GarminGiantElectrobike
Sivu 10 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 346

Aihe: Ensimmäinen cyclocross

  1. #271
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Lohja / Pirunnummi
    Viestit
    546
    Itse asiassa päädyin sittenkin tohon Meridan kalliimpaan Cross 700. Siinä on Dt Swissin r24 splinet mitkä on tubless readyt. Mites, pystyykö noi alkuperäset Continental Cyclocross Race 35 foldit litkuttaa vai pitääkö hommata jotkut ihan Tubeless cx-renkaat?

  2. #272
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Contin Race kyllä omille kiekoille asentuu niin vaivattomasti etten itse viitsi edes yrittää. Marathon Winter 35mm tiivistyi Campan Venton vanteelle todella vaivattomasti.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  3. #273
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti
    Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi. [...] Mulle ei noiden valmistajien runko geometriat sano juuri mitään - pystyn vertaamaan arvoja mutta en muuta.
    Tuputan tässä nyt vähän omaa näkemystäni, mutta jos olet ostamassa ensimmäistä cyclocrossia -- kuten minäkin olin -- eikä sinulla ole entuudestaan myöskään maantiepyörää, niin sanoisin että unohda nettikaupat. Mene kivijalkakauppaan (jos ei omasta pitäjästä löydy, niin sitten kannattaa ajella vähän kauemmaskin) jotta pääset itse testaamaan. Jos aiempi ajokokemuksesi liittyy tavallisempiin polkupyöriin (semmosiin mitä ei-harrastajat tapaavat ostaa), niin cyclocrossin ajoasento on kuitenkin sen verran erilainen että mielestäni sitä kannattaa käydä testaamassa jo ihan senkin takia, että vasta sitten tietää onko se ylipäätään oma juttu. Testaa muutama eri merkki, kokeile vähän eri runkokokoja vaikka myyjä katsoisikin heti jonkun tietyn olevan sopiva ja pyydä että pyörä säädetään koeajotilanteeseen edes karkeasti sopivaksi.

    Siitähän tämä ostaminen on vähän ikävää, että totuus selviää vasta sitten kun olet ajanut satoja / tuhansia kilometrejä sillä uudella pyörällä, joten voi se vikaan mennä huolellisen esivalmistelunkin jälkeen. Mutta uskoisin että todennäköisyys on aika paljon pienempi kuin sokkona netistä ostaen. Omaan fillariini on vasta tällä viikolla kertynyt kilometrejä, runsaat 80 kpl tarkalleen ottaen, mutta toistaiseksi tuntuu että onnistuin tämän foorumin, omien selvittelyjen sekä myyjien neuvojen avulla valitsemaan oikean kokoisen pyörän. Vähän takapuoli meinaa puutua, sekä käsissä tuntuu enkä osaa ajaa rennosti, mutta silti pyörä on valtava edistysaskel aiempaan verrattuna.

  4. #274
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Offaria osin , mahead kun säikeen alussa terästä kehiin koitin saada niin itselle tulee ainakin. Kevään mittaan pääsen vertaamaan alurungon ja rautaisen eroja ihan omassa rauhassa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #275
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Offaria osin , mahead kun säikeen alussa terästä kehiin koitin saada niin itselle tulee ainakin. Kevään mittaan pääsen vertaamaan alurungon ja rautaisen eroja ihan omassa rauhassa.
    Kerrohan sitten kokemuksia lisää. Vaikka en siihen teräsrunkoiseen päätynytkään, niin olen kyllä huomannut että ajatus jäi takaraivoon kytemään. Itse asiassa yllättävänkin voimakkaasti. Eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka joskus toinenkin pyörä olisi mahdollista johonkin koloon jemmata...

    Tuo todettuna, täytyy kyllä sanoa että positiivisesti tämä alumiini-kännärikin yllätti edellisen alumiini-hybridin jälkeen. Pienet tärinät penkkiin suodattuu selvästi paremmin (vaikka hybridissä oli reilusti leveämmät renkaat, tosin pari tuumaa pienempinä). Vasta isommat tärskyt lyö kovemmin käsille, mikä nyt on sikälikin ymmärrettävää kun hybridissä etupää jousti.

  6. #276
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Pariin edelliseen liittyvää:
    Tämä lähes loppuunkulunut talvi on ollut tärisyttävimpiä kokemuksia miesmuistiin Oulussa ympäristöineen. Täysjousto vain olis ollu tärinätön. Tuskin rungon materiaalilla ratkaisevaa pehmennystä tähän, mutta tuota ab:n tulevaa runkomateriaalikoetta odotamme innolla...

    Mahead tiivistää tuoreella tavalla sanoiksi hyvin mitä uuden krossarin hankkijan pitää huomioida valitessaan mahdollisimman oikean kokoista krossaria.

  7. #277
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tämä lähes loppuunkulunut talvi on ollut tärisyttävimpiä kokemuksia miesmuistiin Oulussa ympäristöineen. Täysjousto vain olis ollu tärinätön. Tuskin rungon materiaalilla ratkaisevaa pehmennystä tähän, mutta tuota ab:n tulevaa runkomateriaalikoetta odotamme innolla...
    Itse on tullut hyvin vähän ajeltua aiempina talvina täällä Oulussa, mutta kieltämättä eilen kun pyöräilin tuolta Haukiputaalta Pateniemeen päin pyörätietä pitkin, kokemus oli vallan tärisyttävä. Pyörätie oli suurimman osan matkaa jäätynyttä sohjoa tai muuten kirkasta, etätasaista peilijäätä johon raktori ja muut kulkijat olivat jälkensä jättäneet. Ja meno sen mukaista. Paitsi silloin kun kohdalle sattui sulaa sohjoa (Maraton Winterit tuntuvat kyllä toimivan kohtalaisen hyvin kaikkialla muualla paitsi sulassa sohjossa; silloin mennään sivusuunnassa vähintään yhtä paljon kuin eteenpäinkin).

    Noita maantien reunoja ajellessa olen usein huomannut että jännitän hartioitani. Ja ehkä muutenkin ajoasentoni voisi olla rennompikin. Joten ironisesti sitten tuossa peilijäällä täryytellessä huomasin, että kun jouduin keskittymään paljon enemmän pystyssä pysymiseen ja ajoin sikäli jäntevämmin, niin samalla hartiat ja muut nivelet oli hyvinkin rennosti.

  8. #278
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Sen verran olen täysjoustollakin ajanut ettei varsinkin pakkasella ilmaiskari ynnä keula joka patikkoon kerkeä reagoimaan. Ja mahead sitten kun opit ajamaan pyörään luottaen ja renkaisiin myös niin huomaat että rennolla otteella ei jokaiseen pyörän koikkurointiin tarvii reagoida. Yks vanha automies sanoi jotta huonolla tiellä pitää ajaa lujaa jottei pyörät joka monttua käy pohjia myöten. Kakspyöräiset taas sitä vakaampia mitä lujempaa menee. Noo offaria toki.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #279
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Ittellä jäi syksyltä 2013 kun ekan oikean cyclocrossarin sain hommattua tää Surly CrossCheck kaivertamaan. Mulloli ajossa varsin löysä teräs maantiepyörä jotta vertailukohtaa oli ja on. Tosin tuo Maverick odottaa muodonmuutostaan hyrbidiksi,muutamaa osaa vailla. Saattaa tulla pitkä odotus. Tietysti tiedän että terästä on monenmoista, kuinka ohennettuja ,4130/520/853 plus kymmeniä muita putkiversioita, mitä ne merkitsee ja onko niinkuis tavan kuskin havaittavissa nää erot. Iso merkitys toki tällä, alle 30kymppinen elämänsä kunnossa ja massaa vaikka 80kg. Ja minä loppukaudella ja rimpuilen 67 kilon painolla. Meillä kahdella on varsin eri tuntuma samasta rungosta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #280
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Olipa minulta huono kevennys tuo täysjousto, parempi olis ollut sanoa, että vain ilmatyynyalus olisi ollut tärinättömämpi kulkuneuvo.

    Meidän maisemissa, Oulussa ympäristöineen, on koko talven ollut vähän hana auki tuolla ylhäällä ja lunta melkein joka päivä sen verran vähän ettei ole aurat liikkuneet. Monin tavoin tallattua lunta on sitten ollut kaikilla väylillä ja väliin sulanut ja taas jäätynyt kilometri toisensa jälkeen. Telaketjut olis kait ollut paremmat rossarissa kuin kumipyörät. Ei miesmuistiin tällaista, ei myöskään näin aikaista kevään tapaista.

  11. #281
    IncBuff Guest
    Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.

  12. #282
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Läskillä on menny ihan kivasti ilman pahaa täristystä.
    Eikö Teru tuossa sanonutkin että ilmatyynyalus on tärinättömämpi?

  13. #283
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    10
    Hei,

    Löytyykö tässä hintaluokassa parempaa diiliä ja jos ei, niin kumpaa suosittelette työmatka/satunnainen lenkkeily käyttöön:

    Kona Rove Al 2015 669€
    Kona Jake 2014 850€

    Ja vielä se että kaipa nuo kestää 120kg kuskia. Ainakin muut fillarit kestäneet ja ovat maastossa kovemmassa kurimuksessa kuin nuo olisivat työmatkalla.

  14. #284
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Mitäs eroo noissa Konissa on... ennen muinoin mulla oli Jake The Nake ja siinä oli ne kehvelit vannejarrut ja niitten kanssa sai tapella... jos toisessa on vannejarrut niin hylkyyn se pyörä

  15. #285
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    10
    Joo olisin toki voinut linkata fillarit tuohon viestiini:
    http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

    http://2014.konaworld.com/jake.cfm

    Tarakkaa en ole laittamassa kun läppäri ja paperit kulkee toimistolle repussa.

  16. #286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Odottakaa Katso viesti
    Lainaan threadiä. Katsellut alla olevia ensimmäiseksi crossariksi.

    Itseäni mielyttänyt seuraavat pyörät:
    - Cube Cross Race Disc (ovh 1099€ Saksassa)
    - 46/36 kammet
    - rataspakka 11-32
    - Cube Cross Race Disc Pro (tämä kyllä hipoo tai menee jo hinnassa yli ajatellun budjetin, mutta hydrauliset levarit (+ultegra), ovh 1599€)
    - 46/36 kammet
    - rataspakka 11-28
    - Canyon Inflite AL 8.0 tai Canyon Inflite AL 8.0 S
    - molemmat kustantaa 1399€
    - siis sama kokonaisuus mutta muutamia eroja (sama hinta)
    - S:ssä tulee mukana lokarit (mille mulla ei välttämättä ole mitään käyttöä)
    - S:ssä satulatolppa VCLS ja ilman S:ää versiossa VCLS 2.0
    - S:ssä 52/36 kammet ja ilman S:ää versiossa 46/36
    - S:ssä 11-28 rataspakka jonka voi vaihtaa 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 rataspakkaan
    - eri renkaat ja jakkara
    Kommentoidaan nyt tänne, että pyörä tuli hankittua koeajon jälkeen ihan suomesta (eli pyöriin pätee varmasti sama kuin autoihin, että suomessa myytävät pyörät kalliimman hinna takia tulevat suomi kokoonpanolinjalta ;D) Tammiston Velo & Oxygen ja päädyin 53cm kokoon tuosta Cube Cross Race Disc:stä. Tuo 56cm runko on oikeasti tosi korkea ja vaakaputki melkeinpä litisti nyytit. Myyjä myös sanoi, että asento oli parempi tuossa pienemmässä koossa. Eikä nuo rocket ronit ole pahat asfaltilla/sepelillä, mutta taitaa nappulat asfaltilla kulua nopeasti tai niin joku on foorumilla kertonut. Anyways, mukavaa pyöräillä - vilkutellaan kun törmäillään

  17. #287
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    http://www.evanscycles.com/products/...-bike-ec054865

    Oiskohan tuossa järkeä pieneen polkuvirittelyyn ja työmatkoille ? Eilen joutui myymään sinkulan kaverille, niin nyt tarvisi jotain uutta työmatkoille, kun ei jaksa niitä läskillä ajella.

  18. #288
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.194
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Oiskohan tuossa järkeä pieneen polkuvirittelyyn ja työmatkoille ?...
    Vois ollakin jos jalka riittää poluilla @38x32.

    En ole koskaan ajellut tangonpäävaihtajilla, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei ole ihan kätevin ratkaisu "poluilla".


  19. #289
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Vois ollakin jos jalka riittää poluilla @38x32.

    En ole koskaan ajellut tangonpäävaihtajilla, mutta jotenkin kuvittelisin, ettei ole ihan kätevin ratkaisu "poluilla".
    Enpä edes huomannut noita vaihtajia, kun muna pystyssä aloin katselemaan, että valmis 1x10 ja hiilarikeula alle 1000€ kotiin toimitettuna ja vielä seksikkäällä värillä. Katsellaan sitten jotain muuta, koska eihän tuollaisilla vaihtajilla osaa kukaan ajaa. Saa vinkata, jos netistä löytyy jotain mielenkiintoista cycloa alle tonnin.

  20. #290
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Höpöhöpö.
    Tangonpäävaihtajiin tottuu kyllä. Vähentää sit sitä turhaa vaihteitten räpläämistä jos vaihtaminen pelottaa.

  21. #291
    Ensimmäistä cyclocrossia (ylipäätään ensimmäistä "oikeaa" pyörää) vailla olisin. Vaikutusalueeltani (Tampere) ei käytettynä tunnu sopivaa vaihtoehtoa harmikseni löytyvän 800 € opiskelijabudjetilla ja 174cm ruholla. Kauppaan se on siis suunnattava, mikä saattaa muutenkin näin ensipyörää ostaessa olla ihan hyvä ratkaisu. Nyt pitäisi vaan saada karkeaa mielipidettä siitä, että mitäs fillareita sitä lähtisi ensin tutkimaan. Tällä hetkellä huomioni ovat keränneet seuraavat laitokset:

    http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/ma...109238_1_style - Merida cx 100 claris 15
    http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cy...50-disc-vm2013 Focus Mares AX 5.0 disc
    http://www.sportax.fi/product/73/norco-ccx-3 - Norco CCX 3
    http://www.bikeshop.fi/Kona_Rove_AL/ekauppa/pKOROVAL/ Kona Rove AL

    Mistähän näistä saisi eniten irti erityisesti hinta-laatusuhteen puolesta? Muitakin vaihtoehtoja toki otetaan vastaan

  22. #292
    Norcosta ja Focuksesta tarkastaisin että Sora-osasarja on jo uudempi STI-malli (3500). Norcossa olisi ilmeisesti myös teräskeula mikä voi olla ajomukavuuden kannalta plussaa ainakin periaatteessa.

    Muuten taitaa aika pitkälti olla makuasioita, ei nuo speksien puolesta taida toisistaan juuri erota.

  23. #293
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shimaani Katso viesti
    Höpöhöpö.
    Tangonpäävaihtajiin tottuu kyllä. Vähentää sit sitä turhaa vaihteitten räpläämistä jos vaihtaminen pelottaa.
    Ja höpönlöpöä myös sinulle. Jos ajaa nykymaantiekahvoilla niin aika oudolta tuntuu räpelöidä vaihteita tangonpäästä. Ja vielä hassummalta viistoputkivaihtajilla. Just tuossa koestin, pysyn kippuratankoisilla STIkahvojen käyttäjänä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  24. #294
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    Norcosta ja Focuksesta tarkastaisin että Sora-osasarja on jo uudempi STI-malli (3500). Norcossa olisi ilmeisesti myös teräskeula mikä voi olla ajomukavuuden kannalta plussaa ainakin periaatteessa.

    Muuten taitaa aika pitkälti olla makuasioita, ei nuo speksien puolesta taida toisistaan juuri erota.
    Näillä pohjatiedoilla huomenna kokeilemaan ainakin paria mainituista pyöristä. Pientä eroa näyttäisi olevan, esimerkkinä Meridassa löytyy Soran lisäksi Clarista, en sitten tiedä onko hyvä vai huono. Eiköhän mennä sen mukaan että mikä pyörä tuntuu parhaalta (ja mistä saan parhaimman diilin )

  25. #295
    Omien rajallisten kokeilujen ja foorumin lausuntojen perusteella Claris on "ihan jees" osasarja entry leveliksi. Soraa tossa Meridassa ei taida olla kuin takavaihtaja.

  26. #296
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Mää olen tämmönen ujo ja vähään tyytyväinen niin tangonpäävipstaakkelit ovat olleet ihan toimivat. Shimanot sain myytyä ja ostin Dia Compet joissa muutaman ratkaisevan millin pidempi aisa. Pyöräilyelämänlaatu parani monta pykälää. Olivat paaljon havemmat kuin sti-kahvat.

  27. #297
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Korpi
    Viestit
    145
    Kyllä niihin tangonpäävaihtajiin tottuu yllättävän nopeesti vaikka itsekin niitä joskus karsastin. CrossCheckissä kun sattui joskus valmiina olemaan. Todella vaikeassa paikassa (poluilla) tietty vaihtaminen haastavampaa verrattuna STI- kahvoihin mutta kuten yllä todettu, eipä tule niin helposti "turhaan" vaihdeltua pykälää. Ei noi vaihtajat mun mielestä se tärkein valintakriteeri kuitenkaan pyörää valitessa ole.

  28. #298
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Tuli tuossa kuitenkin lueskeltua enemmän tuosta BB30-keskiöstä, ja sen vähemmän mairittelevista "ominaisuuksista".
    Nyt 300 km Cannondalen omistamisen jälkeen sain todeta, että kyllä se vaan aika komiasti naksuu. Fillari pelasi kuin ajatus viime viikonloppuna, sitten pari päivää säilytyksessä ja sen jälkeen naksui melkein kuin kahta metalliputkea olisi hakannut kevyesti toisiaan vasten.

    Käytin tänään sitten Suvalassa pyörän ensihuollossa, ja siinä yhteydessä hoitelivat takuuseen tuon jutun. Uudet laakerit sinne asennettiin ja enempi vaseliinia, mutta rohkaisevasti miekkonen sanoi että "voi olla että tuli tällä kuntoon, tai sitten ei".

  29. #299
    Jos naksumisen itse kestää, niin eihän siinä mitään kun tietää että se on ihan normaalia eli miltei asiaankuuluvaa ja saahan siitä ehkä vielä hieman myötätuntoa kohtalotovereilta. Ja hiljeneehän se naksuminen aina välillä, joskus sateella ja joskus ilman mitään syytä - ja aina vain palatakseen yhtä kaameana kuin ennenkin.

    Mutta jos joskus tulevaisuudessa eli kun on ajanut k.o. osat vaihtokuntoon voi samalla remontilla päästä naksumisesta lopullisesti eroon hankkimalla Praxis Worksin sovittimen: http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/

  30. #300
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    850
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Jos naksumisen itse kestää, niin eihän siinä mitään kun tietää että se on ihan normaalia eli miltei asiaankuuluvaa ja saahan siitä ehkä vielä hieman myötätuntoa kohtalotovereilta. Ja hiljeneehän se naksuminen aina välillä, joskus sateella ja joskus ilman mitään syytä - ja aina vain palatakseen yhtä kaameana kuin ennenkin.
    Kyllä se sen verran kovasti tuossa naksahteli että luulen ettei hermo kestäisi sillä ajelua. (Olen vähän friikki sivuäänien kanssa: tietokoneesta en siedä mitään ylimääräistä sivuääntä, ja autossakin häiritsee kaikki resonoinnit ym. asiaankuulumattomuudet.)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Mutta jos joskus tulevaisuudessa eli kun on ajanut k.o. osat vaihtokuntoon voi samalla remontilla päästä naksumisesta lopullisesti eroon hankkimalla Praxis Worksin sovittimen: http://www.praxiscycles.com/conversion-bb/
    Kiitos vinkistä. Ymmärsinkö oikein, että tuo on jonkinlainen adapteri jonka avulla tuonne BB30-keskiöön saa tungettua kokonaan erilaiselle keskiötyypille tarkoitetut kammet? Jos noin, niin kuulostaa oikein käyttökelpoiselta. Vaihtelee noita laakereita takuuseen niin kauan kuin voi ja tarvitsee, ja sen jälkeen sitten vaihtelee laakereita vielä itsekin tarpeen mukaan kunnes kammet on vaihtokunnossa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •