GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 157 / 380 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 57 107 147 155 156 157 158 159 167 207 257 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.681 - 4.710 / 11400

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #4681
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    629
    Lainaus kommentiista 10.7.2014
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Ei tarvitse olla kummoinenkaan meedio arvatakseen, että kummastakaan Porin onnettomuudesta ei ole tiedossa mitään kouriintuntuvaa rangaistusta. Miehen kuolemaa tuskin voidaan osoittaa muuksi kuin "vahingoksi": aurinko häikäisi, silmissä sumeni, pyöräilijä ilmestyi pientareelta yllättäen eteen tai jotain muuta vastaavaa.
    En silti olisi uskonut millaista tekstiä käräjäoikeus kehtaa kirjoittaa.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  2. #4682
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    No ei. Voimaantulosäännöksessähän nimenomaan sanotaan, että siirtymäaika vuoden 2017 loppuun koskee liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä. Muutoin asetus on tullut voimaan 1. päivänä heinäkuuta 2010.
    Niinkö? Varmaan voit meille osoittaa sen kohdan tieliikennelainsäädännöstä, minkä perusteella tien voi ylittää pyöräilemällä kun tulet ylityspaikalle pyörätietä ja siellä on suojatiemerkintä? No et voi, kun asiasta ei ole muita kohtia lainsäädännössä, kuin edellinen 37§ 3. momentti…

  3. #4683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Niinkö? Varmaan voit meille osoittaa sen kohdan tieliikennelainsäädännöstä, minkä perusteella tien voi ylittää pyöräilemällä kun tulet ylityspaikalle pyörätietä ja siellä on suojatiemerkintä? No et voi, kun asiasta ei ole muita kohtia lainsäädännössä, kuin edellinen 37§ 3. momentti…
    Nyt voimassa oleva TLA 37 §. Rautalankaa: ajorata ylitetään pyörätienjatketta. Vuoden 2017 loppuun asti on sallittua, että pyörätienjatkeen merkinnän asemesta paikalla on vain suojatien merkintä, mutta se on silti suojatien ohella pyörätien jatke. Jos taas paikalla ei ole pyörätien jatketta, kyseessä on pelkkä suojatie.

  4. #4684
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Vuoden 2017 loppuun asti on sallittua, että pyörätienjatkeen merkinnän asemesta paikalla on vain suojatien merkintä, mutta se on silti suojatien ohella pyörätien jatke.
    Täysin tyhjiä sanoja, saisimmeko viittaus tieliikennelainsäädäntöön, kiitos. Emme saa, kun kyseessä on edellinen 37§ 3. momentti…

  5. #4685
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tilley Katso viesti
    Huh tuota tuomiota. On muuten tästä lähtien kuumottavaa ajaa täryviiva-maantienlaitaa tavarapyörällä retkivarusteilla (leveys 80 cm), kun tietää että jos on keltainen viiva, autoilijat eivät voi väistää (eikä niillä ole velvollisuutta hiljentää) vaan viistävät mennessään telttakäärön naruja 100 km/h.
    Niinhän ne tekevät muutenkin, paitsi ulkomaalaiset.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Jos tuosta tuomio pitäisi johonkin jakaa niin sinne missä on päätetty tehdä noita tärinäraitoja. Todella järjettömiä varsinkin tuollaisessa paikassa, missä ei ole pyöräilijöille järkeviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Tampere - Jämijärvi kun ajaa niin vaihtoehtoiset reitit ovat kymmeniä kilometrejä pidempiä.
    Juuri tuolla välillä ylimääräistä tulee kuutisen kilometriä jos haluaa välttää kolmostien tärinäraidat kokonaan. Toki siinä joutuu hetken ajamaan hiekkatiellä hetken, mutta sitä pidän melko pienenä pahana verrattuna maantien laidan ajamiseen. Olen myös ajanut tuon välin maantietä pitkin ja mikään erityisen miellyttävä kokemus se ei ole ollut (kts. yllä), varsinkin kun lapsi tai lapsia on aina ollut mukana.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  6. #4686
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Tuomiossa ei oteta kantaa siihen, saako horjahtelevan pyöräilijän yli ajaa. Tuomion mukaan näyttö ei riitä tuomion antamiseen eli se on syytetyn oikeusturvan kannalta oikea.
    Tiedän yhden vastaavan tapauksen ajalta ennen kännykän ja F-foorumin keksimistä. Autoilija ajoi pyöräilijän yli suoralla tiellä. Autoilijan onneksi paikalla oli todistaja joka näki kuinka pyöräilijä taakseen katsomatta kääntyi äkillisesti vasemmalle ja suoraan auton eteen. Autokuski ei ehtinyt tekemään yhtään mitään. Tiedän että se oli sille syyttömälle autokuskille kova paikka ja vaivasi pitkään...
    Ohiampuja muokkasi tätä : 21.05.2015 at 22.57
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  7. #4687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Täysin tyhjiä sanoja, saisimmeko viittaus tieliikennelainsäädäntöön, kiitos. Emme saa, kun kyseessä on edellinen 37§ 3. momentti…
    No, siinä se kuitenkin lukee. 37 § osoittaa että ajorata ylitetään pyörätienjatketta pitkin. Siirtymäsäännös kertoo, että vuoden 2017 loppuun asti pyörätienjatke saa olla merkittynä pelkäksi suojatieksi.

    Siirtymäajan loputtua tilanteen pitäisi sitten olla se, että kaikki pyörätienjatkeet on merkitty pyörätienjatkeen merkinnöillä, jolloin suojatiemerkinnästä voi päätellä, että tästä ei ole tarkoitus ajaa.

    Kiista osoittaa, että kaikki eivät hahmota käsitteellisiä asioita. Suojatie ei ole ne seepraraidat tiessä. Ne seepraraidat ovat vain merkintä siitä että paikalla on suojatie. Samoin pyörätienjatke voi olla olemassa, vaikka paikalla ei ole sen merkintää, vaan pelkät suojatien raidat. Vuoden 2017 loppuun asti tämä on jopa aivan luvallinen tiemerkintä. Silti paikalla on sekä suojatie että​ pyörätienjatke.

    Samoin esimerkiksi ajoradalla voi olla kaksi kaistaa samaan suuntaan, vaikka niiden välistä kaistaviivaa ei ole merkitty. Ajoradalla on jopa keskilinja, vaikka sitä ei olisi maalattu tiehen.

  8. #4688
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    629
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tiedän yhden vastaavan tapauksen ajalta ennen kännykän ja F-foorumin keksimistä. Autoilija ajoi pyöräilijän yli suoralla tiellä. Autoilijan onneksi paikalla oli todistaja joka näki kuinka pyöräilijä taakseen katsomatta kääntyi äkillisesti vasemmalla ja suoraan auton eteen. Autokuski ei ehtinyt tekemään yhtään mitään. Tiedän että se oli sille syyttömälle autokuskille kova paikka ja vaivasi pitkään...
    Mielestäni joku selkeä 1,5 metrin sääntö tieliikennelaissa helpottaisi myös näin tulkintoja. Jos autoilija ohittaa esim. 2 metrin päästä tien reunasta, ja silti tulee törmäys, niin silloin voi tuomari jo hyvin pitää asiaa pyöräilijän virheenä.

    Toki nykyisenkin tieliikennelain pykäliä tulkittaessa tässä Porin tapauksessa mielestäni tuomarin olisi pitänyt ottaa kantaa turvalliseen ohitusetäisyyteen eikä vain vääntää tulkintoja jostain valkoisen viivan ylityksestä.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  9. #4689
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.615
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    "Riippumatta lakipykälien tulkinnoista alle 12-vuotiaan oikeudesta ajaa ko. paikassa ko. suuntaan, veikkaan perussyyksi autoa kuljettaneen virheellisen asennoitumisen suojatiesäännöksiin ja ylipäätään kevyeen liikenteeseen"

    Voi se olla sitäkin, mutta kyllä tuossa on ihan perusteltu näkemys siinäkin, että kysesssä on yksisuuntainen tie, joten vasemmalta ei pitäisi tulla ajoneuvoja, eli on ihan ymmärrettävää että kuski katsoo lähinnä oikealle.
    Onko yksisuuntaisen ajoradan vierellä kulkeva pyörätie muka oletusarvoisesti yksisuuntainen? Turussa Puistokadun ja Koulukadun pyöräteillä on liikennemerkkien ja asvalttimaalauksien perusteella ainakin oman tulkintani mukaan ihan yhtä sallittua ajaa vastapalloon kuin ajoradankin suuntaan. Ei välttämättä olisi kuitenkaan huono idea muuttaa noita yksisuuntaisiksi, koska ovat kelvottoman kapeita, eikä punaisessa aallossa ajaminen muutenkaan ole kovin hauskaa.

    En edes tiedä Turussa yksisuuntaisia pyöräteitä. Onko sellaisia? Parit pyöräkaistat toki, mutta ne ovat eri asia.

  10. #4690
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Siirtymäsäännös kertoo, että vuoden 2017 loppuun asti pyörätienjatke saa olla merkittynä pelkäksi suojatieksi.
    Lisää tyhjiä sanoja, saisimmeko viittaus tieliikennelainsäädäntöön, kiitos. No emme saa, kun kyseessä on edellinen 37§ 3. momentti, minkä voimassaoloa kiistät…

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Kiista osoittaa, että kaikki eivät hahmota käsitteellisiä asioita. Suojatie ei ole ne seepraraidat tiessä. Ne seepraraidat ovat vain merkintä siitä että paikalla on suojatie. Samoin pyörätienjatke voi olla olemassa, vaikka paikalla ei ole sen merkintää, vaan pelkät suojatien raidat. Vuoden 2017 loppuun asti tämä on jopa aivan luvallinen tiemerkintä. Silti paikalla on sekä suojatie että​ pyörätienjatke.
    Ja taas lisää tyhjiä sanoja. Miten olisi viittaus tieliikennelainsäädäntöön, mikä osoittaa, että seepraraidolla merkityllä tienosuudella voi olla tien osa viralliselta nimeltään ”pyörätien jatke”? No emme saa sitäkään. Kuten vuoden poliisi (nimeä en muista) on rautalangasta vääntänyt, sellaista kohtaa ei ole olemassa tieliikennelainsäädännössä, se on pyöräilyjärjestöjen itsekeksitty. On olemassa ainoastaan edellinen 37§ 3. momentti, mikä sanoo, että kyseessä on suojatie ja pyöräilijä ole hyvä ja käytä suojatietä.

    Usko pois, ei tarvitse kirjoittaa asiasta enemmän, viittamatta tieliikennelainsäädäntöön, asiasi meni hyvin perille.

  11. #4691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Onko yksisuuntaisen ajoradan vierellä kulkeva pyörätie muka oletusarvoisesti yksisuuntainen?
    No kyllä se ainakin yksisuunteinen tie -liikennemerkin mukaan näin on. Se siis koskee koko tietä.

    Tosin tässä puheena olevassa tapauksessa ei tarvitse miettiä mitään oletuksia, koska ko. pyörätie on erikseen merkitty yksisuuntaiseksi. Vastapalloon pyörätietä mennessään pitää ajaa kielletty ajosuunta-merkin alta:
    https://www.google.fi/maps/@64.22554...!6m1!1e1?hl=fi

  12. #4692
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    No kyllä se ainakin yksisuunteinen tie -liikennemerkin mukaan näin on. Se siis koskee koko tietä.
    Niin, jos ei muita merkintöjä ole, mutta:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Turussa Puistokadun ja Koulukadun pyöräteillä on liikennemerkkien ja asvalttimaalauksien perusteella ainakin oman tulkintani mukaan ihan yhtä sallittua ajaa vastapalloon kuin ajoradankin suuntaan.

  13. #4693
    Totta kai - jos merkeillä jotain muuta osoitetaan, niin sitten mennään sen mukaan. Tässä Kajaanin tapauksessa oli kuitenkin hyvin selvästi merkitty myös ajoradan viereinen pyörätie yksisuuntaiseksi.

  14. #4694
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ...räplännyt puhelinta eikä ole huomannut...
    Tämä alkaa olla niin yleistä nykyisin liikenteessä että jokaisessa vakavassa onnettomuudessa poliisin pitäisi tarkistaa epäillyn datatiedot kännykkäliittymistä tapahtuman aikaan. Eikös se Hyvinkäälläkin ollut vastaava kuolemaan johtanut tapaus, jossa langetettiin auton kuljettajalle vain joitain kymmeniä päiväsakkoja, kun puhelimen räpläyksen takia ei nähnyt edellä ajavaa pyöräilijää? Eli saman verran kuin sakkoja saa tyhjällä tiellä kesäkelillä parin kympin ylinopeudesta, jos poliisi sattuu ratsiaa pitämään tien poskessa.

    Tämä Kajaanin tapaus osoittaa tuon lainkohdan järjettömyyden että alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä, mutta ei ylittää ajorataa suojatietä pitkin ajamalla. Sen sijaan heti suojatien vieressä se on sallittua. Tätä joskus ihmeteltiin Tekniikan Maailmassakin.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  15. #4695
    IncBuff Guest
    Voi se puhelin siirtää dataa vaikka sitä ei räplättäisikään eli ei todista yhtään mitään.

  16. #4696
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Voi se puhelin siirtää dataa...
    Mutta some-päivityksiä se ei vissiin tee itsekseen.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  17. #4697
    IncBuff Guest
    Liittymä ei lie rekisteröi mitä dataa se milloinkin siirtää.

  18. #4698
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Lisää tyhjiä sanoja, saisimmeko viittaus tieliikennelainsäädäntöön, kiitos. No emme saa, kun kyseessä on edellinen 37§ 3. momentti, minkä voimassaoloa kiistät…
    Täh? Edellinen 37§ ei ole voimassa, nykyinen pykälä on tullut voimaan.

    Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2010. Asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan töyssyistä varoittavia liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä sekä pyörätien jatkeen tiemerkintöjä saa käyttää vuoden 2017 loppuun.

    Asetus on siis voimassa, vain tiemerkintöjen osalta siirtymäaika menossa.

    Tämän suorempaa lainausta lainsäädännöstä ei valitettavasti ole oikein olemassakaan.

  19. #4699
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    "Näin ollen T:n ei ole näytetty laiminlyöneen huolellisuusvelvoitettaan tai
    laiminlyöneen antaa tieliikennelain 30 §:ssä edellytetyllä tavalla S:lle
    turvallinen tila tiellä. Syyte on hylättävä."

    Ei ole sittenkään syyttäjän vika. Ihan käsittämätön tuomio. Eli jos edessä on hitaampi ajoneuvo ja keltaisen viivan takia ei voi ohittaa, niin saa tappaa…
    Mitä ilmeisimmin on syyttäjän vika; olisi pitänyt tajuta syyttää pykälän, joka määrää, että kuljettajan on voitava pysäyttää ajoneuvo tien kokonaan näkyvällä osalla, eikä tämän 30.§:n mukaan.
    Niin tai näin. On tuomio käsittämätön. Jos menisi tällaisenaan hovissa ja korkeimmassa läpi, olisi lupa ajaa takaapäin yli fillaristista, joka ei aja esim. 5cm levällä asfaltoinnilla piennarviivan oikealla puolella. AAAAAAAAARRRRGHH!!! Taitaa tosiaa pikkuhiljaa loppua usko oikeusvaltio Suomeen. Samaa sarjaa kuin raiskaustuomiot yhdyskuntapalvelua törkeästä.
    tvain; ainoana foorumilaisena tietoisena syyttäjän hänkilöllisyydestä, laita sille noottia, että edes tajuaisi viedä asian hoviin.
    P.S. Voikohan syytettä muuttaa. TV-sarjoista vois päätellä, ettei Amerikoissa ainakaan voi...
    FillaRilla muokkasi tätä : 21.05.2015 at 21.08 Syy: ps
    onks pakko, jos ei haluu

  20. #4700
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Kirjoitinkin näin:

    Eli vuosi 1992 oli kyseessä.

    Ja kyllä, edellinen 37§ 3. momentti on voimassa 2017 loppuun.


    Siis siellä lukee, että saa ajaa suojatiellä:
    "Yhdistetyn tai rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen."
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1...63#Pidp3311808

    Se ei välttämättä tähän tapaukseen liitty, mutta se liittyy vuoden 1986 päätökseen, kun on päätetty, että suojatiellä ei voi pyöräillä ollenkaan… Tämä on selkeästikin muuttunut v. 1986 jälkeen.
    "Yhdistetyn tai rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke voidaan merkitä koko leveydeltään suojatieksi. Polkupyöräilijä ja mopoilija saavat tällöin käyttää suojatietä tien ylittämiseen."

    Jälkimmäinen lause koskee siis vain sitä tilannetta, kun yhdistetyn tai rinnakkkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke on merkitty koko leveydeltään suojatieksi - ei siis mitä tahansa suojatietä. Toisin sanoen: jos suojatie katkaisee pyörätien, saa suojatien ylittää ajamalla. Tämähän on ihan peruskauraa jokaiselle pyöräilijälle. Vaan kuten itsekin totesit - se ei välttämättä tapaukseen liity. Aivan. Oli tarkoitus keskustella nimenomaan tästä tapauksesta, mutta jostain syystä mentiin kertaamaan sääntöjä yleisemmälle tasolle. Tässä tapauksessa polkupyöräilijä ei olisi saanut käyttää suojatietä tien ylittämiseen.

  21. #4701
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Täh? Edellinen 37§ ei ole voimassa, nykyinen pykälä on tullut voimaan.

    Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2010. Asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan töyssyistä varoittavia liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä sekä pyörätien jatkeen tiemerkintöjä saa käyttää vuoden 2017 loppuun.

    Asetus on siis voimassa, vain tiemerkintöjen osalta siirtymäaika menossa.

    Tämän suorempaa lainausta lainsäädännöstä ei valitettavasti ole oikein olemassakaan.
    Niin eli yhtään asiaan liittyvää viittausta sinulla ei ole antaa? Missä on viittaus tieliikennelainsäädäntöön, mikä osoittaa, että seepraraidolla merkityllä tienosuudella voi olla tien osa viralliselta nimeltään ”pyörätien jatke”?

    Ja tuossahan se lukee:
    "Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta 2010. Asetuksen voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan töyssyistä varoittavia liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä sekä pyörätien jatkeen tiemerkintöjä saa käyttää vuoden 2017 loppuun."

    Eli olisiko asiaan liittyvät voimassa olleet säännökset voimassa vai ei? Ja jos on voimassa, niin mikä pykälä? Olisiko se edellinen 37§ 3. momentti? Saat toki tulkita ihan miten itse haluat.

  22. #4702
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Jälkimmäinen lause koskee siis vain sitä tilannetta, kun yhdistetyn tai rinnakkkaisen pyörätien ja jalkakäytävän jatke on merkitty koko leveydeltään suojatieksi - ei siis mitä tahansa suojatietä.
    Onko joku väittänyt muuta? Saako kysyä missä?

  23. #4703
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marenki Katso viesti
    Tässä tapauksessa polkupyöräilijä ei olisi saanut käyttää suojatietä tien ylittämiseen.
    Polkupyöräilijä – ei. Mutta 8-vuotias lapsi ehkä kuitenkin, ainakin liikenneturvan tulkinnan mukaan:
    ”Jos jalkakäytävä jatkuu suojatien yli, vain alle 12-vuotiaat saavat ajaa sitä pitkin tien yli. Aikuiset taluttavat pyöränsä.”
    http://www.liikenneturva.fi/fi/selko...n-risteyksessa

  24. #4704
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tämä alkaa olla niin yleistä nykyisin liikenteessä että jokaisessa vakavassa onnettomuudessa poliisin pitäisi tarkistaa epäillyn datatiedot kännykkäliittymistä tapahtuman aikaan. Eikös se Hyvinkäälläkin ollut vastaava kuolemaan johtanut tapaus, jossa langetettiin auton kuljettajalle vain joitain kymmeniä päiväsakkoja, kun puhelimen räpläyksen takia ei nähnyt edellä ajavaa pyöräilijää? Eli saman verran kuin sakkoja saa tyhjällä tiellä kesäkelillä parin kympin ylinopeudesta, jos poliisi sattuu ratsiaa pitämään tien poskessa.

    Tämä Kajaanin tapaus osoittaa tuon lainkohdan järjettömyyden että alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä, mutta ei ylittää ajorataa suojatietä pitkin ajamalla. Sen sijaan heti suojatien vieressä se on sallittua. Tätä joskus ihmeteltiin Tekniikan Maailmassakin.
    Tätä samaa ihmetellyt. Kuitenkin ilman NSA:takin saadaan halutessaan selville känny yms. tapahtumat onnettomuuden aikana. Tätä onnettomuutta miettiessä ja tähän Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia eli "väärään" ketjuun "vänkäämisille" ajautunutta keskustelua seurattuani olen todennut, että ei ole enää eväitä naureskella Afrikkalaisille tms. lainsäädännöille. Kun meidän kovapalkkaiset "asiantuntija"-esittelijät laativat epäloogisia lakiesityksiä, ainut oikea ratkaisu olisi pistää kyseisille instannseille trendikkäät YT:et käyntiin ja vaatia jatkavilta omakohtaista käsitystä siitä, mitä liikenteessä pitäisi ottaa huomioon jalankulkijan/pyöräilijän/rullaluistelijan/autoilijan yms. vinkkelistä toimivan infran aikaansaamiseksi.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  25. #4705
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Valitettavasti erilaiset asiansa aggressiivisesti lobbaavat järjestöt herkästi vetävät omia johtopäätöksiä ja lobbaavat niitä totuutena, vaikka ne eivät pohjaudukaan lainsäädäntöön. Kuten esimerkiksi: ”Pyöräilijä väistää aina”, ”Edes alle 12-vuotiat eivät saa pyöräillä suojatiellä”, ”Jos suojatie jatkuu jommaltakummalta puolelta pyörätienä kyseessä on pyörätien jatke”…

    Seuraavaksi joku autoilujärjestö vetää Porin tapauksesta johtopäätöksen, että "Keltaisen viivan kohdalla ohitustilanteessa väistämisvastuu on pyöräilijällä".

  26. #4706
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Polkupyöräilijä – ei. Mutta 8-vuotias lapsi ehkä kuitenkin, ainakin liikenneturvan tulkinnan mukaan:
    ”Jos jalkakäytävä jatkuu suojatien yli, vain alle 12-vuotiaat saavat ajaa sitä pitkin tien yli. Aikuiset taluttavat pyöränsä.”
    http://www.liikenneturva.fi/fi/selko...n-risteyksessa
    Liikenneturma ja sä voitte tietenkin tulkita miten huvittaa, mutta lakiteksti on hyvin yksiselitteinen:
    "5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)"
    Koska missään kohtaa lakia ei sanota että alle 12-vuotias pyöräilijä on jalankulkija, vaan siellä ainoastaan sallitaan heidän pyöräillä jalkakäytävällä, niin asiahan on hyvin selkeä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  27. #4707
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Onko yksisuuntaisen ajoradan vierellä kulkeva pyörätie muka oletusarvoisesti yksisuuntainen? Turussa Puistokadun ja Koulukadun pyöräteillä on liikennemerkkien ja asvalttimaalauksien perusteella ainakin oman tulkintani mukaan ihan yhtä sallittua ajaa vastapalloon kuin ajoradankin suuntaan. Ei välttämättä olisi kuitenkaan huono idea muuttaa noita yksisuuntaisiksi, koska ovat kelvottoman kapeita, eikä punaisessa aallossa ajaminen muutenkaan ole kovin hauskaa.

    En edes tiedä Turussa yksisuuntaisia pyöräteitä. Onko sellaisia? Parit pyöräkaistat toki, mutta ne ovat eri asia.
    Koska tämä ketju on karannut lapasesta, osallistun syyntakeettomana; loppujen lopuksi autolla on helppo ajaa sääntöjen mukaisesti. Fillaristin näkökulmasta tuleekin tukku tulkintatilanteita, joita tässä ketjussa on "ansiokkaasti" käyty läpi. Kun pohja-ajatukseksi otetaan se, että fillaristi ei tarvitse ajokorttia, eikä mitään suoritettu ajotutkintoa, on logiikan puuttuminen lainsäätäjän taholta käsittämätön. Jos lähdetään siitä, että kelvillä/(harvinaisilla)pyöräteillä on sama nopeusrajoitus, kun vieressä kulkevalla ajoradalla, mikseivät kaikki liikennemerkeillä ajoradalle osoitetut velvoitukset/määräykset koskekaan kelvillä? Esim. tähän ketjuun ajautunut keskustelu sivistyksen kehdon yksisuuntaisista kaduista. Yksisuuntaisuus olisi kaupunkilaisjärjellä varustetulle looginen määräys. Nyt esim. Martinsillan jaetulla kelvillä pyöräilijöille jäävällä reilun metrin levyisellä väylällä päättäjien ansiosta on mahdollistettu liikennöinti molempiin suuntiin. Ei pysty, ei kykene, eikä edes halua ymmärtää tätä aivopierua. Toivott. päättäjällä on asiat hyvin ja ansaittu palkka loistavan työnsä jäljiltä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  28. #4708
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Liikenneturma ja sä voitte tietenkin tulkita miten huvittaa, mutta lakiteksti on hyvin yksiselitteinen:
    "5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)"
    Koska missään kohtaa lakia ei sanota että alle 12-vuotias pyöräilijä on jalankulkija, vaan siellä ainoastaan sallitaan heidän pyöräillä jalkakäytävällä, niin asiahan on hyvin selkeä.
    Niin, aika monessa asiassa viranomaisten kannattaisi hakea konsultointiapua täältä, täältähän löytyy tulkintaa tilanteeseen kuin tilanteeseen.

  29. #4709
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Niin, aika monessa asiassa viranomaisten kannattaisi hakea konsultointiapua täältä, täältähän löytyy tulkintaa tilanteeseen kuin tilanteeseen.
    Eikö se olisi helpompaa konsultoida suoraan sinua

  30. #4710
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    120
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Onko joku väittänyt muuta? Saako kysyä missä?
    Ei varmaan ole väittänyt muuta, mutta kun tuo lause ei liity ko. tapaukseen millään tavalla, koska tässä ei ollut pyörätietä. Siinä mielessä ihan turhaa sääntöjen kertaamista.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •