Jos nöösi ei olisi nöösi, niin nöösi tietäisi että on olemassa sepeliä ja on olemassa tappajasepeliä ja että joillain paikkakunnilla joilla jälkimmäinen on käytössä on myös sellaiset ilmastolliset olosuhteet jotka ovat erityisen otollisia tappajasepelille. Toisin sanoen: jossain päin Suomea voi hyvin olettaa pystyvänsä ajamaan vaikka viisi vuotta mutta jossain päin ei viittä viikkoakaan ilman että joutuu kaivamaan terävän kvartsisäleen renkaastaan.
Väittävät että alemmalla rengaspaineella ajava selviäisi vähemmillä rengasrikoilla, koska rengas silloin ikään kuin antaisi myöten kivensirun kohdalta, mutta rohkenen epäillä onko sillä merkitystä tappajasepelin suhteen.
FWIW mä olen hintelä ajaja enkä ole kop kop kärsinyt ensimmäistäkään talvirengasrikkoa, mutta toisaalta pystyn välttämään kelviajoa silloin kun katson sen viisaaksi.
PS Tannus-renkaat ovat "huokoista nanomateriaalia" enkä osaa arvata miten hyvin nastat siinä istuisivat. Ilman nastoja ne tuskin ovat jäisellä pinnalla sen parempia tai huonompia kuin muutkaan sileät renkaat. Kokemuksien mukaan ne ovat normaalirenkaita epämukavammat terävissä töyssyissä ja muissa suuremmissa epätasaisuuksissa ja sellaisiahan talviolosuhteissa välillä on. Joku rohkea pyöräilybloggari voisi napata tilaisuudesta kiinni ja tarjoutua halukkaaksi testaajaksi...
PPS Englantilaisia (talvi)kokemuksia: http://whosatthewheel.com/2014/12/27...s-solid-tyres/
Kirjanmerkit