GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 43 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 41 42 43 44 45 53 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.261 - 1.290 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1261
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Actionsportsilta pitäis tilata taakse flow ex, dt350 ja dt compeilla kiekko. Alu vai messinkinippelit? Vai onko mitään merkitystä? Alu tietty kevyempää, mutta ei tolla setillä keveys pääasia.
    Messinki kestää, etenkin jos käyttää vähän huonompaa pinna-avainta, joka ei ota neljältä sivulta kiinni. Ja lisäksi ne myös kestävät todennäköisemmin itse ajosuorituksessa, koska onhan noidenkin hajoamisia raportoitu. Mutta jos öljyää pinnan kierteet ja nippelin kosketuspinnan vanteeseen, niin eiköhän tuo alumiini palvele ihan hyvin, ei jumitu kiinni ajan kuluessa, kiertyvät hyvin rakentaessa jne. Itse aion seuraaviin oman pyöräni kiekkoihin ottaa alumiininippelit, koska niitä saa hauskemmissa väreissä.

  2. #1262
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.834
    Kiitos vastauksista, näin vähän aattelinkin. Värikkäillä alunippeleillä sais kyl kivasti piristystä.

  3. #1263
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Sopivin (sisäinen) vanneleveys 2,25":lle? Tarjolla olisi 21, 23 ja 25 mm. Mietin tuota keskimmäistä. Nykyisinhän suuntaus on selvästi (tässäkin) leveämpään.

  4. #1264
    Eikö löydy tutkimustietoa tästä aiheesta...palstapyöräilijöiden fiiliksiä kuuntelemalla ei homma mene muualle kuin metsään .

  5. #1265
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Sopivin (sisäinen) vanneleveys 2,25":lle? Tarjolla olisi 21, 23 ja 25 mm. Mietin tuota keskimmäistä. Nykyisinhän suuntaus on selvästi (tässäkin) leveämpään.
    Jos menon jämäkkyys on toivelistalla korkealla, leveämpi on parempi. Itse olen über-tyytyväinen 25-millisiin Stan's ZTR Flow EX -kehiin ja niille väännettyihin 2.25" Schwalbeihin (Rocket Ron ja Racing Ralph). Ei huoju mutkissa, vaikka paineita olisi renkaissa vähän vähemmänkin :-)

  6. #1266
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti telliv Katso viesti
    Eikö löydy tutkimustietoa tästä aiheesta...palstapyöräilijöiden fiiliksiä kuuntelemalla ei homma mene muualle kuin metsään .
    Leveämpi vanne on yleensä painavampi joten kannattaa ottaa se.

  7. #1267
    noniinno Guest
    Tuossa esitys, miksi alle 30mm kehiä ei juuri kannata edes harkita. Valitettavasti kuva ei ole saanut tieteellistä hyväksyntää mutta järjen käyttö lienee sallittua. Vai onko?

  8. #1268
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Melkoinen ero on renkaan pito-ominaisuuksissa 19 mm vs. 29 mm johtuen kumin erilaisesta profiilista ja mahdollisuudesta käyttää alhaisempia paineita. Ylläolevan kuvan allekirjoitan omista kokemuksista täysin.
    Roots, bloody roots

  9. #1269
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Leveämpi vanne on yleensä painavampi joten kannattaa ottaa se.
    Taasko sinulla on tikku persuksissasi? Ota se pois, niin helpottaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Keskiäkäinen lohjalainen Katso viesti
    Jos menon jämäkkyys on toivelistalla korkealla, leveämpi on parempi. Itse olen über-tyytyväinen 25-millisiin Stan's ZTR Flow EX -kehiin ja niille väännettyihin 2.25" Schwalbeihin (Rocket Ron ja Racing Ralph). Ei huoju mutkissa, vaikka paineita olisi renkaissa vähän vähemmänkin :-)
    Jep. Eli 25 voisi siis olla paras noista, vaikka ei tuon leveämpää rengasta sille laittaisi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Tuossa esitys, miksi alle 30mm kehiä ei juuri kannata edes harkita. Valitettavasti kuva ei ole saanut tieteellistä hyväksyntää mutta järjen käyttö lienee sallittua. Vai onko?
    Muistelen jonkun Maxxisin tyypin sanoneen, että heidän mielestään 30 mm olisi sopiva maksimileveys 2,25":lle (minimi 20). Mutta tässä tapauksessa se voisi olla ylilyönti tai vähintäänkään noista muuten tarkoituksenmukaisista katsomistani kiekoista ei noin leveää ole sattunut silmään.

    Okei. Kiitoksia. Tämä auttoi päätöksen teossa.

  10. #1270
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Mulla on Thunder Burt 2.1 tuumaiset yleensä alla. Ensin normikehillä (21-23mm) ja sitten hommasin kuitukehät, eteen 33/27 mm ja taakse 35/30. Samat kumit päälle ja johan muuttui meno !

    Paljon jämäkämmät ajaa, etenkin nopeissa mutkissa irtopinnalla kuten kivituhkalla. Hyllyt pitää tubelessina kumit tiiviinä paljon paremmin ja ei tarvi rihtailla.

    Ainoa miinus tulee kulmikkaammasta menosta kovalla kaltevalla pinnalla. Rullaavuus vähintään yhtä hyvä kuin kapeemmilla, pito maastossa huomattavasti parempi.

    Mutta WTB Bronson Race edessä ei ollut yhtään parempi missään suhteessa kuin kapealla kehällä.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  11. #1271
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    DT Revolution (2.0/1.5/2.0) lähtee kuulemma kiertymään helposti rakentaessa, joten tiukan kiekon rakentaminen muuttuu aika hankalaksi. Onkohan tuolla suurella erotuksella mitoissa jotain tekemistä sen kanssa vai johtuuko se pelkästä kapeudesta? Mietin nimittäin ottavani Competition 1.8/1.6/1.8, mutta jos siinä on samaa ongelmaa, niin valitsen sitten paksumman version siitä.

  12. #1272
    noniinno Guest
    Kannattaa ottaa navan reikään mahdollisimman sopiva pinna, eli yleensä tuo 2.0. Ei ne Revot nyt kovin hankalat ole kasatessa , mutta jos parin vuoden päästä täytyy oikoa tai kiristää, saattaa varsinkin alunippelin kanssa olla aika kinkkinen. Sapimilla on joku 2-1.65-2 pinna, en jaksa nyt muistaa nimeä.

  13. #1273
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    DT Revolution (2.0/1.5/2.0) lähtee kuulemma kiertymään helposti rakentaessa, joten tiukan kiekon rakentaminen muuttuu aika hankalaksi.
    Veemäisintä noissa on kun käyttää vielä prolock-nippeleitä niin saa olla melko tarkkana ettei pinna lähde pyörimään tai menee herkästi korkkiruuviksi/poikki. Itellä kolmet kiekot suorilla revoilla ja onhan ne tuottanut hieman lisää vaivaa rihdatessa. Olen kiepauttanut aina pinnan ympäri palan sähköteippiä suojaksi/kitkaksi aivan nippelin juureen ja siitä sitten mahdollisimman leveäkärkisillä lukkopihdeillä kiinni ja kiristänyt nippeliä vanteen sisäpuolelta reijän kautta..
    The end of the road is just the beginning...

  14. #1274
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Vastatakseni omaan kysymykseeni, niin ilmeisesti se johtuu tosiaan tuosta halkaisijan erosta eri kohdissa pinnaa. Mitä tulee tuohon pihdeillä kiinni pitämiseen kiertäessä, niin jos nyt oikein tulkitsin Jobst Brandtin juttuja, niin se vaurioittaa pinnaa. Oikea tapa olisi poistaa siitä jännitys vannetta taivuttamalla, mikä on ymmärrettävästi aika työlästä ja vaatii tukevan pukin.

    Edelleen tuo 1.8./1.6 tuntuisi hyvältä kompromissilta vähän kaiken suhteen. En tiedä sitten tuosta mainitusta sopivuudesta reikään mahdollisimman hyvin. Tietysti vielä olisi se 1.8/1.7/2.0, mutta taitaa olla jo hintavampikin.

  15. #1275
    noniinno Guest
    DT Swiss ilmoittaa sivuillaan, että Revon kanssa ei Prolockeja. Ymmärrettävistä syistä. Neljät kiekot olen tehnyt revoilla ilman suurempia ongelmia. Tarkkana saa kasatessa olla.

    Tuohon reiän halkaisijan siteeraan Sheldon Brownia

    "a tight match between the spoke diameter at the elbow and the diameter of the flange hole is crucial to resisting*fatigue-related breakage."

  16. #1276
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    "a tight match between the spoke diameter at the elbow and the diameter of the flange hole is crucial to resisting*fatigue-related breakage."
    Eli ilman tukkeja pinnan välissä, niin käytännössä kaikki hajoamisethan johtuvat tuosta väsymisestä. Voivoi. Tuplaten on hintaa tuolla triple buttedilla, että en nyt oikein tiedä, mitä tekisi. Tarkoitus on kyllä tehdä sellainen kiekko, että siihen ei tarvitse 5-10 vuoteen edes koskea. Tietysti se 2.0/1.8 olisi edullinen, mutta tarpeettoman paksu noin muuten.

  17. #1277
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Eli ilman tukkeja pinnan välissä, niin käytännössä kaikki hajoamisethan johtuvat tuosta väsymisestä. Voivoi. Tuplaten on hintaa tuolla triple buttedilla, että en nyt oikein tiedä, mitä tekisi. Tarkoitus on kyllä tehdä sellainen kiekko, että siihen ei tarvitse 5-10 vuoteen edes koskea. Tietysti se 2.0/1.8 olisi edullinen, mutta tarpeettoman paksu noin muuten.
    Miksei aeropinnat sitten? Sapimin cx-rayt on kevyet ja ne ei pyöri kasatessa, kun niitä voi pitää työkalulla paikoillaan.

  18. #1278
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Miksei aeropinnat sitten? Sapimin cx-rayt on kevyet ja ne ei pyöri kasatessa, kun niitä voi pitää työkalulla paikoillaan.
    Hinta, ja ne vasta pyörivätkin kasatessa ainakin tunnettujen pyörägurujen mukaan. Ja tuo kiinni pitäminen taas edellä mainitusti vaurioittaa pinnoja. Edesmennyt pinnaguru Jobst Brandt lausui aikoinaan tuosta avaimella kiinni pitämisestä näin:

    "This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted."

    Tein ratkaisuni. Otan 1.8/1.6/1.8. Se on sitten siinä, eikä hinta huimaa päätä. Ei edes tarvitse vastustaa houkutusta ottaa väreissä, kun ei tuota DT:n pinnaa näköjään saa kuin hopeisena.
    orc biker muokkasi tätä : 07.05.2015 at 23.13

  19. #1279
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Hinta, ja ne vasta pyörivätkin kasatessa ainakin tunnettujen pyörägurujen mukaan. Ja tuo kiinni pitäminen taas edellä mainitusti vaurioittaa pinnoja. Edesmennyt pinnaguru Jobst Brandt lausui aikoinaan tuosta avaimella kiinni pitämisestä näin:

    "This method will easily but a twist-kink in the spoke where it enters the jaws of the wrench. If the spoke does not withstand the torque of tightening, then the short piece of transition outside the wrench will also twist. The only good method for tightening flat spokes is to deflect the rim do temporarily de-tension the spoke while it is being adjusted."

    Tein ratkaisuni. Otan 1.8/1.6/1.8. Se on sitten siinä, eikä hinta huimaa päätä. Ei edes tarvitse vastustaa houkutusta ottaa väreissä, kun ei tuota DT:n pinnaa näköjään saa kuin hopeisena.
    Ok. Mun kiekon kasanneella käsittääkseni kovan luokan kasaajalla oli nylonista tehty työkalu, jolla tarvittaessa noita aeropinnoja piti paikallaan. Ei mulla kyllä ole aeropinnojen kanssa maasturissa ollut mitään probleemia...

  20. #1280
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  21. #1281
    Jaa-a, jotenkin pelottava yhdistelmä...ennemmin ostaisin dt swissin 1501-sarjalaiset ja jäisi viel pari satasta tuhlattavaksi muuhun .

  22. #1282
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Kellään noista kummastakaan kiekkosetistä kokemuksia, kantsiiko sijoittaa? http://bythehive.com/e-thirteen/trs-enduro/

  23. #1283
    Hei!
    Nopea kysymys, elopainoa 123kg, löytyykö erikoisvahvoja vanteita mistään valmiina vai pitääkö kasata osista?
    Tuntuu 110kg olevan max mitä olen tähän mennessä löytänyt, MTB hommiin.

  24. #1284
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.436

    Toista kiekkosettiä 29" -täpäriin

    Orkkiskiekot ois ajatuksena ottaa talvikäyttöön ja kesäkelin ajoihin hieman hifimmät , leveämmillä kehillä olevat.. Pari vaihtoehtoa tuossa nyt on löytynyt ja ehdotuksia toki otetaan vastaan .. Hintaluokkana 500-750€ (josta hyvillä perusteluilla varaa joustaa hieman)


    MAVIC Crossmax XL 29 WTS – Wheel 29" Sets
    Tough for aggressive Enduro riding / 23 mm wide rim with Fore drilling

    ZTR Flow EX 29er Stock Wheelset

    http://www.actionsports.de/de/dt-swi...90g-4208?c=168
    mk muokkasi tätä : 13.05.2015 at 14.06 Syy: linkeistä lisää infoa -- ja muutama sivu taaksepäin luettuna alkaa vaihtoehtoja löytymään .. Eiköhän tämä tästä aukea :)
    -- not fast but furious --

  25. #1285
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.636
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Orkkiskiekot ois ajatuksena ottaa talvikäyttöön ja kesäkelin ajoihin hieman hifimmät , leveämmillä kehillä olevat.. Pari vaihtoehtoa tuossa nyt on löytynyt ja ehdotuksia toki otetaan vastaan .. Hintaluokkana 500-750€ (josta hyvillä perusteluilla varaa joustaa hieman)


    MAVIC Crossmax XL 29 WTS – Wheel 29" Sets
    Tough for aggressive Enduro riding / 23 mm wide rim with Fore drilling



    ZTR Flow EX 29er Stock Wheelset
    Miten olisi nuo Flow:t Hopen ProII Evo navoilla? Hiukan ollut laakeriongelmia, mutta helpot/halvat hoitaa vaikka itse , "perusopinnoista" plussaa, itse ainakin ne valitsisin suoravetopinnojen sijasta .
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  26. #1286
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    221
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Orkkiskiekot ois ajatuksena ottaa talvikäyttöön ja kesäkelin ajoihin hieman hifimmät , leveämmillä kehillä olevat.. Pari vaihtoehtoa tuossa nyt on löytynyt ja ehdotuksia toki otetaan vastaan .. Hintaluokkana 500-750€ (josta hyvillä perusteluilla varaa joustaa hieman)


    MAVIC Crossmax XL 29 WTS – Wheel 29" Sets
    Tough for aggressive Enduro riding / 23 mm wide rim with Fore drilling



    ZTR Flow EX 29er Stock Wheelset
    Itsellä samat setit harkinnassa. Kokemuksia on molempien valmistajien kiekoista, mavicin crossmax st:tä ja stanin flowsta. Vaikka ST crossmaxit onkin vain 19mm sisäleveydeltään niin mun ajossa renkaat on kestänyt tubeleksena paikallaan hyvin lisäksi noi mavicit on todella jäykät (perustuu omaan 2 vuoden kokemukseen). Stanit on hyvät nekin mutta kevyempinä noista kahdesta valitsisin noi XL kiekot. Lisäksi noi XL:t on pirun hyvän näköset
    teehak muokkasi tätä : 13.05.2015 at 22.57

  27. #1287
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    885
    Actionsports.de ois mun valinta ja vakiovastaus näihin.

    Tohon 500-750e mahtuu helposti jo vaikka DT240S/Comp Race/Ryde Enduro (tai Trail 25) -setti.

    edit: 23mm ei ole mikään erityisen leveä kehä IMO. >25mm voidaan puhua leveästä.

  28. #1288
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    613
    Laitoinpa itselleni testiin MCarbonin 30-milliset Nextiet. Blogin puolella raportoin kunhan on raportoitavaa. Tavoitteena rikkoa joko kuitua tai ennakkoluuloja.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  29. #1289
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Pahinkää
    Viestit
    61
    Mulla oli sama hintaluokka 500-750 kriteerinä ja nyt tämän kevään on ollut fillarissa alla Arch EX ja Tunen navat:
    http://superlight-bikeparts.de/Tune-...ry-Laufradsatz

    Kevyehköt (n. 1600 gr), tukevan oloiset kehät, ja navan väri sai valita melkein vapaasti.
    Muina vaihtoehtoina oli DT240+samat kehät ja Mavic Crossmax SL.

  30. #1290
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Teki mieli leveää ja kevyttä hiilari 29 kiekkosettiä, mutta päädyin kuitenkin välimallin budjettiratkaisuun, eli dt240s navat ja ryde xc trail kehät bike discountista http://www.bike-discount.de/en/buy/d...0769/wg_id-215

    Rovalin traverse fattiet olisi olleet n. 1000eur kalliimmat. Ajattelin, että kunhan säästöpossu taas pulskistuu, niin noihin napoihin voi vaihtaa jotain samantyyppistä kehää kuin Karella on. Eli täytyy seurata Karen blogia!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •