ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 80 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 130 180 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Sain kiekot käteeni ja on kyllä ilmiselvää että vannenauhaa (rim strip) ei tarvita. Laitoin 25 mm gorillateippiä ja oli melko tiukka paikka saada renkaat paikalleen (Hans Dampf ja Ardent). Keltainen teippi ohuempana olis ollut ehkä näissä parempi. Venttiileinä mulla oli Stanin tuotteet. Renkaat nousi vanteelle kuin taikaiskusta tornipumpulla, enpä olisi ikinään uskonut että voi olla noinkin helppoa.

Itse kun näitä olen teippaillut olen aina aloittanut kierroksen kehän saumasta niin että saumaan tulee tupla teippi.

Vähän otsikon vastaisesti on nyt pakko hehkuttaa. Ensimmäinen tubeless asennus takana. Isp evo stansin crest vanteelle. Ei tullut edes sotkua ja ilma tuntuu pysyvän. Olisi pitänyt tehdä aiemmin.

Jatkokysymyksenä kuitenkin: kun vaihdan alle kesäkumit niin tarviiko vanhoja litkuja pestä pois tms? Lähtevätkö helposti? Jotain muuta huomioitavaa tuossa vaiheessa?

-Ukkis

Mukavampi laittaa takas huuhdeltuna (puhtaana), mutta ei sitä aina jaksa. Joskus pyyhkäsen vannanauhasta pölyt pois ja heitän likaisen renkaan paikalleen.

Hommasin käytetyt Roval Traverse kiekot ja niitten mukana tuli sinistä teippiä, en tiiä kenen tekemää se on. Mutta onko tuo teippi jotenkin erityisen paskaa ku mulla on tosi paljon ongelmia että teippi lähtee itsestään irti ja ajautuu siihen kehän keskelle myttyyn. Oon nyt useamman kerran asentanu teipit paikalleen silleen tosi huolellisesti, että kaikki on puhdasta ja teippi+kehä lämpimässä. Vähän litkua perään ja joka kerta tubeless asennus onnistuu, mutta sitten muutaman ajokerran jälkeen alkaa vuotaa. Sitten ku katson renkaan sisälle niin teippi on irti tai mytyssä siinä keskellä kehää. Mikä on parasta teippiä?

Stan's NoTubes -teippi on ainakin sellaista, ettei mitään yllätyksiä pitäisi tulla. Sitä saa ainakin kahdessa eri leveydessä, olikohan ne 21mm ja 25mm. Peukalosääntönä teippi saa olla vähän kehää leveämpää, esimerkiksi sisäleveydeltään 19mm kapealle kehälle 21mm teippi sopii hyvin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Sama ongelmia oli rovalin kiekoissa orkkis teipeillä. Teippaus 21mm stanilla poisti ongelman ja kaikki vuodot hävisi.

Onko kukaan litkuttanut Bontragerin vanteita esim. Stansin teipeillä/nauhoilla, vai täytyykö tyytyä odottelemaan, että jostain saisi Bontragerin omia tlr-muoveja?

Ei kai niissä mitään niin ihmeellistä ole, että tarvisi omia muovejaan.

Bontragerin AT-850 Kehät litkuttui aivan hyvin ainakin gorillateipillä.

Pidelkää hevosianne, ei mulla (tietenkään) ole ongelmaa. Ajattelin vain vinkata ongelmatyypeille, että toi Schwalben liukuvoide on pätevää tavaraa.

Asentaessa jo viime talvena alla olleet ISP:t fillariin voitelin reunalangat kokeeksi tuolla. Kylläpä napsahti helposti paikalleen, kenties helpoimmalla kuin ikinä. Yleensä en käytä edes fairyvettä kuin vasta ongelmien ilmaantuessa, mutta tuon tavaran voisi ottaa vakiokäyttöön.

Siistimpää kuin fairyvedellä liukastus, lattia ei lainehdi. Tosin vaikka Schwalben hemmot väittää, että se purkin "annostelusieni" on kätevä minusta se ei ollut. Parempi olisi kostuttaa joku rätti ja sillä pyyhkäistä.

Morjesta kaikille,

Tuli eräänlainen tenkkapoo vastaan joten pyytäisin nyt hieman raadin tietotaitoa apuun.

Ostin itselle joululahjaksi Superstarilta Stan's Grail-kiekkosetin crossariin. Nordic Spike 240'set napsahtivat hiilarikapsuulilla iloisesti ylös ja litku paikkasi parit pikkuruiset vuodot pienellä ravistelulla. Lumet kun sulaa niin kesäkumit vaan tilalle - kun huvikseni kokeilin niin ne nousi parilla tornipumpun polkaisulla. Mahtavat vanteet.

Tänään erehdyin sitten lukemaan bikerumorin maantietubeless-juttua ja kommenteissa joku mainitsi, ettei muuten kuin maastopyörissä saa käyttää tavallisia renkaita tubeleksina - ne voi vaikka räjähtää tai eturengas pettää kovavauhtisessa kurvissa tai mitä nyt muuta kamalaa.

Tähän liittyen mulla myös tuottaa päänvaivaa vanteen ilmoittamat maksimipaineet: sanoo ettei 32mm kumeilla saisi mennä yli 45psi:n (3bar), mutta nuo 42mm nastat vaatii taakse kovalla pakkasella jopa 60 psi:tä (4bar) ettei rengas mene perseeni alla ihan lättänäksi.

Sanokaapas - oonko mä hengenvaarassa ja tyhmä kun pistin rahani hyödyttömiin tubeless-kiekkoihin, vai onko nettikirjoittelijat vaan nössöjä ja/tai mainospuheiden uhreja? Voinko mä huoletta pumppailla kumini sopiviksi, ja lumien lähdettyä napsauttaa 28mm 4 Seasonit ~100psi:n (~7bar) tienoille? (100psi on vanteen ilmoittama max. paine @28mm)

Grailit kyllä sopii myös maantie-tubeless-käyttöön, mutta normirenkaat eivät sovi. Ne voi oikeesti räjähtää vanteelta joko nostaessa tai ajossa. Niin sanoo Stan's, ja uskon.

Osta sopivat maantietubeless-renkaat, niin voit ajaa huolettomasti auringonlaskuun.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

^^ Mulla on asfaltilla kurvatessa 35-millinen krossikumi blurpannut edestä ja lonkkaan sattui vielä pari viikkoa sen jälkeen. Kyseessä oli sellainen yhdistelmä, joka oli kuitenkin VPCX-testattu ja toimivaksi todettu. Aika paljon liittyy vielä yllätysmomenttia kapeisiin tubeleksiin ja valmistustoleranssit monissa renkaissa on niin väljät, että jonkun merkin joku yksilö voi toimia ihan hyvin, toinen ei alkuunkaan. Kyllä mäkin varsinkin kovalla alustalla ajellessa uskoisin valmistajien suosituksia.

Bikerumorin jutun ydin oli se, että UST-standardin mukaisia renkaita pitäisi käyttää ainoastaan UST-vanteilla ja sitten näillä ei standardoiduilla "tubeless-ready" -vanteilla ainoastaan tubeless ready -merkittyjä renkaita. Paitsi, että WTB:n TCS-renkaita ei pitäisi käyttää Stanin vanteilla, vaan niille pitäisi aina olla WTB:n oma TCS-systeemin vanne.

Maastopuolella on tosin Mavicin UST-vanteiden kanssa käytetty tubeless ready -renkaita litkujen kanssa iät ja ajat.
    stenu muokkasi tätä : 15.01.2015 at 12.32
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Hieman asiana tutustuttuani olen käsittääkseni paikantanut asian ytimen: maantietubeleksissa ei päästä niin helpolla kuin maastokumeissa, koska rengaspaineet ovat niin valtavat. Maastokumia ei kenenkään ole tarve pumpata kovasti yli 3 barin, mutta asfalttipyörissä se ei ole edes puolia tarvitusta. Kovissa paineissa alkaa perinteiset folding-beadit venymään niin railakkaasti, että ne yltää poksahtamaan irti vanteelta. Siksi täytyy käyttää erityisiä hiilikuituvahvisteisia beadeja.

Toisaalta tämän tulkitsen myös siten, että nuo teräksellä rengastetut nastakumit ei varmasti pauku mihinkään vaikka paineet meneekin vähän yli, sen verran jämäkät ne oli vanteille pujottaa ja käsittääkseni teräs on huono materiaali venymään. Kevään tullessa vaihtoehdoikseni kuitenkin jää joko hankkia erityiset tubelesskumit (nopea googlaus ei tuottanut yksiäkään hinta/laatu-suhteeltaan kiihottavia yksilöitä) tai tyytyä ajelemaan sisureilla siihen asti, että 4 Seasoneissa paistaa kankaat. Meneeköhän siinä se neljä kautta?

Vähän kyllä tympii, olin jo niin kovin tyytyväinen ostokseeni. Kuitenkin, ajotuntuma parani kyllä Nordic Spikeissä niin paljon, että jos talvet saa edes ajella huoletta niin taisivat olla hintansa väärrit, vaikkeivat niin huikeat kuin ehdin toivoa.

Yksinkertaisin tapa poistaa kuivuneet vanhat litkut renkaan sisäpinnalta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti epakesa Katso viesti
    Hieman asiana tutustuttuani olen käsittääkseni paikantanut asian ytimen: maantietubeleksissa ei päästä niin helpolla kuin maastokumeissa, koska rengaspaineet ovat niin valtavat. Maastokumia ei kenenkään ole tarve pumpata kovasti yli 3 barin, mutta asfalttipyörissä se ei ole edes puolia tarvitusta. Kovissa paineissa alkaa perinteiset folding-beadit venymään niin railakkaasti, että ne yltää poksahtamaan irti vanteelta. Siksi täytyy käyttää erityisiä hiilikuituvahvisteisia beadeja.

Toisaalta tämän tulkitsen myös siten, että nuo teräksellä rengastetut nastakumit ei varmasti pauku mihinkään vaikka paineet meneekin vähän yli, sen verran jämäkät ne oli vanteille pujottaa ja käsittääkseni teräs on huono materiaali venymään. Kevään tullessa vaihtoehdoikseni kuitenkin jää joko hankkia erityiset tubelesskumit (nopea googlaus ei tuottanut yksiäkään hinta/laatu-suhteeltaan kiihottavia yksilöitä) tai tyytyä ajelemaan sisureilla siihen asti, että 4 Seasoneissa paistaa kankaat. Meneeköhän siinä se neljä kautta?

Vähän kyllä tympii, olin jo niin kovin tyytyväinen ostokseeni. Kuitenkin, ajotuntuma parani kyllä Nordic Spikeissä niin paljon, että jos talvet saa edes ajella huoletta niin taisivat olla hintansa väärrit, vaikkeivat niin huikeat kuin ehdin toivoa.
    Ihanko asfaltille niitä tubeless kumeja meinasit? Schwalbe One tubeless 28mm on siihen hommaan just passeli. Jos sorallakin pitäisi päästä niin tää voisi olla kokeilemisen arvoinen http://www.hutchinsontires.com/en/ro...sector-28.html tosin vähän hintava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti epakesa Katso viesti

Schwalbe tekee onen lisäksi vielä marathon sarjan tubelessia. Tais olla marathon allmotion.

E13 trs+ ja contin trail kingit tuottaa ongelmia, parin yön jälkeen takasen olen saanut ilmatiiviiksi, mutta etunen vuotaa (ainakin) vanteen ja renkaan liitoksesta pikkuhiljaa. Vinkkejä?

Onkos tossa omat tupelesnauhat?
    Kai niittenkin alle (tai päälle) voi lisätä kierroksen teippiä, kun tuo ongelma viittaa löysään sovitukseen.

Niissä oli punaiset teipit valmiina. Tänä aamuna tilanne näytti kyllä jo tasaantuneen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Yksinkertaisin tapa poistaa kuivuneet vanhat litkut renkaan sisäpinnalta?
    Minuakin kiinnostaa millä olette poistaneet vanhat litkut?

Yksinkertaisin keino taitaa olla jättää ne rämmäleet paikalleen. Säästyy turhalta työltä. En juuri nyt jaksa kaivaa Bikerumorsin arkistoa, siellä oli joskus viime talvena juttu tuosta renkaan puhdistamisesta. Kunnolla sisältä mähnääntyneestä renkaasta saatiin raavittua kokonaista 50 gramman verran kuivunutta litkua ulos. Jihuu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Minä annoin kolmevuotiaalle pojallemme pienen ruuvimeisselin käteen ja minimies hoiti homman puolestani. Samaan aikaan sain rauhassa huollettua keulan.

Muutamasta renkaastani aivan käsin ja kynsien kaivamalla on litkukalvot lähteneet. Kanteisssa santapaperil!a avittaen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Mailasin Stan'sille saadakseni suoraan lähteeltä. Hienoa palvelua, vastaus tuli muutamassa tunnissa! Kerroin ajavani 42mm Nordic Spikeillä 45f/60r-paineilla ja kysyin miten esimerkiksi 35mm Kojakit teräskaapelibeadeilla käyttäytyisivät.

You are above the maximum pressure recommended for that size tire on a grail rim.

The pressure limits exist because when run above these pressures there is a danger the tire bead can break or stretch and can off the rim. The tire not the rim is the weak link in the equation. Our max pressure for the 42mm tire would be 40 psi. A wire bead tire can sometimes handle a higher pressure and many people have experimented using them above our max pressure. It is not something we encourage because of the force that a large tire can generate when it comes off the rim. Not sure if your setup is safe. I would recommend you run it no higher then 40 psi.

Road tires with a tube can be used at max pressure listed on the tire. A standard road tire can be run tubeless to 50 psi. Above 50psi there is a dnager the tire bead can stretch or break and the tire will come off the rim. To overcome this issue tire manufacteurs have created road tubeless tires. Road tubeless tires have a special bead made out of usually carbon fiber. Carbon fiber can handle the higher pressure that are exerted on a bead when running it tubeless.

None of the tires you have listed can handle the pressure tubeless you would like to run in the Spring. I would suggest a set of Hutchinson Sector 28mm tires.
    http://www.notubes.com/Hutchinson-Se...8mm-P1404.aspx Glad to hear Finland is interested in tubeless. If you ever have questions please feel free to email me.

Pistettiin koko valtakunta sitten Stanin tutkalle, heh. Joka tapauksessa kaveri varoittelee ajamasta näinkin kovilla paineilla, mutta myöntää että monilla on kaapelireunaiset kumit kyllä pysyneet hyvin kyydissä.

Oma vaarini näistä neuvoista on seuraava: ajellessa pehmeällä alustalla (hiekka, lumi, tms maastoajo) renkaasta loppuu kaarteissa pito ennenkuin voimat ovat niin suuret että rengas repsähtäisi vanteelta irti. Asfaltilla aggressiivisesti ajaessa sen sijaan ei kannata ottaa turhia riskejä, koska hyödytkin ovat varsin maltilliset.

Ellei sitten ole sellainen hippiäinen että takarenkaaseen riittää rapiat kolme baria, sitten kannattaa ajella aina ilman sisureita. Laihiksen paikka?

PS. Tiskiharjalla olen jynssännyt / rapsutellut kuivahtaneet litkunjämät renkaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Kunnolla sisältä mähnääntyneestä renkaasta saatiin raavittua kokonaista 50 gramman verran kuivunutta litkua ulos. Jihuu.
    Väitän että tuossa nurkassa lojuvassa Budissa on litkua hiukan enemmän seinämillä.
    Ja ei muuten lähde tiskiharjalla. Saa olla siis siinä.
    Ei ne painon puolesta mua häiritse, meinasin vaan iltapuhteita itelle hoitaa.

Btw; eikös 50gr ole keventelijöille jo iso juttu?

Mä olen kokenut ne tahmat niin, että jos se ei ilman juustoraastinta sieltä renkaasta irtoa niin ei sitä kannata poistaakkaan. Uusi satsi jämähtäisi vain siihen tilalle, pitää se kumi kuitenkin tiivistää.

Millasia kokemuksia Der Kaiser:ista tubeless renkaana? Justiinsa kokeilin Mavicin 819 ust vanteelle. Nousi hienosti jalkapumpulla ja napsahteli paikalleen. Mutta heti kun päästi paineet pois niin tippui takaisin vanteen uraan. Jäi vaan epäilyttämään onko tarpeeksi luotettava kevyessä dh touhussa vai onko syytä laittaa sisurin kanssa.
    Gravity, what a heartless bitch.

Kyllä tuo 19mm on todella kaponen vanne noinkin leveelle gummille ja vielä jos/kun ajetaan pienillä paineilla niin todennäkösesti muljuu alla se rengas..
    The end of the road is just the beginning...

Tierä nyt onko ongelmani kovin paha. Riippuu vähän tulokulmasta. No, olen litkutellut viime aikoina muutaman gummin. Vanhoja ja risaisia ovat olleet, mutta hyvin ovat vähitellen muuttuneet ilmaa pitäviksi. Eilen piti saada nopeasti 29"n taakse joku rengas. XXLstä löytyi lähin, ja tällä kertaa valinta oli helppoa kun oli vain yksi vaihtoehto eli Schwalben Thunder Burt. Ihmetykseni oli suuri, kun havaitsin että pakasta vedetyssä gummissa oli heti 2-3 vuotokohtaa. Saumat näyttäisivät pitäneen heti alusta alkaen, mutta reikiä ilmaantui sivuihin.

Eikö siis uuden ja Tubeless readyksi kehutun renkaan tarvitsekaan pitää ilmaa ilman litkutusta?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •