GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 212 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 112 162 202 210 211 212 213 214 222 262 312 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.331 - 6.360 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

video olis kanssa kiva nähdä.

Avataan vähän tapausta. Paikka tämä https://www.google.fi/maps/@60.20426...ZBWBlGclEA!2e0 eli Siltakadun ja Asemakujan risteys aamulla kello 08.07.
    Kuva minun ja auton tulosuunnasta ja minulla tarkoitus jatkaa suoraan eteenpäin.
    Auto tulee takaa ohi ja kääntyy oikealle eli tuonne Espoontorin suuntaan kun olen pyöräni kanssa tuossa suojatiemerkin tolpan kohdalla.
    Vauhtia itselläni GPS:n mukaan 18.2 km / h ja jarrut toimii joten ehdin jarruttaa juuri ja juuri etten törmännyt kylkeen.
    Lähdin sitten auton perään kun tiedän että tuolla on umpikuja ja johonkin auton on mentävä parkkiin.
    No auto kääntyi sitten tästä https://www.google.fi/maps/@60.20447...m79cUDwRjw!2e0 parkkihalliin päin ja ajoi sinne.
    Kun kuski pysähtyi odottamaan parin muun auton taakse parkkilippua ja puomin nousemista, kysyin kuskilta onko vaikeaa noudattaa väistämisvelvollisuutta, tulet takaa ohi ja käännyt suoraan eteen.
    Tähän kuski vastasi " se oli sulle ihan oikein " ( siis minulle ihan oikein että meinasin jäädä hänen autonsa yliajamaksi )
    Puomi nousi ja kuski jatkoi matkaansa jolloin ajoin sitten vierelle kun pysähtyi päästämään eukkoansa pois kyydistä ja kysyin " niin että mitä " . Johon kuski vastasi " sanoin että HV eli haista *****."
    Siihen vastasin että " näetkö tuossa on kypäräkamera ja se kuvaa sinut, autosi sekä rekisteritunnuksen ja kaikki mitä äsken teit ja sanoin ja että video lähtee poliisille.
    Tähän kuski rupesi urputtamaan " että hyvä no anna mennä sitten ym ym mutinaa " ja lähti karkuun kun
    ei pysäköinyt autoaan parkkihalliin vaan ajoi sen läpi ja poistui takaisin tulosuuntaansa pitkin Siltakatua.

Jos olisi pyytänyt anteeksi niin olisin voinut antaa olla mutta kun kuskin asenne oli tuo mikä oli niin päätin että ei jää tähän vaan teen rikosilmoituksen.

Mitenkään huomaamaton en ollut sillä pyörässä takan heijastin ja muutkin lain vaatimat heijastimet pyörässä, itselläni päällä neon keltavihreä ajotakki jossa heijastinnauhaa, kypärässä takana heijastinnauhaa, aamulla kirkas ilma ja näkyvyyttä risteyksessä vaikka muille jakaa.

IncBuff Guest
    Ei kun tää on paljon jännempää näin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    video olis kanssa kiva nähdä.
    Olen muutaman videon tänne vähän vastaavista tilanteista laittanut ja saanut paskaa niskaani niistä eli minusta on tehty syyllinen, joten päätin että en laita yhtään videota enää tänne.

Nyt vaan sattui poliisi joka otti rikosilmoituksen vastaa kertomaan että tapaus täyttää kaikki kriteerit liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ( Väistämisäännön noudattamatta jättäminen ) ja sen takia kuski tulee saamaan sakot.

Sillä mitä mieltä sinä olet ei ole mitään merkitystä.

AirZound voisi olla ihan hyvä tarvike. Voisi sen kautta päästellä niitä paineita jotka muuten ei pääse purkautumaan näiden vanham polvem taksikuskien toteuttaessa biologista tarvettaan ajaa kuin kyrpä.

Jos tuommoisen hommais niin se tulisi kyllä kellon viereen, ei sen tilalle...
    multaa, havua, nirhamia

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Poliisi ei koskaan toimi näin. Jos jätät rikosilmoituksen poliisille, se tutkii sen jälkeen onko rikosta tapahtunut.
    Siinähän se poliisi tutki kun katsoi videon ja kommentoi sitten tutkimuksensa tuloksia.

Pyörällä ja autolla:

nostan hattua ja kypärää!

Iso peukku törttöilijän saattamisesta vastuuseen. Voisit ehkä leikata videosta tarjolle vain sen pätkän, jossa vaaratilanne näkyy?

Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan. Toivotaan kuitenkin, että näyttö on niin painava, että kaveri kutsutaan kuulusteluun. Oikeasti tuollaista haistattelijaa pitäisi kouluttaa oikein kunnolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan. Toivotaan kuitenkin, että näyttö on niin painava, että kaveri kutsutaan kuulusteluun. Oikeasti tuollaista haistattelijaa pitäisi kouluttaa oikein kunnolla.
    Paha sen on kiistää kun näkyy naama täysin selvästi videolla.

Voisin kokemusteni perusteella sanoa, että Kilon poliisi korkeintaan vittuilee sinulle. Varmasti ilmoituksesi päätyy kansioon "ei jatkotoimenpiteitä". Tästä syystä olen ottanut tavaksi puhutella ystävällisesti, mutta tiukasti sellaisia vaaratilanteen aiheuttajia. Välillä on palaute ollut hyökkäävää ja jopa epäasiallista, jolloin olen tehnyt ko henkilölle selväksi, että hän on nyt joutunut erittäinkin hankalaan tilanteeseen. Uskon itse, että tällainen muistijälki vaikuttaa henkilön liikennekäyttäytymiseen jatkossa. Tärkeää on kuitenkin, että henkilö ymmärtää virheensä ja saa mahdollisuuden selvitä tilanteesta kasvojaan menettämättä. Eli mieluummin päätetään keskustelu hyvä jatkon toivotuksilla ja tehdään pr-työtä pyöräilyn puolesta.
    Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan.
    Nyt jännityksellä odotetaan nimimerkin seuraavaa pullikointiyritystä. Ettei vaan olisi itse tarinan päähenkilö?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tapna Katso viesti
    Nyt jännityksellä odotetaan nimimerkin seuraavaa pullikointiyritystä. Ettei vaan olisi itse tarinan päähenkilö?
    Niin no sanoihan se rikosilmoituksen vastaanottanut poliisikin että kuski varmaan kiistää ajaneensa tai tehneensä yhtään mitään, mutta sanoi heti perään että aika paha vaan on kiistää kun kaikki näkyy videolla.

Joo - minä se olin. Näyttökynnys vaan on kovin korkea ja taidan tästäkin luikerrella. Näkyykö mun naama just tekohetkellä vai vasta myöhemmin, kun muistelen, että vaihdettiin kuskia jossain vaiheessa jonkun kanssa. En tosin muista kenen kanssa... Oisit vaan vetänyt pataan siinä paikan päällä.

Joo - minä se olin. Näyttökynnys vaan on kovin korkea ja taidan tästäkin luikerrella. Näkyykö mun naama just tekohetkellä vai vasta myöhemmin, kun muistelen, että vaihdettiin kuskia jossain vaiheessa jonkun kanssa. En tosin muista kenen kanssa... Oisit vaan vetänyt pataan siinä paikan päällä.
    Jos olet yli 60 vuotias silmälasipäinen harmaatukkainen ja kaljuuntuva liikalihava mies niin sitten.
    Jos kuski vaihtui niin on pitänyt tehdä se vauhdissa ja se ei kuskin ja kyydissä olleen naisen habituksesta päätellen kyllä onnistu.

Mielenkiintoista nähdä pidemmällä tähtäimellä minkä linjan poliisi ottaa näihin video-liikennerikkomus-rikosilmoituksiin. Nyt pyörissä ja autoissa kamerat yleistyy ja noita alkaa varmaan tulla vaivaksi asti hoidettavaksi. Veikkaanpa noin vuoden sisällä jotain laajempaa julkista kannanottoa poliisilta asiaan. Vai onko jo tullut?

Jos poliisi rupeaa pullikoimaan vastaan että videokuva ei kelpaa todistusaineistoksi niin tätä voi sitten käyttää vasta-argumenttina.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-...c_location=ufi

Pohjois-Pohjanmaalla, Siikalatvalla tapahtui viime vuoden kesäkuussa uskomaton liikennetörttöily, joka tallentui videokameralle. Video on nyt julkisuudessa ensimmäistä kertaa.

Ylivieska-Raahen käräjäoikeus antoi videolle suuren painoarvon, ja tuomitsi sen perusteella henkilöautolla törttöilleen miehen 60 päiväsakkoon törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Mies hölmöili liikenteessä kahdesti.

Kohta voidaan puolet partiopoliiseista siirtää kamarille videopoliiseiksi kun alkaa suomalaiseen mielenlaatuun sopiva videokyttääminen yleistymään, ja kansalaiset alkavat lähettää urakalla paljastusvideoita virkavallalle naapureista ja muista ohiajavista

Aivan. Koska selkeästi rikollisten toimien nauhoittaminen ja poliisille toimittaminen on jollain tavoin huono juttu?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Mikähän olisi sellainen hyvä kamera? Innostuin itsekin tästä kyttäämisestä ja alan vapaa-aikana kyläpoliisiksi. Saa poliisit sitten oikein urakalla tutkittavaa.
    Oliskohan tarkoitukseen jotain muitakin hyviä välineitä? Jos vaikka jotain jäljittimiä ja sen sellaisia.
    Kypäräkamera nauhoittaa koko ajan ajaessa. Ei tässä mitään tai ketään tarkoituksella kytätä.

Ai niin ei pitäisi ruokkia trollia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Aivan. Koska selkeästi rikollisten toimien nauhoittaminen ja poliisille toimittaminen on jollain tavoin huono juttu?
    No sanottakoon nyt ensiksi että mielestäni liikennesäännöt ovat paikallaan ja niitä tulee noudattaa.

Mutta kyllä se liikenteenvalvonta kuuluu mun mielestä poliisille eikä kaiken maailman kylähulluille, kotipoliiseille ja maantien omistajille, joita tässä maassa riittää. Enkä nyt viittaa nimimerkkiin "pyörällä ja autolla".
    Tuolla näkee ihan tarpeeksi liikenteessä kahjoja jotka katsovat oikeudekseen kouluttaa muita, mielestään väärin ajavia kanssaliikkujia.
    Mikäli videoita aletaan hyväksyä sakotusperusteeksi yleisemmin, alkaa varmasti näiden idioottien toimesta liikenteessä provoilu josta saadaan sitten sopivasti leikkaamalla hyvää videokuvaa jonka avulla saadaan hankittua sakot jollekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Mikäli videoita aletaan hyväksyä sakotusperusteeksi yleisemmin, alkaa varmasti näiden idioottien toimesta liikenteessä provoilu josta saadaan sitten sopivasti leikkaamalla hyvää videokuvaa jonka avulla saadaan hankittua sakot jollekin.
    Mopoteinithän ovat harrastaneet tätä jo parisen vuotta, ainakin pk-seudulla.

Näin mäkin sen näkisin, kuten PK1. Sitten jos niitä käytetään niin ne voisivat olla pakollisena joka autossa niin silloin perseily vähenisi oikeasti. Ja silloinkin sinetöitynä "musta laatikko"-tyyppisenä ettei sieltä voi valkata itselle sopivia pätkiä vaan sen tekisi poliisi.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Mulla on ollu jo pari vuotta maantiefillarin tangossa kamera. Parin viime kesän "vähän turhan liki piti" -tapauksen vuoksi hankin toisenkin kameran, joka tulee kuvaamaan liikennettä taaksepäin. Enkä ole ajatellu yrittää kenellekkään sakkoja noitten kuva-aineistojen perusteella hommata. Olen aatellu sen niin, että jää jälkipolville jotain videoaineistoa tapahtumasta, joka vaan tuntuu vuosi vuodelta todennäköisemmältä.

Kaiken järjen mukaan on pelkkää plussaa kameroiden lisääntyminen. Suitsii sekoilua liikenteessä. Tuskinpa kukaan nyt kuitenkaan rupeaa poliisia vaivaan, jos joku ei vilkkua käytä kääntyessä ja tuskin poliisi reagoi jos joku moista yrittää. Mutta oikeasti asennevammaiset sekoilijat saadaan pois.

Aika pieni ongelma kuitenkin tahalliset provosoijat, kun niillä on kuitenkin vaara itsellään jäädä nauhalle.

Kummasti liikenne siistiytyy kun alkaa jossain vaiheessa olla yleisesti otsalohkossa, että esimerkiksi 30% ajoneuvoista on kamera. Toivottavasti poliisi nyt ei vaan tuhoa tätä kehitystä ilmoittamalla, ettei pääsääntöisesti tee mitään näissä tapauksissa.

Itsekin voisi hommata, mutta akkukestot niin lyhyitä vielä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti

Itsekin voisi hommata, mutta akkukestot niin lyhyitä vielä...
    Siitä ongelmasta pääsee kun hommaa yhden tai kaksi vara-akkua. Ne akut ei montaa grammaa paina taskussa. Tämä tietysti edellyttää että kamerassa on vaihdettava akku eikä pelkkä sisäänrakennettu.
    Itselläni on tämä kamera http://www.sony.fi/electronics/actioncam/hdr-as30v ja siihen pari vara-akkua.

Kaipa tämäkin tänne kuuluu, eli asensin pyörääni uuden kilikellon noin kolme viikkoa sitten, enkä ole sitä kertaakaan joutunut vielä pimputtamaan. Tilanne on vaikea ymmärtää sikäli kun edellistä rikkinäistä kelloa olisi tarvinnut soitella harva se päivä, mutta uusi kello on ilmeisesti niin moderni malli että se lakaisee kaiken tieltään jo pelkällä olemassaolollaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PK1 Katso viesti
    Jos toisen henkilön provoilun takia tekee itse liikenteessä muita ihmisiä vaarantavia temppuja, sietää kyllä ne sakot saadakin.

Kiitos "Pyörällä ja autolla". Mielestäni ansaitsisit kilometrikisaan +500 km ansiokkaasta toiminnastasi!

Ja olen ihan vakavissani, mielestäni törttöilevistä autoilijoista tehdyistä rikosilmoituksista pitäisi saada bonusta km-kisassa. Tämä toisi km-kisaan mielekästä sisältöä ja lisäisi pyöräilijöiden keskinäistä kokemusta kisan tarkoituksellisuudesta.

Avaudutaanpas vaihteeksi siitä kun autoilijat kääntyessään oikealle katsovat vain vasemmalta tulevaa liikennettä. Sellasta vauhtia tuuppas joku iäkkäämpi herra rouvansa kanssa pyörätien jatkeen päälle, ettei tasan tarkalleen osannut katsoa oikealta pyörätietä pitkin ajavia pyöräilijöitä, tuskin katsoi edes olisiko vasemmalta ollut tulossa pyöräilijöitä pyörätietä pitkin. Ajetaan normaalisti oikealla puolella olevaa pyörätietä pitkin, mutta kyseisessä paikassa on pyörätie vain vasemmalla puolella (tilanteen mukaiseen menosuuntaan siis) ja mielestäni päiväkoti-ikäisen lapsen paikka ei ole ajoradalla. Tuo on niitä tilanteita, joihin pitää aina varautua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •