Ootko käyny sen rungon läpi ettei vaan ole rikki ja siksi naksuu..
Ootko käyny sen rungon läpi ettei vaan ole rikki ja siksi naksuu..
Ettei kuuluisi polkimesta.
Oon koittanu toisilla polkimilla, ilman satulaa ja satukaputkea, katsonut taka ja etunapojen kireyden, vapaarattaan ja nyt siis keskiön. Ääni tulee vain kerran kun seisaalta polkaisee todella kovaa, eikä ääntä saa ilman polkaisua kuulumaan vaikka kuinka runnoisi. Rungon olen myös katsonut läpi eikä edes maalissa näkynyt halkeamaaKiristelin vielä ohjauslaakeriakin hiukan, mutta ei apua. Voisiko taka vaihtajan vaijeri kiristyä rajussa kiihdytyksessä, josta kuuluisi tuo ääni?
Kannattaa tarkastaa eturattaan pultit vielä.
Joo ne on myös tarkastettu sekä stemmin pultit.
Eläisikö siellä joku taka- tai etukiekon puola sen verran että napsuu? Sen voi testata vaikka niin että vertaa löysillä rengaspaineilla ajelua kivikovilla paineilla ajeluun. Muuttuuko napsuminen? WD40:stä tai vastaavaa puolien liitoskohtiin, nippeleihin ja napaan puolanreikiin. Sitten vielä voisi olla vielä niinkin kaukaa haettu kuin että haarukan kaulaputki elää alaosaan nähden tms tai sitten ohjainlaakerin alakooli elää. Sinne ohjainlaakerin alakoolin kieppeille samaa ohutta öljyä. Mullakin napsui about vastaavalla tavalla ja jotain tuommosta tein niin on ollut hiljaa sen jäljiltä. Sitä ennen rasvasin satulatolpan ja kiskot, voitelin ja kiristin pikalinkut, voitelin ketjut, rasvasin ja kiristin ohjainlaakerin, ym ym tuloksetta.
Ohjainlaakeri voideltu, etu pinnat voideltu mut silti naksuu.. Edestä se tulee ja vain jos painoa on oikealla tupella.( eikä tule tupesta) Täytyy olla etupyörän laakerista. Äänen saa parhaiten kun polkaisee oikealla ja heilauttaa pyörää samalla vasemmalle. Etupyörän laakerit rullaa melko "rouheasti"
No tuon olisi voinut vielä testata. Toisaalta ne laakerit on muutenkin vaihdon tarpeessa, kun olivat saaneet joskus vettä ja ensi huollossa niitä vähän elvyteltiin. Toisaalta jarrun kilinät tulisi ehkä muussakin ajossa kuin vain nopeassa kiihdytyksessä, mutta laakerin ehkä ei..
Etupyörän laakerit vaihdettu ja kokeiltu myös levy väärällä puolella ja sama naksuna. Tosin tein huomion että riittää kun on hiukan vetoa oikealla polkimella ja heilauttaa pyörää vasemmalle niin kuuluu sama ääni. Taitaa tulla loppujen lopuksi ketjusta tuo ääni. Eturattaiden pultitkin kävin vielä kertaalleen läpi ja takavanteen pinnat ja nippelit rasvasin. Samalla huomasin että takavanteessa oli montu toisella reunalla ja sen kohdan pinna löysällä, annoin hiukan kumivasaraa ja kiristin pinnan mutta ei silläkään ollut vaikutusta naksunaan. Taitaa vika muuttua ominaisuudeksi kun ei ole enää pultteja tai liitoksia joita voisi tarkistaa
Edit. Voisiko takapakasta tulla ääni jos pakka on syönyt pykälää vapaarattaaseen vaikka pakka olisikin kireällä?
Bansku81 muokkasi tätä : 27.03.2015 at 14.22
Onko takavaihtaja kitkakytkimellä varustettu? Ne joskus naksuu vedossa jos ei ole hyvässä rasvassa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
En lukenut koko ketjua läpi, mutta liekö kukaan ehdottanut pikalinkun tarkistamista? Tosin sulla taitaa olla läpiakseli?
Muklukista etsin naksunnan aiheuttajaa aikoinaan ja syylliseksi paljastui linkun/vastakappaleen+kartiojousen kuivuus ja sen myötä kiristys jäi jotenkin vituralleen. Kevyellä rasvauksella homma hoitui.
Cycling El Burro
Varmaan kohta lakkaa helpottamasta
Vika löytyi ohjainlaakerista. Alimmainen laakeri pääsee liikkumaan sen verran alakoolissa että naksahti kun vuorotellen nojasi tankoon oikealle ja vasemmalle. Kun kiristi laakerit tiukkaan niin lakkasi naksumasta, mutta laakerit ei alkaneet vielä jumittamaan. Tuntui kuin alakooli ja laakeri olisivat vähän eri paria. Tuolla techtalkissa on kuvakin koolista jonka yläreunaan laakeri ottaa kiinni vain alle millin matkalta.
Fsa cometin keskiön oikea laakerikuppi oli mennyt täysin jumiin(vasen ok),niin ettei meinannu kammet kunnolla pyöriä.Ikää lite läskillä 6kk ja ajettu n.500km.Aikas kuraa näyttäis olevan nää fsa:n laakerit.Xt:n ht2 laakerit kestäneet minulla vastaavaa ajoa yleensä sen pari vuotta/3-5tkm.Onko kukaan yrittänyt/saanut takuuna vaihdettua näitä xxl:ssä ? Fillaria ei ole pesty millään painepesurilla tms.typerää.
Cold Sweat!
^ Ei mennyt Fat1:n perushuollossa takuuseen keskiölaakeri. Ei kai noiden ole tuon pidempään tarkoitus sitten kestääkään. Pyörällä ikää 7 kk ja kilsoja karvan yli tuhat
Kirjaimellisesti White
![]()
Taivas varjele mitä sieltä tulee.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Ensin oli Teemu Selänteen Jopo ja nyt sitten tämä![]()
Lupaan, että tulee jotain erilaista![]()
OT
Keittössä tyylikäs moderni harmaa värimaailma ja pöytäliinakin on mätsätty verhojen kanssa, peukku!
/OT
Runko on paaaaaljon hienompi kuin tehtaalta tullessaan.
Iso respectHienoa, kun sulla on aikaa ja intoa nysvätä; mulla on molemmat taas "vaihteeksi" täysin nollissa. En ole edes ajanut metriäkään helmikuun lopun jälkeen sen paremmin paksulla kuin Spessullakaan,,,
Saako tuollaista fatnotfatin (onone myy) vannetta, joka on 170 leveellä navalla mitenkään sovitettua uudempaan Whiteen, kun siinä on 190 takanapa ? Jos ei niin mahtaako vaataavia vannesettejä olla tarjolla leveemmällä naavalla ?
Komea on tuo valkoinen White. Itsekin kyllästyin väriin (ja etuvaihtajaan). Tein itse ja säästin, omasta prosta tuli rubbercompilla harmaa. Väri on hieno, mutta pinta tuli ehkä vähän hutiloitua eikä sen takia ole välttämättä kauhean kestävä. Kympin maaliduuniksi kuitenkin 5/5.
![]()
^ Joo, kyllä minäkin omani aion naamioida; odotan tosin kunnon maalauskelejä. Montakos purkkia kumimaalia meni ? Et kai nyt sentään oikeesti vain kymppiä maaliin käyttänyt kun Bilteman maalikin maksaa about 12 ekua per purkki, Maston hieman enemmän ja Plastidip vielä enemmän,,,
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
^^ halvalla sait tehtyä! Vaikea arvioida jälkeä kuvasta, mutta hyvältähän tuo näin "kaukaa" katsottuna ainakin näyttää.
Itse sain tarjouksen rungon ja haarukan puhallus/maalaus urakalle 160€. Vähän turhan tyyriiksi menee suhteessa koko pyörän hintaan. Onko kellään vinkata maalaamoja PK-seudulla, jotka suostuvat näin pieniä maalaustöitä tekemään.
Veikkaan, että kannattaa kysellä ammattikouluista ainakin..
Tuo kallis on taas suhteellinen käsite sekin. Kun ei kellään ole tarjota faktaa niin olettaisin, että 3-4 purkkia "kumimaalia" tuohon menee ja kun siinä kuitenkin menee nysväämisessä tunti jos toinenkin, niin ei se ilmaista itse tehdenkään ole. Lisäksi tällainen talliton julli kuin minä joudun odottelemaan kunnon maalauskelejä eli lämpöä pitäis olla riittävästi ja myös ilmankosteus riittävän alhaalla jos tosta hyvän haluaa saada. Oli miten oli; itse tuon joka tapauksessa aion tehdä ihan jo periaatteellisista syistä maksullisten miesten palveluja välttääkseni
Tapatalkista iKälättimellä
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
No joo, tuli vähän pyöristettyä: rubbercomp-kannu maksoi sen 12,90e. Selvisin yhdellä, sillä tarkoitus oli vaan kokeilla miten tuollainen maalaus onnistuu. Luotto omiin taitoihin oli täysin nollassa, joten päätin vielä ottaa maalausolosuhteista kaiken irti: kylmässä ja pimeässä mahdollisimman nopeasti. Pinta näyttää tosiaan kaukaa oikein hyvältä eikä läheltäkään ole sen kummempi. Joissain kohdissa värikerros on todella ohut, kaikkiin valkoisiin kohtiin tuli suihkuteltua hieman enemmän maalia. Nämä ohuemmat kohdat eivät ole kauhean kestäviä, raapaisin jo pienen naarmun kengällä. Toi ei sinänsä haittaa, sillä mustan tullessa alta esiin on tulos edelleen "siisti ruma", valkoisen tullessa esiin se tietty näyttää ihan hirveältä. Kunnon duuniin kannattanee siis varata (ainakin) kaksi kannua.
Kirjanmerkit