vaaraa muille.

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Tuohon slegdehammerin avautumiseen: en pysty minäkään ymmärtämään vanhempia, jotka eivät opeta jälkeläisiään kelvikäyttäytymiseen. Ehkä pitäisi sääliä omia perillisiä, kun jo apupyörävaiheessa ajelulenkeille saivat tiukkaa ohjausta paikasta kelvillä. Eli siis niin oikeassa reunassa, kun on turvallista ajaa. Ja aina aikuinen takana tai viimeisen polkijan rinnalla. Järkyttävimpiä kohtaamisia olleet äidit, jotka ajelevat kelvin vasenta laitaa vastaan ja tenava(t) tulevat perässä miten sattuu. Huoh.
    Näiden väylän tukkivien lasten vanhemmat ovat todennäköisesti se rotu, joka ruokakaupoissa ja ostokeskuksissa tuttuja tavatessaan jäävät tukkimaan käytävän poikittain olevien ostoskärryjen voimin. Ei sitten voisi johonkin reunaan parkkeerata turisemaan. Prkle. Flexin käyttötaidottomista olen tainnut jo riittävästi avautua aiemmin tässä ketjussa.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

sledgehammer Guest
    Noh, nyt mennään offtopicciin, mutta kyllä se vaan on tosiasia, ettei koira ole ulkoiluttajansa hallinnassa flexissä. Koiran kiihtyvyys on kuitenkin melko huomattava ja toisaalta ihminen ei koskaan kykene havainnoimaan koiransa havaintoja ja viettejä täysin. Nimim. Flexi-kapulan päähän saanut seurauksella puoli naamaa veressä.
    Kyllä se on ihan hanskassa siinä missä muillakin taluttimilla. Eihän flexiä oo pakko päästää kelautumaan ulos koko matkalta. Meillä koira kulkee sen kanssa paremmin kuin nahkaremmillä. Ei vedä eikä sählää ollenkaan niin paljon. Paskallekin pääsee syvälle ryteikköön, eikä heti siihen pyörätien varteen. Mulla dogi menee yleensä sen metrin-puolitoista edellä/perässä (riippuen haistelutilanteesta ) ja siitä sen saa haltuun hetkessä. Ei koskaan sivulla, ellei sitten oo ojan puolella. 11 vuotta oon koiraa tuolla lenkittänyt ja kokolailla on ollut ongelmaton kapistus. Koiralle pystyy kyllä opettamaan sen, että se kulkee samaa reunaa isännän kanssa, eikä se ole edes vaikeaa.

Sledge, olen samaa mieltä siitä, että koiran saa toki koulutettua. Edelleen kokemuksen syvällä rintaäänellä ja monesti flexiä käyttäneenäkin totean, että ote flexistä ei ole läheskään niin varma kuin tavallisesta hihnasta, jolloin väärässä tilanteessa sopivalla momentilla koira saa riuhtaistua flexin helpostikin raavaankin miehen kädestä.

Minä kohtaisin myös fillarilla mieluummin vapaana juoksevan koiran kuin flexissä olevan. Vapaan koiran ja ulkoiluttajan välillä ei roiku sitä monesti erittäin huomaamatonta flexin narua.

Kokonaan toinen aspekti on se, että vapaana useimmat koirat osaavat luonnostaan käyttäytyä, kun taas remmissä rähjätään helposti.

Edelleen se soittokello auttaa moneen vaivaan.

Monet vapaat koirat ovat ihan ok, jotkut lähtevät keskuspuistossa perään kun omistaja on jossain satojen metrien päässä ja sit saa huidella koiralle että tonne .. pimeiden narujen päässä ovat olleet ongelma. Parikin kertaa näyttänyt joku kävelevän kevlin oikeaa reunaa iltahämärissä ja lähempänä huomaa että vasemmalla puolella kevliä pusikossa on koira.. ei voi ymmärtää jossain Länsiväylän reunan kevlillä joka on lähes kuin motari

Tuosta flexistä, kyllähän sen saa lukittuakin ja kelattua takaisin, mutta ongelma on usein ihmiset, jotka antavat koiran paikasta riippumatta mennä niin pitkällä fleksin päässä kuin sattuu menemään. Ongelma on pyöräilijöiden lisäksi vastaantulevilla koirakoilla kun luonnollisesti niin leveää tietä ei olekaan, että täysin vapaasti fleksissä juoksevan koiran mahtuisi ohittamaan kohtaamatta sitä/törmäämättä. Yhtä vaikea on kyllä ohittaa tuolla tavalla koiraansa ulkoiluttavaa tavallisen hihnan pitäjää. Jos omistaja ei edes yritä hallita koiraansa ja antaa toisille tietä hän on koirineen varmasti tiellä vaikka metrin narunpätkällä, vaikka toki fleksin kanssa takaisinkelaukseen on varattava pidempi hetki.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

En yhtään tykkää siitä, että irtokoiria juoksee hallitsemattomasti metsässä tai tiellä. Itse pidän koiraa irti mm. metsässä, mutta vain koska tiedän varmasti, ettei se mene muiden ihmisten, eikä koirien luo ja tiedän, että se on täysin hallinnassa joka hetki.
    Ei ole pitkä aika kun viimeksi keskuspuistossa iso Malinoisuros ryntäsi metsästä uroskoirani luokse. Ehdin väliin, eikä mitään näin sattunut, mutta vieraiden koirien luokse ryntäillessä syntyy helposti rähinää. Enkä minä tykkää tarrailla vieraisiin, isoihin koiriin pitääkseni ne poissa koirani luota. Siinäkin on riskinsä.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Nyt seuraa avautumista.

Kuka prkl suunnittelee noita liikennevaloristeyksiä! Ajoin pitkästä aikaa Raision Bauhausin kautta ja näköjään on valoristeys muuttunut. Ennen siitä pääsi yhtä nappia painamalla koko risteyksen yli suoraan. Nyt täytyy ensin painaa väylän vasemmalla puolella olevaa nappia, jolloin pääsee yhden välin yli, sitten pitää kartaa välittömästi oikealle painamaan nappia jotta pääsee loput kaksi väliä yli . Yksi pieni ja lyhyt risteys, KAKSI painonappia ja nekin eri puolilla, voi jumankauta!

Muita kivoja oli esim. esiteinit ajoivat kaksi rinnan joista toinen suoraan mua kohti, ei auttanut kelloin rimpautus, lopulta mä huusin sille HERÄTYS jolloin alkoi jotain eloa näkyä. Mä en tajua miksi siitä on nyt tullut jotain ihmeen muotia ajaa kaksi rinnan sellaisissakin paikoissa joissa ei todellakaan mahdu. Tollot, herätkää. Opetelkaa ne saamarin liikennesäännöt.

Pisteenä iin päälle Piikkiössä yksi autoilija ajoi ensin mun ohi ja sitten kääntyi risteyksessä suoraan eteen oikealle. En edes huomannut sillä vilkkua olleen päällä. Hemmetin valopää. Just tollasia varten tarvisi olla se sumutorvi. Kai se pitää vaan ostaa sitten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Jos näin on, niin on aika hämmentävää. Ehkä ajokortin omaaminen saa ajattelemaan yksinkertaistaen (ja sinänsä paremmin toimivan) kelvitkin yksisuuntaisen kadun varrella muun liikenteen kanssa samansuuntaiseksi ajoneuvoilla. Jos huomenna ehtisi tuolle suunnalle ajelemaan niin, että katselen liikennemerkkejä tarkemmin. Esim. tämä kuva ei (IMHO) anna oikeutusta lähteä ajamaan Puistokatua Linnankadun risteyksestä vastapalloon. https://www.google.fi/maps/@60.44505...2uW0tHI5cQ!2e0
    (ps. Sorry, että olen missannut tämän vastineen ja palaan aiheeseen vasta nyt.)
    Tähän vielä palatakseni, onko asvalttiin maalatuilla pyörillä mitään merkitystä ajosuuntaan? Tuo poliisilaitoksen kortteli on Puistokadulla ainoa, jonka alusta puuttuu vastapalloon ajaessa liikennemerkki, mutta siinäkin on kuitenkin maalaus asvaltissa "väärin päin".

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Tietysti asfalttiin maalattu pyörä oikeuttaa ajamiseen. Kokonaisuudessa vaan hämmentää se (aiemmin tässä ketjussa toteamani) epäloogisuus siitä, mitkä säännöt/säädökset koskevat kelviä ja mitkä eivät. Voisi teoritisoida, mutta en jaksa alkaa vääntämään. Hymyillään, kun törmätään.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nana Katso viesti
    En yhtään tykkää siitä, että irtokoiria juoksee hallitsemattomasti metsässä tai tiellä. Itse pidän koiraa irti mm. metsässä, mutta vain koska tiedän varmasti, ettei se mene muiden ihmisten, eikä koirien luo ja tiedän, että se on täysin hallinnassa joka hetki.
    Ei ole pitkä aika kun viimeksi keskuspuistossa iso Malinoisuros ryntäsi metsästä uroskoirani luokse. Ehdin väliin, eikä mitään näin sattunut, mutta vieraiden koirien luokse ryntäillessä syntyy helposti rähinää. Enkä minä tykkää tarrailla vieraisiin, isoihin koiriin pitääkseni ne poissa koirani luota. Siinäkin on riskinsä.
    Sama täällä, sapettaa ja näitä tulee kutakuinkin joka lenkilläni vastaan. Pysähdyn aina, vaikka eihän se mun vika olis jos tädin pikku puudeli juoksis mun pinnojen väliin vauhdista. Ja en muista milloin joku koiraan irtipitävä olisi pahoitellut tilannetta. Saan vain paheksuvan katseen, ja mollottavat hiljaa. Missä käytöstavat? Tälläiset pienet asiat todistavat ihmisten itsekkyyttä. Itse kiitän joka kerta kun joku vähänkin väistää ja antaa tilaa mulle lenkilläni. Kummallekin osapuolelle tulee hyvä mieli.

Ajoin tosin autolla, mutta äsken kirosin raskaasti, kun näin, että tyyppi haukotellen tallustelee kevyen liikenteen väylää 10 m irti olevan kultaisennoutajan jäljessä. En edes nähnyt tyypillä hihnaa kädessä. Kyse ei ollut mistään syrjäisestä kelvistä, joskaan ei ihan keskustassakaan olevasta. Pyöriä siitä menee jatkuvasti isoon alamäkeen. kyllä teki mieli pysäyttää auto ja käydä huutamassa järkeä päähän. Kun ei tuollaisessa ole mistään muusta kyse kuin piittaamattomuudesta, niin tekisi mieli antaa kuin isän kädestä muutama hyvä ja mahdollisesti vähän kivuliaskin syy jatkossa piitata, kun toisten turvallisuus ei näköjään ole riittävä syy.

Kun näen koiran fleksin päässä, niin vauhdit tippuu alas. Siitä ei näe onko se lukittu vai ei. Nahkahihnasta näkee kuinka paljon on jätettävä väliä. Vertaisin tilannetta risteyksen lähestymiseen, auto lähestyy risteystä vähän liian lujaa, eikä siitä tietä noudattaako väistämisvelvollisuuttaan vai ei.

Kyllä, soitan kelloa ajoissa. Olen jyrkkä: Jos olet vastuullinen koiranomistaja, niin et käytä fleksiä.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Ajoin tosin autolla, mutta äsken kirosin raskaasti, kun näin, että tyyppi haukotellen tallustelee kevyen liikenteen väylää 10 m irti olevan kultaisennoutajan jäljessä. En edes nähnyt tyypillä hihnaa kädessä. Kyse ei ollut mistään syrjäisestä kelvistä, joskaan ei ihan keskustassakaan olevasta? Pyöriä siitä menee jatkuvasti isoon alamäkeen. kyllä teki mieli pysäyttää auto ja käydä huutamassa järkeä päähän. Kun ei tuollaisessa ole mistään muusta kyse kuin piittaamattomuudesta, niin tekisi mieli antaa kuin isän kädestä muutama hyvä ja mahdollisesti vähän kivuliaskin syy jatkossa piitata, kun toisten turvallisuus ei näköjään ole riittävä syy.
    Mikä tuossa on se vaaratilanne. Keskimääräistä kultaista noutajaa kiinnostaa pyöräilijän verran että se jaksaa päätään kääntää.

Pirikelloa vissiin oli käytetty kaikissa näissä tilanteissa? Ite kyllä jotenkin luen body languagee sen verran että päättelen ihmisestä ja koirasta onko tässä nyt tulossa tilannetta. Aika hyvin on pystyny päättelee sen tilanteen, mutta tosiaan se on aina semmonen arviointikysymys. Jos epävarmuutta, ni pirautan kelloa ja vapautan itseni vastuusta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Mikä tuossa on se vaaratilanne. Keskimääräistä kultaista noutajaa kiinnostaa pyöräilijän verran että se jaksaa päätään kääntää.
    Mietipä sitä. Minulla ei valitettavasti ole aikaa odotella lopputulosta, koska aiempien näyttöjesi perusteella siinä varmaankin menee melkoinen tovi. Onhan toki vaikeaa nähdä potentiaalinen vaara tilanteessa, kun koira liikkuu irrallaan pyöräilijöiden vetäessä ohitse sellaista 20-40 km/h vauhtia alamäkeen. Mutta kiitti inputistasi, koska tuollainen aina auttaa selventämään, mitä liikkuu (ja ennen kaikkea, mitä ei liiku) tuollaisten selvää lakia velvollisuudesta kytkeä koira (muistakin syistä kuin liikenneturvallisuudesta) noudattamattomien koiran ulkoiluttajien päässä.

^ Jos nillittämään halutaan ryhtyä niin laki edellyttää koiran ehdotonta kytkemistä ainoastaan taajamissa. Taajaman ulkopuolella koiran tulee olla välittömästi kytkettävissä, mutta tämä onkin sitten tulkintakysymys, mistä ei käsittääkseni sellaisenaan ole ennakkopäätöstä. Jonkun tulkinnan mukaan välittömästi kytkettävissä tarkoittaa sitä, että koira on 20 metrin päässä ulkoiluttajastaan. Kaikki arvaukset ovat mielipiteitä niin kauan kunnes asiasta saadaan ennakkopäätös.

Mä vähän ihmettelen tätä mielensäpahoittamisen kulttuuria, missä halutaan löytää sanomista muiden tekemisistä.

Jos nillittämään halutaan ryhtyä niin laki edellyttää koiran ehdotonta kytkemistä ainoastaan taajamissa.
    Ei nyt ihan noinkaan.

Järjestyslaki sanoo näin.
    Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
    1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
    2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua

Metsästyslaki taas sanoo mm. näin.
    Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.

Ei siis kannata opetella ajatusta, että koira pitää olla kytkettynä vain taajamissa.

^ Jos nillittämään halutaan ryhtyä niin laki edellyttää koiran ehdotonta kytkemistä ainoastaan taajamissa.
    Aika huono nillitys, kun kyse oli selvästikin taajamasta, jolloin laki on sanomallani tavalla harvinaisen selvä.

Mä vähän ihmettelen tätä mielensäpahoittamisen kulttuuria, missä halutaan löytää sanomista muiden tekemisistä.
    Just. Pitäisikö sitten tässä alkaa heitellä nastoja pyöräteille, työnnellä tyhjiä lastenrattaita tien poikki ihan randomilla ja vetää fleksi vaikka väylän toiselle puolelle puuhun kiinni, jos kerran ei haittaa? Asennoidut vain vähän paremmin, niin kyllä se siitä! Eihän tässä sentään mitään mielensäpahoittajia olla vai miten tämä nyt menikään? Mitäpä nämä toisiin vaikuttavat tekemiset nyt toisille kuuluisivat?

Kyllä. Nämä keskustelut tosiaan valaisevat huomattavasti sitä, mistä kolosta nuo kaikki toisia vaarantavat tunarit väylille oikein ryömivät. "Kultaista noutajaa ei keskimäärin kiinnosta, vaikka pyörät miten suhaavat vierestä, joten mikä se vaaratilanne kytkemättömästä koirasta muka on?", eräskin melkein kuuden tuhannen viestin kokemuksella selvitti. Uskomatonta. Ja kun tuollaista tulee pyöräilijän, jonka pitäisi tietää paremmin, suusta, niin miten sitten muuten? Ei ihme, että kolisee.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •