EfatGarminElectrobikeGiant
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1920

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
    Moro,

Olen nyt jonnin verran reenannut OSM-editointia Tampereen ympäristön poluilla. Vaikuttaa suht joutuisalta hommalta OSM:n vakiolla iD-editorilla.

Olisi muutamia ajatuksia, kysymyksiä ja ehdotuksia MTB-konventioihin:

Tagi mtb:scale arvoilla 0 - 3 tuntuu olevan toimiva setti täkäläisiin olosuhteiseen. Jonkun erittäin vaikean osuuden olen muistaakseni merkinnyt arvolla 4. Lienee ihan "sallittua" käyttää myös arvoja 4 - 6? Voisiko nämä renderöidä arpo-karttaan esim. mustalla (en ole katsonut, miten renderöityvät)?

Oliko arvoa -1 eli "selkeästi ei-järkevät polut MTB-käyttöön" käytetty siinä mielessä, että polku on liian tunkkainen ajamiseen? Jos näin, niin olisiko kuitenkin parempi merkitä jollain hyvin isolla scale-arvolla, koska jonkun ajokelvoton polku on taas kelvollinen jollekin toiselle mestarille/kalustolle? Oletan, että -1 ei kuitenkaan tarkoita "kiellettyä".

Mikä on suositeltu tapa merkitä ajamiselta kielletty tai selkeästi sen oloinen polku (menee esim. yksityispihaan)? Kenties tagi bicycle=no? Käytettiinkö joskus jotain xbk-tagia tähän tarkoitukseen? Saako ne konvertoida pois, jos vielä tulee eteen?

Tagiin mtb:winter kaipaisin laajennuksena arvoa 3. Joskus näkee polkuja, joita on kyllä tallattu melko nopeasti lumentulon jälkeen, mutta paikka tai käyttäjien määrä viittaa siihen, että polku ei välttämättä ole pysyvä. Nämä voisi renderöidä johdonmukaisesti oranssilla.

Oikeastaan mtb:winter:ssä voisi tarvittaessa käyttää arvoa nollakin sellaisilla osuuksilla, joissa voi olettaa olevan koneellista ylläpitoa. Tällöin voisi reitittää/opastaa jonkun yleisesti käytettyn reitin hetkellisesti tien tms. kautta. Kaikille yleisille teille ei toki kannata tuota luokitusta lisätä.

Näillä lisäyksillä sekä mtb:scale että mtb:winter -tageissa olisi sama looginen helposti muistettava skaala nollasta kolmeen. No nyt sitten herää kysymys, että pitäisikö talviluokitustenkin renderöinti tehdä yhdenmukaiseksi kesäluokkien kanssa. Eli värit vihreä = 0, keltainen = 1, oranssi = 2, punainen = 3, musta = 4 - 6.

Muualla maailmassa näemmä käytetään myös laskettelurinteistä tuttua väriskaalaa vihreä, sininen, punainen, musta. Ei ehkä loogisin värijärjestys, mutta rajat ylittävä yhdenmukaisuus on aina hyvästä. Tuotakin kannattaa miettiä. Itse en ota kantaa, sille mulle riittäisi oikeastaan vain kaksi kastia: "helppo" ja "haastava".

Miten jatkossa suhtaudutaan mtb:winter-tagin arvoon "yes"? Onko tällä joku lisämerkitys, mitä ei skaala-arvoilla voi kertoa? Pitäisikö nuo pyrkiä konvertoimaan skaalaan? Pitäisikö ajaa ihan koneellisesti konversio (ken sellaisen osaa tehdä)? Vai jätetäänkö vain käyttöön yhtenä vaihtoehtona? Itse olen tuolla merkinnyt joskus sellaisia pätkiä, jotka olisi ehkä kuulunut skaala-arvolle 3. Tai sitten en ole ympäristöä tuntemattomana osannut päätellä minkäänlaista luokitusta osuudelle.

Service road:n mtb:winter-tagia ei renderöidä. Voisiko nämä ottaa mukaan renderöintiin? Esim. Soukonvuorentietä ei näemmä aurata, mutta sille tallaantuu polku ja vastaava tagi on asetettu.

Tapaus Soukonvuori ylipäänsä: Kaupungin veppisivut eivät mainitse ko. suojelualueelle minkäänlaista pyöräilykieltoa. Päin vastoin todetaan, että virkistyskäyttö jatkuu ennallaan, ja suojelutoimet kohdistuvat lähinnä metsän jättämiseen luonnonmukaiseen tilaan. Eli kaatuneita lahopuita ei kerätä. Yhdestä alueen infotaulusta löytyy maininta pyöräiykiellosta, mutta pitäisin virallisia veppisivuja ajantasaisimpana tietolähteenä. Eli jatkanemme alueen kartoitusta normaaliin tapaan.
    noppa muokkasi tätä : 17.01.2015 at 21.34

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •