Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
Veikkaisin että molempi paha. Nastarengas vastenmielisyys kumpuaa varmasti samasta syystä kuin minulla. Eli Noksun nastarenkaista. Vaijerikylkiset on tosi raskaat ja ne varmasti tuntuu ajokoirien pierunkuoriin käsittättömän hitailta. Samaten nokian nastarenkaat oli ainakin mun mielestä järkyttävän huonot ajaa pehmeässä lumessa samaten kovalla ne oli tosi kummallisen tuntuset. Pahin ongelma oli kuitenkin hengenvaarallisen liukkaat, jos oli paljaita kiviä esillä. Lisäksi Tampereella on alkanut tarviamaan reunanappuloita renkaissa vasta parin viimeisen vuoden aikana. Eli enduropiireissä.

Mun Nokialaiset oli kyl taittuvakylkiset, mutta ne oli kyl kaikin puolin karseet muualla kuin aidolla jäällä. Mieluummin olen lipsutellut suvikumilla, varsinkin ne renkaat oli aivan tajuttoman vaikeet saada vanteelle. Olen kuitenkin ymmärtänyt että Schwalben renkaat on oikeati hyvät ajaa, vaikka kiviä olisikin esillä. Krooninen rahapula on kuitenkin estänyt niitä kokeilemasta. Muutamaan vuoteen en ole kyllä halunnut vaivautua vaihtamaan Nokialaisia alle, vaikka niitä olisi kieltämättä välillä tarvinnut poluillakin. Suurimman osan talvesta kuitenkin pärjää suvikumilla, vaikka nasta olisikin aika-ajoin todellisuudessa parempi.
Ei Nokian Freddie's Revenz (xc-versiona) mitenkään huono lenkkikumi ole lumella ja kivilläkään, mutta nyt kun niitä ei enää tehdä niin onhan se 2.35" leveä Ice Spiker Pro ainoa ostamisen arvoinen nastakumi. Eikä se nastakumi ole pöperölumessa mitenkään parempi kuin kesäkumikaan, mutta jos ohuen pöperön alla on esim. jäisiä juuria niin kuin viime aikoina on ollut, on nastarengas omasta mielestäni paikallaan. Ja sitten kun polut on kunnolla tampattu, nasta puree siihen hiukan kovempaan lumeen aika kivasti, vaikka kesärenkaallakin samassa tilanteessa pärjäisi. Kesärenkaalla ajelu talvella vaan tuppaa olemaan nimenomaan sellaista "pärjäämistä" ainakin omalla kohdallani, nastakumeilla uskaltaa ja pystyy ajamaan huolettomammin paikkaan kuin paikkaan. Mutta mulle riittää kyllä jo renkaista jauhaminen, ihmetytti vaan taas kerran tuo antinastapropaganda täällä.