ElectrobikeGarminGiantMPMessut
Sivu 22 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 1602

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla.

1,3km tulee Lahdesjärven risteyksessä ja loput 700m Peltolammen oikaisusta, kumpakaan ei ole googlemapissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Ylempi linkki on reitti Hallilan kautta ja alempi on Peltolammin kautta. Alemmassa on Automiehenkadun ja Lahdesjärven pohjoispuolen välissä väärä reitti eli se suora reitti on muutaman sata metriä lyhyempi. Reitit ovat siis todellisuudessa käytännössä ihan yhtä pitkät. Ole hyvä ja esitä jokin kaksi kilometriä lyhyempi reitti!
    Kun vielä naksauttaa ilmakuvan päälle niin Paavo Lipponenkin näkee missä kohtaa google on pihalla järkevistä kulkureiteistä.

Ei, en ole Tampereelta.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

LAhdesjärvellä ei tarvitse käydä motarin toisella puolella. Esköperkiöön pääsee suoraan Lahdesjärven sivutse. Menee ainakin kesäsin erittäin hyvä reitti vaikka syklolla ajaen.
    En ole ihan varma mitä reittiä ealex tarkallee tarkoittaa loppuosalta, mutta luultavasti sitä joka menee junaradan alitse suoraan Sarankulman kaakkoiskulmaan. Ilmakuvasta näkyy noi reitit.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    1,3km tulee Lahdesjärven risteyksessä ja loput 700m Peltolammen oikaisusta, kumpakaan ei ole googlemapissa.
    Kerran vielä.

Tarkoitatko, että siitä Lahdesjärven pohjoispuolella olevasta risteyksestä on oikealle käännyttäessä 1.3 km pidempi matka Lahdesjärven abc:lle verrattuna siihen, että risteyksestä lähtee sinne vasemmalle eli melkolailla suoraan jatkaen? Tämä hämmästyttää minua sen takia, kun se reitti on noin 1.5 km ja se lyhin reitti on noin 800 metriä.

Peltolammin osalta en löydä Google mapsista oikein mitään virhettä ellei siinä koulun kohdalla nyt joku toinen reittivaihtoehto ole muutamia kymmeniä tai korkeintaan sata metriä lyhyempi. Mitään suorempaa reittiä ei ole. Jos on, niin kerro mikä se on. Jostain syystä et oikein ole ollut halukas kertomaan käyttämiäsi reittejä tai reittiä, joka on kaksi kilometriä lyhyempi!

Tuo Lahdesjärven kautta menevä reitti on siis noin 300 metriä lyhyempi. Google maps ei siis ole ihan täydellinen mutta puhe kahdesta kilometristä on hienoista liioittelua mitä tulee reitin pituuseroon.

Mistä pyöräilijä voi tietää latupohjan kunnon muuta kuin menemällä paikanpäälle.?Ja kun sinne kerran ajaa, niin tuskin takaisin kääntyy, kun huomaa latupohjan olevan sellainen, että pyörä jättää ikävän jäljen latuun.

On tietysti hölmöä täällä fillarifoorumissa väitellä aiheesta, joka ei itseä koske, kun en siis enää hiihdä. Tiedän kuitenkin sen, että hiihtäjiä häiritsee ja haittaa laduilla pyöräily ja pyöräilijöiden arvostus on ihan nollassa. Valitsemalla järkeviä reittejä pyöräilyyn paranee pyöräilijöiden arvostus ja hieno laji voi mahdollisesti joskus saada osakseen riittävästi arvostusta. Nyt se ei sitä saa. Tästä viestiketjusta voi lukea siihen johtaneita syitä.

Mä olen ollut siinä luulossa että tamperelaiset eivät mene lyhintä reittiä, ainakaan ne joiden perässä olen siellä ajellut.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Kyllä huomaa, että hiihtoa ei oikein pidetä varteenotettavana liikennemuotona kaupungissa. Hain taaperon päiväkodista hiihtämällä, ja eniten hiihtokärryä kiskoessa tuottaa ongelmia erilaiset risteykset, teiden ylitykset ja ylenpalttinen hiekoitus joka paikassa. Okei, olis kannattanut varmaan lähteä tätä kokeilua tekemään sellaisella pöpperökelillä mitä pari viikkoa sitten oli, silloin olis voinut huoletta päästellä menemään kelvejä pitkin poikin, mutta nyt oli justiin kaikki paikat hiekoitettu viimeisen päälle. Aika pienillä aurauksen ja hiekoituksen yksityiskohtien muutoksilla ja tarkastelemalla hiihtoreittejä hieman kokonaisvaltaisemmin tilanne paranisi merkittävästi. Mutta kai sitä kelvin käyttäjät olis kaikki kaatuneena pinossa siinä hiihtolatu-uran risteyskohdassa, jos siitä jätettäisiin kaksi metriä hiekoittamatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    LAhdesjärvellä ei tarvitse käydä motarin toisella puolella. Esköperkiöön pääsee suoraan Lahdesjärven sivutse. Menee ainakin kesäsin erittäin hyvä reitti vaikka syklolla ajaen.
    En ole ihan varma mitä reittiä ealex tarkallee tarkoittaa loppuosalta, mutta luultavasti sitä joka menee junaradan alitse suoraan Sarankulman kaakkoiskulmaan. Ilmakuvasta näkyy noi reitit.
    Juuri näitä tarkoitin. Ja tuolle junaradan alituksen suunnalle menee aika suora reitti Peltolammin läpi, sitäkään ei ole googlemapsissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Mä olen ollut siinä luulossa että tamperelaiset eivät mene lyhintä reittiä, ainakaan ne joiden perässä olen siellä ajellut.
    Kannattaa suosiolla ajaa vasemmalta ohi. Peesaamalla voi päätyä vaikka hiihtoladulle!

Tässä viestiketjussa yksi kirjoittaja ainakin kertoo kulkevansa lyhintä reittiä, joka menee hiihtoladun kautta. Tämä reitti on siis noin 300-400 metriä lyhyempi kuin reitti, joka menee koko matkan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin. Kokonaismatka on 10.0 km eli onko tuo nyt sitten neljän prosentin verran lyhyempi tuo hiihtoladun kautta menevä ja onko se sitten riittävän paljon vähemmän, että se antaa pyöräilijälle "luvan" ajaa hiihtolatua pitkin? Minun mielipiteeni on jo tullut varmaan selväksi... Tämä siis yhden esimerkkimatkan osalta. Kuten aiemmin jo kirjoitin, niin joskus se reitti voi olla merkittävästi lyhyempi ja joskus se mukamas lyhyempi onkin pidempi.

Hiihtoladut ovat yksi syy siihen miksei aina tule käytettyä lyhintä reittiä. Muita syitä ovat esim. ajoneuvoliikenteen saasteiden välttäminen, liikennevalojen välttäminen ja omien huonojen kokemuksien perusteella ikäviksi reiteiksi muista syistä todettujen reittien välttäminen.

Tässä viestiketjussa yksi kirjoittaja ainakin kertoo kulkevansa lyhintä reittiä, joka menee hiihtoladun kautta. Tämä reitti on siis noin 300-400 metriä lyhyempi kuin reitti, joka menee koko matkan yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää pitkin.
    No nyt rupesi kiinnostaa, kukahan se mahtaa olla? Vai olisiko luetun ymmärtämisessä edelleen pahoja puutteita? (vinkki – lumettomaan aikaan ei ole hiihtolatuja)

Mitä matkan pituuden eroon tulee, niin eiköhän 2km on kuitenkin lähempänä totuutta, kuin 300-400m. Minun pyörän mittarin mukaan 2km on aika lähellä.

Painituomaria ei tarvita. Katsotaan Google mapsia:

http://goo.gl/MziuiW

http://goo.gl/LM9DWP
    Kummassakaan reitissä ei ole järkeä, jos tarkoitus on mennä lyhintä tietä. Katsokaa Retkikartta.fistä tai Karttapaikasta, mistä polku kulkee. Peltolammin puolella kiertämisessäkään ei ole järkeä, paljon suorempikin reitti on. On satavarma, että kukaan lyhintä reittiä etsivä ei kulje Google.mapsin ehdottamia, koska kumpikin niistä kiertää jumalattomasti.

Sietäkää nyt kuitenkin hiihtäjiä se aika kun me hiihdämme.

Tuo tarve ajaa pyörällä hiihtoladulla on pääsääntöisesti samaa suuruusluokkaa kuin tarve pyöräillä moottoriteillä tai asuintalojen pihojen läpi. Jos asiaa tarkastellaan pelkästään oman hyödyn näkökulmasta, voi tuon helposti onnistua itselleen perustelemaan. Mikäli haluaa kunnioittaa muitakin, kenties sellaisia jotka harrastavat muita lajeja kuin itse, voi tuon haitan jopa yrittää niellä. Hiihtäjän näkökulmasta ladun turmeleminen pienen ajansäästön nimissä vaikuttaa herkästi jonkinasteiselta kannanotolta.

Offarina sanottakoon, että ilahduttavan paljon näkyy pyöräilyhenkisiä hiihtäjiä esim. Paloheinässä, tai sitten vain pyöräilymerkkien vaatteet tekevät tuloaan hiihtopuolelle.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

^Hyvin kiteytetty. Tampereella olen bongaillut useampia pyöriä suksipussien kanssa latujen lähtöpaikalla. Hyvää meininkiä!

Hyvin on kiteytetty, tosiaankin. Vedetään ladut vilkkaalle kevytliikenneväylälle ja ihmetellään, miksi siinä on pyöräilijöitä ja kävelijöitä. Vedetään ladut mökkiteille ja ihmetellään, miksi siinä on autoja. Vedetään ladut parhaille ulkoilureitille ja ihmetellään, miksi muut ulkoilijat tunkevat sinne. Mutta miksi ihmeessä keskustella ongelmista, kun kaiken voi hyvin kiteyttää siihen, että pyöräilijät turmelevat latuja eivätkä välitä muista.

Kolme vuotta sitten olin sitä mieltä, että hiihto on erinomainen harrastus, hiihtolatu on pyhä eikä siihen saa astua ollenkaan. Nyt olen sitä mieltä, että Hervannan radikaalit käytännön kannanotot olivatkin tarpeellisia, ja hyödyllisiä, vaikka vielä itse en kykenekään samaan käytännössä (ainoastaan avautumalla täällä foorumilla). Mutta eiköhän muutaman vuoden päästä hiihtäjän näkeminen aiheuttaa minussa samanlaisen raivon, kuin monessa hiihtäjässä nykyään pyöräilijän näkeminen. Ja eiköhän eläkeiän mennessä kaikki lisääntynyt vapaa-aika meneekin lähilatujen turmelemiseen…

Vaan on mahdollista, että asiat kehittyvätkin toiseen suuntaan. Esim. tänä talvena Hervannan ulkoilualueilla pystyy jo liikkuman ilman suksia astumatta / polkematta ladulle (edes luisto-osuudelle) ollenkaan ja olematta hiihtäjän edessä. Tosin en tiedä, tulivatko nämä yksipuoliset ladut tarkoituksella vai ei. Maailmalla on jo esimerkkejä läskipyöräilyn sallimisesta tietyin rajoituksin hiihtoreiteillä, eiköhän tämä rantautuu joskus Suomeenkin, tosin todennäköisesti viimeisenä…

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Farina Katso viesti
    ^Hyvin kiteytetty. Tampereella olen bongaillut useampia pyöriä suksipussien kanssa latujen lähtöpaikalla. Hyvää meininkiä!
    Jep. Suurin osa pyöräilijöistäkin harrastaa muita lajeja ja ymmärtää niitä. Sitten on tuo pieni äänekäs vähemmistö, jonka mielestä pyörällä saa tunkea mihin tahansa milloin tahansa ja muut on suvaitsemattomia jos eivät sitä ymmärrä + että kaikki muut on aina pyöräilijöiden haitolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Jep. Suurin osa pyöräilijöistäkin harrastaa muita lajeja ja ymmärtää niitä. Sitten on tuo pieni äänekäs vähemmistö, jonka mielestä pyörällä saa tunkea mihin tahansa milloin tahansa ja muut on suvaitsemattomia jos eivät sitä ymmärrä + että kaikki muut on aina pyöräilijöiden haitolla.
    Niinpä, äänekäs vähemmistö, ihan toista laatua, kuin hiljainen ja nöyrä enemmistö, mihin itse kuulut.

Tässä lähiladulla menee koneella ajetun ladun vieressä kävelytie puolen kilometrin verran.

Voitte arvata loput.

Terve.

Asun tampereen länsipuolella harjun vieressä "lähiössä", missä kaikki ulkoilureitit on pyhitetty 1/3 vuoden hiihdolle. Mua ei haittaa niin paljon pyöräilyn tai koiran kusetuksen kantilta noi ladut, mutta se että en pysty menemään pienten lasten kanssa ulkoilemaan "metsään" kun keski-ikäiset sekopäiset huitomahiihtäjät on vallannu kaikki ulkoiluväylät V...taa suuresti. Eikö voitaisi KIELTÄÄ huitomahiihto kaupunkien ulkoilureiteillä ja erottaa vaikka aurauskepeillä ladut väylistä. Ja huitomista voisi harrastaa kaupunkien ulkopuolella sitä varten rakennetuilla radoilla/huitomahiihtokeskuksissa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutterithukassa Katso viesti
    Eikö voitaisi KIELTÄÄ huitomahiihto kaupunkien ulkoilureiteillä ja erottaa vaikka aurauskepeillä ladut väylistä.
    Tuskin ainakaan kaikkia väyliä aurattaisiin auki, vaikka niillä ei latuja olisikaan. Ja mitä olen suosittuja, mm. maastopyöräilijöiden käyttämiä, polkuja seuraillut, niin nekin tuppaavat menemään umpeen, kun kerralla tulee paksumpi kerros lunta. Alkutalvesta niitä vielä ajellaan auki, mutta jo nyt ne ovat pysyvästi ummessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Jo oli tuonnekin joku "huippukommentoija" ehtinyt nillittämään pyöräilijöistä.. Eisss..

Tämä hiihtokeskustelu pistää aina miettimään, että missä on sallittua rikkoa verorahoilla/yksityisillä varoilla/talkootöillä tehtyjä urheilupaikkoja? Jos hakee analogiaa laduilla ajeluun, niin voihan sitä miettiä, että miksi helkkarissa siellä Tahkollakin on lumetettu ja hoidettu laskettelurinne. Siellähän menee maastopyöräura, saakelin laskettelijat ovat vallan omineet koko rinteen. Äkkiä ajelemaan sinne! Tai mitä nämä ihme frisbeegolf-radat tuolla metsissä? Ihme koreja keskellä hyviä polkuja. Äkkiä vaan potkimaan ne kumoon, jotta traililla ajo ei häiriinny! Ja Tampereellakin on rakennettu joku ihme golf-kenttä Kaupin polkujen viereen. Kyl mulla on pakko olla oikeus ajaa sillä kentällä, kun muuten joutuisin kiertämään sen, ***tana sentään! Entäs nämä suunnistajat? Juoksentelevat tuolla metsissä poluilla! Ne polut on p**kele maastopyöräijöille, vain ja ainoastaan! Pysykööt poissa urilta ja ne pirun rastiliput tukasta jorpakkoon häiritsemästä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Yksikin lyönti on liikaa. Aika huvittavaa kyllä, että kun näitä on sattunut talven aikana mitä, ehkä kaksi tai kolme tapausta, aletaan jos sovitella lainausmerkkejä vähemmistö-sanan ympärille. En lähde tekemään mitään määrävertaluja rattiraivoajiin ja tankoraivoajiin, mutta taitavat olla ihan niitä samoja veijareita. Mutterithukassan tapauksessa ongelma siis ilmeisesti on se, että luisteluhiihtobaanalla kävelyä häiritsevät luisteluhiihtäjät. Ehkä ymmärsin väärin. Niinhän se usein menee, että eniten ottavat päähän tilanteen, joissa se minä tai minäminä joutuu edes hieman joustamaan.

Taisi olla tänään ladulla lähes yhtä paljon kävelijöitä kuin hiihtäjiäkin. Kaikki menivät asiallisesti ladun reunassa paitsi yksi yläastelaispoikaporukka, joka yritti vissiin provosoiden täyttää koko ladun, kun huomasivat että tulin takaa. No enpä rovosoitunut vaan moikkasin poikia ja yksi teki tilaa pertsaladulle. Oli tuolla joku pyörälläkin käynyt, mutta kummallisinta oli (ilmeisesti paikallisen kiinteistönhoitoyhtiön) traktorin jäljet, joka oli oikaissut Gunnarlan kevliltä kahta latua pitkin yhteensä noin 300m matkalta linjan pohjalle ja siitä varikolle. Käyttäähän tuo kyseinen yhtiö Tynninharjulla kevliäkin ja alikulun kohdalla latua, muttei aiemmin tuolla suunnalla. Mutta ei ollut ikävä kyllä vaikeaa tänäänkään, joten turha postaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Хуй Katso viesti
    Tuskin ainakaan kaikkia väyliä aurattaisiin auki, vaikka niillä ei latuja olisikaan. Ja mitä olen suosittuja, mm. maastopyöräilijöiden käyttämiä, polkuja seuraillut, niin nekin tuppaavat menemään umpeen, kun kerralla tulee paksumpi kerros lunta. Alkutalvesta niitä vielä ajellaan auki, mutta jo nyt ne ovat pysyvästi ummessa.
    En kirjoittanut että haluan talvikunnossapidon ulkoilureiteille, vaan että perinteinentyyli kunniaan ja ladut reittien reunoille.http://www.ylojarvi.fi/site/assets/f..._kyl_-osa1.pdf on todella törkeää että 1% talviulkoilijoiden tarpeiden takia terrorisoidaan muiden ulkoilu mahdollisuudet koko harjulla.

...1% talviulkoilijoiden tarpeiden takia terrorisoidaan muiden ulkoilu mahdollisuudet koko harjulla.
    Siellä ön joku todella vähän hiihtäjiä tai hel*etisti muita ulkoilijoita. Niin ja vissiin hyvin vähän polkuja, koska niitä on paljon mielekkäämpää pyöräillä/kävellä/juosta.

Siellä ön joku todella vähän hiihtäjiä tai hel*etisti muita ulkoilijoita. Niin ja vissiin hyvin vähän polkuja, koska niitä on paljon mielekkäämpää pyöräillä/kävellä/juosta.
    Käyppä tutustumassa paikkaan parin tarhaikäisen kanssa.

Käyppä tutustumassa paikkaan parin tarhaikäisen kanssa.
    Hiihtäenkin voi tutustua lasten kanssa ja oppivat samalla... vai onko siellä joku hyvä pulkkamäki, jonka hiihtäjät ovat vallanneet? Sitten mä ymmärrän avautumisen.

Hiihtäenkin voi tutustua lasten kanssa ja oppivat samalla... vai onko siellä joku hyvä pulkkamäki, jonka hiihtäjät ovat vallanneet? Sitten mä ymmärrän avautumisen.
    Näinhän minä juuri kehoitin. Jos ei omia taaperoita löydy niin lainaa vaikka naapurilta ja käy lenkillä. Mutta pidä huolta että kukaan ei kävele laduilla.

Näinhän minä juuri kehoitin. Jos ei omia taaperoita löydy niin lainaa vaikka naapurilta ja käy lenkillä. Mutta pidä huolta että kukaan ei kävele laduilla.
    Niin myös vaikkapa yökerhossa käyminen on taaperoiden kanssa aika vaikeaa. Tai oopperassa. Miksi siis kiduttaa itseään, ja lähteä tekemään sellaista joka on jo lähtökohtaisesti vaikeaa. Kovin monelle on myös juurtunut ajattelutapa, koettu vääryys oikeuttaisi johonkin itse valittuun etuoikeuteen. En hiihdä, joten saan kävellä tässä. En futaa, joten tulen joogaamaan tähän nurmikolle. En harrasta mäkihyppyä, joten vedän loikkaharjoitteet tässä mäessä. Kyllähän tämä paikka minullekin, veronmaksajalle, kuuluu.

Lasten kanssa voi muutakin tehdä kuin lähteä teutaroimaan latuja. Toki joskus joustaminen ja muiden kunnioittaminen tuntuu itsestä ikävämmältä vaihtoehdolta kuin täysin oman navan ympärille rakennettu täydellinen maailma. Life is a bitch.

Vaikeaa oli taas. Lämmin sää oli pehmentänyt ladun ja tuuli oli lennättänyt roskat ladulle. Prkl!

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •