HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 10 / 64 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 20 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 1920

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

  1. #271
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Meidän sivusto ei tarjoa mitään reititysalgoritmeja, joten arpon sivulla se ei onnistu. Netissä olevissa karttapalveluissa ei voi yleensä muuttaa tiiliserverin asetuksia siten, että oman custom pohjan saisi taustalle.
    Openstreet map editorilla (JOSM) voi taustalle ottaa meidän kartat ja piirrellä murtoviivana reitin, jonka saa pullautettua pihalle gpx tiedostona ja sen jälkeen gps:ään. Itseasiassa se on aika näppärä kyseiseen homman, kun ensin piirtelee suuret linjat ja sitten "improve accuracy" toiminnolla parantelee halutulle tarkkudelle. Jäljessähän ei ihan joka mutkaa tarvita vaan risteykset ovat tärkeimpiä.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  2. #272
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520
    Moro! Vaihdoin puhelimeen ip6een ja tuo openmaps softa ei pelitä enää. Yritin asentaa uudelleen tuon maastokartan mutta ohjelma kaatuu joka kerran kun yritän tallentaa karttaa. Mistähän mahtaa johtua? Vanhassa iphone 5:ssa toimi hyvin

  3. #273
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Moro,

    Olen nyt jonnin verran reenannut OSM-editointia Tampereen ympäristön poluilla. Vaikuttaa suht joutuisalta hommalta OSM:n vakiolla iD-editorilla.

    Olisi muutamia ajatuksia, kysymyksiä ja ehdotuksia MTB-konventioihin:

    Tagi mtb:scale arvoilla 0 - 3 tuntuu olevan toimiva setti täkäläisiin olosuhteiseen. Jonkun erittäin vaikean osuuden olen muistaakseni merkinnyt arvolla 4. Lienee ihan "sallittua" käyttää myös arvoja 4 - 6? Voisiko nämä renderöidä arpo-karttaan esim. mustalla (en ole katsonut, miten renderöityvät)?

    Oliko arvoa -1 eli "selkeästi ei-järkevät polut MTB-käyttöön" käytetty siinä mielessä, että polku on liian tunkkainen ajamiseen? Jos näin, niin olisiko kuitenkin parempi merkitä jollain hyvin isolla scale-arvolla, koska jonkun ajokelvoton polku on taas kelvollinen jollekin toiselle mestarille/kalustolle? Oletan, että -1 ei kuitenkaan tarkoita "kiellettyä".

    Mikä on suositeltu tapa merkitä ajamiselta kielletty tai selkeästi sen oloinen polku (menee esim. yksityispihaan)? Kenties tagi bicycle=no? Käytettiinkö joskus jotain xbk-tagia tähän tarkoitukseen? Saako ne konvertoida pois, jos vielä tulee eteen?

    Tagiin mtb:winter kaipaisin laajennuksena arvoa 3. Joskus näkee polkuja, joita on kyllä tallattu melko nopeasti lumentulon jälkeen, mutta paikka tai käyttäjien määrä viittaa siihen, että polku ei välttämättä ole pysyvä. Nämä voisi renderöidä johdonmukaisesti oranssilla.

    Oikeastaan mtb:winter:ssä voisi tarvittaessa käyttää arvoa nollakin sellaisilla osuuksilla, joissa voi olettaa olevan koneellista ylläpitoa. Tällöin voisi reitittää/opastaa jonkun yleisesti käytettyn reitin hetkellisesti tien tms. kautta. Kaikille yleisille teille ei toki kannata tuota luokitusta lisätä.

    Näillä lisäyksillä sekä mtb:scale että mtb:winter -tageissa olisi sama looginen helposti muistettava skaala nollasta kolmeen. No nyt sitten herää kysymys, että pitäisikö talviluokitustenkin renderöinti tehdä yhdenmukaiseksi kesäluokkien kanssa. Eli värit vihreä = 0, keltainen = 1, oranssi = 2, punainen = 3, musta = 4 - 6.

    Muualla maailmassa näemmä käytetään myös laskettelurinteistä tuttua väriskaalaa vihreä, sininen, punainen, musta. Ei ehkä loogisin värijärjestys, mutta rajat ylittävä yhdenmukaisuus on aina hyvästä. Tuotakin kannattaa miettiä. Itse en ota kantaa, sille mulle riittäisi oikeastaan vain kaksi kastia: "helppo" ja "haastava".

    Miten jatkossa suhtaudutaan mtb:winter-tagin arvoon "yes"? Onko tällä joku lisämerkitys, mitä ei skaala-arvoilla voi kertoa? Pitäisikö nuo pyrkiä konvertoimaan skaalaan? Pitäisikö ajaa ihan koneellisesti konversio (ken sellaisen osaa tehdä)? Vai jätetäänkö vain käyttöön yhtenä vaihtoehtona? Itse olen tuolla merkinnyt joskus sellaisia pätkiä, jotka olisi ehkä kuulunut skaala-arvolle 3. Tai sitten en ole ympäristöä tuntemattomana osannut päätellä minkäänlaista luokitusta osuudelle.

    Service road:n mtb:winter-tagia ei renderöidä. Voisiko nämä ottaa mukaan renderöintiin? Esim. Soukonvuorentietä ei näemmä aurata, mutta sille tallaantuu polku ja vastaava tagi on asetettu.

    Tapaus Soukonvuori ylipäänsä: Kaupungin veppisivut eivät mainitse ko. suojelualueelle minkäänlaista pyöräilykieltoa. Päin vastoin todetaan, että virkistyskäyttö jatkuu ennallaan, ja suojelutoimet kohdistuvat lähinnä metsän jättämiseen luonnonmukaiseen tilaan. Eli kaatuneita lahopuita ei kerätä. Yhdestä alueen infotaulusta löytyy maininta pyöräiykiellosta, mutta pitäisin virallisia veppisivuja ajantasaisimpana tietolähteenä. Eli jatkanemme alueen kartoitusta normaaliin tapaan.
    noppa muokkasi tätä : 17.01.2015 at 20.34

  4. #274
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Ojista/puroista. Onko tarkoituksenmukaista käyttää vaivaa kaikkien pitkin metsiä kulkevien vesiväylien merkitsemiseen kartta-aineistoon? Helpottaahan ne suunnistusta joskus, mutta tuleeko kartta vain tukkoiseksi käyttää?

    Isot uomat toki kannattaa merkitä, mutta mihin asetetaan raja? Olisiko hyvä, että esim. polun risteävästä ojasta tms. merkittäisiin vain pieni pätkä risteyksen merkiksi?

  5. #275
    Liittynyt
    01/2012
    Viestit
    139
    Service road:n mtb:winter-tagia ei renderöidä. Voisiko nämä ottaa mukaan renderöintiin? Esim. Soukonvuorentietä ei näemmä aurata, mutta sille tallaantuu polku ja vastaava tagi on asetettu.
    Ai mutta onkohan tuossa kyse tästä: "Jos tie on merkattu privaatiksi, niin mtb:scale ei tuota värikoodausta." Jos on, niin pitäisköhän renderöinti sittenkin tehdä? Suomessa on paljon pitkiäkin yksityisteitä, joita voi kuitenkin käyttää aivan vapaasti pyöräilyyn ja jollain tasolla vapaasti jopa moottoriliikenteeseen.

  6. #276
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Terve!

    Kiitos palautteesta! Hienoa, että olet perehtynyt aiheeseen ja tuonut omaa tietämystäsi muiden käyttöön!

    Ohessa vastauksia kommentteihisi:

    Kesäkarttoihin on tosiaan renderöity vain tasot 0-3. Suuremmat numerot eivät näy mitenkään nykyisessä renderöinnissä.Ongelmana oli keksiä hyviä värikoodauksia, jotka oikeasti näkyisivät pohjasta kunnolla. Esim musta tausta on vähän huono, kun pohjan päällä oleva mustakatkoviiva ei sen jälkeen enää näy taustasta. Punainen tausta tarkoittaa jo sitä, että harva siellä oikeasti viihtyy ja suurin osa siirtelee pyörää kiveltä toiselle.

    Kaikessa yksinkertaisuudessaan värit on mietitty suurinpiirtein seuraavasti:
    vihreä: menee syklolla helposti
    keltainen: helppoa maasturilla
    oranssi: saa jo keskittyä
    punainen: suurin osa heittää pyyhkeen kehään.

    Arvoa -1 (punaiset raksit kesäkartassa) on käytetty kahdessa mielessä:
    - polku on sellaisessa paikassa, että sitä ei ole soveliasta ajella, esim. toisen pihan lävitse
    - polku on normaalille jantterille täysin ajokelvotonta polkua, esim joku polku johon on tehty ensin hakkuuaukko ja nyt se kasvaa pelkkää vesakkoa.

    Tuota bicycle=no tägiä on käytetty ainakin ihan ihmeellisesti Tampereen seudulla. Jos jonkun kartoittajan mielestä jokin polku metsässä on jalan kuljettava, niin hän on mennyt tuikkaamaan bicycle=no merkinnän. Ei tietysti koske missään mielessä maastopyörää.

    Talvikartta on pyritty pitämään mahdollisimman yksinkertaisena, koska talvitilanne vaihtuu tiheään ja tuskin kartta pysyy millään sen perässä. Talvikartan suurin kontribuutio on varmastikin tarjota jotain ideoita ajamiseen, mutta paikan päällä karu totuus vasta paljastuu :-).... kuten tänään Soukonvuoren tiellä, kun kurvasti Niihaman majan suunnasta ja ajelin pohjoiseen Nässyn rantaan.

    Rinnemaailmasta tutut vihreä, sininen... ei oikein toiminut sinisen osalta alustavissa testeissä. Sininen pohja ja sen päällä mustalla / tumman ruskealla varsinaisen väylän tunniste (katkoviiva jne) ei vaan näkynyt eikä näy ainakaan tulosteissa. Siitä syystä päädyin vaalean vihreä, keltainen, oranssi ... palettiin. Vihreä palvelee syklokansaa ja loput sitten enemmänkin maasturilla ajavia.

    Teiden talvimerkkaus on vähän ongelmallisempi, kuten tuo mainitsemasi Soukovuorentie. Nuo koodaukset täytyy määritellä erikseen kaikille olennaisille tietyypeille ja voisi olla tietysti perusteltua siirtymien kannalta. Yleensä tien voi olettaa olevan aurattu, mutta ei välttämättä. Ongelmaksi tulee se, että hyvin aurattua tietä ei kukaan tule merkanneeksi talvimerkkauksella, kun ei se tule mieleenkään.

    mtb:winter ja mtb:winter=2 ovat rinnakkaisia. Jos ei ole varmuutta, miten nopeasti tallaus tapahtuu, niin voi käytellä kumpaa tahansa. Jos on varmaa, että tallauspartiot ovat nopeita, niin sitten ykköstä kehiin. Ainakin JOSM editorilla saa haettua nopeasti tietyltä alueelta mtb:winter=yes tägit ja muutettua ne toiseksi. Muutenkin suosittelen, että kun olet päässyt hommaan alkuun, niin siirry JOSM käyttäjäksi. On se vaan niin hyvä ja sillä voi tehdä kaikkea muutakin hyödyllistä, esim. reittisuunnittelua ja gpx fileitä.

    Soukonvuoresta oli aiemmin jotain juttua maastolenkkiketjusta. Vähän ristiriitaista tietoa tyrkyllä mediassa ja tauluissa.

    Kartta-aineisto ei ole vain meitä varten, joten jos vesiväylä on olemassa, niin eiköhän se ole syytä piirtää sitten kokonaan eikä vain pätkittäin. Jos ojat halutaan jättää pois, niin jätetään se sitten meidän renderöinnissä.

    Täytyy jossakin vaihessa vilaista, että mitä on tullut laitettua renderöinteihin tuon private väylän osalta. Ongelmana on ollut tuo kombinaatioiden määrä, kun mukana on määreet highway + access.

    Jos haluat vilaista, miten tiet määritellään, niin tuolta voi vilaista OSM:n defaultti renderöinnin säännöt. Siitä sitten puukotellaan ja toivotaan parasta:
    https://github.com/gravitystorm/open...ster/roads.mss

    Antti

  7. #277
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    Moro, poistin UKK:n pihan koilliskulmasta itään lähtevältä polkureitiltä talvimerkinnän. Polku oli molemmista päistänsä lähes ummessa. Lisäksi se ylittää kilpaladun enemmän käytetyn polun jälkeen muutaman kymmenen metrin päässä alamäkeen päin eli hiihtäjien vauhti on tässä jo vähän kovempi ja törmäysriskikin suurempi. En muista olinko laittanut nämä talvimerkinnät itse vain kokeillakseni talvikarttaa, vai olivatko ne OSM-henkilön "dododont" vartavasten tekemät. Pahoittelut, jos tuhosin työsi tuloksia. Itse olen OSM:ssä KariJP.

  8. #278
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Tiedoksi!

    Ihmettelin, kun omat eiliset muutokset eivät olleet päivittyneet karttamatskuun. Syynä on se, että aamulla ei jostain syystä ollut tarjolla uusinta Suomidumppia karttamateriaalista. Huomenna pitäisi olla muutokset menneet läpi. Antakaa palautetta, jos näyttää sille, että muutokset eivät mene päivässä lävitse. Myöhäistetään hakuskriptiä tarvittaessa, jotta uusin data tulee päivän laskentaan.

    Antti

  9. #279
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    156
    Myötäilen Myrtilluksen näkemyksiä (17.1.2015) nopan esittämiin ajatuksiin. Kartoitustyö kaipaisi aika paljon enemmän porukkaa, jos lähdetään tarkentamaan määrityksiä.
    Olen kartoitellut sillä mielellä, että parempi jotain kuin ei mitään ja odottanut tarkennuksia. Niitä ei kovin paljon ole tullut.
    Näiltä aktiivisimmilta ajajilta toivoisin vinkkejä. He kuitenkin tietävät mistä hauskimmat polut kulkevat. Vaikkei välttämättä kartoitusta, mutta esim. sanallisia vinkkejä tänne foorumille niin voisi käydä kurkkaamassa ja laittamassa karttaan kaikkien tietoon. Etenkin talvellä ei varmaan ole keneltäkään pois jos polulla käy useampi ajaja.
    Sitten siitä kartoituspalaverista...kirjastosta sais vuokrattua neukkaria jos laittais pari euroo/nuppi (pääkirjasto 15€/h, muut 10€/h)).

  10. #280
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Minkäslaisia toiveita olisi kartoituspalaverin asialistalle? Onko uusia kartoittajia, jotka haluasivat opastusta softien kanssa vai jotain hypempää kuten relaatioiden hallinta OSM:ssä?

  11. #281
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    Hermiassa (Hermiankatu 8 D) päästään 6 tai 20 hengen neukkariin ilman erillistä veloitusta.

  12. #282
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    156
    Mahdollisia palaveripaikkoja on nyt kaksi eli se missä eka kokous oli (keskusta) tai Hermia. Niistä voi valita. Sitten se agendan aloitus:
    - Opastusta softien kanssa (toivottavasti tulisi uusia kartoittajia)
    - Käytäisiin relaatiot ym hienostuneemmat piirteet läpi
    - Kokemuksia itse kartoituksesta (kuinka minä sen tein)
    - Reittien suunnittelutyökalut
    - .....

    Jos tekis agendan ensin valmiiksi ja sitten sovitaan paikka ja aika

  13. #283
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalo Katso viesti
    Mahdollisia palaveripaikkoja on nyt kaksi eli se missä eka kokous oli (keskusta) tai Hermia. Niistä voi valita. Sitten se agendan aloitus:
    - Opastusta softien kanssa (toivottavasti tulisi uusia kartoittajia)
    - Käytäisiin relaatiot ym hienostuneemmat piirteet läpi
    - Kokemuksia itse kartoituksesta (kuinka minä sen tein)
    - Reittien suunnittelutyökalut
    - .....

    Jos tekis agendan ensin valmiiksi ja sitten sovitaan paikka ja aika
    Onkos kellään mahdollisesti pääsyä edullisesti isommalle plotteritulostimelle. Palaverissa olisi mukava, kun olisi pari isompaa tulostelakanaa eri alueista keskustelun pohjaksi ja kynämerkinnöille (kätevämpää kuin A3:n teippailu). Jättimäisen png/jpg tiedoston saa näppärästi tehtyä seuraavalla sovelluksella:
    http://openstreetmap.gryph.de/bigmap.html
    Tuo sivu pullauttaa perl-skriptin pihalle. Sitä skriptiä puukottamalla saa näppärästi haettua ison alueen tiilen arpotechnon serveriltä yhteen isoon kuvatiedostoon.

  14. #284
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Ymmärsinkö oikein, että on ok merkata vihreällä myös tylsäksi katsottava hiekkapintainen kaupungin ylläpitämä ulkoilureitti? Ei minulla ole intoa alkaa kelvejä enemmälti tagaamaan, vaan ajatuksena on, että noita ko. pätkiä käyttämällä saa pienemmät polunpätkät yhdistettyä mielekkääksi kartalla hahmotettavaksi lenkiksi. Käytännön esimerkkinä Lentävänniemen rantapolut, joka ilman hiekkakelvien käyttöä olisi vain läjä satunnaisesti siroteltuja polunpätkiä, mutta muutamalla pakollisella siirtymällä yhdistettynä muodostavat ihan näyttämisen arvoisen reitin.

  15. #285
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Moro, siitä vaan, ei siitä ainakaan mitään vahinkoa synny. Pyörätiet näkyvät muissa renderöinneissä pyöräteinä ja ainoa mihin se vaikuttaa tällä hetkellä ovat nuo arpon serverillä olevat tiilet.

  16. #286
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Mikkeli (Ristiina)
    Viestit
    675
    Yritetääs polkaista sähköpostilistaa uudelleen käyntiin. Nyt on sen hallinta paremmin hallussani.

    Listalle voi ilmoittautua osoitteessa http://arpotechno.fi/mailman/listinf..._arpotechno.fi

  17. #287
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Kävin tänään ajelemassa Kangasalan Kirkkoharjua ja Kyötikkälää lävitse ja hakemassa talvipolkuja. Nyt on jotain merkkailtu karttaankin, mutta paljon siellä oli muutakin tampattua. Merkkasin vain itse läpiajamani. Tosin nuo neljällä raajalla itseänsä eteenpäin raahaavat ovat valloittaneet aika lailla reviiriä näin talvisaikaan

    Yritin löytää jotain polkuja Kallion teollisuusalueelta luoteen suuntaan radan ylitse, mutta ei tullut vastaan eden mikroautoradan takaa. Onkohan tuolla pallolla merkityllä alueella mitään elämää talviaikaan?
    http://www.openstreetmap.org/?mlat=6...1.4921/23.9606

  18. #288
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.313
    Pitäisikö olla talvikartta näkyvillä? Täällä pukkaa linkistä vaan kesäversiota.
    Vai mitä, Tetsa

  19. #289
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    840
    tästä linkistä se näkyy wintermap , ainakin meillä

  20. #290
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Analog Kid Katso viesti
    Pitäisikö olla talvikartta näkyvillä? Täällä pukkaa linkistä vaan kesäversiota.
    Tuossa minun linkissä oli ihan perinteinen openstreetmap perusrenderöinnillä ja linkattu OSM sitelle. Syynä se, että meillä ei ole mitään tapaa tehdä annotaatioita karttapohjan päälle (pallurat, viivat yms), koska JS sovellus on mahdollisimman simppeli. Netissä on siteja annotaatioiden tekoon, mutta sitten ei taas saa omia tiiliä pohjalle.

    Ainoa positiivinen poikkeus on ollut umaps, mutta vähän työläs nopeisiin merkkauksiin ja kyselyihin. Ohessa kuitenkin aiempaan kyselyyn liittyvä kartta Mukana myös ajettu / työnnetty jälki.

    https://umap.openstreetmap.fr/en/map...1.4922/23.9605

    p.s. tuo on kaikkien vapaasti editoitavissa, tökkäät vain oikeassa yläkulmassa olevaa kynää ja eikun sotkemaan karttapohjaa..
    Myrtillus muokkasi tätä : 24.01.2015 at 21.08

  21. #291
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    703
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Yritetääs polkaista sähköpostilistaa uudelleen käyntiin.
    "Liittymisesi ei ole sallittu, koska antamasi sähköpostiosoite turvaton." ?

    Edit: Olikin pilkku pisteen sijasta meiliosoitteessa. Homma kunnossa.

  22. #292
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Siirsin karttojen renderöinnin alkua tunnilla eteenpäin crontabissa. Nyt näytti käyvän useasti siten, että uusin Suomi dumppi ei ollut vielä tipahtanut nettisitelle, kun skripti kävi sitä hakemassa. Näin ollen päivitysten tuleminen kartoille kesti vuorokauden normaalia pidempään.

  23. #293
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJP Katso viesti
    tästä linkistä se näkyy wintermap , ainakin meillä
    Sehän on ihan hyvä, olisi nyt hyödyllisempi, kuin kesäversio. Mutta saako sitä OruxMapsiin jotenkin näkyviin?

    p.s. no ei ollut ”kesäversiokaan” huono kun ”päivitin tiilet”. Se taitaa olla nyt kesä / talvi sekoitus?

  24. #294
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    19
    Oruxiin saa talvikartan samanlailla kuin kesäkartankin. Alla oleva koodi onlinemapsources.xml fileen jatkoksi. Itsellä on molemmat linkit ja voi katsoa kumpaa karttaa tahansa.

    <onlinemapsource uid="4">
    <name>OSM MTB Tampere TALVI</name>
    <url><![CDATA[http://kartta.arpotechno.fi/tiles_winter/{$z}/{$x}/{$y}.png]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

  25. #295
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Kiitos, nyt toimii molemmat.

  26. #296
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Kiitos, nyt toimii molemmat.
    varmuuden vuoksi... peruskartatkin saat varmaan näkymään samalla kaavalla, kun lunttaat yksityiskohdat alla olevasta:

    tms:http://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{zoom}/{x}/{y}.jpg

    - huomaa, jpg päätteiset fileet

  27. #297
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Kiitos, onnistuu näin:

    <onlinemapsource uid="4">
    <name>Peruskartta</name>
    <url><![CDATA[http://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{$z}/{$x}/{$y}.jpg]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

    Mutta eri karttojen tiilet ovat mukavasti sekaisin, ellei nollaa välimuistin. Pitääkö kenties "uid" olla joka kartalle oma?

  28. #298
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Joo, eri ”uid” tuntuisi toimivan, eli näin saa kolme karttaa OruxMapsiin, lisäämällä onlinemapsources.xml fileen:

    <onlinemapsource uid="5">
    <name>OSM MTB Tampere KESÄ</name>
    <url><![CDATA[http://kartta.arpotechno.fi/tiles/{$z}/{$x}/{$y}.png]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

    <onlinemapsource uid="6">
    <name>OSM MTB Tampere TALVI</name>
    <url><![CDATA[http://kartta.arpotechno.fi/tiles_winter/{$z}/{$x}/{$y}.png]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

    <onlinemapsource uid="7">
    <name>Peruskartta</name>
    <url><![CDATA[http://tiles.kartat.kapsi.fi/peruskartta/{$z}/{$x}/{$y}.jpg]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

  29. #299
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Tähän mennessä olen näitä karttoja (kesä- ja talviversiota) tuijotellut vaan tietokoneen ruudulta ennen lenkkiä, mutta mikäs olisi fiksuin tapa katsella näitä (trackingin kera) Android-puhelimen ruudulta kesken lenkin? Saako näitä karttoja mitenkään esim. Sportstrackeriin tai muuhun vastaavaan ohjelmaan? Oruxmapsista on ollut jotain puhetta, mutta äkkivilkaisulla se näyttää aika vaikealta käyttää. Mahdollisimman simppeli olisi parempi.

    PS. Kiitos kaikille kartoittajille ja muille puuhamiehille!

  30. #300
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Tähän mennessä olen näitä karttoja (kesä- ja talviversiota) tuijotellut vaan tietokoneen ruudulta ennen lenkkiä, mutta mikäs olisi fiksuin tapa katsella näitä (trackingin kera) Android-puhelimen ruudulta kesken lenkin? Saako näitä karttoja mitenkään esim. Sportstrackeriin tai muuhun vastaavaan ohjelmaan? Oruxmapsista on ollut jotain puhetta, mutta äkkivilkaisulla se näyttää aika vaikealta käyttää. Mahdollisimman simppeli olisi parempi.

    PS. Kiitos kaikille kartoittajille ja muille puuhamiehille!
    Moro,

    taikasana karttojen käyttöön on "TMS-server". Jos löydät sellaisen softan, johon voit itse konfiguroida TMS serverin tiedot, niin siinä tapauksessa kartat saa näkyville. WMS serveri ei kelpaa, koska meitin serveri on niin "tyhmä" ettei se ymmärrä mitään WMS konffauksista. Sport-trackeriin en ole ainakaan itse löytänyt konffausta (wp8.1 / web selain).
    Antti

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •