FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 7 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 6 7 8 9 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 181 - 210 / 768

Aihe: Hossa - Kylmäluoma - Taivalkoski..

  1. #181
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.845
    Hyvin mahtuu px:n pyörän tanko noiden rantapulevardin puiden välistä Meidän porukka kun ajoi tuosta puut olivat paljon lähempänä toisiaan

    Muistaako px, kun ajelitte sinne Hevonperseenmutkaan oliko konesavotan hakkuujätteet yhä polulla? Tämän näköstä oli kesällä.

  2. #182
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Oulu / Syöte
    Viestit
    1.818
    Joo, paikoitellen oli perkkausjätettä polulla ja mehtäkone ajanu uria pitkin ja poikin. Ei kuitenkaa mitään ylitsepääsemätöntä.
    px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi

  3. #183
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    31
    ..joo , tätä se oli heinäkuun viimeisellä viikolla.. Itse hukkasin juuri H-perseen mutkilla reitin Perankaan. Polku oli tuhottu aina sopivin välein näkymättömiin ajamalla motolla yli. Luontokeskuksen väki lupasi välittää palautetta eteenpäin jotta polkua merkattaisiin paremmin ko. alueella.

    -KG-

  4. #184
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Tukholma
    Viestit
    2
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wilcu Katso viesti
    Heinäkuun lopulla helteiden aikaan olin tauolla Ölkyn kioskilla ja tapasin kaverin joka oli kiertänyt ähkäsyn pyörällä. Tunsin itseni enempi mummopyöräilijäksi kalustoa ja reittiä ajatellen..

    On muuten hienoa seutua koko hossan alue , täältä alkoi omakin mtb innostus.


    -KG-
    Minun ekka posti täällä. Se oli minä. Menin 4 kertaa Julma Ölkkyn ympäri, molempiin suuntiin. Jätte kivaa! Ehkä kellonpäin on pikkasen helpompi. Kuinka laitetaan kuvia?
    Suosittelen myös Näränkävaaraa. Pääse helposti ylös sorapolkua ja sitten "enduro"polku alas.

    Oj oj kuinka mä kaipaan takas Hossan ja raikasta lähdevettä!

  5. #185
    HUOMIO, kokeneet Hossan-pyöräilijät - nyt saa antaa mielipiteitä Hossan pyöräilytulevaisuudesta!
    Hoito- ja käyttösuunnitelmassa menossa lausuntokierros vain tämän kuun loppuun!
    http://www.metsa.fi/sivustot/metsa/f..._2011_2014.pdf Tsekatkaa ainakin sivut 32 >, 47> ja 59 >

    "Ulkoilun, retkeilyn ja luontomatkailun merkitys kasvaa", muttta maastopyöräilystä en koko prujusta löytänyt ekalla pikaisella silmäyksellä kuin yhden maininnan. Todettiin tärkeäksi, mutta muu sanamuoto ei itseäni oikein miellyttänyt.
    Kommentoikaa suoraan Metsähallitukselle (esim. pyöräilyseurat seuroittain tai yhdessä?) tai sitten voi laittaa viestiä minun kautta, yhdistellään Suomen Ladun lausuntoon.

  6. #186
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    ^"Maastopyöräily on sallittu suunnittelualueen poluilla. Yritystoiminnasta on solmittava sopimus.
    Tarvittaessa voidaan rajoittaa järjestyssäännöllä. "

    Tossa olennainen kohta. Ajakaa siivosti, ettei polut mene jyrkissä kohdissa puhki ja eroosio ala huuhdella hiekkoja rinteistä.

    ja toinen kohta: "Maastopyöräilyreittien tarveharkinta tehdään, reitit linjataan ja rakennetaan sen mukaisesti. Määrä ja kustannukset selviävät linjausten myötä."

    Eli Usko tai joku muu kaikki reitit tunteva voisi vähän konsultoida, jotta saataisiin järkeviä pitkiä rengasreittejä.

  7. #187
    "... rakennetaan sen mukaisesti". Tartteeko rakentaa kun olemassa olevat polut an aika mainioita jo sellaisenaan? JOs tarttee rakentaa, niin mitä, minkälaista ja mihin?
    Entä viitoitukset maastossa, kartta-aineisto, tai luontoon.fi-reitti-informaatio pyöräreiteistä?
    HKS-luonnoksessa mainittiin että pari tulipaikkaa aiotaan poistaa, muttei mainittu mistä. Ja mainittiin että järjestyssäännöllä voidaan rajoittaa pyöräilyä, muttei mainittu miten, missä tai millä perusteilla.
    Tai onko näkemyksiä Hossa-Kylmäluoma-reitin kehittämiseksi? Välialue ei kuulu kokonaan retkeilyalueeseen, mutta kunnollinen yhteys tuottaisi ainakin fillaristille pidempiäkin reissuvaihtoehtoja? Kellä kokemusta yhdysreitistä?

    Reitit: http://www.luontoon.fi/hossa/reitit : mitkä näistä tärkeimpiä/parhaita pyöräilyyn tms? Entä onko tarvetta talvipyöräilyreiteille (esim hiljaisille kelkkareiteille lisämaninta pyöräilymahdollisuudesta? Kun laduilla se ei oikein aina ole suositeltavaa vaikka läskistä ei paljon jälkeä jääkään)
    Suomen Latu / PyöräPolku muokkasi tätä : 14.12.2014 at 15.19 Syy: lisätty linkki ja jatkokysymys

  8. #188
    IncBuff Guest
    Hossassa ei IMO ole millekään muulle tarve kuin rikkinäisten siltojen ja pitkosten fiksaamiselle. Ehkä jokusen isomman kaatuneen puun voisi kans poistaa, mutta sellaisenaan nuo Hossan rengasreitit on erinomaisia myös maastopyöräilyyn ja toivon että se on siellä sallittua jatkossakin tai jos ei ole niin ajan luvatta.

  9. #189
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Jännevirta
    Viestit
    622
    Samaa mieltä.
    I don't want to break these chains

  10. #190
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    222
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suomen Latu / PyöräPolku Katso viesti
    "... rakennetaan sen mukaisesti". Tartteeko rakentaa kun olemassa olevat polut an aika mainioita jo sellaisenaan? JOs tarttee rakentaa, niin mitä, minkälaista ja mihin?
    Entä viitoitukset maastossa, kartta-aineisto, tai luontoon.fi-reitti-informaatio pyöräreiteistä?
    HKS-luonnoksessa mainittiin että pari tulipaikkaa aiotaan poistaa, muttei mainittu mistä. Ja mainittiin että järjestyssäännöllä voidaan rajoittaa pyöräilyä, muttei mainittu miten, missä tai millä perusteilla.
    Tai onko näkemyksiä Hossa-Kylmäluoma-reitin kehittämiseksi? Välialue ei kuulu kokonaan retkeilyalueeseen, mutta kunnollinen yhteys tuottaisi ainakin fillaristille pidempiäkin reissuvaihtoehtoja? Kellä kokemusta yhdysreitistä?

    Reitit: http://www.luontoon.fi/hossa/reitit : mitkä näistä tärkeimpiä/parhaita pyöräilyyn tms? Entä onko tarvetta talvipyöräilyreiteille (esim hiljaisille kelkkareiteille lisämaninta pyöräilymahdollisuudesta? Kun laduilla se ei oikein aina ole suositeltavaa vaikka läskistä ei paljon jälkeä jääkään)
    Nykyiset reitit mielestäni aivan mainioita pyöräilyyn. Pyöräilyn kannalta isompien poikkipuiden raivaaminen pois sekä pitkosten kunnosta huolehtiminen (Korealahti/Kokalmusperä) ovat mielestäni nykyreiteillä parannusehdotuksia mitä tulee mieleen.
    Yhdysreitistä ei ole kokemuksia, mutta mielenkiintoa on lähteä sekin ajamaan mikäli "pyöräilykelpoiseksi" tarinoidaan.
    Kaikilla rengasreiteillä olen reissuillani pyöräillyt pois lukien Ölökyn ähkäsy. Reitti-informaatiot/kuvaukset alentavat kynnystä lähteä kokeilemaan Hossan reittejä ja helpottavat reittivalintaa. Värikallion polku on teknisesti haastavin, varsinkin mikäli kiertää pohjois kautta. Tällä reitillä vasta-alkaja saattaa turhautua ja reitti-informaation perusteella tämä on vältettävissä ja voi hyvillä mielin vierailla värikalliolla. Jos nykyisistä rengasreiteistä pitäisi yhtä suositella pyöräiltäväksi niin se olisi Järvien polku. Omilla reissuillani olen yhdistellyt kaikkia reittejä ja polkuvalikoima on ollut hyvin monipuolinen.

  11. #191
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.845
    Edellisissä postauksissa tulikin ne sujuvan ajamisen kannalta tärkeimmät asiat. Yhdysreiteistä tuli mieleen Perankaan johtava polku.
    Lipposensalmi-Syrjäharju-Aittojoen silta on hyvin ajettavaa polkua, poislukien muutama laho pitkospätkä. Aittojoen sillalta kohti Perankaa jokivarsi on paikoitellen umpeenkasvanut.
    http://kansalaisen.karttapaikka.fi/k...ht=600&lang=fi Pienellä raivauksella polusta tulisi ajettavampi.
    Lisäksi muutamassa kohtaa on konesavotta hävittänyt polun ja reittimerkit. Mitään sen kummempaa "rakentelua" ei mielestäni tarvita. En kyllä tältä istumalta keksi yhtään polkua missä pyöräily pitäisi jostain syystä kieltää.

  12. #192
    Kiitos, hyviä kommentteja. Vahvistaa omiakin kokemuksille - aina hyvä saada laajempi kokemuspohja ja useita mielipiteitä.
    Vien näitä näkemyksiä eteenpäin. Pyöräilyn osuus on vain osa koko alueesta annettaavaa laajempaa lausuntoa, mutta tuntuu nousevan aika tärkeäksi, koska ei siinä luonnoksessa ollut käsitelty kunnolla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arhipoff Katso viesti
    Ölökyn ähkäsy....Värikallion polku on teknisesti haastavin.
    HKS-luonnoksen mukaan kuluneimpia polkuja kestävöidään, mm. Ala-Ölkky - Värikallio. Eli huom siis jalankulkijoita varten, mutta muuttaa tietty kestävöitävien polkujen ajettavuuttakin (monen mielestä liian helpoksi, mutta siinä asiassa ei tn. pyöräilijöiden mielipide niin paina).

  13. #193
    Liittynyt
    02/2008
    Paikkakunta
    Jännevirta
    Viestit
    622
    Uskolta hyvä pointti Aittojoki-Peranka välin huonokuntoisuudesta. Paikoin tosiaan melkoista pusikkoo ja metsäkoneen tuhoa. Se pätkä vaatisi polun raivauksen ja uudelleen merkkauksen.
    I don't want to break these chains

  14. #194
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Muutamia ajatuksia alueella maastopyörällä liikkuneelta:

    1) Jos reittejä miettii, niin uudet merkatut ympyräreitit olisivat varmasti tervetulleita. Maastopyörälle sopivia matkoja voisivat olla esimerkiksi erilliset helpompi 15-20km lenkki sekä pidempi ja mahdollisesti vaativampi n. 30km rengasreitti. Näistä saisi aloittelija sekä kokeneempikin pyöräilijä muodostettua sopivan lenkin päivän mittaista ajoa varten. Reittien ei ole välttämättä oltava samoja kuin nykyiset reitit vaan voisivat yhdistellä olemassa olevia merkkaamattomia polkuja nykyisiin reitteihin. Lisäksi alueen kumpuilevaa maastoa kannattaisi hyödyntää siten, että reitille tulisi sopivasti mäkiä.

    2) Laukkusalmi - Lihapyörre välillä maastopyöräliikenne kannattaisi ohjata latupohjalle. Rantapolku on monelle turhan tekninen, mutta latu kulkee kumpuilevassa kangasmetsässä.

    3) Sillat riittävän tukeviksi ja pyörällä ajettaviksi, eli ei tiukkoja porrasmaisia siltarakennelmia. Myöskin pitkoksien korvaamista sorastuksella kannattaisi tutkia. Ainakin syötteellä ne toimivat hienosti.

    4) EDIT: Ja tietysti nyt kun läskipyörät on muotia, niin ajakaa kaamoksen päätyttyä kelkalla sinne joku reitti läskipyörille ja lumikenkäilijöille.

    Vaikka yhdysreitit Hossan ja Perangan sekä Hossan ja Kylmäluoman välillä olisi mukavia, niin luulen, että käyttäjiä on sen verran vähän, että käytettävissä olevat resurssit kannattaa hyödyntää ydinalueen paranteluun.
    a-o muokkasi tätä : 14.12.2014 at 21.51

  15. #195
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    61

    Hossa - Kylmäluoma - Taivalkoski..

    Mun mielestä taas Hossassa on ihan riittävästi helppoa polkua ajettavaksi. Enää niitä ei tarvitse sorastuksella pilata. Jos haluaa soratietä ajella niin sitäkin on tarjolla riittävästi. Hossa-Peranka-Kylmäluoma-Iso-Syöte -reitti on olemassa ja testattu viime kesänä.

    Ja ei, en ole mikään tekninen kuski vaan enemmänkin aranpuoleinen..


    Sent from my iPhone using Tapatalk


  16. #196
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.845
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti a-o Katso viesti
    .....
    2) Laukkusalmi - Lihapyörre välillä maastopyöräliikenne kannattaisi ohjata latupohjalle. Rantapolku on monelle turhan tekninen, mutta latu kulkee kumpuilevassa kangasmetsässä.

    3) Sillat riittävän tukeviksi ja pyörällä ajettaviksi, eli ei tiukkoja porrasmaisia siltarakennelmia. Myöskin pitkoksien korvaamista sorastuksella kannattaisi tutkia. Ainakin syötteellä ne toimivat hienosti.
    .....
    Vaikka yhdysreitit Hossan ja Perangan sekä Hossan ja Kylmäluoman välillä olisi mukavia, niin luulen, että käyttäjiä on sen verran vähän, että käytettävissä olevat resurssit kannattaa hyödyntää ydinalueen paranteluun.
    Kohta 2) Ihan hyvä vaihtoehto rantapolulle, mutta vain nimenomaan vaihtoehto, eikä ainoa sallittu reitti. Rantapolku on tosi hyvä jumppapaikka hieman vaativampaa reittiä halajavalle.

    Kohta 3) Sorastus lahojen pitkosten korvaajana myös kannatettava ajatus. Syöte hyvä esimerkki. Noista kuvista voi itsekukin päätellä, kumpaa kannattaa. Kuvassa Syötteen Riihisuo ennen ja jälkeen sorastuksen,


  17. #197
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Hossassakin parannellaan polkuja: https://www.facebook.com/hossanretke...type=1&theater

    Kuvateksti Facebookissa:
    "Maastossa tapahtuu kummia! Ei, kyse ei ole polkujen hiekoituksesta niiden liukkauden takia. Tässä viedään soraa Värikallion pohjoisen puoleisen polun pahimpaan kivikko/juurakkokohtaan. Kohta on merkitty viime kesänä ja nyt murske kuljetetaan kelkoilla oikipaikalle. Kesällä sitä vähän tasoitellaan ja sitten se käytössä mukautuu polun mukaiseksi."


  18. #198
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.105
    Onpa mahtavaa


  19. #199
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wili Katso viesti
    Mun mielestä taas Hossassa on ihan riittävästi helppoa polkua ajettavaksi. Enää niitä ei tarvitse sorastuksella pilata. Jos haluaa soratietä ajella niin sitäkin on tarjolla riittävästi. Hossa-Peranka-Kylmäluoma-Iso-Syöte -reitti on olemassa ja testattu viime kesänä.

    Ja ei, en ole mikään tekninen kuski vaan enemmänkin aranpuoleinen..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kävely kuluttaa ja lenventää polkuja. Sorastus pitää polun kapeana ja säästää läheisiä puunjuuria ja puita kuolemasta. Pitkoksia luonnonmukaisempi ja halvempi tapa suojella ympäristöä ja ehkä helpottaa vähän liikkumistakin.
    Jos et aja et voi ottaa!

  20. #200
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    61
    ...no mutkun se pilaa kaiken hauskan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk


  21. #201
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    ?
    Viestit
    1.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wili Katso viesti
    ...no mutkun se pilaa kaiken hauskan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Luultavasti ko sorastetuilla pätkillä hauskuuskerroin kasvaa. Ja todennäköisesti sinne vielä jää rantabulevardille kivikkojuurakkopatikkoa ajettavaksi.

  22. #202
    zipo Guest
    Ihme homma kun tuossa lähimetsässä on samanikäisiä puita ja polkuja.Osa reiteistä sorastettu ja osa luonnontilassa,puiden juuret näkyvissä.
    Polkuja käytetään samanverran,niin koirankusettajat kuin muutkin ulkoilijat.
    Ainoat kaatuneet puut ovat olleet sorareitin varrella.Liekö vanhat kuuset saaneet jonkun taudin tai tukehtuneet soraan iän myötä.
    Pitkospuut mätänee eikä niistä jää tulevaisuudessa mitään jälkeä.Suomalaiseen uuden normaalin luontomaisemaan olennaisesti kuuluva suodatinkangas/kivituhka sen sijaan ei häviä.

    Muotitrendi:Haltituulipukutrendi-ihmiset pitää saada metsään liikumaan ja rakentaa sileiksi ja siisteiksi oikeat luonnonmukaiset polut ettei vaan satu mitään kauheeta.

    Btw,Duunikaveri frendeineen on kalastellut vuosia tuolla-alueella reilut 4 viikoa per vuosi,Siirtyivät Ruotsin ja Norjan puolelle uusien kalastussääntöjen vuoksi.

  23. #203
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.845
    Etelän miehet kahtokee tästä minkätaatta pitkokset ee kestä Koillismaalla. Seon lumisen talaven jäläkeen tuluva poluilla viellä Jussinakin. Helssingin sula keskuspuisto on eri, kuin luminen Koillismaa. Kuivan kesän heenäkuussa upslaaki on pölystä harmaa noilla samoilla paikoilla missä munia myöten kahlaan. Ne pitkokset mitä tuluva ee oo vienä, lahoaa suossa muutamassa vuessa. Ehkäpä siinä yksi syy miksi MH haluaa korvata ne soralla. Sora ei tietääkseni kellu? Uusia uria syntyy puuttuvien pitkosten kohdille. Pitkosten laittaminen maastoon on kuulemma helvetin kallista ja eritoten kun ne pitäis laittaa tuolla vähintään metrin irti maasta.
    Tällä avautumisellani en takoita sitä et soraa kuskataan jokaikiseen pieneen rapakkoon.
    Nimimerkillä: muutamana keväänä pitkoksia soilta keräillyt vonkamies.

    https://picasaweb.google.com/1080371...J2Uzs7A6eu2hgE


  24. #204
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    täsä mää yhyn Uskoon

  25. #205
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    2.520
    Mä kans. Silleen virtuaalisesti. You know.
    Krossikommuuni / Syöte MTB

  26. #206
    IncBuff Guest
    Mä ehkä uskaltaisin väittää lisäksi, että ihan hirveän elämyksellistä mtb-polkua ei tossa kohtaa menetetä sorastuksella. Ehkä oon sitten semmonen haltituulipuku vai mikä olikaan tai mistä minä näistä oikeasti tiedän.

  27. #207
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    579
    Kyllä tuolle sorastukselle vahva kannatus verraten lahoihin pitkoksiin!

  28. #208
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.845
    Ylempänä olevasta sorakasan kuvasta en pysty varmuudella sanomaan missä kohtaa se on?
    Jos ei puhuta lahojen pitkosten korvaamisesta soralla, niin laittaisin tuon kuvan kuorman tähän. http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...606883&lang=fi
    Hieman ennen Värikallion kotaa sen viimesen kivikkonousun alle. Siinä kohtaa on pari lyhyttä pitkospätkää, joista toinen tiensä päässä ja niiden välissä kivikko/juurakko, jota en monen kymmenen
    yrittamisen jälkeen ole onnistunut ajamalla ylös selvittämään sen paremmin tuulipuvussa kuin spandeksit päälläkään. (Kädettömän&jalattoman vali)


    Hankala kohta sijaitsee hieman ennen tätä nyppylää jos tullaan Lihapyörteen suunnalta rantapulevardia pitkin.

  29. #209
    IncBuff Guest
    Paljon pienemmällä Hossan kokemuksella kattelin, että tuo sorakasa on juuri jossain noilla paikkeilla. Itse kun olen vielä kädettömämpi ja jalattomampi niin en edes yrittänyt.

    Etelän ajomiehille tuo on toki semmonen cyclocross-polku.

  30. #210
    zipo Guest
    Meneekö se lenkki pilalle jos joutuu tunkkaamaan ?
    Mieluummin tunkkaan fillarin tuon Uskon kuvan kivikkonousun ja katselisin maisemia sekä höpöttelisin ajokavereiden kanssa kuin ajaisin sorastettua pätkää ylös.
    Kyllä,täällä etelässä on erilaista, ei tartte kuin tsekata kartaa ja säätietoja.






    Edit: Etelän sorastuksesta verrokia:
    EsaJ
    Aktiivijäsen


    Nyt apuva. Espoon kaupungin Tekninen keskus on keksinyt, että Keskuspuiston parhaat polut menee sorapoluiksi. Tähän tarvitaan nyt jonkun Espoolaisen pyöräseuran ottamaan kantaa asiaan. Yksittäisen lenkkeilijän soitto maanantaina tuskin vielä vavisuttaa virkavoimaa...

    Tässä lopputulos
    https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=photo%2cjpg

    tuonne jatkuu
    https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=photo%2cjpg

    Puissa olevat keltaiset täplät tarkoittavat, että sorapolku tulee kulkemaan tästä
    https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=photo%2cjpg
    https://onedrive.live.com/redir?resi...nt=photo%2cjpg
    zipo muokkasi tätä : 15.03.2015 at 10.09

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •