GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 29 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 27 28 29 30 31 39 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 841 - 870 / 1737

Aihe: Satula vaihtoon

Itselläni istuinluut 13.5cm päässä toisistaan ja tähänastisista kokeiluista olen aina palannut Kiinalaiseen hiilarisatulaan. http://www.aliexpress.com/item/2015-...8.4.119.bNRfYD

Takana tuolla on jotain vajaa kymppitonni, josta puolet trainerin päällä. Joudun nokkaa laskemaan myös hieman alas jos meinaan polkea alaotteelta.

Poljin vuokrapyörällä ulkomailla charge scoop:lla ja siellä se toimi mielestäni hyvin, mutta kotona trainerin päällä osoittautui, että satulan sopivuus pitkään ajoon, jossa ei nousta pois satulasta välillä, ei sopinutkaan persuuksilleni.

Kaverillekkin tilasin myös http://www.aliexpress.com/item/HOT-s...08.4.38.rV9bhV mallisen satulan, mutta sitä en ole edes kokeillut kun näyttää niin kapealta. Siitä tuli kaverille kuitenkin ykkössatula.

Samoin hyllystä löytyy: http://www.aliexpress.com/item/san-m...08.4.47.4UjCrS , joka on myös kokeilematta koska näyttää kapealta.

Painoa on 84-85kg eli kiinankuitu on kyllä kestänyt, ja niiden kokeilu ei ole kallista touhua. Toimitusajat ovat pitkiä.

Jos kiinnostaa kokeilla JKL:n seudulla kuitusatulan istuvuutta, niin joutaa kyllä lainaan.
    JaniM muokkasi tätä : 15.05.2015 at 21.33

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pate@ Katso viesti
    orc biker haastaa kohta Pyöräpummin välineuskonnossa
    Missä kohtaa? Jumankauta. Jos nokka on alhaalla, niin eikö sen merkitys ole selvä? Ei ole "höpöhöpötiedettä", jos painetta tulee vähemmän nokalle, koska se on kauempana. Turha siis nurkua kenenkään siitä. Jos ei muuten sovi perseelle, niin siihen en ole sanonut yhtään mitään vastaan, koska mitä siihen voisi sanoa? Jos ei sovi, niin ei sovi. Itse haluaisin, että SQlabit olisivat nokasta kapeampia, koska minulla meinaavat reidet hieman hangata nokan sivuja. Heidän filosofiansa mukaan nokka on leveä, koska se jakaa painon tasaisemmin, mutta minun ajoillani sitä ei tarvita, koska siihen nokalle tulee niin mitättömästi painoa.

En muista että mikään muu jakkara olisi aiheuttanut yhtä ikävää painetta väärään paikkaan.
    Mihin paikkaan? Jos se oikean levyinen ja sitä käytetään oikealla tavalla, niin istuinluille pitäisi tulla normaalia suurempi osa paineesta. Efektihän on tuossa sama kuin satulan nokan kääntäminen alaspäin, mutta koko satula ei vain kallistu. Mutta eihän tuossa sen monimutkaisemmasta asiasta ole kyse kuin nokan saamisesta alaspäin. Ei sen pitäisi nostaa painetta muualla kuin ei-nokassa.

Minä kävin läpi satuloita nopeassa tahdissa yli puoli tusinaa ennen kuin löysin mieleiseni. Ei sekään lähellekään täydellinen ole, mutta selvästi paras tähän asti kohtaamistani. Toivon vain, että muutkin alkaisivat joissain malleissa laskea nokkaa, niin saisi enemmän vaihtoehtoja siihen muuhun muotoiluun ja pehmusteisiin yms. Että sinällään SQlabissa ei ole mitään niin ihmeellistä, mutta he vain ovat käytännössä ainoita, jotka todella pyrkivät pitämään painon istuinluilla, ja siitä konseptista en ikinä luovu. Olen varma, että jos näin tapahtuisi, niin löytäisin vieläkin paremmin itselleni sopivan. En lakkaa ikinä etsimästä täydellistä satulaa. Että kyllä tästä on välineuskonto hyvin kaukana. Vasta kirjoitin SQlabille parannusehdotuksia mallivalikoimaan, vaikka eipä heitä välttämättä kiinnosta, mutta onpahan osoitus siitä, että tässä edelleen Graalin maljan etsintä jatkuu.
    orc biker muokkasi tätä : 15.05.2015 at 20.20

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Kai minä nyt mittasin satulan keskikohdan ja tangon välisen etäisyyden ja kokeilin säätää satulan sen mukaan ja monellä muullakin tapaa.
    Satulan keskikohta on IMHO yhtä kestämätön valinta universaaliksi mittauspisteeksi kuin satulan nokkakin, koska niin eri satuloiden "tarkoitettu" istumapaikka ja kuin eri takapuolien tosiasiallinen sijaintipaikka samalla satulallakin voivat vaihdella merkittävästi Toisin sanoen ollaan taas tekemisissä sellaisen nyrkkisäännön kanssa, joka on joskus varmasti toiminutkin mutta johon on nykyään olemassa niin paljon poikkeuksia (satulamallien erilaisuuden ja moninaisuuden takia) että olisi kenties syytä unohtaa se.

(Universaaliksi mittauspisteeksi on muuten jossain ehdotettu kohtaa jossa satulan leveys on 4 cm. Perusteluita tähän saat halutessasi miettiä itse.)

Sqlapin nokka on epämukava. Joissain tilanteissa pitää pystyä polkemaan myös nokalta.
    Tässä meillä taitaakin piillä villakoiran ydin. Haluat ehdottomasti sellaisen satulan jonka nokalla viihdyt (edes jotenkin), mutta sglab haluaa yhtä ehdottomasti sellaisen ajajan joka istuu satulan takaosalla. Yhtälöön ei löydy ratkaisua punkt slut.

Kun nyt todella yritin sopeutua satulaan pihi kun olen niin tietenkin kokeilin sekä vanhoja, että ohjeistettuja säätöjä. 55 vuoden pyöräilykokemuksella ja tiedoilla en onnistunut tämän satulan arvoitusta ratkaisemaan. Yläotteella se vielä jotenkin meni, mutta alaotteella munat puutuivat sen kanssa minuutissa.
    Kokemus ja tiedot voivat olla rikkaus mutta ne voivat olla myös este ja taakka uuden edessä. Minun tietoni ja kokemukseni eivät ole mainitsemisen arvoisia mutta onnistuin kuin onnistuinkin heti löytämään toimivan alaoteasennon sglabillani. Ehkä mä en vain ymmärtänyt että mun pitäisi siirtyä istumaan nokalle? No ei vaineskaan, siinä luultavasti kävi vain niin että takapuoleni muoto, satulan leveys, lantion liikkuvuus (tai sen puute), satulan ja tangon etäisyys ja droppi ynnä muut asiaan vaikuttavat tekijät kohtasivat onnellisten tähtien alla toisin kuin sinun tapauksessasi.

No nyt on satula historiaa minun osaltani ja Arione toimii kuin enkeli (Hyväilee tärkeimpiä paikkojani) niin tämä keskustelu oli osaltani tässä.
    Kaikki on sitten hyvin. Tosin ihmettelen hieman orc bikerin lailla miksi jonkun satulan *toimimattomuutta* täytyy toitottaa. Keskustelusta olen muuten sitä mieltä että se on yleensä sekä hyödyllisempää että viihdyttävämpää kun näkemykset ja kokemukset eroavat merkittävästi. (Tosin keskustelusta ei voi puhua silloin kun kyse on pikemminkin yksipuolisesta julistuksesta jota perustellaan heikosti tai laiskasti.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Ihan tasaisia ovat eli nokka tulee painamaan. Ei tuo kolo auta tuohon ongelmaan. Se vain painaa sitten siitä kolon vierestä sitäkin enemmän.
    Nyt ollaan taas menossa kohti arveluttaa aluetta. Tarkastelematta deeen välilihaa yhtään sen tarkemmin, pidän aika hankalana tehdä virtuaalidiagnoosia oireiden syy/seuraussuhteista.

Oma subjektiivinen näkemykseni on aikaisemmin ohjannut minua muodoltaan sirojen ja kapeahkojen satuloiden suuntaan, joissa on selvästi nouseva lippa takana. Luulin tarvitsevani sellaista päästäkseni mukavaan ajoasentoon. Viime talvena käytin vähän aikaa ja vaivaa muutaman erilaisen satulan kokeiluun, jonka tuloksena maantiepyörässä on nyt keskihalkiollinen, muodoltaan aika normaali ja takaosan nousun suhteen lähes tasainen satula. Eikä nyytit puudu, ihan sama minkälaiseen aerokieppiin itsensä vääntää maantiepyörän päällä. Subjektiivinen näkemykseni ei siis syystä tai toisesta ollut oikeanlainen. Mutta en siitä huolimatta lähde olettamaan että deeelle sopisi samanlainen satula, koska tietoni hänen välilihastaan ovat melko hatarat.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Missä kohtaa? Jumankauta. Jos nokka on alhaalla, niin eikö sen merkitys ole selvä? Ei ole "höpöhöpötiedettä", jos painetta tulee vähemmän nokalle, koska se on kauempana. Turha siis nurkua kenenkään siitä. Jos ei muuten sovi perseelle, niin siihen en ole sanonut yhtään mitään vastaan, koska mitä siihen voisi sanoa? Jos ei sovi, niin ei sovi. Itse haluaisin, että SQlabit olisivat nokasta kapeampia, koska minulla meinaavat reidet hieman hangata nokan sivuja. Heidän filosofiansa mukaan nokka on leveä, koska se jakaa painon tasaisemmin, mutta minun ajoillani sitä ei tarvita, koska siihen nokalle tulee niin mitättömästi painoa.

Mihin paikkaan? Jos se oikean levyinen ja sitä käytetään oikealla tavalla, niin istuinluille pitäisi tulla normaalia suurempi osa paineesta. Efektihän on tuossa sama kuin satulan nokan kääntäminen alaspäin, mutta koko satula ei vain kallistu. Mutta eihän tuossa sen monimutkaisemmasta asiasta ole kyse kuin nokan saamisesta alaspäin. Ei sen pitäisi nostaa painetta muualla kuin ei-nokassa.
    1. Ei ole turhaa nurkua. Jokainen käyttäjä tietää tasantarkkaan itse parhaiten sopiiko jokin satula vai ei. Siihen ei auta edes tieteeksi väittämäsi tuotevalmistajan mainos.

2. Paine aiheutti ikäviä tuntemuksia sille seudulle, jolla pääsääntöisesti virtsataan sekä huvitellaan lauantaisaunan ja Napakympin jälkeen. Satulan leveys oli firman suosituksen mukainen ja testasin sen lisäksi vielä pykälää leveämpääkin versiota. Huolimatta tieteellisesti lasketusta satulan nokasta, olo tuskainen välilihan alueella, paikassa jonne nokan ei pitäisi osua lainkaan. Kyllä muuten osui ja kovaa.

Luovutan Sqlabin osalta keskustelun muille. Kiitos.

Tiukkaa kokemusperäistä tinkaa. Sen olen luullakseni huomannut jotta jos on pyöreämpiprofiilinen satula mallia Bontrager Serano tai jopa Fizik Aliante niin leveyssuosituksiin aina muutama milli lisää ei pahaa tee.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ja toisaalta kun mulla ja Hannulla on samaa historiikkia niin alampa neuvottelemaan kuin SQpenkin tänne koestukseen saan...

Nyt on vajaa 700km temmottu Canyonilla ja tuo vakiona oleva Fizik Ardea VS on poistunut kun seuraavan kerran lähden ajamaan. Ei enää perse vain kestä tuota, 140mm leveyttä, tai siis kapeutta tuolla. Liian kapea itselleni, istuinluut ovat jollain noilla nurkilla. 170mm leveällä Brooksilla toisessa pyörässä ei ole ongelmaa ja sellainen oli tarkoitus jo ennen pyörän ostoa laittaa maantiepyörään, mutta on nyt jäänyt ja käyttöä saattaa olla toisaalla. Kokeilenko Brooksia sittenkin maantiepyörään vai lähdenkö hakemaan selkeästi leveämpää, "oikeata maantiesatulaa" Canyoniin?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Tarkastelematta deeen välilihaa yhtään sen tarkemmin, pidän aika hankalana tehdä virtuaalidiagnoosia oireiden syy/seuraussuhteista.
    Kuten aiemmin totesin niin vanhalla 149mm leveällä ja pehmeällä maastopyörän satulalla ei ole ollut ongelmia (muuta kuin kovalla pakkasella pallit alkaa mennä tunnottomaksi). Uudella maantiepyörällä ja sen mukana tulleella 136mm leveällä Fizik Ardea VS satulalla välilihan alue kipeytyy, mutta tunnottomuutta ei ole missään. Eli ehkä tavallinen, tasainen ja noin 150mm leveä ilman aukkoa oleva satula voisi toimia myöskin? Istuinluiden leveys siis 118mm. Onko suosituksia aukottomista satuloista?

Ostin männä talvena SQlab 911:n, kun "halvalla"sai. Vanha kunnon Toupe tuntui vain trainerikäytössä puuduttavan kovalta, kun putkelta ajoa ei ole. Ja ehkä wattejakin tulee liian vähän, jotta paine olisi polkimilla persuksen sijaan. Rullilla ajaessa vaikutus on vielä selvempi. Ajattelin vaihtaa kesäksi takaisin Toupen tolpan päälhän, mutta SQ on toiminut hyvin eikä kiirettä vaihtoon taida olla. Pisimmät ulkolenkit ovat olleet vain 120 km paikkeilla, joten todellinen tulikoe puuttuu. Katsotaan kumpi on Vätternissä alla.

Mitoituksessa oli yllättävää, että SQlabin taulukko suositteli 13 cm:n leveyttä, kun Spessu suosittaa ehdottomasti 143 mm. Olin jo ehtinyt hankkia 14 cm:n SQ:n, mutta ei se liian leveältä ole tuntunut.

Kyllä se vaateriin asennetaan tai sen voi asentaa, mutta se ei tarkoita, että etu- ja takaosa olisivat samalla tasolla. Takaosa on vaaterissa - ihan vesivaa'alla mitaten - ja samoin on etuosa. Ne ovat vain eri tasoilla, ikään kuin eri portailla. Kun istuinluut ovat takaosassa, en ole huomannut, että sieltä valuisi tai tipahtaisi etuosaan. Pitääpä tarkkailla miten se toimii, jos haluaa pistää polkimiin lisää voimaa istumalla enemmän etuosassa. Kilometrit näyttävät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pate@ Katso viesti
    1. Ei ole turhaa nurkua. Jokainen käyttäjä tietää tasantarkkaan itse parhaiten sopiiko jokin satula vai ei. Siihen ei auta edes tieteeksi väittämäsi tuotevalmistajan mainos.
    Älä sotke asioita. Sopiminen on eri asia kuin se, että nokan vieminen alemmas vähentää painetta välilihan alueella. Jälkimmäinen on fakta, kun taas satulan automaattinen istuminen omalle takamukselle ei sitä tietenkään ole. Ja mitä tulee noihin painemittauksiin, niin olen nähnyt tutkimuksia, jotka kertovat ihan samasta ideasta, jos jonkun järki tai intuitio ei sitä vielä sano. Totta kai. Kaikista selvimmin eron huomaa, kun tarkastellaan satuloita, joissa ei ole nokkaa. Siis uskomatonta, että täytyy näin itsestään selvästä asiasta vääntää verbaalista kättä.

Huolimatta tieteellisesti lasketusta satulan nokasta, olo tuskainen välilihan alueella, paikassa jonne nokan ei pitäisi osua lainkaan. Kyllä muuten osui ja kovaa.
    Se ei ollut sitten tarpeeksi matalalla vieläkään tai ajoasentosi on sellainen, että et istunut oikeasti istuinluiden päällä siinä "hyllyllä", vaan sen nokan päällä. Jos istuu nokalla, niin samahan se sinällään on, oli vaikka melkein maan tasolla. Paine välilihassa kasvaa, oli satula mikä tahansa, kun nojataan enemmän eteenpäin, koska silloin siirrytään aina vain enemmän istuinluilta nokan päälle. Mutta jos epäilet tätä itsestään selvyyttä, niin korota sitten nokka niin, että varmasti istut koko painollasi nokan päällä ja kehu sitten sitä, jos siltä tuntuu. Luulen, että ei tunnu, jos ongelma on kuitenkin se, että painaa liian kovaa nokkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Nyt ollaan taas menossa kohti arveluttaa aluetta.
    Paine p = F / A, jossa F on voima ja A on pinta-ala, jolle voima kohdistuu. Mitähän arveluttavaa tässä on? Jos epäilet asiaa, niin vaihda toimistotuolisi kävelykeppiin. Jos kaiverretaan reikä satulaan, eikä tehdä mitään muuta, niin se voima on edelleen vakio, joten pinta-alan pienentyessä paine kasvaa.

En jaksa enää tästä aiheesta. Minulle on ihan sama. Minä itse jatkan täydellisen satulan metsästystä. SQlabit eivät niitä minulle ole, mutta parempaa en ole vielä löytänyt. Aika hyvä tällä kuitenkin on jo ajaa. Ei ole ongelmia, mutta vähän kapeampi nokka sopisi minulle ja hieman erilainen kaartuminen kohti etuosaa. Muuta valittamista en oikeastaan keksikään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti deee Katso viesti
    Kuten aiemmin totesin niin vanhalla 149mm leveällä ja pehmeällä maastopyörän satulalla ei ole ollut ongelmia (muuta kuin kovalla pakkasella pallit alkaa mennä tunnottomaksi). Uudella maantiepyörällä ja sen mukana tulleella 136mm leveällä Fizik Ardea VS satulalla välilihan alue kipeytyy, mutta tunnottomuutta ei ole missään. Eli ehkä tavallinen, tasainen ja noin 150mm leveä ilman aukkoa oleva satula voisi toimia myöskin? Istuinluiden leveys siis 118mm. Onko suosituksia aukottomista satuloista?
    Olettaen geometrialtaan varsin tavalliset pyörätyyppiensä edustajat, niin minusta johtopäätöksesi satuloista ovat luultavasti tuolla perusteella liian hätäisiä. Ennemmin minusta vaativimmiksi muuttuneet olosuhteet, eli huomattavasti suurempi etunoja, aiheuttivat ongelman. Ehkä kovemmat renkaatkin vielä korostavat ongelmaa tärinän ja huonomman iskunvaimennuksen kautta. On paljon mahdollista, että nyt myös se vanha satulasi tuntuisi huonolta.

Olettaen geometrialtaan varsin tavalliset pyörätyyppiensä edustajat, niin minusta johtopäätöksesi satuloista ovat luultavasti tuolla perusteella liian hätäisiä. Ennemmin minusta vaativimmiksi muuttuneet olosuhteet, eli huomattavasti suurempi etunoja, aiheuttivat ongelman. Ehkä kovemmat renkaatkin vielä korostavat ongelmaa tärinän ja huonomman iskunvaimennuksen kautta. On paljon mahdollista, että nyt myös se vanha satulasi tuntuisi huonolta.
    Aiemmin kirjoitin ketjussa, että uudella satulalla kipu oli asteikolla 0-100 noin 60 ja kun vaihdoin vanhan satulan tilalle niin kipu oli 5-10 tienoilla. Eli huomattava parannus leveämmän, pehmeämmän ja aukottoman satulan hyväksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti deee Katso viesti
    Aiemmin kirjoitin ketjussa, että uudella satulalla kipu oli asteikolla 0-100 noin 60 ja kun vaihdoin vanhan satulan tilalle niin kipu oli 5-10 tienoilla. Eli huomattava parannus leveämmän, pehmeämmän ja aukottoman satulan hyväksi.
    Aijaa, kokeilit vanhaakin. Ehkä se on tosiaan sitten parempi. En toki hämmästyisi, koska tuo Fizik sisältää melkein kaikki huonon satulan piirteet, että hankalapa moista huonoutta on edes saavuttaa.

En ole ihan koko ketjua lukenut, mutta muistutan lonkankoukistajien venyttelyn tärkeydestä. Jos ovat kireät, niin vääntävät lantiota eteenpäin, jolloin paine satulassa kohdistuu välilihan alueelle. Itselleni ainakin sain avun venyttelystä. Asiassa tosin tarvitaan pitkäjännitteisyyttä...
    Fixie Inc. Betty Leeds
    Focus Cross Disc

Aijaa, kokeilit vanhaakin. Ehkä se on tosiaan sitten parempi. En toki hämmästyisi, koska tuo Fizik sisältää melkein kaikki huonon satulan piirteet, että hankalapa moista huonoutta on edes saavuttaa.
    aijjaa?

Mun käsitys fizikeistä on että ne on mukavimpia satuloita markkinoilla tällä hetkellä. Säätö niiden kanssa on melko tarkkaa. Saas nähdä meneekö brooks ohi (ennakkofiilisten pohjalta pitäis kyllä mennä)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mun käsitys fizikeistä on että ne on mukavimpia satuloita markkinoilla tällä hetkellä. Säätö niiden kanssa on melko tarkkaa. Saas nähdä meneekö brooks ohi (ennakkofiilisten pohjalta pitäis kyllä mennä)
    Tuo mainittu Fizik ainakin on 1) lättänä 2) kaareutuu voimakkaasti reunoilta -> istuinluut osuvat viistossa kulmassa -> epämukavampaa 3) nokka koostuu kahdesta narumaisen ohuesta osasta, joten jos nokalle tulee yhtään painoa (ja varmasti tulee, koska satula on ihan lättänä), niin aika fakiiri saa olla, jos tuntuu hyvältä.

Tuo Fizikin satulanvalintakonsepti on aika jännä, ajossa on Arione Tri II jonka pitäisi olla sopiva, Alianten koen kuitenkin paremmaksi. Onkin mun pitkien lenkkien penkki. Bontrager Serano RL nyt uusimpana 138 mm leveänä on vielä totutteluvaiheessa, mielikuva että leveämpi versio ois aika
    pätevä.

Tuo mainittu Fizik ainakin on 1) lättänä 2) kaareutuu voimakkaasti reunoilta -> istuinluut osuvat viistossa kulmassa -> epämukavampaa 3) nokka koostuu kahdesta narumaisen ohuesta osasta, joten jos nokalle tulee yhtään painoa (ja varmasti tulee, koska satula on ihan lättänä), niin aika fakiiri saa olla, jos tuntuu hyvältä.
    Mulla on maantiepyörässä antares VS joka on lähellä Fizikin malliston lättänintä satulaa (satulan kuuluu olla tasainen päältä, pyöreys on saatanasta). Nokkakulma on hieman ylös ja paine tulee lähes puhtaasti istuinluille, jopa dropeilta ajaessa. Droppia tangon ja satulan välillä on tällä hetkellä 10cm. Kauden lopuksi varmaan taas 13cm (vaikka silloin on käytössä toinen satula)
    Tähän mennessä paras satula mitä olen kokeillut. Kohtuullisen kova ja jäykkä joka omasta mielestä on pelkkää plussaa. Tukee lantion seutua optimaalisesti ja kanava keskellä auttaa verenkierrossa, tai auttaisi varmaan jos jotain ongelmaa asian kanssa olisi. En ole huomannut ongelmia. Jotkut valittaa kanavan kulmista, mutta itse en ole niitä edes huomannut ajossa.

On siinä satulassa ja maantiepyöräilyssä sekin, että satulassa pitää osata istua. Jos vääntää lantiota liikaa eteen ni eikai se mikään ihme ole jos on pissavehkeet puuduksissa. Paino on oltava koko ajan istuinluilla satulan takaosassa ja satulan nokan tehtävä on stabiloida menoa ja estää eteenpäin tippuminen(sen takia tiputettu nokka onkin mun mielestä aika vammainen konsepti, koska sieltä alhaalta se ei tue -> satulaa väännetään ylös -> itkuparku)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    Nyt on vajaa 700km temmottu Canyonilla ja tuo vakiona oleva Fizik Ardea VS on poistunut kun seuraavan kerran lähden ajamaan. Ei enää perse vain kestä tuota, 140mm leveyttä, tai siis kapeutta tuolla. Liian kapea itselleni, istuinluut ovat jollain noilla nurkilla. 170mm leveällä Brooksilla toisessa pyörässä ei ole ongelmaa ja sellainen oli tarkoitus jo ennen pyörän ostoa laittaa maantiepyörään, mutta on nyt jäänyt ja käyttöä saattaa olla toisaalla. Kokeilenko Brooksia sittenkin maantiepyörään vai lähdenkö hakemaan selkeästi leveämpää, "oikeata maantiesatulaa" Canyoniin?
    Täällä käy keskustelu sen verran kuumana ja naiset kylmänä, että vastaan itselleni.

Fizikin kärki oli 43,5cm stemmin pulteista, Brooksin on nyt 41cm stemmin pulteista ja taaemmas ei mene. 1,5h testilenkillä ei haitannut kyllä mitenkään, paitsi se, että satula oli liian etukenossa -> liu'uin pois siitä koko aika ja kädet tulivat kipeeksi jännityksestä pitää itseni paikallaan. Fizikillä sattui luihin, Brooksilla välilihaan enkä usko, että satulan nokan nostamisella se korjaantuu täydellisesti.

Onko suositella n. 160mm leveää maantiesatulaa leväperäiselle kuljettajalle kun kiivaalta keskustelultanne kerkiätte?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paskalokki Katso viesti
    1,5h testilenkillä ei haitannut kyllä mitenkään, paitsi se, että satula oli liian etukenossa -> liu'uin pois siitä koko aika ja kädet tulivat kipeeksi jännityksestä pitää itseni paikallaan. Fizikillä sattui luihin, Brooksilla välilihaan enkä usko, että satulan nokan nostamisella se korjaantuu täydellisesti.täydellisesti.
    Joo, ei varmasti korjaannu nokan päällä kököttämisen ongelmat nokkaa nostamalla, vaikka tässä ketjussa jotkut muuta antavatkin ilmeisesti ymmärtää, tai liekö tietävät itsekään juttujensa loogisia seurauksia. Tuossa se nyt nähdään, kun nokka on liian ylhäällä ja sitä yritetään korjata kallistamalla satulaa alaspäin -> luisuminen. Tämä on yksi olennaisimmista syistä, miksi kaksiportainen suunnittelu on parempi lähtökohta. Silloin saadaan nokkaa alemmas kallistamatta satulaa.

Tuo liika kapeus helposti sattuu luihin etenkin, kun tuo Ardea VS kallistuu kohti reunoja. Satula painaa istuinluitasi sisäreunasta hyvin pienellä alalla vinosti, joten ei ihme, että sattuu.

Niin. Jos satula on liian kapea niin kai se nyt tuntuukin ikävältä... Ei se siihen satulan muotoon mitenkään liity sinällään, koska oikealla leveydellä olevat istuinluut ovat satulan päällä ns. suunnitelluilla kohdilla, vrt. minä ja Fizik antares.

Jos siihen nokan päälle ei kerran tule painetta niin miksi se on ylipäänsä satulassa olemassa? eikö parempi olisi siirtyä ns. nokattomaan satulaan?

Mulla on vahva fiilis, että osa näistä ongelmista johtuu ihan puhtaasti fysiologisista syistä ja niiden eroista eri kuskeilla. Esim. mä pärjään fizikillä tosi hyvin ja se on tähän mennessä paras satula mikä mulla on ollut, eikä painetta tunnu missään muualla kuin istuinluilla vaikka nokka on hieman pystyssä. Toisaalta joillekkin fizikin tasainen muotoilu ei toimi.

Toinen ongelma voi olla puutteellinen kyky ja osaaminen istua agressiivisen satulan päällä agressiivisessa asennossa. Mulla fillarointimukavuus on parantunut huomattavasti talven salisessioiden jälkeen kun venyvyyttä on haettu kyykyllä ja mavella. Ennen talvea dropeilla ei vietetty paljoa aikaa, kun nyt ne on se pääasiallinen käsienpitopaikka. Lantiovenyvyys on aika tärkeä juttu alapäämukavuudessa. Jos ei venyvyys riitä kannattaa ajaa pystymmässä, jolloin lantiota voi myös pitää asennossa joka painottaa istuinluita välilihan sijaan. Jos lantio kaatuu liikaa eteen on paino helposti välilihalla satulan muotoilusta huolimatta

Niin. Jos satula on liian kapea niin kai se nyt tuntuukin ikävältä... Ei se siihen satulan muotoon mitenkään liity sinällään, koska oikealla leveydellä olevat istuinluut ovat satulan päällä ns. suunnitelluilla kohdilla, vrt. minä ja Fizik antares.
    Liittyyhän. Maailma on täynnä paskasti suunniteltuja tuotteita. Kaltevalla pinnalla luut eivät tietenkään lepää yhtä hyvin kuin ei-kaltevalla, vaan ne osuvat vinosti. Kun ne osuvat vinosti, niin massa on vain pienillä osilla luita, mikä tarkoittaa suurempaa painetta niissä kohdissa.

Jos siihen nokan päälle ei kerran tule painetta niin miksi se on ylipäänsä satulassa olemassa? eikö parempi olisi siirtyä ns. nokattomaan satulaan?
    Kyllähän siihen helposti tulee, jos etunojaa on riittävästi tai esim. ylämäessä. Etenkin maantiepyöräilijöillä sitä varmasti tulee ja siksi heidän olisikin niin tärkeää erityisesti saada nokkaa alas. Pystyssä Jopolla ajaessa melkein mikä satula tahansa käy tältä osin. Eihän sitä nokkaa välttämättä moni tarvitsisikaan, mutta kyllähän se ohjaa pysymään satulassa monissa tilanteissa ja osittain kyse on myös konventiosta.

Liittyyhän. Maailma on täynnä paskasti suunniteltuja tuotteita. Kaltevalla pinnalla luut eivät tietenkään lepää yhtä hyvin kuin ei-kaltevalla, vaan ne osuvat vinosti. Kun ne osuvat vinosti, niin massa on vain pienillä osilla luita, mikä tarkoittaa suurempaa painetta niissä kohdissa.
    Mahdatko sä tietää minkä muotoiset istuinluut ovat? Ne on semmoset pyöreät ja terävöityy alaspäin (ja kapenee eteenpäin) eli jos nyt oikein nillitetään, niin suurin painepiste tulee täysin tasaisella pinnalla istuttaessa. Pieni kaltevuus satulassa on toivottavaa, mutta yksilön fysiologisista eroista riippuen toisille sopii eri kaltevuusasteet, kuten myös satulan leveydet. Jos satula on liian kapea niin syntyy helposti aivan liian tiukkaa kaltevuutta, joka puolestaan tukkii istuinluiden välissä kulkevia verisuonia, mutta sillä ei ole mitään tekemistä satulan suunnittelun kanssa, vaan ongelma on väärässä satulan koossa.

Kyllähän siihen helposti tulee, jos etunojaa on riittävästi tai esim. ylämäessä. Etenkin maantiepyöräilijöillä sitä varmasti tulee ja siksi heidän olisikin niin tärkeää erityisesti saada nokkaa alas. Pystyssä Jopolla ajaessa melkein mikä satula tahansa käy tältä osin. Eihän sitä nokkaa välttämättä moni tarvitsisikaan, mutta kyllähän se ohjaa pysymään satulassa monissa tilanteissa ja osittain kyse on myös konventiosta.
    Tästä kommentista tulee sellainen fiilis, että sä et varmasti tiedä minkälaista maantiekuskeilla ajo oikein on... Oikeilla pyörän säädöillä nokalle ei varsinaisesti tule painetta, ellei niin itse halua. Pointtina siis, että välillä maantiellä ajetaan nokalla, mutta silloinkin lyhyesti ja aikamoisilla tehoilla, jolloin jalat nostavat pyllyä ylös penkistä riittävästi epämukavuuden minimoimiseksi. Tosin nokalla on nimenomaan stabiloiva vaikutus ja auttaa erityisesti oikean lantiokulman pitämisessä ja satulassa pysymisessä.

Prologo Nago Evo, eikä paina pätkääkään.

^
    Toi oli mullakin vaihtoehtona. Tosi hyvännäköinen/oloinen satula. En voi kyllä uskoa tuuriani jos olen onnistunut ekalla yrittämällä valitsemaan sopivan satulan (Selle Flite Flow) itselleni. Toistaiseksi vaikuttaa äärimmäisen lupaavalta. Sormet ja varpaat ristissä, että jatkossakin.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox

Mahdatko sä tietää minkä muotoiset istuinluut ovat?
    Mahdan.

Tästä kommentista tulee sellainen fiilis, että sä et varmasti tiedä minkälaista maantiekuskeilla ajo oikein on... Oikeilla pyörän säädöillä nokalle ei varsinaisesti tule painetta, ellei niin itse halua.
    Voin samaistua täysin fiilikseesi.

"RESULTS:
    Handlebars positioned lower than the saddle correlated with increased perineum saddle pressures and decreased anterior vaginal and left labial genital sensation (P < 0.05, P < 0.02, P < 0.03, respectively). Low handlebars were not associated with total saddle pressures or altered genital sensation in other areas. After adjusting for age and saddle type, low handlebars were associated with a 3.47-kPA increase in mean perineum saddle pressures (P < 0.04) and a 0.86-micron increase in anterior vagina VT (P < 0.01).

CONCLUSION:

Handlebars positioned lower than the saddle were significantly associated with increased perineum saddle pressures and decreased genital sensation in female cyclists. Modifying bicycle setup may help alleviate neuropathies in females. Additional research is warranted to further assess the extent of the associations."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22390173

"Potter et al. identified significant differences in how the geometry of the bicycle affects SP distributions in males and females using stationary bicycles and standardized positioning [14]. The pressure values for females were significantly greater when the riders’ hands were placed in the drops of the handlebars compared to those whose were positioned on the tops of the handlebars [14]. Additionally, Bressel et al. found that the drop position is associated with a more acute trunk angle in both genders while Sauer et al. found that women in the drop position experience greater pelvic tilt than men [15, 16]."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3780597/

Oliko vielä lisää tuntemuksia käsiteltäväksi?
    orc biker muokkasi tätä : 17.05.2015 at 13.00

Tässä vielä teille reikäsatuloiden puolustajille:

"On bivariate analysis, use of traditional saddles was associated with lower mean perineal saddle pressures (MPSP) than riding on cut-out saddles. Peak perineal saddle pressures (PPSP) were also lower; however, the difference did not reach statistical significance. Saddle design did not affect mean or peak total saddle pressures (MTSP, PTSP). Saddle width was significantly associated with PPSP, MTSP and PTSP, but not with MPSP. Women riding cut-out saddles had, on average, a 4 and 11 kPa increase in MPSP and PPSP, respectively, compared to women using traditional saddles (p= 0.008 and p= 0.010), after adjustment for other variables. Use of wider saddles was associated with lower PPSP and MTSP after adjustment. Although an inverse correlation was seen between saddle pressures and VTs on bivariate analysis, these differences were not significant after adjusting for age.

Conclusion

Cut-out and narrower saddles negatively affect saddle pressures in female cyclists."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4343541/

^^

Vaikka noi on ihan mielenkiintoisia tutkimuksia sinällään, niin ne ei kerro mitään muuta kuin, että alempi tanko johtaa suurempaan paineeseen välilihassa. Lisäksi ko. tutkimusten otanta oli aika pirun pieni.
    Mä nyt painota vielä, että agressivisessa maantieajoasennossa pitää olla todella hyvä liikkuvuus, että lantio ei nykäise eteen ja paina vehkeitä puuduksiin. Harvalla pelkästään pyöräilyä harrastavalla on, koska pyöräily tuppaa vetämään paikkoja jumiin eikä venytä yhtään tiettyjä lihasryhmiä.

Toi viimonen tutkimus oli sinänsä kiintoisa, mutta taas kertoo voimakkaammin siitä, että satulan on oltava tarpeeksi leveä ollakseen toimiva.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •