^Juuri näin.
Ehkä paras innovaatio sitten itse pyörän.
^Juuri näin.
Ehkä paras innovaatio sitten itse pyörän.
________________________________________________
Pitikin ottaa joskus käyttöön noin typerä käyttäjänimi. Ile:ksi saa mielummin haukkua.
Ja vielä yksi hurraahuuto hissitolpalle. Kokemukseni myötäilevät Iletyksen vastaavia.
Memento mori
Jäykkäperäisen pyörän kanssa se on vaan vähän trade-off, että haluaako joustoa (esim. Thudbuster) vai hissiä. Itsellä on tällä hetkellä Thudbuster ja olen tyytyväinen.
No onhan Fatboyssa joustoa. Renkaissa.![]()
Fatboy sai alleen Budit. Leveyttä n. 4mm enemmän, korkeutta varmaan tuuman verran enemmän. Eipä ollut Budien litkutus ihan niin helppo juttu kuin GC:n, mutta nousivat kyllä kompuralla kun laittoi 26" sisurin painamaan päältäpäin.
Pikaisen testauksen perusteella kuvio puree sivusuunnassa kyllä selkeästi CG:tä paremmin.
![]()
Kaunis punamusta yhdistelmä![]()
Sitä mä justiin tarkoitin
Muhkeat on kumit! Onkohan noi isoimmat fatbike renkaat mitä on markkinoilla? Täyttää etuhaarukan jo aika hyvin vs alkuperäinen rengas.
Steroidirenkaat \o/
Roots, bloody roots
Rungossa tosiaan riittää tilaa Budeille ihan helposti. Tiukemmalle menee ketjun kanssa, kun käytössä on e13 Direct Mount Guidering, jonka kanssa ketjulinja on 66mm. Eli sama kuin Race Facen Next SL -kammilla.
Renkaan ja ketjun väliin jää kevyimmällä välityksellä 1mm, eli toimii kyllä ja pyyhkii samalla irtolumet ja mudan irti renkaan kyljestä.
28t x 42 niin jaksaa jaksaa painaa painaa lumihangessakin jota riittää ainakin 40cm paksuudelta:
Ketjulinja on suora viitosvaihteella:
Direct Mount Guidering parantaa ketjulinjaa kevyimmillä välityksillä selkeästi, sen sijaan kahdella pienimmällä takarattaalla alaa pykimään taaksepäin polkiessa. Se nyt ei sinänsä haittaa...
Ei todellakaan ole sama, Next SL:ssa spiderless rattaalla kapeampien kampien ketjulinja on 75mm (ratas ”flipped”) ja leveämmillä kammeilla 78mm: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike...-Chainline.pdf
^ Spessun Fatboy Prossa on 170-versio eikä 190-versio. 170-versiossa ketjulinja on 30t-rattaalla 66 kuten dokumentista näkee.
Race Face suosittelee 170-versiota Spessuun, tämä tieto on mtbr:n foorumilta... 190 käy kai myös mutta jalat on kuin cowboyllä hevosen selässä.
e13 Guideringin on tarkoitettu vain yhdellä tavalla asennettavaksi, mutta sen kyllä pystyisi kääntämään nurinpäin ulommas, jos viilaisi vähäsen kammesta. Koetin ensin asentaa sitä toisin päin, mutta jää ehkä puolesta millistä kiinni kun ottaa kampeen kiinni.
28t-eturattaan asennuksen jälkeen en keksi enää mitään hyvää syytä olla dremelöimättä tuota rumaa etuvaihtajan directmount-kiinnikettä pois...
Plus muokkasi tätä : 14.01.2015 at 14.32
Spessun mukaan Pro:n takanapa olisi 190mm: http://www.specialized.com/us/en/bik...tboy-pro#specs
Siinä on 170mm kammet ratas käännettynä, ketjulinja 75mm, kuten dokumentissa lukee.Minulla Moonlanderissa on samat kammet.
Optimaalinen ketjulinja 10-lehtiselle maastopakalle olisi n. 50mm + 27,5mm (190mm takanavan voimansiirron offset) eli n. 77,5mm.
Fatboyn takanapa todellakin on 190mm, mutta 190-kammet on siihen tarpeettoman leveät.
Optimaalinen ketjulinja on silloin, kun se on suora niillä välityksillä mitä käyttää eniten. Vai väitätkö muka muuta?
Väitän muuta. Optimaalinen ketjulinja on se, millä voimansiirron suunnittelija on sen optimaalisesti toimimaan suunnittelut.
Lisäksi läskipyörän tapauksessa kumi pysyy paremmin renkaan kyljessä optimaalisella ketjulinjalla, kun ketju ei hakkaa renkaaseen.
Heh, no on sulla oikeus mielipiteeseesi ketjulinjasta.Saattaisi 42t-takaratas paukkua aika metkasti jos ketjulinja olisi edessä 77,5mm.
Aiempi 72,8mm ketjulinjakin oli 42t:llä niin vino, että hankasi eturattaasta anodisoinnin aika nopeasti pois.
P.S. Direct mount flipped -optiota ei ole dokumentissa listattu edes kapeammille kammille, koska flippaaminen vie sisäänpäin eikä ulospäin.
Oikeus mielipiteeseen ketjulinjasta näyttäisi olevan myös mm. Racefacella (niiden mielestä 75 tai 78mm pitää olla 190mm takanavan kanssa), Shimanolla ja Sramilla (n. 50mm + offset)…
Minulla ei paukkunut yhtään OneUp 42t takaratas optimaalisella ketjulinjalla.
En tiedä, mistä dokumentista puhut, mutta Racefacella se on listattu jopa lihavoituna: http://raceface.com/comp/pdf/FatBike...-Chainline.pdf![]()
Niin, siinä lihavoidulla rivillä on ekassa sarakkessa 190 eikä 170. Se ei tarkoita takanapaa, koska sillä ei ole mitään tekemistä ketjulinjan kanssa, vaan kammen leveysversiota. Eikö?
no worries...I just spoke to Bob at Raceface and he recommends the 170mm spindle version for the fatboy.
^ Vakiokammilla ja vakiolla -2x10 -voimansiirrolla menee ketju myös tosi lähelle rengasta mummorattaalla ajaessa. Mutta näyttää suuri osa tämän foorumin Fatboy-omistajista heivanneen toisen eturattaan ja etuvaihtajan.
Okei.... Oli miten oli, ihan sama kun ei ole RaceFacen kampiakaan. Olen kyllä oikein tyytyväinen tuohon 66 ketjulinjaan joka on suora silloin kun ketju on takapakan keskellä, eli täydellinen.
Plus muokkasi tätä : 14.01.2015 at 18.48 Syy: typo
Tämä oli tarpeellinen tieto. Nyt paikallaan Race Facen 30t N/W(mikä mahtaa olla ketjulinja?), mielessä pyörinyt toi 28t Direct mount koska 30T+42t takana on kunnon hangessa näille "reisille" vielä hiukka raskas paikoitellen.
Mut toi 1mm pelivara panee kyllä miettimään vielä....
Kipeytyy alaselkä Fatboyn kanssa. Arvelen syylliseksi kumipalloefektiä polkiessa ja sohjokelin pakottamaan tolpalta poljeskelua yhdistettynä edelliseen. Mitäs tälle voisi tehdä, sillä just nyt tekisi mieli laittaa Paksupoika myyntiin ja palata täpäriin.
Roots, bloody roots
treeniä treeniä, itellä välillä samoja vaivoja kun vaihtelen jäykkiksen ja täpärin välillä..
The end of the road is just the beginning...
Kirjanmerkit