Näin Keski-Suomessa:
Laajavuorentien rinnakkaisella pyörätie-jalkakäytävällä pyöräilijöiden puoli on viljelty täyteen sepeliä ja jalankulkijoiden puoli jätetty paljaaksi.
Näin Keski-Suomessa:
Laajavuorentien rinnakkaisella pyörätie-jalkakäytävällä pyöräilijöiden puoli on viljelty täyteen sepeliä ja jalankulkijoiden puoli jätetty paljaaksi.
Valitinkohan täällä, tässä ketjussa, aikoinaan taksikuskista, joka ajeli kolmantena päin punaista, hyvin myöhään vanhoilla vihreillä ja näytteli finkkua hätäjarruteltuaan.
Tänään soitti gyybeli tarkistaakseen, olisiko mulla ollut tapaukselle muiden silminnäkijöiden henkilötietoja. Eipä tullut otettua, sukulaisethan eivät toki ole riittävän uskottavia ja ylipäänsä ajattelin vain kirjauttaa moisen törkeyden tilastoon kuvaamaan suojateiden turvattomuutta. Poliisi siihen totes, että tätä nimenomaista ei sitten voi paremmin tutkia, mutta aiemman historian, muiden avoimien tapauksien ja samoilta hetkiltä tehtyjen muiden rikosilmoitusten perusteella selvittivät kuskin ja että kuski tulee saamaan ajokieltoa.
Että ainakin räikeimmissä tapauksissa kannattaisi kerätä yhteystiedot ja ilman niitäkin kannattaa törkeistä perseilyistä ilmoittaa.
Avaudunpa tästä jokaisen itä-helsinkiläisen pyöräilijän rakastamasta risteyksestä http://goo.gl/maps/8Ispq
Äsken tulin Itiksen suunnasta alas kohti risteystä ja toki siinä autoilijalle olevasta kolmiosta huolimatta hidastan varmuuden vuoksi aina ihan oman turvallisuuteni vuoksi. Ensin tuli auto Roihuvuoresta juurikaan hidastamatta suoraan pyörätienjatkeelle. Ehdin hyvin jarruttaa. Osoitin kuskille kädelläni kolmiota. Hänen takanaan tullut auto väisti minua. Sen jälkeen toisella puolen tietä tulee paikallisbussi Herttoniemestä päin Roihuvuorentielle ja kääntyy suoraan eteeni. Lukkojarrutus pelasti. (Ammatti-)kuski ei ilmeisesti käsimerkeistä päätellen ollut liikennesäännöistä samaa mieltä kanssani.
Harvoin sitä tämmöstä, että oikeuksistaan kiinni pitävälle tarjoutui kaksi mahdollisuutta ajaa kolari samassa risteyksessä.
Vai olenko sittenkin väärässä? Eikö kääntyvä risteyksessä aina väistä suojatiellä/jatkeella olevia? Riippumatta siitä, että kääntyvällä on oma kaistansa, kuten bussilla tässä tapauksessa?
Ammattikuskit on ihan oma rotunsa. Sieltä löytyy viksuja ja sit seltä löytyy niitä Teiden Kunkkuja™.
Kevyemmän kannattaa aina ihan kaiken varalta väistää vaikka olis oikeassa.
Busssikuskilla on kiiru koska sillä on noudatettavana se Aikataulu™.
Jos bussikuski perseilee ja fillaristi jää henkiin niin käy seuraavalla pysäkillä tälläämässä se repsikan puolen peili nutulleen. Kerro samalla sitä peiliä oikovalle kuskille että ajomestari kyllä ottaa yhteyttä.![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Tässä eräänä päivänä joudun tyytymään bussin kyytiin työmatkalla ja kun matkustajia uudenvuodenpäivän jälkeisenä ei kauheasti ollut (2), tuli puheeksi kuskin kanssa sitä sun tätä. Tuli siinä puheenaiheeksi tämä kääntyvien väistämisvelvollisuus ja pyörätienjatke. Täytyy sanoa, että hieman paremmin ymmärrän jopa ns. ammattikuskien toilailuja, koska tämänkin yksilö oli vahvasti sitä mieltä, että suojatien/jateen suojatiemaalaukset ratkaisevat onko yli pyöräilevä lainsuojaton vai ei. Kuski oli sitä mieltä, että vain siinä tapauksessa että suojatiemerkinnöissä on ns. katkeama l. maalamaton 'väylä' tarkoittamassa pyörätien jatkumista risteyksen yli, hän on velvollinen väistämään pyöräilijöitä. Siinä tapauksessa, että maalaukset ovat 'täydet', pyöräilijä siirtyessään suojatielle ajaen, muuttuu ajoneuvoksi ajoradalla eikä väistämisvelvollisuus koske. Toinen vaihtoehto pyöräilijällä olisi muuttua jalankulkijaksi nousemalla pyörältä.
Koitin siinä valistaa vähäisen ymmärrykseni jälkeen, että tämä suojatiemaalauskäytäntö on mitä sattuu tällä hetkellä eikä se merkitse käytännössä mitään vaan että jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin, on myös suojatien osuus pyörätietä ja näin pyöräilijä on täysi pyöräilijä ylittäessään sitä. Toivottavasti meni oikein ja perille ko. kaverille.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Jonkun pitäisi isosti paukuttaa tietoa. Suomessa on sitä sun tätä järjestöä, vaan tietoa ei saada perille. Missä vika?
Minä olen lukenut, että jos pyörätie päättyy suojatiehen, niin se on sen jatke. Siis jos toisella puolen ei pyörätie jatku, niin silti. Olisiko ollut Hovista vai Korkeimmasta tuo päätös.
yogibiker - Minun käsityksen mukaan molemmista suunnista tulevat autot ovat väistämisvelvollisia, toisella kolmio, toinen kääntyy. Vinkkiä poliisille valvottavasta risteyksestä?
Jep, laitoin palautetta HSL:lle kuskin toimista ja yleisesti poliisille juuri tästä, että tietoa näistä väistämissäännöistä laajemmin autoilijoille pitäisi saada.
Torstaina hieman ennen kello 12 päivällä Espoon keskuksessa Asemakujan ja Siltakadun risteyksessä meinasi bemarikuski saada vauhtiraidat autonsa kylkeen mun fillarin nastarenkaasta.
Paikka tämä https://www.google.fi/maps/@60.20429...870SFCHOUA!2e0 ja bermarikuski tuli kuvanottosuunnasta oikeanpuoleista kaistaa ja minä kuvanottosuunnasta oikealla olevaa kelviä pitkin.
Yksi auto oli pysähtyneenä pyörätien jatkeen / suojatien eteen vasemmalla kaistalla ja minulla jo fillarin eturengas kokonaan pyörätien jatkeella tuossa neljännen valkoisen viivan kohdalla ( https://www.google.fi/maps/@60.20412...vlukS_Dwew!2e0 ), kun bemukuski ajoi pysähtymättä kolmion takaa ja pyörätien jatkeen / suojatien eteen pysähtyneen auton sivuitse suoraan eteen ja kääntyi tietysti oikealle ja sen mitä ehdin huomata niin katse oli tiukasti vasemmalle eli ei edes viitsinyt katsoa minun tulosuuntaan.
Vauhtia ei itselläni ollut onneksi kävelyvauhtia kummempi joten ehdin jarruttaa mutta eturenkaan ja bemun kyljen välille ei jäänyt kuin muutama sentti.
Mistään näkemäestettä ei tuossa kohtaa ole ja minulla oli valot päällä pyörässä sekä kaikki lain vaatimat heijastimet pyörässä ja itselläni todella kirkkaan keltainen ajotalli päällä jossa heijastinnauhaa hihoissa.
Ilmeisesti pitää kypäräkameraa ruveta pitämään mukana jopa kauppareisuilla.
^Ei nuo kolmiot meinaa mitäänTänään Espoo - Pitäjänmäki välillä kolme vastaavaa risteystä missä sain vetästä liinat kiinni koska autoilija tuli vauhdilla "kärkkymään" suojatien päälle. Itsekin harkitsin hetken jättäväni erään pickupin kylkeen raidat, mutta tyydyin mulkoilemaan vihaisesti ja levittelemään käsiäni
![]()
Varsinkin näin talvella kun väylät ovat lumen takia kapeampia, rinnakkain kävely tai käveleminen täysin väärällä puolella. Kovimpia suorittajia on ammattikouluun matkalla olevat sankarit joka helvetin arkiaamu kun ajan töihin. Jos ei tulla tarpeeksi leveästi vastaan niin ihan varmasti sitten ollaan siinä pyörätien puolella. Tai yleensäkin tuo väärällä kaistalla meneminen. Tuntuu, että joka päivä saa kelloa rimpauttaa ja matkaa on yhteensä päivässä reilu 5 kilometria..
#fillarifoorumi @ IRCNet
Ei välttämättä, mutta sillä saa todistusaineistoa poliisille jos jotain tapahtuu, kuten nyt esimerkiksi jos tuossa kirjoittamassani tilanteessa renkaan nastat olisi tehneet vauhtiviivat bemarin kylkeen.
Sattuu nimittäin olemaan mun kypäräkamerassa GPS josta näkyy mun nopeus, aika ja paikka, niin ei voi autoilija väittää että ajoin tuhatta ja sataa.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Eipä ole pyöräilijät ainoita, joilla on vaikeaa kevyen liikenteen väylillä:
Kansalaisaloite: Polkupyöräilijän äänimerkin käyttö lähestyttäessä lemmikin taluttajaa takaapäin
Aloitteen sisältö
Polkupyöräilijän äänimerkin käyttö pakolliseksi lähestyttäessä takaapäin koiran tai muun lemmikin ulkoiluttajaa.
Perustelut
Polkupyöräilyn lisääntyminen etenkin taajamissa on lisännyt vaaratilanteita kevyen liikenteen väylillä. Pyöräilijät liikkuvat kovaa vauhtia jopa 50 km/h ja melkein äänettömästi. Pyöräilijällä on adrenaliinia veressä niin paljon ettei aina kykene hallitsemaan lähestyvää tilannetta. Jotkut jalankulkijat ärsyyntyvät äänimerkistä mutta jos pyöräilijällä on velvollisuus niin välikohtauksia ei synny. Koiran ulkoiluttaja ei voi ennalta arvata koiransa liikkeitä, eikä ulkoiluttajalla ole taustapeilejä. Polkupyörään jota käytetään kevyen liikenteenväylällä on määrättävä pakolliseksi äänimerkin anto laite.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1064
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Lol @ "Pyöräilijät liikkuvat kovaa vauhtia jopa 50 km/h."
Myönnän auliisti. Ennätykseni kelvillä taitaa olla muistaakseni 68 km/h, siinä alamäessä kun ajetaan Sundsbergintietä Masalaa kohti. Ei ollut kyllä ketään muita liikkujia silloin. Nykyään Kuopiossa ei oo niin isoja alamäkiä kelveillä, että pääsis tavarapyörällä yli 45 km/h. Puijon mäessä 64 km/h oon kyllä ajanut, mutta siinä on vain ajorata.
"Polkupyörään jota käytetään kevyen liikenteenväylällä on määrättävä pakolliseksi äänimerkin anto laite."
Kannatan, soittokellon ääni ei nykyään enää kantaudu kaikkien ohitettavien korviin.
http://www.orpland.com
http://www.thehornit.com
Nojuu, millainen sumutorvi olisi riittävä äänimerkin antolaite, jonka metelin kuulee myös ne, joilla korvanapeissa tekno raikaa..?![]()
Soittokellossa on yksi hyvä ominaisuus yli noiden tehokkaampien: Se hahmottuu heti fillariksi. Jos sen kuulee...
Fillari on keksitty kauan sitten. Silti sitä pitää joka päivä edelleen parantaa?
Taas kerran lumisade yllätti auraajat keskellä talvea...
Nokialla, joka tunnetaan myös nimellä Tampereen Albania, ei vaan kyetä auraamaan kevyen liikenteen väyliä (ainakaan aamulla).
Vielä aamukahdeksan jälkeen joutui paikallisen päätien KLV:lla vaihtamaan pientä pesään ja polkemaan ihan tosissaan, että pääsi kirkonmäkeä alas.
Ajorata oli aurattu, että peltilehmillä oli hyvä olla, mutta samalla oli lumi kasattu lapsia hoitoon vievien äitien, kouluun kiiruhtavien lasten ja työmatkapyöräilijöiden iloksi KLV:lle.
Kiitos vaan näille kärkiosaajille...
Onneksi heti Pirkkalan puolella oli väylät auki.
Jos kelvillä ei pysty ajamaan, niin siirry autojen joukkoon.
Noin kuuttakymmentä käyvä setä teki perinteiset eli kääntyi autolla "isomman oikeudella" risteyksessä fillarini edestä. Sattui vaan olemaan paikassa, jossa tiesin ettei setä kauas pääse niin päätin käydä karjaisemassa välittömän palautteeni.
Sedän selitykset oli melkoisen vakuuttavia.
"Olin jo risteyksessä." -Ei oikeastaan ollut, eikä sillä edes ole mitään väliä kun on silti väistämisvelvollinen.
"Taisi olla pyörällä vauhtia." -Jaahas, 10km/h taisi olla peräti. Onhan se aivan liikaa..
"En nähnyt kuin vasta kohdalla." -Eihän sitä voi nähdä kun ei edes yritä nähdä. Pää ei kääntynyt lainkaan kun seurasin sedän lähestymistä.
"Minä olen ollut liikenteessä aika paljon kauemmin kuin sinä." -Eikä ole vielä oppinut sääntöjä..
"Kyllä pyöräilijällä on kaikki oikeudet nykymaailmassa." -Mitähän ne on kun en itse ole vielä niistä kuullut.
Sitten kun meriselitykset loppuivat, alkoi setä hieman vaivaantuneen oloisena pyytelemään anteeksi ja hivuttautumaan takavasemmalle. Olisikohan toivottavasti säikähtänyt sen verran, että muistaisi jatkossa ottaa muutkin huomioon. *ttustna.
^ tuttu tilanne, tuttu tilanne. Yleensä nämä ei näe, tai "autoilija saa mennä ensin". Kehoitan käymään optikolla tai kertaamaan liikennesääntöjä. Jos olen otsalampulla liikkeellä, niin osoittelen lampullani suoraan silmiin ihan tahalteen, kun on aika kirkas valopallo.
En rupea edes kuunteleen mitään selityksiä.
Kerran harmitti kun en murjaissut yhdelle sokeelle tädille että ei kai tuolta läskien seasta voi mitään nähdäkään eikä varmana jaksa päätäkään kääntää.
Pirkkalassa on kelvit aurattu kyllä todella upeasti, sileeksi ! Heti Tampereen puolella Sarankulmaan menevä osuus on heikompaa, tänään ajoin osan autotiellä ( kun oli rauhallista). Varmaan on huoltofirma vaihtunut, muutama vuosi sitten Pirkkalan kelvit aurattiin jos viittittiin, ja viikonloppuina ( jolloin yleensä aina se pyry iskee) ei viittitty.
Nyt ihan oikeasti Ruisleipä, kerää kamasi ja lähde äkkiä vittuun täältä röllittelemästä. Saatana.
www.club15k.com/SR
Joo, tänään pääsin karjumaan saatanaa ja vähän muuta päälle kahdelle jalankulkijalle, joiden oli pakko tunkea suljetulle työmaa-alueelle kelvillä. Nää pysähtyy vielä lukemaan kylttiä ja silti pitää tulla puomi kiertäen henkeään vaarantamaan, kun toisellakin puolella tietä on väylä, josta vielä tulivat. Kääntyivät hyvin nopeaan takaisin suojatielle ilman mutinoita. Soitin myös samoilla lämmöillä sille kenen piti olla vahtina että mahtaako tämä olla siellä missä pitäisi, kun minen näe ainakaan.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Aivan! Pyörällä ajo on extreme-urheilua, joten autoilijoille kuuluisi antaa mitali joka kerta, kun meinaavat ajaa päälle. Muutenhan tuo olisi tylsää, jos ei meinaisi päästä hengestään. Kuka sitten jaksaisi ajaa? Ei kukaan! Minä ainakin olen liikenteessä vain sitä varten, että voin joko loukkaantua vakavasti tai parhaimmassa tapauksessa kuolla.
Kirjanmerkit