Pexin hienot prokkikset vaan paranee. Odotan vuolasta raportointia + paaljon kuvia, plz.
Pexin hienot prokkikset vaan paranee. Odotan vuolasta raportointia + paaljon kuvia, plz.
Huh huh. On kyllä kaikkien aikojen rojekti![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Pexillä uskomattoman hienon oloinen vehje rakenteilla! Miten sitä on tarkoitus ohjata? Voimansiirto eturenkaisiin?
11 on yksi enemmän kuin kymmenen. Iso peukalo.
Memento mori
Kiitos kaikille kannustuksesta.
Ohjaus tulee tapahtumaan jollakin ohjaustangon ja ohjausvivun välimuodolla, riippuen kokeilujen tuloksesta ja tarvittavasta habavoimasta, rattia ei tule.
Värikoodaus on intohimoni, mutta on todennäköistä, että muotipoliisit pamputtaa. Muotoilun innoittajana kun on ollut outo yhdistelmä Mad Maxia, 30-lukua ja nykyajan räikeää julkeutta, niin ei kai siitä voi ainakaan kaunis tulla. Vaikka hieno toki tulee, ei sillä.
Voimansiirto on takana, etuvetoisuushan on universaalisti virheellinen rakenne. Voima tulee välittymään ilman mekaanista yhteyttä poljinkeskiöstä takarenkaaseen, sarjahybridi-konseptissa polkimilla jauhetaan sähköä ja ajomoottori pyörittää takapyörää, varastaen akuista lisäenergiaa.
Luultavasti moni ajattelee tästä nyt, että hyötysuhde! Mutta no worries, konseptin toimivuutta on tutkittu ja kokeiltu käytännössä: Dr Fuchs raportoi, että "Energy efficiency of SH (Series Hybrid) is sufficiently high for practical use and can be considered excellent if physiological effects are taken into account." Konsepti mahdollistaa tasaisen tehon tuottamisen ja akkujen lataamisen vaikka paikallaan (trikellä) liikennevaloissa ollessa tai alamäessä. Toimintasäde ei kuitenkaan ole rajaton (kuten se ei ole normisähköavusteisellakaan). Tai mistä sen tietää, voi se olla kokonaan toimimattakin
Ohjaukseen palaan vielä kuvalla, sillä sen geometrian hahmottamisen olen tehnyt piirustuksen muodossa ja ainakin yrittänyt huomioida risukeulan ja loivan ohjauskulman aiheuttamat haasteet. Ei tuosta varmaan kukaan mitään näe, mutta onhan siinä erivärisiä viivoja ja ympyröitäSiis se kuva:
![]()
Pexi muokkasi tätä : 25.11.2014 at 11.33
No ei. Harkitsin jo kovasti, että kävisin teippifirmasta hakemassa sarviin sopivat palat valkoisten raitojen muuttamiseksi samaan väriin rungon kanssa. Vihreitä satuloita ja vaijerinkuorta saa kyllä.Ei mikään helpoin runko värikoodata, mutta näyttää makialta siitä huolimatta.
Täytyy sanoa, että olen kyllä todella positiivisesti yllättynyt tuon bluen rungon laadukkuudesta. Viimeistely on todella siistiä ja laminointi jopa rungon sisäpuolella on todella nättiä jälkeä. Siinä missä vanha storkki näytti sisäpuolelta lähinnä soutuveneen laminoinnilta, tuon sisäpuolet olivat ihan sileät ja sistit. Asioiota on muutenkin mietitty. Vaijereiden reitit ovat putkitettu niin, että takajarrulle menevän kuorenkin sai vain tuupata reiästä sisään. Ei mitään ronkkimisjuttuja. Satulatolpassa on todella toimiva kiristyssysteemi ja tolppa on karhennettu säätömatkalta. Ei tarvii tahnoja levitellä. Kaikenkaikkiaan tosi siistiä tekoa. Paljon parempi, mitä uskalsin odottaa. Kuvan varustuksella 7,8kg. 7,5kg tuon paino tulee varmaan lopullisilla osilla olemaan.
Edit:
Ajoasento loksahti melkein laakista kohdalleen. On oikein mukavan oloinen ajella. Täytyy vielä patentoida kyynärnojat lisätangon kiinnikkeisiin, niin sitten voi mukavasti viettää aikaa myös kumarassa asennossa. Jotenkin hämärästi kaikki asennot tuntuivat pelaavan mukavasti. Kahvoilta, alaotteelta ja lisätangolta. Vakaudesta kertoo jo sekin, että rullilla ajaessa oli ihan suht luontevaa vaihtaa otteita ja ajaa lisätangoiltakin.
Talven projektiksi koittanu ettiä alsasta työstettyä retro-Konaa meiltä ja maailmalta, mutta kun ei millään löydy sopivaa niin askarrellaan sitten oikeaa ajopyörää ens kesälle. Eli Cannaria taas, Scalpel Carbon hi-mod. Keulaksi tullee SID Race (ei, leftyä ei oo tulossa edelleenkään), kiekoiksi mahollisesti 27.5" ZTR Crestit, putkiksi kuitusta "FSA:ta" vihreillä detaljeilla ja voimansiirto 1x9/10 XT. Jarruiksi varmaan XT:t, ellen irrottele talvi-Radonista SLX:iä.
![]()
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Edellisen mallin Scalluun (nyt ajossa siis -09 vastaava) menee 27.5x2.0" Thunder Burt nippa-nappa mutta reunanappulat raapii ajoittain svingin poikkitukeen eikä tosiaan kestä kerätä p*skaa rattaaseen. Tuo uus Scalpel on selvästi tilavempi tuolta osin (ja monessa paikkaa mainostetaankin 27.5" kelpoisena), niin en usko siitä olevan hirveää ongelmaa. Tokihan tuon voi testata ennen ku tilaa kiekkoja ja jos tuntuu ettei tosiaan 27.5" mene niin heittää nuo nykyiset 26" Crestit alle...
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Piti koeponnistaa takakiekko että oliko sitä tilaa oikeasti...ahtaimmassa kohassa karkeasti puolitoistasenttiä tilaa 27.5 x 2.0" Thunderburtilla > ei ongelmaa kun tuo Burt ei kovin hanakka oo keräämään kökköä mukaansa. Nyt sitte ootellaan että posti roijaa kilkettä tontille niin pääsee kasailemaan vähän eteenpäin...
![]()
Ei riemulla rajaa kun SuperMörrillä ajaa!
Vanhemmassa scalpelissahan ei tosiaan oo tuota poikittaistukea kuin alaosassa. Kerrohan fiiliksiä kun saat ajokuntoon. Vai ootko kokeillu tuota uudempaa runkoa 26" renkailla noin niinku vertailukohdaksi?
Penkki sai tänään melko lopullisen muotonsa. Voi olla että kopioin hävyttömästi Tankin toteuttaman nahkatankoteippisysteemin penkin alumiinilattojen ympärille. Mitä enemmän sitä ajattelen, sen paremmalta se alkaa näyttää kuvitelmissani. Höh.
![]()
Saat kopioida näin komeaan rojektiin! Koeajoa vastaan tietenkin. Vinkkinä, mulla on Fizikin nahkajäljitelmänauhaa. Halvempaa ja kestää säätä paremmin eikä vituta jos rikkuu.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Isältä pojalle -projekti valmis. Omat vanhat osat pinemmässä rungossa.
Sent from my iPad using Tapatalk
Vinkkaatko vielä avuttomalle tarkemman määritelmän ko. nauhasta? Yritin etsiskellä, mutta en ole varma, mitä olet käyttänyt. Näyttääkö se livenä nahalta (edes jossain määrin), että tuleisiko tehtyä hirveä synti, jos laittaisi brooksin ruskean satulan kanssa moista?
Voi olla että pääsee ennen juhannusta ajelemaan. Melkein vein jo rungon ja kiekot häkkivarastoon mutta b-d:llä olikin X1-kampisetti 128e niin sai aikaiseksi tilata loput osat:
X1-kampien lisäksi XT-jarrut/polkimet, ZTR Crestivanteet DT350 navoilla, Excoticin kuitukeula ja Ritcheyn tanko/tolppa. Stemmi pitäisi vielä vaihtaa Ritcheyhin ja hankkia joku vähän kevyempi satula kuin tuo 300 grammainen Unitin vakiosatula...
Nyt painoa 10,1-10,3kg paikkeilla.
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
http://www.bike24.de/1.php?content=8...35;mid=0;pgc=0
Tommosta. Mulla on tuo tummanruskea. Löytyy myös vaaleampi, joka sopii Brooksin hunajaan. Ja näyttää nahalta.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Kakkosversion ensimmäinen haarukka on lähes valmis ja tässäkin vähän mättää.
![]()
Tästä olisi tarkoitus kötöstellä ensi kaudeksi kisapyörä maastoon.. 26" formaatissa jatketaan ainakin vielä hetki, kun siihen löytyy hyvät kiekot valmiiksi. Täytyy vaan konvertoida etunapa 15mm läpiakselille. Canyon-kirous on sentään hetkeksi mennyt ohiPutkiosaosastolle ajattelin alustavasti Ritcheyn superlogiikkaa, satulaksi kommunisti-vormulaa, voimansiirto-osastolle Q156 XX1-kampia ja muuten 10sp XX:ää
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Onpa komee Ghosti! Onko takaiskarikin kuitua?
^sissus kun on komeeta #¤&#¤&%
26".sta ois itelläki vielä kiekkoin osalta kolmin kappalein joten tällänen projekti kiinnostais .. Tosin budjetti pitäis olla maltillinen (jos on ylijäämänä edukasta täysjoustorunkoo niin)tai heittää vinkkiä / linkkiä .. Entäs näitten 27,5" runkojen käyttö 26" kiekkojen kera, jos sopivaa löytyis ?
-- not fast but furious --
Älä aja tolla sit talvella. Mulla päästi DT:n takaiskari paineet pihalle kovalla pakkasella, öljyt ja ilmat meni sekasin, koko iskari meni ihan sekasin ja kukaan ei suostunut siihen koskemaan pitkällä tikullakaan Suomessa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Joo, pakkaskeli on jonkin sortin riski DT:n kuitutakaiskarin kannalta. Mulla on se eka tuotantomalli edelleen Sparkissa kiinni, ja kyllä sillä on talvisin ajettu, mutta pariin kertaan se on täytynyt käyttää Puolassa huollossa.Sekaisin se ei oo pakkasessa mennyt, mutta vuotaa öljyä hiukan... Voi olla, että uudet mallit toimii moitteetta pakkasellakin.
Joo en mä talvella. Ja kesälläkin olisi tarkoitus ajella lähinnä Kilipaa ja reenit rossarilla. Sain ton iskarin sen verran edullisesti että jos se on paska, sen voi heittää mereen
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Kirjanmerkit