GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 5 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 430

Aihe: Press-Fit keskiöt ja käyttökokemukset

  1. #121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LoneWolf76 Katso viesti
    Kiitoksia, näin vähän pelkäsinkin. No, en taida tuon takia viitsiä kampia vielä vaihtaa, vaan hankin uuden Truvativin keskiön. Katsotaan tilannetta sitten uusiksi, kun eturattaat alkaa olla riittävän kuluneet.

    Onkos muuten noista BB92-keskiöistä täällä enemmän kokemusta eli kestääkö Shimanot oikeasti paremmin? Sellaiseen johtopäätökseen tulin googlailemalla, mutta tiedä tuota sitten...
    Onhan noita omissa kulkineissa ollut jo reilu nelisen vuotta eikä ole yksillekään tarvinnut mitään tehdä. Pyörät kylläkin vaihtuneet tuona aikana kerran jos toisen mut pisin oli ajossa päälle kaks vuotta.

  2. #122
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    107
    Käyttökokemukseni arkipyöräni SM-BB91-41 press fit keskiöstä on sellainen, että sen keskiölaakeri meni aivan tauhkaksi 2,5 vuoden ja alle 10000km jälkeen. Tuho oli totaalinen: kammen ja rungon välistä puski ulos muovia, kuulat irtosivat kammen mukana, laakeripesän metalliseinä oli murtunut irti, laakeripesä oli halki, sisällä oli epämääräisiä kokkareita, ehkä entisiä kuulia.

    Laakerin vaihtaminenkaan ei ollut ongelmatonta. Vanhan sai kyllä irti, mutta uusi (SM-BB92-41B) ei pysynyt rungossa paikallaan ja lähti irtoamaan akselin mukana kampia asennettaessa. Toinen puoli taas jämähti kampeen irroitettaessa, joten sen irroittamisen kanssa olikin vähän enemmän ongelmia, kun se alkoi samalla aueta. Noh, kumivasaralla siitäkin selvittiin. Päädyin lopulta pistämään vähän hiilikuituosien asennustahnaa keskiön ja rungon väliin. Tiedä sitten, oliko tämä hyvä idea, mutta pysyipähän kiinni.

    Onneksi nämä ovat halpoja, mutta kehottaisin harkitsemaan muuta ratkaisua. Olisin toivonut saavuttavani vähän enemmän kilometrejä, sekä luotettavampaa kiinnitystä asennusvaiheessa. Kierteet auttaisivat asiaan.

  3. #123
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Kuluttajana olen äänestänyt lompakolla... toistaiseksi on löytynyt kiertelliset keskiöt pyöriin.

  4. #124
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Se jos Press-Fitti alakaa ämpyilemään, sille pittää tehhä kevyt tsi-keväthuolto. Välineiksi käy kaksi kättä ja Black&Dekker. Jossei oo Dekkeriä, Ryobi:kin käy.
    Raskaampaan huoltoon suosittelen vierailua ammattinsa osaavassa pyöräkorjaamossa.

    Harrastelijan puuhastelua:
    https://picasaweb.google.com/1080371...L23jMbNqdTzyAE

    e: kysessä oli horoväljäksi menneet hiilarirungon laakeripesät. Järjen kanssa tuolla touhulla paljokaan tekemistä..kai?
    3 syytä miksi savottaan aloin.

    1. Se on hyvä reenata kaverin runkoon. ei mene omat pilalle harjotellessa. (vastasen varalle oppia jos omat 3 runkoa ämpyilee)
    2.Luoja ei ole rekisteröinyt iltarukoustani- jos teet minusta hulllun, elä tie ainanakaan yllytyshullua.
    3.Jos pietarinportilla kyselevät onko niitä pahoja töitä tullut tehtyä, niin ei jää ihan sanattomaksi.
    usko juntunen muokkasi tätä : 30.03.2015 at 15.55 Syy: linkki korjattu

  5. #125
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Usko nyt tekee taas semmoista ettei tuohon peräkaneetiksi tarvii laittaa jotta elä tee tätä itse. Sillai toki ettei suomenmaasta toista samanlaista värkkäriä löyvy. Porakoneeksi oisit Festoolin ottanut niin sitten täydellinen esitys.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  6. #126
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Elekee, elekee, ee tarvihe-sanos Halavatun Papat kun aletaan aplodeeraamaan.

    Pyörien korjauksesta nyt niin paljoo tiijä ja siksi lähestyinkin ko. ongelmaa koneenrakentajan näkövinkkelistä. Mielestäni ne todelliset pyörien rakentajat lötyvät esim. DIY-teräsrunko-topicista.

    Noita naksunta-juttuja lukiessa tuli mieleen Sram/Truvativ virityksistä semmonen juttu, kun Sram:in kammissa on -ei vetopuolen akseli 22mm ja laakerin reikä 22.22mm?
    Vetopuolella on 24mm akseli sovitettu ns. normaalilla satasen parin välyksellä akselille. Tahkolla kyselin Srammin hepuilta syytä moiseen viritykseen? Ei selvää vastausta.
    Itte pähkäilin jotta kompensoidaankohan tuolla laakeripesien mahdollista epäkeskeisyyttä? Akseli pääsee hakemaan paikkansa välyksen ansiosta? Mitään muuta järkeen käypää selitystä en ole keksinyt. Kiristettäessä kampi painaa laakerin sisäkoolin akselin olaketta vasten ja siinä sen pitäisi pysyä kitkan voimalla. Mittasin kammet irtaallaan täydellä mometilla kiristettäessä "turpoaako" akseli. Muutos korkeintaan 0.01
    Toisaalta, Shimanolla on molemin puolin naftit laakerisovitteet akselille ja toimii.
    Kävi omassa Trekissä niin, et tehtaan jäljiltä kampi oli hieman löysällä ja se alkoi naksua. Laitoin 0.10 shimmiliuskasta kierroksen aksilan ja laakerin väliin (nyt välys 0.02) eikä naksu vaikka kampea ei ois kiristetty täyteen momenttiin.
    usko juntunen muokkasi tätä : 29.03.2015 at 21.55

  7. #127
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/ Tuolloisen olemassa- olo on hyvä muistaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #128
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Sram:in kammissa on -ei vetopuolen akseli 22mm ja laakerin reikä 22.22mm?
    Vetopuolella on 24mm akseli sovitettu ns. normaalilla satasen parin välyksellä akselille. Tahkolla kyselin Srammin hepuilta syytä moiseen viritykseen? Ei selvää vastausta.
    Muistaakseni laakeroinneissa aina toinen pää on kiinteä, ohjaava ja sitten toinen pää on liukuva. Näin siis silloin kun akselit ovat pitkiä ja lämpölaajeneminen on merkityksellinen. Tuo Shimano-esimerkki jo kertoo että näillä keskiöiden laakeriväleillä tuolla laajenemisella ei ole juuri merkitystä.

    Mutta kovaa oli koneistus, minä laittasin Shimano-holkit epoksilla kiinni ja toivoisin parasta.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  9. #129
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Mää ihmettelen vaan kovin, mikä vika on Hollowtech II saa, miksei fillarifirmat pidättyneet siinä.. Taidettiin tuotannon tehokkuuden ja katteiden kiilto silmissä nämä uudet lakru standardit kehittää....
    EsaJ muokkasi tätä : 31.03.2015 at 13.24
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  10. #130
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Mää ihmettelen vaan kovin, mikä vika on Hollowtech II saa, miksei fillarifirmat pidättyneet siinä..
    Kierteiden tekeminen keskiöön maksaa puolikkaan puupennin verran niin PF on halvempi tehdä.

  11. #131
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Siis BSA. HTII nyt vain sattuu menemään BSA kierteelle niinkuin GXP SRAMilta.

  12. #132
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Keskiöiden kanssa taisteleville ratkaisuja tarjoaa myös BBinfinite http://www.bbinfinite.com

  13. #133
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Huonoja ehdotuksia. Kaikissa PF keskiöissä ei ole tilaa noille konversiokötöstyksille. Esim omassa Pivotissa sinne ei mene sitä Shimpan muovista suojaholkkia paksumpi pötkylä.

  14. #134
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Tilakysymys oli myös tuossa omassa kötöilyssä mietinnän alla. Minkä verran ja mistä kärsii poistaa tavaraa rungon sortumatta. Pelkät irtohelat tai peltisiivut laakeripesissä tuskin pysyvät
    paikollaan kun aletaan laakeria vaihtaa. Ongelmia tulee myös pesien keskeisyyden/kohtisuoruuden kanssa. Lisäksi asennustuurna jämähtää helposti helojen välistä tursuavaan epoksiin.
    Keskiön läpi sisäkkäin menevät holkit poistavat tämän ongelman. Lisäksi yhteen liimattu holkkkisysteemi tukee keskiön seutua. Samalla se hoitaa myös muovisen suojaholkin virkaa.
    Seinämän vahvuutta noissa alu-holkeissa on 1.25, samoin laakeripesien pohjan otsapinnassa. Rojekti meni ihan ennakkosuunnitelman mukaisesti, paitsi hiilarin työstön ongelma, johon kovametalliterä on se oikea ratkaisu(=jälkiviisautta) Kötöilyn kestävyys ratkennee tulevana suvena.

    Onhan PF ihan simppeli ratkaisu, jos vain valmistustoleranssit ovat kohdillaan ja ne myös pitää. Ilmeisesti ko. tapauksessa näin ei ole ollut. Kenties pesät jo tehtaalla inan väljät ja siihen
    päälle jumittunut laakeri niin siitäpä ne ongelmat alkaa.

  15. #135
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Tämä Uskon viimeisin kötöstyshän on siis minun Trek Supefly Elite 2011. Raamin BB95 keskiössä siis konelaakerit painetaan suoraan kuiturunkoon hiilikuidusta muotoiltuihin pesiin. Jossain vaiheessa on ilmeisesti laakeri päässyt pyörähtämään pesässä ja se prosessi on sitten edennyt. Takuuasiaksi tietysti ajattelin, mutta löytyipä asiasta keskustellessa kuitenkin useita syitä, miksei tämä olekaan takuuasia:

    1. En ole ensimmäinen omistaja. 2. Mitään papereita tai dokumenttia rungosta ei ole. 3. Runko on tiimirunko jonka sarjanumeroa Trekin nettirekisteröinti ei tunnista, sarjanumero on merkin verran liian lyhyt? 4. En mennyt heti tämän ongelman ilmettyä liikkeeseen vaan annoin mennä vaan. 5. Olen kötöstänyt runkoa jo ennestään (Direct Mount etuvaihtajan kiinnike repesi irti ja liimasin sen epoksilla takaisin).

    Mitäs tästä opimme: Kaikkien, joilla on pyörissään vastaavanlaisia keskiöitä, kannattaa seurata tarkoin keskiön kuntoa. Jos laakerit lähtee sormin painamalla pois pesästä, tilanne on jo melko kriittinen ja kannattaa ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin. Uskoisin kyllä että tämmöinen on selkeä takuuasia jos muuten takuun edellytykset on kunnossa. Jos olis jaksanu alkaa enemmän kinaamaan, niin mahdollisesti tämäkin olisi voinut mennä takuuseen, mutta aika heikolta vaikutti.

    Itse kötöstys on melkoinen mielikuvituksen ja koneenrakennuksen taidonnäyte. Loppuviikosta ehdin testaamaan ajossa ja kevään ja kesän mittaan lienee enemmänkin ajoa tulossa. Pukissa toimii kuten kuuluukin. Mahtava homma että löytyy mestari tämmöisen projektin tekoon, kiitos Uskolle siitä!

  16. #136
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    Jos muoviset presfitit ei kestä, löytyy Hopelta metallinen versio . Omassa pyörässä keskiö kesti vajaan vuoden. Siis toissa syksystä seuraavaan kesään, kun ajoin läpi talven rapakeleissä. Muoviholkit jauhaantuivat niin, että vasemmassa kammessa oli 2mm:n välys ja oikean puolen laakeri oli jumissa ja muoviholkki ehti kalvaa akseliin pienen pykälän. En raskinut ostaa Hopen laakeria, vaan laitoin vain uuden Shimanon paikalleen ja pyöristin hiomalla kampeen tulleen pykälän.

  17. #137
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    No onhan noita metallirunkoisia vaihtoehtoja tosiaan useampi: Hope, Chris King, Rotor, Enduro/RWC ja jotain Tokeneita varmaan lisäksi. Shimanoissa oli ainakin aikaisemmin takuu ystävällisessä lähipyöräkaupassa.

  18. #138
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Näitä carboonimuhviin istutettuja BB30 kuin Pressfittejä siis piisaa. Pörsä ja järki on onnekseni suojellut moisilta mutta pari pähkäilyn aihetta tulee heti mieleen.

    Oisko Usko päässyt helpommalla jos Praxiksen tai Markon linkkaamista vaikka Enduro/RWC-laakerit ois suoraan laittanut, ilman mitään porailua? Tai sitten arvokkaaseen kuiturunkoon heti uutena moiset, itsellä jos olisi aikeitakaan niin ehkäpä speksauttaisin kuituBB30- runkoon jo ostovaiheessa, kiitos asentakaa nämä tai muutoin ei tule kauppoja-teemalla.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #139

  20. #140
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Keskiössä kaiken mailman adapterit on ,imho, perseestä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #141
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Adapterit voivat olla huonoja, mutta minusta nuo kierteelliset ratkaisut joissa laakeripesät pystyy kiristämään, niin ne näyttävät oikein fiksuilta.

    Mutta täytyy tunnustaa että olen vierastanut noita malleja, joissa laakerit painetaan suoraan runkoon. Elätän toiveita että vahingon sattuessa se holkki uhrautuu, eikä runko... Millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan, sitä missä painetaan ne Shimpan muoviholkit sinne n 85 mm leveään runkoon.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  22. #142
    Cube AMS HPC-hiilarirungon pressfit keskiömuhvi väljähti puolentoista vuoden käytössä niin, että laakerit pyörivät ja hölskyivät vapaana. Runko on tällä hetkellä maahantuojan kautta tehtaan syynissä. Loma alkoi, ja pyörä meni.......
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  23. #143
    sledgehammer Guest
    Blue ac1 fillarin BB30 keskiö simahti talven trainerireenien ja muutaman kevään lenkin päätteeksi. Laakerit alkoivat rohisemaan. Olivat FSA-merkkiset. Uudet ovat pysyneet hiljaisina. Kosteus oli jostain hiipinyt laakereihin sisäkautta, vaikka olin vielä laakerivaseliinilla liisteröinyt sisäpuolen stefan pinnat. Porasin varoiksi reiän keskiöön vedenpoistoa varten samalla kun laakerit vaihdettiin.

  24. #144
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sianluca Katso viesti
    Cube AMS HPC-hiilarirungon pressfit keskiömuhvi väljähti puolentoista vuoden käytössä niin, että laakerit pyörivät ja hölskyivät vapaana. Runko on tällä hetkellä maahantuojan kautta tehtaan syynissä. Loma alkoi, ja pyörä meni.......
    Tuo on ihan kunnioitettavan pitkä ikä PF keskiölle
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  25. #145
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    408
    Mulla on kuiturungossa kestänyt Sramin GXP pressfit keskiö kyllä yllättävän hyvin. 2,5 vuotta maastoajoa kurakeleineen ja vieläkin pyörii kuin uutena, eikä mitään ongelmia ole ollut.
    Vähän sellanen olo että kyllä tässä on nyt jotain filunkipeliä kun aiemmin vanhat HT2 keskiöt kesti parhaimmillaan vuoden ja normaali kierteellinen GXP alkoi puolessa vuodessa rohisemaan.

  26. #146
    Kunhan olisi ollut vaan keskiö, mutta kun runkoon tuli keskiöaukkoon väljyyttä niin, että mikään ei enää pysy siinä...siksi runko meni tehtaalle
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  27. #147
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Tässä lisää ideoita väljäksi pääseen PressFit keskiön "korjaamiseen"

    http://www.bikeradar.com/road/news/a...cturing-44894/

    Mikäli oikein ymmärsin niin täältä löytyy BB92 PressFit keskiöönkin kierteellinen kiristettävä malli. Jos tuollaisen vetää Loctiten 222 liimalla kiinni, niin loppuuko narinat?
    http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb86-92.html
    Ohiampuja muokkasi tätä : 03.08.2015 at 09.27
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  28. #148
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.324
    Runko täyttää syksyllä 5v ja pressfit -keskiöitä on mennyt 3 tai 4 kpl. Muuten ok mutta vetopuolelta menevät sellaisiksi että asennettuna tuntuu pykimistä mutta irrallaan tuntuu täysin ehjältä. Olen käyttänyt vain valmistajan speksaamia Shimanon keskiöitä tähän asti koska niissä on takuu. Ehkä seuraavaksi voisi koittaa vaikka tuota RF:n tekelettä kun siinä on nuo metalliset kupit muovisten sijaan.

  29. #149
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    4.577
    Kyllä toi PF pitäisi lailla kieltää. Fatboyssa on, ja en näe yhtäkään järkiperustetta tuollaista pyörään laittaa.
    Varsin kun keskiölaakeri on vielä alunperin täyttä jaskaa. Ja ei saa Tacoakaan kiinni.

    Varmaan vielä tippuvat kupit irti kun seuraavat laakerit joudun nakuttamaan ulos..

    Vaihdoin siis uudet laakerit jo(oisko kestäneet 6kk originaalit), joissa vaihdettava konelaakeri sentään.

  30. #150
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Runko täyttää syksyllä 5v ja pressfit -keskiöitä on mennyt 3 tai 4 kpl. Muuten ok mutta vetopuolelta menevät sellaisiksi että asennettuna tuntuu pykimistä mutta irrallaan tuntuu täysin ehjältä. Olen käyttänyt vain valmistajan speksaamia Shimanon keskiöitä tähän asti koska niissä on takuu. Ehkä seuraavaksi voisi koittaa vaikka tuota RF:n tekelettä kun siinä on nuo metalliset kupit muovisten sijaan.
    Oisko siinä semmoinen homma että muhvin sisämitta on toleranssien alakanttiin ja asennettuna sitten itse laakeri on hiukkasen muotopuoli? Pojan uudessa F65x Feltissä alkoi nakse kuulumaan alle 300 kilsan, itte tuo meukaroi sen äärettömäksi. Metoodeistaan en aivan varma ole, ainakin tehokkaat!

    Jouduin vasta yhteen kotimaiseen pyöräliikkeeseen soittamaan ihan muun asian tähden ja siinä keskustelun lomassa koitin ilmineerata etten ny omasta mielestäni aivan tumpelotietämätönidiootti ole niin puuskahti vastapuoli jotta onneksi pyörätehtaat on palaamassa Bsa-systeemiin.

    Kuin laajalti niin sehän jää nähtäväksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •