GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 207 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 107 157 197 205 206 207 208 209 217 257 307 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.181 - 6.210 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

On prkl vaikeaa! Rouva kääntyi aamulla töihin mennessään Mäkelänkadulta Koskelantielle oikealle ja pysähtyi päästämään lastenrattaita työntävän äidin kevyen liikenteen väylän jatketta (vai mitä suojateitä ne nyt ovat) pitkin kadun yli. Eikös takaa tullut joku kiireisempi, joka tuuppasi rouvan kärrystä takapuskurin vinksalleen. Taisi siinä takakulmasta vähän peltiäkin vääntyä, en ole vielä nähnyt.

Alle ja päälle tunkevat jalankulkijat, stopmerkin takaa päälle valuva auto, huonosti aurattu pyörätie, pää meinas pimetä kauppareissulla kun vissiin pyöräily sohjossa vei liikaa energiaa. Kaiken kruunasi pappa ja mamma, jotka ensin kulkivat nätisti peräkkäin, sitten pappa katsoi taakseen ja huomasi minut, sen jälkeen pappa siirtyi mamman (joka ajoi pystymallista kolmipyörää hyvin varovasti) viereen niin että tukkivat väylän? Sitten kun soitin kelloa, niin pappa sinkoili hidasliikkeisesti eikä tiennyt kumpaan reunaan mennä. Lopulta keskelle jäi juuri sellanen aukko että siitä just ja just mahtui varovaisesti ohi.

Mummo ja pappa päiväkävelyllä kelvillä, rinnakkain tasan tarkkaan sellaisella etäisyydellä, että ei pääse ohi. Aloitin kellon kilkattelun hyvissä ajoin, ei reaktiota.
    Jatkoin kellon kilkattelua ja lähestyin hiljalleen eikä vieläkään mitään. Kelloa soittaen melkein sain eturenkaan pariskunnan väliin ennenkuin alkoi kimpoilu. Mamikka hihitteli ohittaessani, et "mie jo ihmettelinkii, et mikä ihmeen ääni se oikein on". Just.
    pedal damn it

Vanhemmat ja kaksi esiteini-ikäistä lasta kävelyllä ulkoilutiellä selin minuun, Tietenkin rinnan, tietenkin koko tien leveydeltä. Vasemmalla tien vieressä on hieman epätasaiseksi jäätynyttä mutta ihan ajettavaa mullikkoa ja lähimpiin puunrunkoihin riittävästi väliä, joten päätän olla vaivaamatta sunnuntaikävelijät ja ohittaa maaston kauitta, olenhan reipas cyclocrossmies.

Jarrutan kävelyvauhtiin (mikä ei käy täysin äänettömästi) ja kun olen noin parin metriä heidän takanaan,sanon rauhallisella äänellä "Mä kierrän täältä vasemmalta", Tarkoitus on tietenkin olla säikyttämättä äkkiä takavasemmalta kuuluvalla (pyörän) äänellä, mutta tulos juuri päinvastainen, Vasemmalla kulkenut perheenäiti huudahtaa jotain ja hypähtää ilmaan, steppailee ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Minä lisään ohitukseen vielä ylimääräisen metrin kiertomarginaalin. Kuten arvata saattaa, tässä vaiheessa perheenpää aloittaa tavanomaisen kellosaarnan.

Niin, *voisihan* mulla olla kello ja *voisinhan* minä käyttää sitä, mutta rohkenen epäillä olisiko siitä tässä(kään) tapauksessa ollut muuta apua kuin että saarnan aiheeksi olisi valikoitunut liian kova vauhti tms...

Tänään soitti poliisi tapauksesta jonka postasin tuossa aikaisemmin. Tutkija pyysi selostamaan miten tilanne meni.
    Onko sulla pyörässä valot? -On molemmissa päissä ja lisäksi varusteissa heijastimia niin että näkyy. Kysymykset koskien ajokalustoa ja työmatkan pituutta oli ilmeisesti puhtaasti mielenkiinnosta koska tutkija ilmoitti itse harrastavansa pyöräilyä. Tutkija sanoi myös että jos klv on huonossa kunnossa niin silloin voi pyöräillä ajoradalla.
    Sakkoa tapauksesta on vaikea kirjoittaa jos tapauksella ei ole todistajaa, huomautus voidaan antaa. Sanoin että minulle riittää jos tämä teiden ritari pyhästi vannoo ettei toista tempaustaan minulle eikä kenellekään muulle pyöräilijälle. Lisäksi haluan että hän ymmärtää että tapaukseen on puututtu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti viivi Katso viesti
    Tänään soitti poliisi tapauksesta jonka postasin tuossa aikaisemmin. Tutkija pyysi selostamaan miten tilanne meni.
    Onko sulla pyörässä valot? -On molemmissa päissä ja lisäksi varusteissa heijastimia niin että näkyy. Kysymykset koskien ajokalustoa ja työmatkan pituutta oli ilmeisesti puhtaasti mielenkiinnosta koska tutkija ilmoitti itse harrastavansa pyöräilyä. Tutkija sanoi myös että jos klv on huonossa kunnossa niin silloin voi pyöräillä ajoradalla.
    Sakkoa tapauksesta on vaikea kirjoittaa jos tapauksella ei ole todistajaa, huomautus voidaan antaa. Sanoin että minulle riittää jos tämä teiden ritari pyhästi vannoo ettei toista tempaustaan minulle eikä kenellekään muulle pyöräilijälle. Lisäksi haluan että hän ymmärtää että tapaukseen on puututtu.
    Parin vähän vastaavanlaisen tapauksen ja saman " Sakkoa tapauksesta on vaikea kirjoittaa jos tapauksella ei ole todistajaa " takia hommasin kypäräkameran.
    Kypäräkameran kuvaama materiaali riittää todisteeksi.
    Onhan se tietenkin ihan perseestä että oikeutta saadakseen pitää sellainen olla mutta aina ei vaan satu muita kanssakulkijoita paikalle todistajiksi.

En ymmärrä tuota poliisin ratkaisua, koska huomautus on rangaistus siinä missä sakkokin. Ei sitäkään epävarmoilla perusteilla voi antaa. Mä olisin kyllä hyvinkin voinut kirjoittaa sakon mitsukuskille. Sillä olisi sitten ollut viikko aikaa vastustaa sakkoa, jos olisi ollut sitä mieltä, ettei noin tapahtunut. Asia olisi lopulta käsitelty käräjillä jos mitsukuski olisi vastustanut.

Sakkoa parempi rangaistus olisi että henkilö kirjautuu tälle foorumille omalla nimellään ja myöntää asennevammansa.

Ja varoituksen sana kaikille kun joudutte ottamaan yhteen jonkun kanssa liikenteessä:
    Pois pyörän päältä hetkeksi. Itse olin niin pyhää raivoa täynnä että en muistanut mitään esim Kehä III ylityksestä. Muistinko katsoa sekä oikealle että vasemmalle jne.

Kaikissa älyttömintä noissa raivoajissa on se, että he ovat lähes poikkeuksetta kaiken lisäksi väärässä. Siis heidän raivostumisensa syy on yleensä heidän oma virheellinen tulkintansa niistä liikennesäännöistä, joiden (kuviteltu) rikkominen aiheuttaa heissä noita vaarallisia raivokohtauksia.

Likellä oli mennä kuppi nurin erään TMT-keihään touhun kanssa. Kevyelle liikenteelle vaihtui vihreä ja aloimme valumaan tien yli. Ensin joku jalankulkija, sitten pyöräänsä taluttava mamma ja minä himmailin kävelyvauhtia pyörän päällä kolmantena. Äkkiä täysin yllättäen takavasemmalta vilahtaa lähes hihaa viistäen hybridi-setä arviolta kahtakymppiä ohitse. Siinä oli keskikoroke tien keskellä ja olisikohan noin puolitoistametriä tilaa, josta tämä neropatti laski menemään. TMT-ninjatyylille uskollisesti ei tietenkään edes voinut kelloa kilauttaa varoitukseksi. Minä olisin aivan hyvin saattanut takaatulijasta täysin tietämättömänä lähteä ohittamaan pyöräntaluttajaa ja silloin olisi varmaan takaa kuulunut "vittusaatanaa" ja jarrun kirskunaa vähän ennen kuin tempoilija olisi jyrännyt päälle.

Vaikka juippi tykittelikin maisemaan vauhdikkaan oloisesti, ei sillä tainnut sitten kuitenkaan olla kiire koska jopa minä kirin sadan metrin välimatkan seuraavassa mäessä melko helposti kiinni. Vähän teki mieli antaa palautetta, mutta jäin sitten vaan peesiin vaihteita naksuttelemaan hetkeksi. Kuitenkaan olisi mitään tajunnut, kun "oli siinä tilaa" ja "ei ollut lähelläkään" olisi varmaankin olleet vasta-argumentit..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Stadin ammattiopiston bussikuskilinjalla opetetaan että kolmioista ei tarvitse välittää, eikä oikealle tarvitse katsoa kun kääntyy oikealle.
    Paikka tämä tänään kello 10.16 https://www.google.fi/maps/@60.20702...vyk2NqmDxA!2e0 Bussin tulosuunta sama kuin kuvan punaisella autolla ja kääntyi oikealle. Minä tulin kuvanottosuunnasta oikealta ja olin noin 5 metriä risteyksestä kun bussi hidastamatta jyrää eteen ja kuskilla katse tiukasti vasemmalle.
    Minulla oli päällä kirkkaan keltainen ajotakki jossa heijastinnauhaa myös housissa heijastinnauhaa, pyörässä valo päällä edessä ja heijastimet ym ym, joten en ollut mitenkään huomaamaton.
    Sain Stadin ammattiopiston Logistiikkapuolen kouluttajan vihdoin ja viimein puhelimitse kiinni tuossa viimeviikon alussa ja hän oli jo puhelimessa pahoillaan bussikuskin käytöksestä. Kun kerroin että kypäräkamera tallensi tapahtuneen niin hän kysyi voinko lähettää videon hänelle että voi sen sitten näyttää kuljettajalle ja bussissa mukana olleelle kouluttajalle. No eihän minulla mitään sitä vastaan ollut ja ihan mielelläni sen lähetin. Tänään tuli sitten vastaus.

Terve!

Katsoin lähettämäsi videotallenteen ajotapahtumasta.

Tilanne on selkeä, koulumme ajoneuvon kuljettajan olisi kuulunut noudattaa väistämisvelvollisuutta;
    Olit tulossa pyörätien jatkeelle, kuljettajamme olisi pitänyt huomioida liikennemerkit Väistämisvelvollisuus risteyksessä ja Kaksisuuntainen pyörätie.
    Olen keskustellut asianomaisten kanssa tapahtuneesta ja antanut heille rakentavaa palautetta.

Pahoittelen tapahtunutta. Otamme tästä opiksi.

Hyvää talven jatkoa sekä hyviä pyöräilykelejä!

Terv. VM

ps. jos pyöräilet täällä Holkkitien maisemissa, tule käymään, kahvit ja pullat tarjolla.

Veli-Matti Kaukonen

Koulutuspäällikkö

Logistiikan perustutkinto

Stadin ammattiopisto Holkkitien toimipaikka

GSM 040-6531773

PUH. (09) 31084605

FAX. (09) 31084601

e-mail veli-matti.kaukonen@edu.hel.fi

Käy toki kahvittelemassa ja kertomassa asianlaitoja.

Itse asiassa sinun pitää käydä, sama noille viinereille mutta asiallista keskustelua naamatusten niin teet historiaa sillä että palautttees tuottanee tulosta.
    Tai sitten opit jotain pyöräilijänä, mene ja tiedä. Joka tapauksessa tommonen miitinki on oikein hyvä. IMHO.
    I väntan på ännu dåligare tidet

^^ / ^ Vastasin jo kutsuun vaikka en kahvia juo mutta eiköhän siellä teetäkin saa. Menee vaan keväämmälle ennen kuin tuolla päin pyörällä liikun, mutta menossa ollaan.

Liittyen tuohon Stadin ammattiopiston bussijuttuun niin kyseinen bussia ajanut kuljettajaopiskelija otti minuun facebookin kautta yksityisviestillä yhteyttä ja rupesi lähettelemään viestejä siitä mikä oli hänen näkemys tapahtuneesta.

Tyyppi rupesi selittämään liikennemerkeistä ja säännöistä ihan omiaan kuten että koska tuossa risteyksessä ei ole kolmion alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpeä ( Ei ole tällä hetkellä ei mutta olen laittanut palautetta Espoon tekniseen keskukseen ja vaatinut niitä takaisin ) pitää pyöräilijöiden taluttaa siinä pyörä tien ylitse eli hänen mukaansa Liikennemerkki 863 nimenomaan varoittaa pyöräilijöistä, joilla on oikeus pyöräillä suojatien ylitse. Pyörätien jatkettakaan tuossa ei kuulemma se ei ole koska se ei ole merkitty katkoviivoilla vaan tavallisella suojatieraidoituksella. ( Molemmin puolin risteystä on liikennemerkillä osoitettu yhdistetty pyörätie/jalkakäytävä ) Että tallaisia tulevia ammattikuskeja on tulossa liikenteeseen.

Soitinpa sitten koulutuspäällikölle ja kerroin mitä tämä sankari oikein kirjoittaa. Hän kertoi että tämä kuski oli myöntänyt virheensä ja ennen videon hänelle näyttämistä koulutuspäällikkö oli vielä käynyt videon läpi koulun pitkänlinjan autokouluopettajan kanssa joka oli myös sitä mieltä että kuski toimi väärin.
    Opiskelijalle oli kerrottu tasan tarkkaan missä teki virheen ja selitetty myös liikennemerkit ja liikennesäännöt ja se että tuossa saa ajaa pyörällä tien yli, mutta eipä näköjään mennyt perille. Koulutuspäällikkö lupasi ottaa kuskin uudestaan puhutteluun ja vääntää ratakiskon pätkästä liikennesäännöt ja merkit kuskille.

Koulun autokoulunopettaja oli muuten sanonut että jos kyseessä olisi ollut Inssiajo niin se olisi hylätty juuri tuon takia että ei noudattanut väistämisvelvollisuutta.

IncBuff Guest
    Kai sitä vapaa-aikansa noinkin voi viettää..

Täältä peukut pystyyn Pyörällä ja autolla-nimimerkille! Hienoa että jaksat nähdä vaivaa ja edistää pyöräilijöiden asemaa. Me muut täällä vaan kitistään ja mikään ei muutu. : )

Pisteet täältä myös, asian ytimessä ollaan!

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Pisteet täältä myös, asian ytimessä ollaan!
    +1 Jälleen kerran.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Myös autokoulunopettajalta erinomaista toimintaa.

Jaahas, se on taas kevät alkanut Turun klv:ien kunnossapidossa, kun auraaminen on lumentulosta huolimatta loppunut.
    t. Tupe

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kai sitä vapaa-aikansa noinkin voi viettää..
    Kaikilla meillä ei ole sisäistä oululaista rovaniemeläisestä puhumattakaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Tyyppi rupesi selittämään liikennemerkeistä ja säännöistä ihan omiaan kuten että koska tuossa risteyksessä ei ole kolmion alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpeä ( Ei ole tällä hetkellä ei mutta olen laittanut palautetta Espoon tekniseen keskukseen ja vaatinut niitä takaisin ) pitää pyöräilijöiden taluttaa siinä pyörä tien ylitse eli hänen mukaansa Liikennemerkki 863 nimenomaan varoittaa pyöräilijöistä, joilla on oikeus pyöräillä suojatien ylitse. Pyörätien jatkettakaan tuossa ei kuulemma se ei ole koska se ei ole merkitty katkoviivoilla vaan tavallisella suojatieraidoituksella. ( Molemmin puolin risteystä on liikennemerkillä osoitettu yhdistetty pyörätie/jalkakäytävä ) Että tallaisia tulevia ammattikuskeja on tulossa liikenteeseen.
    Tuo on juuri tuota samaa shaibaa, josta kerroin juuri vähän aikaa sitten yhden 45 min. matkan aikana keskusteluistani yhden bussikuskin kanssa. Näköjään nuo ajoratamaalaukset häiritsevät suunnattomasti ja luovat mahdollisuuksia vääriin tulkintoihin.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Tuli muuten eilen Kauniaisissa Tunnelitiellä vastaan sama auto ja sama kuskikin autossa joka pilasi mun takin viimeviikolla.
    Ilmeisesti tunnisti meikäläisen kun katsoin niin pitkään.

Mielenkiintoinen risteysajo Riksun Prisman kaakkoisella poistumisväylällä. Autoilija päättää ensin, että ehtii kivasti ennen minua ja sitten pysäyttää auton puoliksi pyörätien jatkeelle, koska Eteläiseltä rautatienkadulta tulee autoa, jota on väistettävä. Oli vielä ihmeissään, kun en erikseen kiittänyt.

Toki voi mennä ensin, jos kerran ehtii, mutta silloin väylän sulkeminen osinkin ei ole kovin kaunista.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

Hemmetin nykyajan puhelimet ja niitä käyttävät "multitasking"-teinit! Tosi turvallista tuolla liikenteessä tuijottaa siihen näyttöön ja samalla kävellä miten sattuu. Tällainen puhelinsankari käveli tänään aamulla vastaan ja tietenkin tismalleen keskellä väylää. Soitan kelloa kerran, ei reaktiota. Soitan toisen kerran, ei vieläkään reaktiota. Hidastan ja ohjaan vasemmalle ohittaakseni mutta en saa mitään huomiota, joten pysäytän. Kun tämä puhelinsankari on kohdalla, sanon että "Kannattaisi katsella välillä ympärilleen". No nyt! Katse nousee puhelimesta pariksi sekunniksi eikä sentään kävele syliin, mutta matka jatkuu sen jälkeen niin kuin tähänkin asti. Alkaa pikku hiljaa ärsyttää nuo ihan oikeasti, ei se nyt voi olla niin vaikeaa edes välillä katsoa muuallekin, vai kannattaisiko mennä johonkin puhelinvieroitushoitoon jos ei pysty hetkeäkään olemaan erossa siitä?!

^ Ensi kerralla huuda sille kovaan ääneen: "Hei! Varo!"

Eilen tunki joku bemarikuski autollaan kauppakeskuksen pysäköintialueelta eteen jääden keskelle pyörätietä poikittain. Tilanteessa ei kuitenkaan vahingoitettu ihmisiä, eläimiä eikä omaisuutta, mutta jouduin jarruttamaan selvästi ja pysähtymään, nopeutta ei ollu paljoa ja valo oli päällä (tapahtuma-aika alkuiltapäivä, eli valoisa). Tilanteesta koitui sen luokan harmitus, että halusin avautua siitä täällä, mutta ei sellaista harmitusta, että olisin osoittanut autoilijaa sormella.

Lisäksi paheksun niitä lastenvaunuja (sis. lapsen) kuljettavia henkilöitä, jotka kulkevat keskellä sekaväylää tai muuten siten ettei ohi mahdu. Mulla on nyt onneksi semmonen soittokello, jonka ääni on kuuluva ja jota voi käyttää käsineet kädessä (ei tarvi enää huudella, että "Pyörä tulossa! ... Kiitos!"). Ehkä vähän kurjaa jos matkustaja herää kilahdukseen, mutta keskellä kulkeminen on kuljettajan omaa ajattelemattomuutta, joten saa maksaa sen pienen hinnan jos matkustaja herää. Ja joo, mulla on lapsia itelläki.

Pyörätiellä kävellään puhelimeen höpisten eikä huomata toistuvaa kellon soittelua. En harmittele niin hirveästi jos nuttuun tulee roiskeita tällä säällä kun siitä viimein pääsee ohi.

Tänään oli myös liikkeellä yksi liikuntarajoitteinen, jota työnnettiin jonkinlaisessa varsin kätevän ja ketterän oloisessa vaunussa, sellaista mallia en ole ennen nähnytkään. Mukana kaksi muuta ihmistä, jotka menivät rinnakkain ja tämä vaunu oli hitusen pyörätien puolella. Oli todella pimeää siinä kohdassa. Heijastimia/valaisimia vaatteissa/vaunussa koko porukalla yhteensä: [veikkauksia?]

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •