Jehei, torstaina hain, ajelin torstaina n.10km. Tänään sitten kamat niskaan ja kohti vakiolenkkiä. Jo lenkin alussa ihmettelin takkuilevaa voimansiirtoa. Intoa piukassa kuitenkin poljeskelin n.10km päähän lenkkini ääripäähän. Siellä metsän siimeksessä sitten n.20km yhteensä ajettu DD30 päätti muuttua fiksiksi 😡. Takkuilee ja hyvin nykivää nilkutusta kotiin, fillari konttiin ja 40km päähän ostopisteelle. Oireiden selitys ja pyörän jättö heille. 2h päästä soitto, vapaaratas "murskana", uusi tullee tiistaina ja on sitten terästä. Kuulemma ollut muillakin samoja ongelmia. Tarttee varmaan ostaa Hopen napa teräs vapaarattaan rungolla hyllyyn valmiiksi. PRKL!
Muuten oikein mukava, hyvin etenevä ja varma peli ajon suhteen (vakaa).
Go Expossa Huntteri oy:n osastolla katselin Feltin DD 30 ja siinä oli takanavassa teksti "Salsa", ihmettelin esittelijälle että onko toi ihan vakiona? Ja kaveri vastasi että on. Mitä sinun pyörän takanavassa lukee?
Jaa-a, tarttee vilkaasta kun joskus ensi viikolla taas saan sen käsiini... Ei ainakaan missään specsi-tiedoissa ole Salsasta mainintaa.
Huh, onneksi tässä tuoreemmassa tuotantoerässä on etuhaarukassa myös kuvien mukaiset kiinnikkeet!
No juu, kiinnikkeitä ulkona 3 ja sisäpuolella 1per puoli. Semmoonen vaan pisti silmään että nuo sisäpuolella olevat on suoraan renkaan ulkosyrjän leveimmän kohdan korkeudella. Eli jos pitää pultit noissa niin 2cm kapenee haarukka ajatellen esim: 4.8 gummeja...
Felttiinhän saa lokasuojat muutenkin kiinni niin niihin sisäpuolen reikiin voi laittaa miedoimmalla kierrelukitteella stoppiruuvit, pidätinruuvi virallisemmin, niin ei mene likaa reijistä sisään ja ei turhaan kavenna ruuvinkannat sisäpuolta ja saa tarvittaessa ruuvit poiskin jos joku niihin jotain haluaa kiinnittää.
Onko muillakin jarrut väärin päin?
Mitkähän lokarit tuohon olisi hyvät?
Tota minäkin olen ihmetellyt. Selityksenä voi olla että messupyörä oli joku koeajopyörä ja siitä oli jo orkkisvapaaratas levinnyt ja jouduttu korjaamaan. Eihän esittelijä tietenkään voi sanoa että alkuperäinen on niin heikko että sen joutuu hetimiten vaihtamaan. Muistaakseni Kung-Tenin tjsp napoja Feltissä on.
Mutta se on hyvä että sinne suoraan sopii parempi tilalle ja semmoisia on saatavissa.
Sais kyl hyvät naurut jossai porukkalenkil..
-mitkä navat noi on?
-öö nää on king-kong eiku siis kung-tenin navat..
Vähän tuntuu että Felt on specsannu "liian" hyvännäköisen ja hyvillä palikoilla olevan mankelin niin nyt on sitten aikas suuria vaikeuksia toimittaa näitä. Ja mielummin olisivat jättäneet kuitu tangon ja tolpan pois ja panostaneet napoihin. Ahdistaa kun mankeli muuten todella laadukasta osaa täynnä ja sitten tärkeimmät palikat tuntuu olevan juurikin Kung-teng tai jotain...
Jokin aika sitten tuli vähän tarkasteltua Feltiä ja tuommoisen tiedon navoista sain. En enää muista lähdettä. Ei toi ihan tuntematon valmistaja ole, Trekkikin niitä netin tietojen mukaan jossain malleissaan käyttää.
Varmaan laatu on ihan sitä mitä ja minkähintaista tilataan. Ei napa ja vapaaratas mitään erittäin vaativia ole valmistaa. Ja hyvää tai vähemmän hyvää raaka-ainetta on myös saatavissa, taas ihan mitä halutaan käyttää.
Silloisen tarkastelun tulos oli että kaikin puolin asiallinen mutta kehien tubeless-ominaisuudet ja navat jäivät tuntemattomiksi kohdiksi. Tietty kun uusi tulokas niin käyttäjäkokemuksia ei oikein missäänpäin ollut ehtinyt kertyä.
Kaikki näkyvä on hyvää osaa mutta sinne mihin ei näe on näköjään käytetty heikompaa. Harmi, kun joku vapaarataskin on varmaan aika halpa suurissa parteissa hankittuna, vaikka olisi vähän parempikin. Maksaahan huonokin jotain.
Kun ootte noita schwalben 13f kevennyssisureita vaihdelleet niin oletteko laittaneet presta vai autonventtiilillä? Ilmeisesti pitäisi laittaa joku adapteri, jos meinaa prestaventtiiliä käyttää? Onko noista autonventtiileistä jotain haittaa/hyötyä?
Autonventtiilin huonoina puolina on että menevät täyteen shaibaa ja jumiutuvat ilman hattua ja joskus itsekseen. Hyötynä se että ilmaa saa suoraan huoltsikalta, jos se nyt joku hyöty on. Ei paljon muita kuin prestaa käytetä vähänkään paremmissa pyörissä, poikkeuksia osuu ja hassua sinänsä että felt autoon on päätynyt.
"Kevennyssisureista" ei kokemusta, mutta autonventtiilille tehty vanne kerää ylimääräistä moskaa prestaventtiilillä pienemmän venttiilin halkaisijan myötä. Juurimutteri tosin blokkaa kyllä suurimmat.
Schwalben juurimutterissa on sellainen pykälä joka hieman uppoaa isompaan ventiilinreikään siten että muuta kavennusadapteria ei tarvitse. Etenkin kun läskipyörän vanne on reijän kohdalta tasainen (eikä kaareva kuten ohuemmat vanteet). Ihan tiukkaan se ei tosin mene kun vanne on ohut. Laitoin molempiin pyöriimme 13F sisurit ilman talkkia ja fairya, ja kaikki neljä rengasta istuivat vanteelle ilman mitään ongelmia ensi yrittämällä. Renkaat olivat vaakasuorassa asennossa pumpatessa.
Av:llä vaikeampi säätää paineita just eikä melkein. Itsellä ainakin tuppaa joskus jäämään pumpun suutin jumiin venttiiliin niin ilmat suhisee iloisesti ulos ja lopuksi ei ole 100% tietoa paljonko sinne ny sitten jäi. Prestalle paljon helpompi laittaa paineet kohdilleen. Eli 13f tulee mutta prestoilla ja väliin Mavicin "adapterit" jotka jääny joskus hyllyyn.
Noniin, sai toikin juttu luonnollisen selityksen. Tuumin että jos ihan tuommoista merkkinapaa käyttäisivät valmistuksessa niin olisihan se spekseissä mainittu koska olisi ehdottomasti positiivinen kohta osalistassa toisin kuin noname osa.
Hyvä että sait fillarin kondikseen kunnolla. Voi Salsan napa mennä Feltin omilla pinnoilla kasaan.
Nyt olis oma DD30 kasassa. Loistavaa nopeaa palvelua kun perjantaina vein klo.17 ja maanantaina hain klo.17. Eli takanapaan vaihdettiin koko vapaarattaan runko. En osaa tänne fotoja laittaa mutta jos joku haluaa niin esim: maililla saa kuvia. Uusi osa on teräksinen ja kuulemma puolta painavampi huollon mukaan mutta eipä tuo omaa kelkkaa heilauta.
Semmoonen homma tuossa on ilmennyt että haarukan kaulaputki on jätetty hyvin lyhyeksi. Stemmin alla on vain 1cm verran avaruudetinta... Ongelma toki ratkeaa kun Bluto saapuu ☺️
Satutko tietämään, käykö jokin helposti saatava vapaarattaan runko suoraan siihen? esim. CRC:llä on melkoinen valikoima erilaisia vapaarattaan runkoja myynnissä. Kuvahan olisi kiva. Nyt ei ole mitään ongelmia, mutta olisihan se varmuuden vuoksi vastaisen varalle hyvä tieto.
P.S. minäkin laitoin Bluton tilaukseen :-) 100millisenä, kun se nettivideolla Feltin myyntitykin mukaan olisi mitoiltaan sopivin.
Tuoreena DD30:n omistajana kiinnostaa myös mikä vapaaratasrunko kävisi tuon alkuperäisen tilalle. Eilen kävin ensimmäisen lenkin heittämässä ja sen jälkeen käytin pakan irti. Hyvin oli purrut jo jäljet vapaarattaan runkoon. Tosi pehmeää tavaraa. Oman pyörän hommasin wiggleltä kun paikalliset liikkeet myi ei-oota ja mieluusti hommais varaosan valmiiksi...
Pyöräliike Lundberg Kerava.1 kpl M koko Feltin läski jos kotimaasta haluaa ostaa.
Oulussa Maikkulan Nesteellä oli Feltin testi tapahtuma. Kävin testaamassa tuon DD30:n. Ihan hyvältä se vaikutti, mutta esim. lumella en hirveästi eroa huomannut omaan White 2FAT pro läskiin. Erot taitavat olla siten enemmän osien kestävyydessä ja ulkonäössä. Vertailu kohtana sekin, että muutama päivä sitten menin omalla läskillä ihan samasta kohtaa.
Saattaa olla jo tiedossasi: Itsekin harkitsin Bluton tilaamista ja kysyin maahantuojalta juuri tuota parasta joustomatkaa M-koon DD 30:seen, suosittelivat juuri tuota 100 millistä ja myös kuulemma ohjainlaakerin alakuppi pitäisi vaihtaa semi-integroituun esim. BBB BHP-54 tai fsa no.57 ohjainlaakeriin. En kyllä ainakaan vielä ole tosin haarukkaa vaihtamassa. Nyt kun on päässyt paljaalle pinnalle ajamaan kunnolla, tuntuu että Bud ja Lou pienillä paineilla riittää joustoksi.
https://www.youtube.com/watch?v=aa5qPmrv-jA
Tässä se video jota referoin. Siinä Feltin heppu sanoo, että suosittelevat 100 millistä sellaisenaan, ja alakupin vaihtamalla jopa 120 millistä. Bluton ja Feltin haarukan mitoista katsoin että 100 millinen 25 % sagillä on pari senttiä korkeampi, jolloin sen alakupin voisi vaihtaa jo 100 milliselläkin kuten maahantuoja sinulle suositteli. Minä ajattelin kokeilla kuitenkin nykyisellä kupilla koska keulan kohoaminen ja kulman loiveneminen aavistuksen verran ei välttämättä olisi huono asia. Minäpä kerron sitten tuntemuksia kun pääsen kokeilemaan...
Tuntemuksia:
Renkaat: Jumbo Jim 4.0, rullaa hyvin, pitää kuivalla hyvin, märällä kivellä lipokas, märällä juurella pitää hyvin, kyljet mukavan ohuet ja ei pompota.
Voimansiirto: korjattu vapaaratas tuntuu pitävän... Etuvaihtajaa ei ole ollut sitten 2008 ja enpä tiedä kuinka pitkä ikäinen tuokaan on. Kaikki kuitenkin toimii.
Etuhaarukan kaulaputki tosiaan jätetty hyvin lyhyeksi joten tod näk menee stemmi vaihtoon, lyhyempi ja pystympi tilalle.
Jarrut eivät herätä suurta intohimoa ja kun olen Avidin Bb5-7 jarruilla ajanut n.10v niin Bb7 vaihtuu tilalle Kcnc-kahvoilla.
Kantapäät kolisevat takahaarukkaan herkästi ja kammet voisivat olla 170, kolisevat maastoon aika herkästi.
Kuitenkin hintaansa nähden 8+ tällähetkellä.
Minä olen ollut tyytyväinen Deoren jarruihin. Olin varautunut Xt jarrujen hankintaan mutta en ole haikaillut niiden perään. Vaativat reilun sisäänajon ennenkuin toimivat napakasti.
Näin nöösinä pitää kysyä, että mikä vapaaratas tuohon kävis? Jos tilais jo hyllyyn odottamaan, tai sitten vaihtais jo suosista.
Kirjanmerkit