HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 65 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 75 115 165 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #1921
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Kysymys nyt ei sinänsä liity jousitukseen mutta etuhaarukkaan kylläkin eli menköön. Minulla on tähän asti ollut tavallinen pikalinkkukiinnityksellä oleva etukiekko ja viime keväänä joku mulkvisti meni ja varasti sen, ensiapuna ostin vähemmän pikaiset kuusiokololla avattavat kiinnitykset. Ilmeisesti edessä kuitenkin on vaihto 15 mm läpiakseliin, onko siihen saatavissa mitään vastaavaa viritystä vai meneekö suoraan lisää lukkoja ostoslistalle että saa estettyä etukiekon erkanemisen lopusta kulkuneuvosta?

  2. #1922
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex
    Red Line on siitä erikoinen, että se pysyy samanlaisena litkuna, ennen kuin jähmettyy kokonaan melko korkeassa lämpötilassa.
    ----
    Ei vaadi ohuempia öljyä eikä missään tapauksessa RedLine 2,5 talvella, kun se jäätyy jo -18C:ssa. Pitää olla pakkasessa ominaisuuksiensa säilyttävä täyssynteettinen öljy, kuten RedLine 5. Alajalkoihin voiteluun esim. RedLine 30.
    ----
    RedLine 5 olisi parempi, kuin RedLine 2,5. Ja jos vieläkin kylmemmällä pitää pärjätä, niin pakko tyytyä RedLine 10:iin
    Tuossa aiemmin oli mainintaa testin tekemisestä ja nyt se on tehty.

    Testin suorittajat:

    Patrik
    kuokka

    Testivälineet:

    - 20 ml ruisku
    - Redlinen öljyt 2,5w, 5w, 10w, 30w
    - lämpömittari
    - ajanottolaite
    - jäähdytyslaite

    Testin suorittaminen:

    1) Öljy lämmitetään tai jäähdytetään
    2) Kaadetaan 20 ml ruisku täyteen öljyä
    3) Lämpötila mitataan ja tarvittaessa annetaan lämmetä tai jäähtyä haluttuun pisteeseen
    4) Aloitetaan öljyn valuttaminen
    5) Ajanotto käynnistyy, kun öljypinta saavuttaa 20 ml merkin
    6) Ajanotto pysähtyy, kun öljypinta saavuttaa 10 ml merkin
    7) Merkitään ylös lämpötila ja valumiseen kulunut aika
    8) Muunnetaan tulokset graafiseen muotoon



    X-akselilla on lämpötila ja y-akselilla 10 ml valumiseen kulunut aika sekunteina






    Johtopäätöksiä ja huomioita

    Redlinen öljyistä puhuttaessa ohuempi viskositeetti on parempi pakkasella.
    Testit kiistattomasti osoittavat, että viskositeetit eivät mene 'ristiin' pakkasellakaan.
    Kesälämpötiloissa muutokset ovat tarpeeksi lineaarisia, että 'mineraaliöljyn' kaava antaa
    tarpeeksi tarkkoja tuloksia.

    Jälkimmäisessä kaaviossa näkyy paremmin, että lämpötilan
    laskiessa 2,5w, 5w ja 10w -öljyjen viskositeetit alkavat lisääntyä eksponentiaalisesti.
    Huomattavaa on myös se että mitä suurempi viskositeetti sitä nopeammin käyrä lähtee
    nousuun. Todellisuudessa erot olisivat vieläkin suuremmat, sillä valumisajan kasvaessa
    öljy ehtii lämmetä merkittävästi, jolloin viskositeettikin alenee. Esimerkkinä tästä 30w -öljyn
    alimman lämpötilan testi, jossa öljyn lämpötila testiä aloitettaessa oli 6 astetta ja lopetettaessa
    13 astetta. Jo tuossa 6 asteen lämpötilassa öljy oli hyvinkin siirappimaista, joten voimme kyseenalaistaa
    sen käytön alajalkojen voiteluun talvikeleillä.

    Kaikki öljyt viettivät vielä yön -21 asteessa ja vain 2,5w ja 5w olivat nestemäisessä muodossa seuraavana päivänä.

    Tarkempia tuloksia voisi saada käyttämällä kalorimetriä tai tekemällä mittaukset ympäristössä, jonka
    lämpötila vastaa haluttua öljyn lämpötilaa. Kuitenkin nämäkin tulokset ovat mielestämme jo riittäviä
    todistamaan Redlinen öljyjen käyttäytymisen alhaisemmissa lämpötiloissa.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  3. #1923
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuokka Katso viesti
    Kesälämpötiloissa muutokset ovat tarpeeksi lineaarisia, että 'mineraaliöljyn' kaava antaa
    tarpeeksi tarkkoja tuloksia.
    Mineraaliöljyn kaava nimenomaan ei ole lineaarinen, tosin erityisesti kylmissä lämpötiloissa, ja sinun testit juurikin osoittavat, että RedLine:n täyssynteettiset öljyt eivät käyttäydy ollenkaan samalla tavalla, kuin mineraalipohjaiset öljyt, vaan viskositeetti on huomattavasti lineaarisempi ja vakaampi aina jähmettymispisteen saakka.

  4. #1924
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Puhutaankohan samoista kaavioista? Olen siis cst@40- ja cst@100-lukujen avulla tehnyt ensimmäisen asteen funktioita. En tiedä onko se "mineraaliöljykaavio" vai jotain muuta, mutta kuten tuossa mainittiin niin kesälämpötiloissa näyttää karkeasti toimivan. Samaa sanoo aiemmin mainitsemani Peter Verdone. Talvilämpötiloihin se ei päde, eikä sillä saa tarkkoja laskelmia. Näihin meidän vaimennustuunauksiin tosin vähintään riittävän tarkkoja.
    Mutta edelleen se 2,5w on parempi talviöljy kuin 5w, ja 10w kovemmilla pakkasilla oli kuin tönkkö hyytelö. Seuraavaan testisessioon tulee toivon mukaan muita öljymerkkejä verrokiksi, ja korkeampia lämpötiloja.
    Att inte cykla är att gå för långt

  5. #1925
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Puhutaankohan samoista kaavioista? Olen siis cst@40- ja cst@100-lukujen avulla tehnyt ensimmäisen asteen funktioita. En tiedä onko se "mineraaliöljykaavio" vai jotain muuta, mutta kuten tuossa mainittiin niin kesälämpötiloissa näyttää karkeasti toimivan. Samaa sanoo aiemmin mainitsemani Peter Verdone. Talvilämpötiloihin se ei päde, eikä sillä saa tarkkoja laskelmia. Näihin meidän vaimennustuunauksiin tosin vähintään riittävän tarkkoja.
    Mutta edelleen se 2,5w on parempi talviöljy kuin 5w, ja 10w kovemmilla pakkasilla oli kuin tönkkö hyytelö. Seuraavaan testisessioon tulee toivon mukaan muita öljymerkkejä verrokiksi, ja korkeampia lämpötiloja.
    Puhutaan mineraaliöljyn kaavasta, joita netti on täynnä, tässä yksi esimerkki: http://www.widman.biz/English/Calculators/Graph.html

    Red Line arvot syötetty mineraaliöljyn kaavaan eikä tämä todellakaan pidä paikkaansa.

    -20C lämpötilassa Rockshox 7 on todellisuudessa todella jäykkää, astian voi kääntää ylösalaisin ja se ei ole valumassa mihinkään. Red Linen 5 ja kolmekymppinenkin ovat täysin nestemäisiä.

    Red Line 2,5:n jähmettymispiste piste on -17C ja se jähmettyy ainakin @-20C ja joku on tässä raportoinut sen jähmettyvän -18C pakastimessakin. Red Line 5:n jähmettymispiste on -21C ja Red Line 30:n – alle -50C: http://www.redlineoil.com/content/fi...uct%20Data.pdf

    Ja taas kerran, minun Red Linet 5 ja 30 ovat täysin nestemmäisiä -20C pakastimessa (toisin kuin Rockshox 7 ja Red Line 2,5), joten en ymmärrä ollenkaan sinun tuloksia, miten jähmettynyt 2,5w olisi parempi, paitsi jos pysytään -17C lämpimällä puolella. Menikö näytteet sinulla sekaisin tai jotain? Tai ehkä vaan ylitit 5w:n ja 10w:n jähmettymispisteen (-21C ja -22C), mutta miten selittäisi että 2,5w olisi edelleen nestemäistä?

  6. #1926
    Todella hienoa, kun jaksatte selvittää iskariöljyjen kylmäominaisuuksia! Kun jotkut havainnot on ristiriitaisia (Redline 2,5wt jähmettymispiste), niin eikös se tarkoita, että tarvitaan lisää testausta. Olisi myös kiinnostava nähdä miten Teboil Hydraulic Artic Oil toimii Kuokan ja Patrikin testissä. Onko sen käytöstä mitään kokemusta?

  7. #1927
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Puhutaan mineraaliöljyn kaavasta, joita netti on täynnä, tässä yksi esimerkki: http://www.widman.biz/English/Calculators/Graph.html

    Red Line arvot syötetty mineraaliöljyn kaavaan eikä tämä todellakaan pidä paikkaansa.

    -20C lämpötilassa Rockshox 7 on todellisuudessa todella jäykkää, astian voi kääntää ylösalaisin ja se ei ole valumassa mihinkään. Red Linen 5 ja kolmekymppinenkin ovat täysin nestemäisiä.

    Red Line 2,5:n jähmettymispiste piste on -17C ja se jähmettyy ainakin @-20C ja joku on tässä raportoinut sen jähmettyvän -18C pakastimessakin. Red Line 5:n jähmettymispiste on -21C ja Red Line 30:n – alle -50C: http://www.redlineoil.com/content/fi...uct%20Data.pdf

    Ja taas kerran, minun Red Linet 5 ja 30 ovat täysin nestemmäisiä -20C pakastimessa (toisin kuin Rockshox 7 ja Red Line 2,5), joten en ymmärrä ollenkaan sinun tuloksia, miten jähmettynyt 2,5w olisi parempi, paitsi jos pysytään -17C lämpimällä puolella. Menikö näytteet sinulla sekaisin tai jotain? Tai ehkä vaan ylitit 5w:n ja 10w:n jähmettymispisteen (-21C ja -22C), mutta miten selittäisi että 2,5w olisi edelleen nestemäistä?

    Ensinnäkin, meillä ollaan sen verran kakkapyllyjä, että -20 ei ole kesälämpötila.

    Toisekseen,kun teimme testiä emme tienneet mitä odottaa tuloksilta. Toki tiedossa oli
    valmistajan ilmoittamat pour pointit, joiden merkitys jäi tuloksien valossa epäselväksi.
    Valitettavasti meillä ei ollut testissä Rock Shoxin öljyjä, tosin olemme kyllä henkilökohtaisesti
    kokeneet niiden ominaisuudet pakkasilla.


    30w ja 10w -öljyt pakastinyön jälkeen


    Valitettavasti en osaa selittää näitä tuloksia ja ilmiöitä ja miksi ne erovat sinun kokemuksistasi.
    2,5w ja 5w öljyistä ei valitettavasti ole kuvaa samasta tilanteesta, mutta kuvat pulloista voi
    katsoa vaikka redlinen sivuilta, samalta ne näyttivät.

    Koodi:
    2,5w / sek Lämpötila 5w / sek Lämpötila 10w / sek Lämpötila 30w / sek Lämpötila
    6,5 39 9,7 37,9 13,1 41,2 43,1 34
    7,5 25,6 10,4 27,1 18,5 25,4 76,5 24
    8,9 13,8 13,6 13,9 23,9 14,1 105,4 15
    10,5 3,7 17,2 2,3 30,3 3,7 118,3 9,7
    12,2 -1 16,2 4,1 36,2 0,9 136 6
    14,1 -7 20,3 -2,7 39,8 -1
    15,6 -14,8 23,5 -7,3 42,9 -6
    16,5 -16,5 26,8 -15,5 52,4 -13,8
    Taulukko tuloksista

    Näillä öljyillä on ilmeisen pieni ominaislämpökapasiteetti, sillä kuten taulukosta käy ilmi, -16,5 astetta oli
    alhaisin lämpötila, jolla testi aloitettiin. Öljyt lämpenivät huoneenlämmössä todella nopeasti.
    -21,5 oli kuitenkin alhaisin lämpötila, joka ehdittiin mitata öljystä, joten meidän testissämme 2,5w ja 5w
    olivat vielä siinä lämpötilassa täysin juoksevia.

    10w antoi hieman odottaa itseään juoksevampaan muotoon ja sillä aloitimme valutuksen lämpötilassa -13,8.


    10w - lämpötila kuvaushetkellä -18

    Kuten tuloksistakin käy ilmi, 30w oli jo niin jäykkää tavaraa 6 asteessa, että sen kylmemmässä
    emme nähneet tarpeelliseksi edes yrittää testausta. Tuohon lämpötilaan päädyttiin sekoittamalla
    öljyä sen lämmetessä ja kun näyte muistutti enemmän öljyä kuin hyytelöä, aloitettiin valuttaminen.

    Näiden tulosten ja havaintojen perusteella on vaikea ymmärtää mitä näiden neljän öljyn ilmoitetut
    pour pointit tarkoittavat. Olisi ollut mielenkiintoista päästä niin alhaisiin lämpötiloihin, että myös 2,5w ja 5w
    olisivat jähmettyneet. Muutokset viskositeetissä siihen mystiseen pisteeseen asti voi mielestäni
    kuitenkin ekstrapoloida käyristämme.

    Vaikea sanoa miksi muiden havainnot jähmettymisen osalta eroavat meidän testistämme.
    Ovatko nuo öljyt kaikkea muuta kuin tasalaatuista? Ehkä seuraavaan testiin pitää ottaa useampia
    näytteitä samasta viskositeetistä. Oli jähmettymispiste kuitenkin mikä tahansa, suosittelisin valitsemaan
    öljyn käyttölämpötilassa olevan viskositeetin mukaan. Eli pelkistetysti, jos kesällä redline 10w -> talvella 5w,
    kesällä 5w -> talvella 2,5w. Sekoitettuahan saa sitten kaikkea noiden väliltä, jos vakioöljyt ovat vaikka 7,5w.
    Tosin tuo pelkkä 7,5w ei kerro koko totuutta, vaan riippuu öljystä. Öljyjen arvoja löytyy täältä.

    Vielä vähän testistä. Tarkoituksena oli tutkia eri öljyjen viskositeettien muuttumista kylmemmissä lämpötiloissa.
    Mielestäni tässä onnistuttiin tuloksia katsottaessa mukavasti ja kaavioiden käyrät vaikuttavat loogisilta.
    Yllätyksenä tuli 10w ja 30w -öljyjen täydellinen jähmettyminen.

    Minulle itselleni ei öljyn ominaisuuksilla -10 astetta kylmemmillä lämpötiloilla ole merkitystä, kun ei pyöräily
    niin kylmässä kiinnosta. Kuitenkin vaikuttaisi siltä, että 2,5w riittäisi ominaisuuksiltaan ainakin viskositeetin
    puolesta paljon pitemmälle.

    Tuloksista saa vapaasti olla eri mieltä. Pyrimme kuitenkin tekemään kaiken mahdollisimman tarkasti ja ilman
    ennakko-odotuksia. Olen yrittänyt kertoa kaiken olennaisen testistä ja sen tuloksista. Luultavasti testi tullaan
    tekemään uudelleen, paremmin ja useammilla öljyillä. Ennen sitä en keksi enää mitään lisättävää.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  8. #1928
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MK1 Katso viesti
    Todella hienoa, kun jaksatte selvittää iskariöljyjen kylmäominaisuuksia! Kun jotkut havainnot on ristiriitaisia (Redline 2,5wt jähmettymispiste), niin eikös se tarkoita, että tarvitaan lisää testausta. Olisi myös kiinnostava nähdä miten Teboil Hydraulic Artic Oil toimii Kuokan ja Patrikin testissä. Onko sen käytöstä mitään kokemusta?
    Testaaminen osoittautui yllättävän mielenkiintoiseksi. Tuossa edellisessä vastauksessa jo arvuuttelin voisiko kyse olla öljyjen laatueroista.

    En ole tuosta öljystä kuullutkaan ennen tätä. Ilmoitetut viskositeetit 40 ja 100 -asteissa sijoittuvat Redlinen 2,5w ja 5w väliin viskositeetti-indeksin ollessa hieman vähemmän. Toki voisimme olettaa ko. öljyn käyrän sijoittuvan siis 2,5w ja 5w käyrien väliin, mutta varmempi tapa on suorittaa testi...
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  9. #1929
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Todella ihmeellistä, tervetuloa tänne katsomaan, kuinka Red Line 5w ja 30w öljyt ovat täysin juoksevia -20C lämpötilassa ja kuinka 2,5w jähmettyy niin kuin pitää.

    Joko öljyt eivät ole tasalaatuisia, tai teillä meni näytteet sekaisin tai jotain… Voisiko olla, että nämä öljyt "imevät" vettä jä jähmettymispiste nousee? Olisiko mahdollista, että öljyn sulaamislämpötila onkin huomattavasti korkeampi, kuin jähmettymislämpötila? Mutta silti, teidän välineillä tuskin pitäisi olla mahdollista jäädyttää Red Line 30.

    Itse jäähdytän öljyt tehdaspakkauksissa enkä avaa niitä, ettei kondenssivettä menisi sekaan. Pullon heiluttamistesti on itselleni tarpeeksi tarkka.

    Minun Red Line 30 muuten ohittaa juoksevuudeltaan Rockshox 7:n noin nollassa, mitä kylmempi, sitä isompi ero Redlinen hyödyksi.

  10. #1930
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    48
    Onko porukalla ohjeeksi jotain pakkasrajaa Foxin CTD ilmakeulalle? Kaveri meinas että tiivisteet saattas korkata kovalla pakkasella. Onko kokemuksia moisesta?

  11. #1931
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuono Katso viesti
    Onko porukalla ohjeeksi jotain pakkasrajaa Foxin CTD ilmakeulalle? Kaveri meinas että tiivisteet saattas korkata kovalla pakkasella. Onko kokemuksia moisesta?
    Mulla on huonoja kokemuksia oikeastaan vaan dual-air keuloista pakkasella. Se oli relevation ja kun pakkasta alkoi olla -12+ niin joku tiiviste siellä alkoi vuotamaan
    jolloin 150mm kepistä tuli 110mm joustava.
    fox 32:sessa ei ollut mitään ongelmia ,mut se olikin ihan karvalakki rl malli.
    Se on vähän tuuripeliä miten ne pakkaseen suhtautuu. Mulla on Foxit kestänyt. Niin iskarit kun keulatkin.
    - Fear is a mindkiller -


  12. #1932
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Ei ole itellä keuloissa ollu ongelmia oli sitten rokkareita tai foxeja.. Takaiskareita on antautunut kummankin valmistajan malleista ja hissitolpista on huonoja kokemuksia..

    Ehkä noihin keulojen pakkasenkestävyyteen on vaikuttanu, että niitä on tullut huollettua säännöllisesti.. Iskareissa en ole vaimentimiin kajonnut itse, mutta veikkaan et toimisivat paremmin mikäli nekin ennen talvea huoltaisi..
    The end of the road is just the beginning...

  13. #1933
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Viskasin eilen illalla pakastimeen Red Line 5:sta sekä RS:n 3wt ja 0w30 mitä Pikessä on vakiona. Tulos aamulla oli, että Red Line oli vaseliinia ja RS:n molemmat öljyt ihan ok juoksevaa. Toki jähmeempää kuin +20 lämmössä mutta ihan toimivaa öljyä kuitenkin.

    Kaikki oli avattuja purkkeja mutta Red Line selkeästi vajain. RS:n öljyt tuoreempia. Liekö Red Line kova imaisemaan ihteensä kosteutta tai jotain...?

  14. #1934
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Viskasin eilen illalla pakastimeen Red Line 5:sta sekä RS:n 3wt ja 0w30 mitä Pikessä on vakiona. Tulos aamulla oli, että Red Line oli vaseliinia ja RS:n molemmat öljyt ihan ok juoksevaa. Toki jähmeempää kuin +20 lämmössä mutta ihan toimivaa öljyä kuitenkin.

    Kaikki oli avattuja purkkeja mutta Red Line selkeästi vajain. RS:n öljyt tuoreempia. Liekö Red Line kova imaisemaan ihteensä kosteutta tai jotain...?
    Säkään et varmaan osaa lukea mitä purkissa lukee ja olet sekoittanut näytteet. Itse olen tämän lisäksi myös
    kyvytön erottamaan eri värejä, ainakin öljyistä. Toinen selitys on jumalallinen väliintulo.

    Sitten vähän asiaakin. Redlinet ovat Peter Verdonen mukaan polyolesteriä ja se taas näyttäisi wikipedian ottavan kosteutta itseensä, mutta tuskin se selittää tuota.
    Meidän testissä 10w avattiin testiä varten ja 2,5w ja 5w olivat liruja pullojen pohjilla.

    Voitaisiin ottaa nuo sun öljyt seuraavaan testiin. Olisi mielenkiintoista nähdä onko jähmettymispisteellä myös tekemistä viskositeetin kanssa vai ovatko kaikki
    saman öljyn tulokset samalla käyrällä, mutta jähmettymispiste vaihtelee.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  15. #1935
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    268
    Melkei voisi heittää noista öljyhommista koosteen uuteen topickiin juositus osion alle, niin hautautuisi tähän keskusteluun? On kuitenkin aika oleellista talvipyöräilyssä. Itekki jo piti kirota keulaa -8 asteen kelissä, kun menee niin pirun tahmeeksi...

  16. #1936
    Liittynyt
    08/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hardza Katso viesti
    Melkei voisi heittää noista öljyhommista koosteen uuteen topickiin juositus osion alle, niin hautautuisi tähän keskusteluun? On kuitenkin aika oleellista talvipyöräilyssä. Itekki jo piti kirota keulaa -8 asteen kelissä, kun menee niin pirun tahmeeksi...
    Näin suunnittelinkin uuden testin tuloksien kanssa.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

  17. #1937
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuokka Katso viesti
    Säkään et varmaan osaa lukea mitä purkissa lukee ja olet sekoittanut näytteet. Itse olen tämän lisäksi myös
    kyvytön erottamaan eri värejä, ainakin öljyistä. Toinen selitys on jumalallinen väliintulo.
    Et tee koskaan virheitä, se nyt tuli selväksi. Päätit rajoittaa mahdolliset selitykset näihin kahteen, oletko erityisen uskovainen vai muuten vaan halusit vittuilla?

    Yöllä oli Tampereella sopivasti n. -21C, laitoin öljyt eilen illalla ulos. Aamulla kuvaushetkellä -19C ja RedLine 30 ja 5 edelleen täysin juoksevia:


    Mutta olen varmaan yksinkertaisesti RedLinen kanssa salaliitossa ja ilmoitetaan koko maailmalle vääriä öljyjen jähmettymispisteitä ja tekaistuja videoita ihan vain sinun kiusaksi.

  18. #1938
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    611
    Kuokka ei nyt ehdi pyhäpäivänä vastaamaan (hän palvoo tosin vain ainoaa oikeaa jumalaa, eli Ealista - öljyn jumalaa) joten kysyn hänen puolesta: Oletko varma ettei mennyt näytteet sekaisin?

    Seuraava testi on tosiaan jo suunnitteilla. Tähän kerätään seudulta sekä uusia että vanhoja redlinen ja muiden merkkien öljyjä. Vaikea vielä uskoa että redlinessa olisi näin suuria laatueroja, mutta toivon mukaan tämäkin vielä selviää. Siitä lisää uudessa ketjussa jossain vaiheessa.

    Ealiksen siunausta kaikille.

    Edit. Laitetaan vielä eilen motonetissä ottamani kuva tähän:
    Ei tuokaan välttämättä tarkoita muuta kuin että väriainetta eri määrät, mutta voi sekin olla merkki siitä että muitakin laatueroja voisi olla...
    Patrik muokkasi tätä : 06.01.2015 at 12.46
    Att inte cykla är att gå för långt

  19. #1939
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Vantaanlaakso
    Viestit
    163
    Voihan se laatueroista olla jos joillakin RL 5 jähmettyy 20C. Minulla on Enskapärrän takakepissä kyseistä tavaraa ja kyllä se Joululomalla mökin mittarin mukaan -21C kelissä nestemäistä oli. Vähänhän se kova oi spooriin, mutta tuntui iskarilta, ei koivuhalolta. Pyörä oli siis ulkosäilytyksessä.
    Suoraan uudesta purkista iskariin, 0,06bar abs ilmaus ja keppi kasaan. Vettä se ei ole siis voinut imeä.

  20. #1940
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Patrik Katso viesti
    Kuokka ei nyt ehdi pyhäpäivänä vastaamaan (hän palvoo tosin vain ainoaa oikeaa jumalaa, eli Ealista - öljyn jumalaa) joten kysyn hänen puolesta: Oletko varma ettei mennyt näytteet sekaisin?
    Asiallinen kysymys (hymiöstä huolimatta), joten tässä asiallinen vastaus: en ole koskaan lisännyt mitään näihin pulloihin, en edes samaa öljyä takaisin, joten olen varma.

    Nämä pullot ovat ostettu pari vuotta sitten. En ole koskaan avannut niitä kylmänä (alle kastepisteen lämpöisenä) koska silloin öljyn pinnalle välittömästi muodostuu kondenssivettä.

    Asiaan, kun pari vuotta sitten etsiskelin itselleni vaimennusöljyjä talvikäyttöön, Rockshoxilla oli tarjolla vain mineraaliversioita (Torcon mineraaliöljyä), mitkä eivät toimineet pakkasilla. Samoin minun takaiskarissa ja keulassa olleet alkuperäiset öljyt eivät toimineet pakkasella ja testasin niitä tyhjentämisen jälkeen vielä erikseen pakastimessa. Nyt kun kaveri käytti keulan huollossa ja pyysi tarkistamaan tarjolla olevan öljyn laatua, niin kuulemma on ollut täyssynteettistä öljyä Rockshoxin purkissa.

  21. #1941
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Vuolaasta Redline öljyjen viskositeetin juupas-eipäs asettelusta huolimatta heitän omat hiekat rattaisiin... Eilen puolelta päivin nostin tallin lattialta +16 lämmöstä 5W, 2.5W ja rokkisukka sekoituksen näistä puiselle terassille. Oli -19 ja puolen yön aikaan -23 kun huljuttelin kaikkia pulloja ennen tallin lämpimään palauttamista.



    Pullot siis hankittu tälle syksylle ja olivat aukaistuja. Öljy oli lähes yhtä notkeaa ulkona 12h kylmettyään kuin olivat lämpimässä tallissa.



    Ja keulakin jossa sekoitus vaimennuksen puolella ja 5W voiteluna on lähes yhtä notkea kuin lauhemmalla.



    Sanokaa mitä sanotte, mun keulat toimii Redlinen öljyillä mun ajoissa ja huollolla.


    Sent from my Lumia phone using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  22. #1942
    Hellou. Tuli onkhelma. Sain napsautettua ilmajousituksen "top capista"(, eli forkan vasemman putken yläpäässä olevasta kierteellisestä tulpasta, jossa venttiili sijaitsee) venttiilin poikki niin, että venttiilin kierteitä jäi vain pari kierrosta jäljelle, itse venttiili toimii toistaiseksi kuitenkin. Uusi venttiilitulppa on kuitenkin jo tulossa. Tässä vielä kuva osasta, jota tarkoitan: http://www.abload.de/img/1305559101637-vixlell1lk8v.jpg

    Mietinkin, että voinko vain laskea kaikki ilmat pois jousista, pyöräyttää vanhan top capin pois, laittaa uuden tilalle ja pumpata keulaan paineet ihan normaalisti? Vaatiiko mitään suurempia toimenpiteitä?

    Räjäytyskuvan mukaan solo air-jousitus näyttäisi aika simppeliltä rakenteelta, linkin takaa löytyy myös keulan huolto-ohjeet: http://blahblahbikeblog.blogspot.fi/2014/01/reducing-rockshox-pike-rct3-solo-air.html

  23. #1943
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti koposjone Katso viesti
    Mietinkin, että voinko vain laskea kaikki ilmat pois jousista, pyöräyttää vanhan top capin pois, laittaa uuden tilalle ja pumpata keulaan paineet ihan normaalisti?
    Juurikin näin..
    The end of the road is just the beginning...

  24. #1944
    noniinno Guest
    Pilteman 5W mineraali haarukkaöljy -15°, purnukka avattu useita kertoja n. 4-5 vuotta sitten ekan kerran. Poikkitieteellisen ravistelukokeen tuloksena en huomannut mitään eroa kesällä tehtyy vastaavaan testiin. Ihan "litkuahan" tuo oli.

  25. #1945
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    On tullut käytettyä itekkin voiteluöljynä tuota bilteman haarukkaölppää ja hyvin on toiminut!
    The end of the road is just the beginning...

  26. #1946
    Omena Guest
    Millainen keula on Rock Shox XC 32? Onko teillä kokemusta siitä? Itselläni ei ole koskaan ollut mitään jousitusta, niin en noista oikein tiedä. Riittävän hyvä tuo kuulemma on.

  27. #1947
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Omena Katso viesti
    Riittävän hyvä tuo kuulemma on.
    Nimenomaan, jos ei ole vertailukohtaa parempaan niin välttänee. Mallistossa XC:n yläpuolella on Recon, Reba ja SID joista jokainen tarjoaa jotain lisäarvoa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  28. #1948
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Aikanaan vuoden verran rautajousi-XC30:lla ajaneena, sillä pärjää ihan hienosti kunhan ei vaadi mitään mahdottomia. Se joustaa sisään ja ulos ja sitä voi molempiin suuntiin vähän säätääkin. XC32 on ilmeisesti jonkun verran jäykempi ja näyttäisi olevan Solo Airina hyvin pitkälti sama kuin vanha Recon Silver TK jollaisen olen omistanut reilun kolme vuotta. Recon Gold TK taas ei tuonut Silverin jälkeen mitään muuta kuin laajemman palautusvaimennuksen säätöalueen ja ilmeisesti vähän keveyttä mutta ensi kesänä pääsen nyt sitten itse kokeilemaan kuinka suuren muutoksen tuo Reban vaimennussysteemi verrattuna TurnKeyhin, toivottavasti edes jotain tuntuvaa.

  29. #1949
    Keula RockShox sektor gold TK solo air maxle 140mm Tiputtaa paluuvaimennuksen säätönupin kohdalta aina tipan punaista öljyä. Tämä paha? Ja eikö tuo toimi ilmalla eikä öljyllä? Voiko ite korjata?

  30. #1950
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä se paluuvaimennus toimii öljyllä, muttei kovin kauaa, jos sieltä valuu öljyt pois.
    Huolto olisi paikallaan, saattaa olla vain ruuvi löysällä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •