Kohta soitellaan ja tiedustellaan, uudet kammet ne on hankittava.
Kohta soitellaan ja tiedustellaan, uudet kammet ne on hankittava.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Lundbergillä Race Facen 175mm kammet ja 100mm keskiöllä ilman rattaita 119 euroa, 190mm perälle. Nuo ja koko vitun pyörä ensihuoltoon ja saavat siellä askarrella rattaista, keskiöistä ja kammista toimivan setin, tälläkö mennään.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kuulostaa asialliselta suunnitelmalta imho!
Krossikommuuni / Syöte MTB
Kolme saa mielestäni kiinni ja 104mm pulttijaolla, niin kammet kuin Whitekin.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Laiskuus tulee äkkiä tommoseen askarteluun vaikka on kahvakuulakin koneistettu yhdestä kimpaleesta ja siinäkään ei ollut mitään järkee
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fa...103795_1_style
mutta asiaan onko tällä framella mitään tekemistä Zeron kanssa, takakolmio on kyllä erinlainen ja edestä pikkasen
http://www.menopelimarket.fi/WebRoot...bike-large.jpg
Pysyy varmaan, mutta se on lähtökohtaisesti suunniteltu siihen. Whiten amuliinikampi ei. Jos sitä reikää isontaa, niin pitää ottaa huomioon, että tiukan lämpökiinnityksen aikaansaaminen tarvii sitä, että ohennettu alumiinikampi siinä reiän päällä puristaa vähän saakelin lujaa sitä holkkia => ts. siihen kohdistuu todella kova ylimääräinen vetojännitys sen reiän ympärillä. Siihen vielä polkemisesta kohdistuva pulssimainen, metallia väsyttävä rasitus ja huomio siitä, että alumiini ei ole teräksenlujaa, vaan varsinkin väsymiskestävyydeltään reilusti heikompaa niin naps tulee ennemmin tai myöhemmin. Lisäksi noin pienen reikä/holkkiparin saaminen koneistettua niihin toleransseihin, että se puristus on optimissa.... forget it. Ja optimikaan ei varmaan riitä.
Maksais varmaan enemmän kuin uudet kammet ja lopputuloksena falsettipyöräilijä joutuis kuitenkin ne kammet hakemaan...
![]()
En kyllä itse koneistajana/asentajana lähtisi korjaamaan kampien kierrettä, varsinkaan lämpörympillä. Pienellä rympillä ei pysy varmasti paikallaan ja isolla halkeaa todennäköisesti se kammen pää. En tosin usko, että isollakaan rympillä pysyisi kovin kauaa ehjänä vaikka kampi ei halkeisikaan.
Jos pakko on jotain näpertää niin sitten jollain helicoililla tai kierteellä kiinni tulevalla holkilla mutta tila loppuu siinäkin eikä välttämättä löydy niitä vasenkätisiä tappeja mistään. Ja tällöinkin vähän kyllä jännittäisi polkea oikeen voimalla tai laskea jossain kivikossa vauhdilla ja odottaa sitä, että toinen poljin pettää alta...
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
190mm perälle sopiva setti varattu maanantaihin asti, päivästä soitellaan sitten mekaanikolle, että yhteensopiiko vai eikö.. Mikäli molemmat rattaat eivät toimi käytössä niin joko a) vakioratas pomppii pois paikaltaan vaikka kokeilisi vain yhdellä ja b) on ostettava uusi narrow wide-ratas mikä on 50 euroa.
135e > 170e ja yhden rattaan menetys. Viis minuuttia ja korkki aukeaa.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Voi toki kestääkkin mutta ei noi nyt niin kalliita osia ole, että näkisi kovin järkeväksi puuhaksi. En menisi myöskään varmaksi sanomaan kuinka kaikki alumiiniseokset kestävät lämmittämistä jollain asetyleeni liekillä ilman mitään päästöä homman jälkeen. Kukin toki taplaa tyylillä, itse tekisin vaikka sen pari tuntia ylitöitä ja ostaisin ihan oikeasti ehjät kammet jos nyt vaan jostain löytyy ja joku toinen voi käyttää aikaansa askartelemalla vanhoista jotain jännää.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
joo mähän sanoin jo aikasemmin että ei kannata ja kun rympätään holkkeja, laakereita ym niin ei käytetä asetyleeniliekkiä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Induktiol%C3%A4mmitys
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
itte tässä vaiheessa möisin torilla ton epäonnen läskin äkkiä pois ja satsaisin parempaan jossa kaikki osat on kuitua
En usko että se liekki on se ongelma vaan todella kuumaksi lämmitys josta suoraan alas huoneen lämpöön ilman mitään hehkutuksia, ainakin jotain alumiinejä pidetään jossain parissa sadassa asteessa hautumassa jonkin aikaa.
Itse joskus hitsasin moottoripyörän katkenneen alumiinisen jalkatapin, joka on paljon helpommalla käytöllä kuin kammen pää. Meni noin 3kk ja napsahti ihan varottamatta poikki sauman vierestä, vissiin jonkun lämpöhomman takia? Kai näistä joku tietää tarkemminkin mutta itsellä on huonoja kokemuksia.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Izmolla ei vissiin oo induktioliettä kotona. Induktiolla lämpenee vain magneettiset metallit. OT:tä, sori.
Eiköhän siirrytä holkittamisesta hylsyttämiseen, mutta maltilla että pystyy huomenna ajamaan![]()
OT:tä pukkaa. Kyllä induktiolla voi lämmittää lämmittää ei magneettisia (mm alumiinia), vaikka induktioliesi ei alumiinipannun kanssa toimikkaan. Perusinduktio kun perustuu pyörrevirtaan jota syntyy muuttuvassa magneettikentässä sähköäjohtavaan kappaleeseen.
Esimerkki alumiinin sulatuksesta:https://www.youtube.com/watch?v=WzWNt7zs5oU
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Miten muuten pekonin paistaminen alumiinipannulla induktioliedellä? Ajattelin vain ettei harhauduta liian kauaksi läskistä![]()
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Vajaa viikko rungon rikkoontumisesta, ja pyörä jälleen kotona. Aivan mahtavaa palvelua xxl:ltä ja huollon puolen kavereilta, pyörä jälleen nipussa uuden rungon kanssa, kasattu entistä ehommaksi suurella ammattitaidolla. Ensihuolto tehty samalla, kiekot rihdattu ja pinnat kiristelty, lisäksi sain hyviä vinkkejä renkaiden tubeleksointiin, ja sainpa varavaihtajankorvakeenkin vanhasta rungosta. Itse 20 vuotta pyörien kanssa touhunneena olen aika skeptinen näihin pyörähuoltoihin, mutta tämä, aivan jotain mahtavaa, selkeästi ammattitaitoa nimenomaan myös läskipyöristä. Iso kiitos ja kumarrus sinne huollon puolen kavereille, lukevat varmaan tämän, koska aktiivisesti seurailevat foorumia
Laitetaan nyt vielä kuvakin.
![]()
on kyllä kivan näkönen pyörä
Hmm... Kävipäs erikoisesti. Kun purin 2Fat pron maalausta varten, huomasin että vasemman puoleinen keskiölaakeri oli hirttänyt aivan kiinni. Purin sen puolen keskiölaakerin atomeiksi, ja se oli tosiaan jämähtänyt kiinni. Sain kyllä rasvattua sitä ja sillä annettua sille tekohengitystä, mutta taidan hankkia uudet laakerit vain tilalle.
Nyt alkaakin keskiön metsästys, tosin pyörän uudelleenkasaus on vasta viikon päästä niin ehtii tässä vaikka tilata saksastakin keskiön.
Itellä meni lite tänään huoltoon etujarru oli joku maanantai kappale ei jarruta. Ja sitten keula piti semmosta napsutus ääntä paineen alla. Toivotaan että ei oo mistään halki. Voi sitten tovi mennä ennenku pyörä on ajokunnossa![]()
Kiitos vinkistä Anaxagore. Pistin saman tien tilaukseen tuon keskiölaakerin, ja pari muuta härpäkettä. Onneksi säät on etelässä niin huonot, ettei edes tee mieli pahemmin ajella. Voi rauhassa odotella maalin kuivumista ja kasaa sitten pyörän uudestaan kun sen aika on.
Mistä johtuu että varsinkin etujarru pitää aina alkuun lenkillä ihan hirveetä "vinkumista" sitten kun hetken sitä vingutellut ja jarrutellut alkaa pitämään paremmin ja ääntäminen loppuu. Seuraavalla lenkillä taas sama juttu. Tuleeko noihin levyihin tai paloihin joku hapettuma tai vastaava joka kuluu pois?
Kirjanmerkit