ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 55 / 55

Aihe: Pyöräilijän näkyvyys

  1. #31
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Proj.nro Katso viesti
    Pimeä on aivan eri asia, mutta jos päivällä ei näe, vika on katsojan silmässä tai tarkkaavaisuudessa.
    Vähän aikaa kun tuota miettii pitäisi tajuta että on pyöräilijän etu että se laput silmilläkin ajava vastapuoli huomaa sinut. Ei succikset jalassa paineleva maantieraketti tai lökiksissä pomppiva maastomies mikään esteettinen näky muutenkaan ole.


    Aika huono valikoima noita värikkäämpiä ajovaatteita tuntuu löytyvän kun muutaman päivän olen tutkiskellut. Liivit, tarranauhat ym. eivät innosta sillä ne vasta tyhmältä näyttävätkin.

  2. #32
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    74
    Englannissa tutkittin tätä näkyvyyttä ja huomattiin että jos pyöräilijällä on kypärä, niin autoilijat jättävät ohittaessaan pienemmän turvavälin kuin ilman kypärää ajavaan. Väreistä ei ollut puhetta.
    Eilen muuten uutisissa motoristi kertoi että valkoinen kypärä jostain kumman syystä ikäänkuin rauhoittaa autoilijoiden käytöstä ....
    Ilmeisesti tuntevat piston lompakossaan.

  3. #33
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Aika huono valikoima noita värikkäämpiä ajovaatteita tuntuu löytyvän kun muutaman päivän olen tutkiskellut.
    Ei tarvitse kuin katsella tiimiasuja ja melkein kaikki saatavilla vaihtoehdot ovat "värikkäitä".

  4. #34
    timopoika Guest
    Juhannuksen seutuvilla tehtiin rehua, ja ajettiin kuormia maanteillä. Traktorit mallia leveä ja kärryt mallia korkea. Valoisaahan näillä korkeuksilla piisaa vaikka läpi yön. Traktoreissa oli iltasella normaalien ajovalojen lisäksi työvalot (ohjaamon yläreunassa ole halogeenirivistö) päällä.

    Miksikö? Siksi, että kun matalalla oleva aurinko paistaa sopivasti tuulilasiin, ja edessä oleva tie on puiden varjostama, sinne varjoon on vaikea nähdä. Edes traktoria.

  5. #35
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    176
    Ilmeisesti pitää ruveta käyttämään valoja jo nyt, jos on vähänkään pilvessä. Eilen ei vastaan tullut ja vasemmallekääntyvä bussi meinannut nähdä. Aikaa havainnointiin kuitenkin noin 15 sekuntia olisi ollut, viivasuoraa tietä kuitenkin useampi sata metriä.

  6. #36
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vääräjalka Katso viesti
    Ilmeisesti pitää ruveta käyttämään valoja jo nyt, jos on vähänkään pilvessä.
    Jep, eikä niistä haittaa ole selvinpäin ajallessakaan

  7. #37
    Supermario Guest
    Craft*, Nalini, Santini, Pearl Izumi - näillä kaikilla on ihan pyöräilyyn tuuliliivejä, joka on muutenkin pyöräilijän perusvaruste.

    *(Craft mainittukin jo, mutta joku oli postannut pelkän juoksuliivin. Ainakin Bikeplanetista on saanut varsinaista pyöräilyliiviäkin.)

  8. #38
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ekik Katso viesti
    Englannissa tutkittin tätä näkyvyyttä ja huomattiin että jos pyöräilijällä on kypärä, niin autoilijat jättävät ohittaessaan pienemmän turvavälin kuin ilman kypärää ajavaan. Väreistä ei ollut puhetta.
    Eilen muuten uutisissa motoristi kertoi että valkoinen kypärä jostain kumman syystä ikäänkuin rauhoittaa autoilijoiden käytöstä ....
    Ilmeisesti tuntevat piston lompakossaan.
    Jonkun tutkimuksen mukaan valkoinen ja punainen ovat hyvin näkyviä värejä kypärässä.

  9. #39
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Tiellä näkyvyys on tietenki tärkiää. Mutta myös maastossa, koska sitte ku nielasen kieleni tai pumppu pysähtyy, löytää kotiväki tai VaPePa helpommin ku on jotain kirkasta ja maastosta erottuvaa päällä. Meinasin ostaa Bilteman musta ajopaidan sen tyylikkyyden takia mutta otin sittenkin se punasen joka oli samanhintanen

  10. #40
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Jatketaan tähän vanhaan ketjuun; samalla kun demosin muksuille kuinka heijastin auttaa näkymään iltahämärässä, tallensin "autoilijan näkymän" pyöräilijästä valoilla+heijastimilla ja ilman: https://www.youtube.com/watch?v=UFsz-cyXgBE

  11. #41
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Omat pyöräkilometrit kertyy maantiellä, jo ennen kuin varsinainen hämärä alkaa niin mulla on valot päällä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #42
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    5.999
    Ikävä kyllä tuntuu vähän siltä, että vaikka kuinka olisi teho-LEDiä ja takavaloa, niin niitä ei kaupunkiliikenteessä millään tahdota huomata, häviävät valosaasteeseen ja jättävät katvealueita. Sen sijaan ohitin tässä joku päivä tytön kombipyörällä, joka erottui kuin joulukuusi tuvan nurkasta; repussa ja vaatteissa killui läjä heijastimia, jotka vilkkuivat ja välkkyivät ajovalojen kiiloissa. ... tosin eipä kai niistäkään olisi ollut apua sen eilisen mustan Mondeo-kuskin kanssa, joka luuri syvällä korvassa käänsi suoraan eteen vasemmalle kääntyessään... :/

  13. #43
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    314
    Joo. Tänään vain kolme autoilijaa veti täysjarrutuksella pyörätien jatkeen yli ja ihmetteli, kun en tykännyt. Viimeinen oli selvästi sitä mieltä, että olin tehnyt jotakin väärin ja olisi varmaan opastanut, jos perässä ei olisi ollut muita. Se 1000 lumenia tai yli ei riitä, erityisesti, koska yritän suunnata sen valaisemaan lähialuetta eturenkaan edessä taivaan sijasta. Tekniikka rajoittaa suuntausta ja hajavaloa kyllä on.

    Mutta ei 500 lumenin heiluttaminen kypärän avulla huomion herättämiseksi näytä olevan ystävällistä....... tai monet kyllä huomaavat, mutta eräille 5-10 kt:n taktinen ydinlataus lienee pienin havaittava valo pyöräilijöiltä (jos ei ole valoparia, ei ole olemassa?). Sanotaan vielä, että enemmistö havaitsee pyörän valon melko hyvin, mutta kaukaa näkee autot (paremmin kuin autoilijan sisällä), jotka eivät ikinä väistä pyöräilijää, olivatpa säännöt mitä tahansa.
    10k-kerhon jäsen - #kilometrikisa 2016

  14. #44
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    En usko, että näkyvyys tai lähinnä näkymättömyys on suurin syy minkä takia hyvillä valoilla varustetut pyöräilijät joutuvat onnettomuuteen tai läheltä piti-tilanteisiin. Niin käy kesälläkin hyvissä olosuhteissa.
    Luulenpa, että suurin syy on välinpitämättömyys, ei huomioida/tarkkailla ympäristöä tai asennevamma.

    Aika vähän on tilanteita jolloin hyvillä valoilla liikenteessä oleva olisi yllättänyt ja tullut "puskista" ellei sitten ole tosiaan tullut puskista tai nurkan takaa, mutta se taas ei liity valoihin.

    Ne jotka kääntyvät 500 lm:n lampun kohdatessa eteen tekevät sen luultavasti myös silloin kun lampussa on tehoja 2000 lm.

    Voisi tietysti hankkia Bettyn tms. kypärään jolla voi kiusata eteen tulevia autoilijoita häikäsemällä ne, mutta eipä siitä mitään hyötyä ole.

  15. #45
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    ^
    mutta se taas ei liity valoihin
    Niin ja kait täyspäinen, jos valottomana ajava voi sellainen olla, ottaa varovasti eikä tunge alle. Itseä kauhistuttaa, kun joku puskista hurauttaa risteykseen tai suojatielle pimeänä pimennosta auton tai fillarin edestä. Eikä pimeällä valojenkaan kanssa oikein rohkeasti uskalla tunkea pitämään oikeuksista kiinni. Ja päivänvalollakin on syytä olla hereillä, vaikka ainainen väistely vähän vi...taakin.
    Nimim. elävänä FillaRilla
    P.S. Aikanaan oli moottoripyöräilijöillä EMPY niminen "kerho". Elävien Moottoripyöräilijöiden Yhdistys. Niillä oli oikein kerhotarrakin. Meille EPPY...?
    onks pakko, jos ei haluu

  16. #46
    mutanaama Guest
    Viimeksi tänään meinasin ajaa yhden teiden ritarin päällee. Komeesti oli heijastimet liivissä, niistä vaan ei ole mitään vitun hyötyä, kun pamauttaa eteen hidastamatta, koska ne näkyvät vasta valokeilassa. Valoja ei tietenkään. Vituttaa vieläkin se urpo, joka meinasi tehdä musta tappajan.

  17. #47
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Koska pimeällä/liukkaalla/sumussa ajetaan kuin valoisan/kesän aikaankin. Sekä autolla että pyörällä. Hidastaa tarvii vasta haudassa.

    Kaks kertaa viime viikolla tultiin kolmion takaa 2000lm valon eteen. Mutta se ei liity tuohon. Kunhan tilastoin.

  18. #48
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Tämä tulisi jokaisen ninjan katsoa: GCN - Bike Lights & Reflective Jackets - Do They Work?
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  19. #49
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    314
    turussa eilen autolla parkissa seurasin 15 min. voi hurja niitä ninja pyöräilijöitä sade keli pimeetä näkyvyys heikko katuvalojen heijastuksista ja nää ninja pyörälijät tummat vaatteet päällä ei valoja tai olematon tuikku valo keulalla oikeelta sivukadulta eteen kun oikeus on voi mahoton kun rohkeeta sakkia vaan ei älliä ja muutenkin ajetaan miten sattuu pyörätiellä suojatiellä ajotiellä keskellä tietä

  20. #50
    Maantiellä pidän usein vilkkuvaa takavaloa päällä kesälläkin. Olen huomannut että autot ja etenkin rekat jättävät silloin paljon enemmän tilaa ohittaessa.

  21. #51
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Pelto-Helsinki
    Viestit
    1.218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Koska pimeällä/liukkaalla/sumussa ajetaan kuin valoisan/kesän aikaankin. Sekä autolla että pyörällä. Hidastaa tarvii vasta haudassa.

    Kaks kertaa viime viikolla tultiin kolmion takaa 2000lm valon eteen. Mutta se ei liity tuohon. Kunhan tilastoin.
    Kolmas kerta tänä talvena. Vastaan tuleva autoilija kääntyi eteen, vaikka oli lumeneita muille jakaa, oranssi takki ja poikkeuksellisesti vielä keltainen huomioliivi heijastinraidoin.


    Käännän tällä päivämäärällä mielipiteeni pyörän valaistuksen suhteen. Aivan yksi ja vitun sama mitä kukin pitää tangossaan. Enempi parempi, vaikka olis jouluvalot ja teknostroboja joka suunnassa.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

    "Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

  22. #52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Kolmas kerta tänä talvena. Vastaan tuleva autoilija kääntyi eteen, vaikka oli lumeneita muille jakaa, oranssi takki ja poikkeuksellisesti vielä keltainen huomioliivi heijastinraidoin.
    Jos kerran noin hyvin olit valaistu, niin eiköhän se auto kääntynyt eteesi ihan muusta syystä kuin näkymättömyytesi takia. Vai tuliko kuskilta perinteinen: 'Sori, en nähnyt sinua'.

  23. #53
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Jonkin verran on aivan varmasti sellaista, että autoilija arvioi väärin pyöräilijän nopeuden. Ei se nopeuden arvioiminen ole helppoa ja varsinkin nopeasti tehty arviointi voi heittää paljonkin, sitten sattuu. Nopeuden väärään arviointiin vaikuttaa varmasti myös se, että autoilija mieltää pyöräilijän hitaaksi liikkujaksi (suhteessa autoilijan nopeuteen). Ajoneuvon paikan tulisikin olla ajoradalla, ei aina, mutta esimerkiksi hitailla (sanotaan vaikka 30km/h) nopeusrajoitusalueilla. Pyöräilijän hitaaksi liikkujaksi mieltämiseen tulee mieleen yksi tapaus viime vuodelta. Autoilija tuli takaa ja kääntyi edestäni omaan vasempaansa todella pienellä marginaalilla. Huomasin ja ehdin jarruttaa onneksi ajoissa ja mitään ei sattunut. Koska minusta jarruttamaan joutuminen jo kertoo siitä, että autoilija teki virheen, kävin jututtamassa häntä hieman. Hän sanoi nähneensä minut, eli siitä ei ollut kiinni. Kuuluisa välinpitämättömyys? Mulla oli kuitenkin alamäki kulkusuuntaani sekä kärryllinen lapsia mukana, tulee vähän pitempi jarrutusmatka talvisissa olosuhteissa.

    Valot parantavat näkemisen lisäksi näkymistä, tämä lienee selvää. Omien kokemusten mukaan ns. näyn-valo parantaa pyöräilijän näkymistä jo ihan päiväolosuhteissa syksyiseen aikaan. Minusta ei olisi ollenkaan huono idea, että polkupyörissäkin pitäisi käyttää ajovaloja myös päiväsaikaan. Voi kuulostaa hassulta mummo-nopeudella liikuttaessa, mutta kun ollaan liikennettä ja liikutaan selvästi kävelynopeutta nopeammin, ei tämä mielestäni ole ollenkaan liioiteltua. En tiedä miten tuo pitäisi muotoilla siten, että asia saisi laajaa kannatusta, mutta näkymisongelmista kärsitään erityisesti kevytväylillä, eli autoilija "ei näe" pyöräilijää tämän ajaessa kevytväylää. Ehkä olisi hyvä velvoittaa ajovalojen käyttö liikuttaessa ajoradalla, käytäntö voisi ehkä edetä kevytväylille ja hitaat kevytväylillä liikkuvat voisivat sitten edelleen huomata ajatuksessa olevan pointtia. Henkilöautoissahan (uusissa ja amis-thyyning) on jo noita ns. päiväajovaloja.

    Ajovaloja ymmärrän itse käyttää jo hyvissä ajoin (edessä, takana ja kärryssä) ja nyt olen ottanut käyttöön myös heijastinliivin kun liikun vaikeissa olosuhteissa tai ninjavarusteissa (no ne valot on toki, mutta vaatetus tumma). Haluan uskoa sen liivin parantavan näkyvyyttäni, kypärä on Bell Hi-Vis Green, eli senkin pitäisi näkyä (ehkä keltainen "safety yellow" tai kirkkaan punainen vois olla parempi, mutta pidän tuosta vihreästä).

  24. #54
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Mun mielestä päivävalojen pakollisuutta tulis harkita. Ei ympäri vuoden, mutta jokin osa pimeämmästä ajastamme. Sitten ne ninjatkin olis helpompi liputtaa pois syksyn ja talven valoisaankin aikaan.

    Ei tarvitse mennä paljoa etelämmäksi, että valo on oleellinen varuste jo kesäisenä iltana.

    Vilkku, varsinkin päiväiseen aikaan tai maantiellä taaksepäin sekä lisäisi näkyvyyttä, että kertoisi kyseessä olevan autoa tai mopoa hitaamman kulkineen. Lisäksi akut ja patterit kestäisi mukavasti pidempään. En vaan osaa arvioida, kuinka paljon vilkut oikeasti haittaavat migreenikoita ja epileptikoita ja kuinka paljon kyse on vain muuten epämieluisasta asiasta ja sinällään pätemättömästä perusteesta.

    Eikö tanskalaisilla ole epilepsiaa ja migreeniä, kun siellä vilkku on se juttu.

  25. #55
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Kiva että joku muukin on mun linjoilla valojen käytöstä. Kolmatta vuotta ajan kaikki maantielenkit käyttäen ajovaloa (B&M Ixon IQ puoliteholla) ja takana vilkkuu Superlight kuivalla ja sama Turbo märällä.

    Yleensä autot antaa paremmin tilaa ohittaessaan ja vastaantulijoiden ohitukset kohdalla on lähes nolla.

    Silti kahdesti on pimeällä tullut auto sivutieltä kolmion takaa melkein kylkeen pari kertaa. Jos ei katso ja/tai välitä niin ei siinä paljoa valot, heijastimet tai turvaliivit auta... vaan pyöräilijän refleksit.
    Sent from my Lumia phone using TapaTalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •