GiantGarminElectrobikeHepha
Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Tunturi Marcellon entraus

  1. #1

    Tunturi Marcellon entraus

    Hei,

    Ajattelin aloittaa jonkunasteisen pyöräilyharrastuksen (lähinnä työmatkailua). Hankin juuri retkipyörä Tunturi Marcellon, joka on ollut pitkään käyttämättä. Etuvanne on vaihtunut teräsvanteeseen alkuperäisen alumiinivanteen tilalle, yksi pinna poikki, takavanne kiero, kaikki vaijerit uusittava, maalit ja jarrut huonossa kunnossa, mutta pyörä kulkee.

    Tarkoituksena on rakentaa tästä hyvä työmatkapyörä. Pyöräilykokemusta tai pyörän tekniikan tuntemusta ei vielä liiemmin löydy. Ensimmäisenä ajattelin ostaa pyörään uudet vanteet. Takavanne on 700c 622x19 Alesa 419 X. Etuvanteessa lukee 622-20. Mitä asioita tulee ottaa huomioon, jotta osaa ostaa pyörään sopivat vanteet? Ilmeisesti navan leveys pitäisi tarkistaa. Pystyyköhän noita vaihderattaita siirtää vanhasta vanteesta? Ebaysta olen tällaisia katsellut: http://www.ebay.com/itm/Bike-wheel-s...item3cdbb785fb, mutta vielä ei ole tietoa sopivuudesta.

    Tältä pyörä näyttää:


    Vanteet:


  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Voihan tuota aloittaa mutta remontti ylittyy jo kiekkojen vaihdolla pyörän arvon. Toisaaltaan, onhan noita kalliimpiakin ja typerimpiäkin projekteja tehty... Näpertely ja duunaaminenhan on aina hauskaa.

  3. #3
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    12
    Kyllä nuo kiekot käyvät, taka haarukka kyllä venyy sen verran.

    Pakan voi siirtää tai ostaa uuden kierrepakan, kunhan hankkii tarvittavan avaimen.

  4. #4
    Hieno pyörävalinta! :P


    Olen lähinnä stalkkeri tällä foorumilla, mutta nyt piti oikein ryhtyä kommentoimaan kun sattui niin samanlainen projekti kohdalle kuin omanikin. Muutama vuosi sitten tuli juurikin ruostuva perintöMarcello laitettua päivittäiseen kesätyö/opinahjo -matkapyöräilyyn.


    Opiskelijan valuutta kun ei uuteen riittänyt ja jotain kivaa piti saada niin tuli sitten Bilteman ja Rosebikes:n avustuksella laitettua itelle ihan soiva peli. Ja mielestäni raha/ilo/hyöty suhde on ollut varsin passeli.


    Pyöräfiksailukokemusta oli aavistuksen verran, mutta varsin nollatasolta lähti silti liikkeelle ja hyvin samoja asioita pohdin silloin itsekin. Esimerkiksi tuo navan/akselin/mikälie leveys. Itse ainakin sekä etu- että takahaarukkaa piti piirun verran voimistella, että sai kiekot mahtumaan. Vielä ovat kestäneet *kopkop*. :P rataspakkaakin lienee useampaa tyyppiä. Vanhoissa lie jotain kierrehässäköitä ja uudemmat jonkin tyypin lovisysteemeillä. Ite ostin uuden pakan samalta valmistajalta kuin kiekotkin ja hyvin sopii yhteen.


    Lisäksi kuva omasta konkelista, onnelliset 4000-5000km jo takana. Kelpo pyörä siitä tulee!





    Onnea projektiin!!

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Voihan tuota aloittaa mutta remontti ylittyy jo kiekkojen vaihdolla pyörän arvon. Toisaaltaan, onhan noita kalliimpiakin ja typerimpiäkin projekteja tehty... Näpertely ja duunaaminenhan on aina hauskaa.
    Ei pyörän arvolla ole minulle sinänsä merkitystä. Jos en löydä rungosta halkeamia, niin käytän tätä. Eiköhän tarvittaessa löydy muitakin 700c-kiekoille passeleita runkoja. Itse en näe tätä typeränä projektina vaikka osiin menisikin useamman kerran pyörän arvo. Tässä kunnossa arvo varmaan jotain 50 €.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reetu Katso viesti
    Kyllä nuo kiekot käyvät, taka haarukka kyllä venyy sen verran.

    Pakan voi siirtää tai ostaa uuden kierrepakan, kunhan hankkii tarvittavan avaimen.
    Lueskelin itsekkin että vanhemmat rungot venyvät yleensä hieman leveämmälle navalle. Tilasin sittenkin hieman deep section -tyyppiset vanteet kuten Pirkkalalaisella. En matkinut, tilasin vanteet ennen kuin näin Pirkkalalaisen viestin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pirkkalalainen Katso viesti
    Hieno pyörävalinta! :P

    Opiskelijan valuutta kun ei uuteen riittänyt ja jotain kivaa piti saada niin tuli sitten Bilteman ja Rosebikes:n avustuksella laitettua itelle ihan soiva peli. Ja mielestäni raha/ilo/hyöty suhde on ollut varsin passeli.

    ...

    Onnea projektiin!!
    Nykyään työssäkäyvänä voisi kyllä ostaa uudenkin pyörän, mutta rakentamalla saa "oman". Kiitos toivotuksista. Nyt vaan odottamaan osien saapumista..

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.250
    Siis lähinnä tarkoitin ettei tuollaiseen valurautarunkoon kannata rahaa suunnattomasti hakata mutta toisaaltaan jokaien oma asia...

  7. #7
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    ^
    No, toisaalta esimerkiksi kiekot käyvät seuraavaankin projektiin, jos Tunturi alkaa jossain vaiheessa tympiä.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.170
    Jos on aikaa ja paikka askarrella pyörää, niin oppiipa tuntemaan oman pyöränsä. Tunturi teki joskus aikoinaan hyviäkin retkipyörärunkoja, mutta päätellen aikaisemmista kommenteista tuo ei enää kuulu niihin. Oppimisen kannalta siis hyvä projekti.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  9. #9
    Eiköhän tuo runko ihan tavan terästä ole eikä mitään valurautaa. Minulle ei ainakaan vielä selvinnyt mitä muuta vikaa tässä on kuin arvo

  10. #10
    Liittynyt
    07/2014
    Viestit
    195
    Minkä takia tuohon pitäisi mitään vaihtaa? Korjaat ja säädät nykyiset palikat ja kovaa ajoa ;-)

  11. #11
    Pyörän kunnostus on mukavaa hommaa. Tässä on aikaisempi projekti muutaman vuoden takaa. Kyseessä on puolison pyörä, jonka hän sai äidiltään. Pyörä ostettu uutena ~1979. Ikävä kyllä tästä ei ole ennen-kuvia, mutta tällainen siitä tuli:


  12. #12
    Marcello-parka




    Mitähän tuon lukon kanssa kannattas tehdä. Pitäiskö koittaa teetättää toinen avain tuohon jos löytyy aihioita. Kammet on neliskanttisessa akselissa kiinni, enkä ole saanut niitä irti ilman ulosvetäjää :/

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPS Katso viesti
    Minkä takia tuohon pitäisi mitään vaihtaa? Korjaat ja säädät nykyiset palikat ja kovaa ajoa ;-)
    Yhdestä kaukaa otetusta kuvasta saa vähän liian ruusuisen kuvan pyörästä. Tässä muutama lähikuva, niin näkee, että tarvetta ois vähän fixailla.



    Ja itse fixailua:


  14. #14
    Nyt se alakaa olla lähellä valmista










  15. #15
    Näin alkavan lätkäkauden kynnyksellä vanha Tepsin mies ottaa hatun pois päästä, komea väritys! (Ok, mä olisin laittanut yksiväriset tankoteipit)

  16. #16
    Elähän nyt. Tankoteipit on komeinta pyörässä

  17. #17
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    149

    Peukalo ylös

    Tyttären mukaan mun väri- ja tyylisilmäni on umpisokea, mutta kyl tuo silti mun mielestä ihan käsittämättömän hieno on.

  18. #18
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Pohjois-Pohjanmaa
    Viestit
    906
    Kyllä polkisin!
    Peikkomainen flaksi

  19. #19

    Marcello projektini

    Ensimmäinen pyöräprojektini juuri valmistui. Riisutulla Marcellolla pääsee taas polkemaan ja samalla oppi pyörän huoltamisesta ja säätämisestä monenlaista. En näköjään osaa/omaa oikeuksia liittää kuvaa tähän viestiin joten http://i42.photobucket.com/albums/e3...ps220aea79.jpg

  20. #20
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    4.139
    Ihan tyylikäs tämä jälkimmäinenkin projekti.

    Miten muuten onnistuu ns. kahvoilta ajo noilla? Itsellänikin oli joskus muinaisaikana vastaava Tunturi, mutta en muista enää tankotuntumasta mitään.

  21. #21
    Vähissä vielä ajotunnit marcellolla ja muutenkin rajatut kokemukset erilaisista maantiepyöristä. Verrattuna uudehkoon hiilikuitupyörään (campagnolo centaur härpäkkeet) ajotuntuma on mielestäni yllättävänkin hyvä. Itse tein projektin ajatuksissa ajella sillä lyhyitä työmatkoja tai lenkkejäkin heikommilla keleillä (leveämmät renkaat ja ei tarvitse erityisesti suojella pyörää miltään). Parhaimmalta on tuntunut ajaa yläotteelta ja siinä on lisäjarrukahvatkin sopivasti ulottuvissa. Alaotteelta ja kahvoiltakin on haastavampaa yltää nopeasti jarrukahvoille ja kyllä kahvoilla ajotuntuma on jollakin tavalla huterampi, mutta paljon on vielä kokeiltavaa tangon korkeudessa ja kulmassa...

  22. #22
    Itselläkin tulee ajettua enimmäkseen yläotteella ja mielestäni on hyvä ajaa vaikka kädet on kapealla. Sitten jos vastatuuli alkaa ahdistaa heittäydyn aerodynaamisesti alakahvoihin kiinni

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pirkkalalainen Katso viesti
    Hieno pyörävalinta! :P


    Olen lähinnä stalkkeri tällä foorumilla, mutta nyt piti oikein ryhtyä kommentoimaan kun sattui niin samanlainen projekti kohdalle kuin omanikin. Muutama vuosi sitten tuli juurikin ruostuva perintöMarcello laitettua päivittäiseen kesätyö/opinahjo -matkapyöräilyyn.


    Opiskelijan valuutta kun ei uuteen riittänyt ja jotain kivaa piti saada niin tuli sitten Bilteman ja Rosebikes:n avustuksella laitettua itelle ihan soiva peli. Ja mielestäni raha/ilo/hyöty suhde on ollut varsin passeli.


    Pyöräfiksailukokemusta oli aavistuksen verran, mutta varsin nollatasolta lähti silti liikkeelle ja hyvin samoja asioita pohdin silloin itsekin. Esimerkiksi tuo navan/akselin/mikälie leveys. Itse ainakin sekä etu- että takahaarukkaa piti piirun verran voimistella, että sai kiekot mahtumaan. Vielä ovat kestäneet *kopkop*. :P rataspakkaakin lienee useampaa tyyppiä. Vanhoissa lie jotain kierrehässäköitä ja uudemmat jonkin tyypin lovisysteemeillä. Ite ostin uuden pakan samalta valmistajalta kuin kiekotkin ja hyvin sopii yhteen.


    Lisäksi kuva omasta konkelista, onnelliset 4000-5000km jo takana. Kelpo pyörä siitä tulee!





    Onnea projektiin!!
    Katos, kuin kaksi marjaa


  24. #24
    Marcello on ollut nyt talviteloilla, eli ei ole ollut käytössä ollenkaan sitten lumien tulon. Keväällä muutetaan pyörävarkaiden luvattuun kaupunkiin eli Ouluun ja pyöräkin pitäisi kevään mittaa ottaa käyttöön. Pyörävarastoa ei ole, niin ilmeisesti joutuu kuskaamaan pyörää sitten toiseen kerrokseen ja parvekkeelle säilöön.

    Lukituskin pitäisi keksiä. Alkuperäisellä lukolla voisi varmaan kiinnittää takakiekon. Sitten jollain isommalla lukolla rungon ja etukiekon kiinnitys jonnekkin.
    Obnoxio muokkasi tätä : 17.02.2015 at 13.57

  25. #25
    Hieno tuli !

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •