Eli moikka!
Aloitan sanomalla että tulin tänne sivustolle tänään, en tunne toimintoja, älkääkä hirttäkö mua jos tein aiheen väärään osioon!
Hiljattain ostin Husqvarnan mummopyörän luultavasti 50- tai 60- luvulta. Pyörä on melkein kokonaan alkuperäinen, ajettu ei ole luultavasti 10 vuoteen ollenkaan. Kuvaa en löytänyt (voin mahdollisesti lisätä sen pian!) Mutta kyseessä on 2-vaihteinen (jalkavaihtoinen? en tiedä oikeaa sanaa) rungoltaan Ok kunnossa oleva fillari projektiksi. Osista en tiedä onko alkuperäisiä, mutta runko ja tarakka ovat. Väritys on HYVIN HILLITTY JA HARMONINEN alkuperäisyyden vuoksi. Harmaa-vihreä teema pyörässä. Voisi verrata harmaantuneeseen armeijanvihreään tyyliin.
Entisöin pyörän, mutta miten? Onko kirjoja suositella. Olen entisöinyt/kunnostanut yhtä pyörää aiemmin, Siinä ei ollut paljoa hommaa, ehkä 70-80-luvun pyörä.
1. Puranko pyörän?
2. Voiko messinkiosatkin hioa vai käykö niihin vain teräsvilla hiottavaksi? Miten saan peilikirkkaan pinnan?
3. Rungossa on raitoja ja muita hienoja kuvioita, miten saan kuviot tehtyä? Pitääkö ne maalata?
4. Entä miten vanteet hiotaan? Ja voiko eturattaan hioa?
5. Pesenkö ketjut: Kuumaa vettä ja fairya? Haluan puhtaan ja kiiltävän lopputuloksen, vai pilaako se pyörän?
6. Mitä maaleja maalaukseen? Pohjamaali? 2 kerrosta? Perusmaali? 2 kerrosta? Mitä pinnalle?
7. Entä kuvioiden maalaaminen? Pensselilläkö ja millä maalilla? vai maalarinteippiä ja muita sabluunoja plus spray-maalia?
8. Rungon hionta. Vesihiekkapaperi? Mitkä karkeudet? riittääkö esim. 3 vahvuutta? mutta mitkä?
9. Ruosteen poisto. Tarakka pahasti ruostunut mutta tosi paksua. Voiko tarakan jouset irrottaa ja liottaa siinä apteeki 'sitruunahapossa' ja vedessä? entä miten saan ruosteen muusta tarakasta?
Lisään kysymyksiä kun tulee mieleen lisää! olisin tosi kiittollinen kun olette paljon kokeneempia kuin minä näissä asioissa!![]()

Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit