GarminElectrobikeGiant
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 76 / 76

Aihe: Ratsukon ohittaminen

Mulle on ihan sama onkomedessä, kävelijä, koira ja ihminen vai rasukko ilmotan hyvissä ajoin pyörö/kyöräilijöitä takaa tulossa ja viimeienen sanoo kuuluvasi viimeinen ja KIITOS.- Ei too niin vaiketa ole, eihän?
    -en ole hullu, olen erikoinen-

pahoittelen kiroitus virheit, 2,6%
    -en ole hullu, olen erikoinen-

Täytyykin hommata paineilmatorvi varalle. Vasemmalla kädellä vähän ääntä 5 metriä ennen niin ei tule ohitus yllätyksenä . Eiku eihän tästä ole kuin pari kuukautta kun nuori tyttö ratsasti yksin jollain ponin tapaisella ja minusta molemmat huomasiva minut lähestymässä pyörällä, mutta silti poni lähti yht äkkiä revittelemään hirveää kyytiä ja pelkäsin jo, että likka tippuu kyydistä.

sledgehammer Guest
    Oltasko me niitä fiksumpia, jotka ei aina hae vikaa muista?
    LOL, ei varmasti, täältä kun lukee kaikki pyöräilijän vaikea elämä ketjut läpi, niin ei ikinä Miks tämmösiä verensyöksy ja itkuvirsiketjuja kannattaa edes viritellä, kun lopputulos ei kuitenkaan ole mikään konsensus asioista. Joskus mönkijä ja heppakin vaan kohtaa ja se on sitä sattumaa. Hepalla ei varmaan kannata hakeutua sinne, missä mönkkärikuskeilla on reittinsä ja toisinpäin. Silti aina jonkun on pakko päästä kaivamaan verta nenästä ja sitten alkaa itkuvirret. Nää heppakaverit on kyllä tässä lajissa ihan samalla tavalla mestareita, niin kuin on monet pyöräilijätkin mestareita kitisemään kaikesta, mikä liikkuu polttoaineella. Ei muuta kuin heppa laukalle ja mönkkärin torvi selälleen, mutta niin, ettei nyt mitään kamalaa katastrofia tule. Aina jopa minäkin olen hepasta päässyt ohi tekemättä mitään ihmeellistä. Ajellut omaa linjaa ja ohittanut. Ei oo koni lähtenyt laukalle. No kerran tulin emäntää varstaan endurolla, molemmat pelästyttiin perkeleesti ja heppa vielä enemmän. Pulssin tasaannuttua jatkettiin omiin suuntiin. En mä tiennyt että se oli samalla reitillä mun kanssa ja kurvin takana olikin sitten vähän ahdasta.

Yleisellä tiellä oltiin, mönkijä kilvissä ja ajettiin aivan nopeusrajoitusten ja sääntöjen mukaan. Se juuri alkoikin vituttamaan kun toimi muut huomioon ottaen.

Meitä on moneen junaan. Koitetaan meistä jokainen toimia fiksummin kuin ne jotka ei toimi fiksusti. Nöyränä ku maailmalla liikkuu nii yleensä pärjää.
    I don't want to break these chains

^^^erittäin hyvin sanottu siellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTBVespa Katso viesti
    Meitä on moneen junaan. Koitetaan meistä jokainen toimia fiksummin kuin ne jotka ei toimi fiksusti. Nöyränä ku maailmalla liikkuu nii yleensä pärjää.
    Ehkä on syytä muistuttaa mahdollisille väärinymmärtäjille että nöyränä liikkuminen ei tarkoita kynnysmatoksi ryhtymistä. Muuten: vaikka olen yrittänyt toimia fiksusti eli ohjeistuksen mukaan ajaa rauhallisesti ja tervehtiä ratsastajaa aina ratsukon kohdatessani, on syntynyt muutamia epämiellyttäviä tilanteita.

Kerran metsäpolulla sovimme että ratsastaja väistää sivuun mutta kun fillaristi oli kohdalla hevonen päätti nousta takajaloilleen ja luullakseni vain kokeneen naisratsastajan ansiosta enempää ei sattunut kenellekään. Opetus on että luontokappaleen kyseessä ollen mikään ei ole täysin varmaa ja on syytä noudattaa varovaisuutta ja pitää riittävä etäisyys.

Toisella kertaa tulin hiekkatien mutkasta mukavasta menosta nauttien mutta kuitenkin nopeusrajoituksen puitteissa, kun vastaan tuli kaksi ratsukkoa. Etummaiselle hevoselle yhtäkkiä eteen ilmestyvä olio oli kertakaikkiaan liikaa ja se heitti ratsastajan selästään ja kääntyi täyttä laukkaa kohti kotitalliaan. Opetus on että seudulla jossa on ratsutalleja on aina myös kokemattomia ratsastajia ja säikkyjä hevosia ja voi olla viisasta ajaa ne tiepätkät ihan hissukseen tai kiertää kauempaakin.

Kolmannella kerralla vastaantuleva hevonen aloitti tervehdyksien vaihdosta huolimatta hermostuneen polkemisen ja kääntyi kapealla metsätiellä poikittain. Ratsastaja pyysi tällöin minua viheltämään ja kas kummaa: nuotin vierestä viheltely näkyi rauhoittavan hevosen hetkessä! Seuraavalla kerralla kun näin että hevosen korvat alkoivat liikkua arveluttavasti ja se nyki päätään, kokeilin viheltelyn vaikutusta - ja sama vaikutus! Lisäksi ratsastaja kiitteli minua siitä että viheltelin. Opetus lienee se että vihellysäänet voivat rauhoittaa hevosen tehokkaammin kuin pelkkä ihmisääni.

PS On aivan totta että ratsastajien joukossa on täysiä mölöjä, jotka eivät edes vastaa tervehdyksiin ja ainoastaan mulkoilevat tympeännäköisinä siitä huolimatta että pyöräiljä on pyrkinyt noudattamaan ns. hyvää ajotapaa.

mutanaama Guest
    Kyllä, niin metsään kuin maantielle mahtuu. Mielensäpahoittajia löytyy joka ryhmästa, ja paras vastaisku on ollut lentosuukko.

Itse aina pysähdyn hepan tullessa vastaan ja huikkaan jotain ystävälliset tervehdykset että heppakin tajua että ihminen on rawaamassa willarilla. ovat kiittäneet kun pysähdyin ja annoin hepan tutustua minuun..
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

^Vähän sama homma kuin koirienkin kanssa. Joo, eipä ole suuremmin ongelmia ollut hevosten kanssa ja yleensä nuo ketkä talleilta kauemmaksi lähtevät ratsastamaan ovat hyvinkin taitavia ratsastajia.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Viheltely on kuulemma hyvä. Ja kaikenlainen omasta suusta lähtevä. Siis ratsukkoa kohdatessa ja ohittaessa. Joo nöyryys käytöksessä, on vähän niinkuin hyvä itsetunto korvien välis.
    I don't want to break these chains

mutanaama Guest
    Viheltelyä käytetään myös maneesiin mennessä ja poistuessa. Hevosella tai ilman.

Tätä ketjua voisi ehkä nostaa takaisin esille nyt, kun liikenneturvallisuudesta on muutenkin ollut puhetta. Ilokseni olen saanut kuulla, että me pyöräilijät olemme viime aikoina entistä paremmin ottaneet ratsukot huomioon, varoittamalla tulostamme "maastossa" liikkuvaa hevosta ja ratsastajaa. "Maastossa" lainausmerkeissä siksi, että hevosharrastajat ilmeisesti käyttävät tuota sanaa toisin kuin pyöräilijät, tarkoittaen myös maanteillä ratsastamista.

Ratsukon huomion herättämiseksi sopii viheltelyn vaihtoehtona vaikkapa riittävän äänekkäästi, mutta rauhallisesti lausuttu varotus "pyörä ohittaa" tai "pyöriä takana".

Asia palasi mieleeni surullisen uutisen johdosta: irrallaan kulkenut koira säikäytti hevosen laukkaan ja nuori ratsastaja putosi satulasta, kohtalokkain seurauksin. Tehkäämme siis jatkossakin parhaamme, ettei meidän koskaan tarvitse lukea samanlaista uutista pyöräilijän pelästyttämästä ratsusta.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

SPU:n materiaalisalkusta löytyy muuten mainio Kohtaamisopas PDF-tiedostona.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

Ulkoiluväylällä kohdatessa on aina tullut pysähdyttyä. Takaa lähestyttäessä tuo vihellys / sopivan neutraali ääntely toimii myös Nuo opetti aikoinaan tuttu ratsastuksen opettaja. Melkein aina tulee kiitokset ja hyvä mieli...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •