
Alkujaan tämän lähetti
Tilley
Vaihteeksi taas Helsinki-Espoo akselilla pyöräilemässä, parin päivän WTF-huomiot:
1) Mannerheimintien länsipuolisella kelvillä välillä Vihdintie - Tukholmankatu on mopoilu sallittu! Siis mitä ihmettä! Kyseessä on viivalla pyörätiehen ja jalkakäytävään jaettu kelvi, jossa pyörätien leveys on kapeimmillaan 1,5 m, sisältäen myös muutamia 45 asteen mutkia bussipysäkkeja kierrellessään. Jos ajaisin mopolla, niin päästäni saisin olla vialla ennen kuin lähtisin tuollaiselle ajamaan ajoradan sijasta. Onko mopoilla muuten pakko käyttää kelviä, jos sillä on mopoilu sallittu?
2) Munkkiniemessä edetessä keskustasta Munkkiniemen puistotielle Huopalahdentien risteyksessä, onpa aivan uskomattoman sekava liikenneinfra siinä! Ensin pyöräväylä johdetaan jalankulkijoiden sekaan 15 metrin matkalle, sitten pitäisi osata tehdä kaksi 90 asteen käännöstä ajoradan ja ratikkakiskojen yli - vielä isojen kanttareiden yli - päästäkseen puistokadun keskellä kulkevalle pyörätielle. Jos paikka on vieras, eihän tuota keskuspyörätietä edes tiedä, vaan jatkaa ajamista ajoradalla. Toki näitä sekavia paikkoja on aivan älyttömästi, mutta nostinpa nyt taas yhden esimerkin, jossa liikennesuunnittelija ei ole yhtään miettinyt asioita sujuvan pyöräilyn näkökulmasta.
3) Töölön kisahallin kohdalla Mäntymäentien ylittää kohtisuorasti kelvi. Tämähän on nyt juuri se auton ja pyörän kohtaamisen "tyyppitapaus", josta niin paljon on hehkutettu. Liikennettä tässä katsellessa tuntuvat sikäli uskottavilta nuo sääntöjen heikot tuntemisprosentit. Lähes kaikki autoilijat väistävät turhaan, ja lähes kaikki pyöräilijät posottavat kuolemaa uhmaten autojen eteen olettaen olevansa etuajo-oikeutettuja, onhan paikkaan hienosti merkitty pyörätien jatke. Näköetäisyydellä sijaitsevan poliisiaseman henkilökunta voisi joskus pitää tässä valistusiskun, se saattaisi lisätä sääntöjen tuntemista. Itse veikkaan, että vuonna 2018, kun pyörätien jatkeet on kaikki merkitty, se alkaa yleisemminkin mennä näin. Sääntöjä tuntemattomat luulevat, että pyörätien jatkeen merkitseminen aiheuttaa väistämisvelvollisuuden autolle. Keskimäärin siis autoilijat ehkä väistävät enemmän turhaan, toisaalta juuri näissä "tyyppitapaus"-keisseissä säännöt tunteva autoilija ja sääntöjä tuntematon pyöräilijä sitten törmäävät, ja tuloksena on pahaa jälkeä.
Kirjanmerkit