GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 199 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 99 149 189 197 198 199 200 201 209 249 299 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.941 - 5.970 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Nyt on paha paikka. Oon kuullut alle kuukausi sitten täysin päinvastaisia käsityksiä maailman tilasta.
    Hei
    kiitos palautteesta, kaikki liikenteessä tapahtuvat tapaukset kuuluvat poliisille.

Tällaista sain itse joskus vastaukseksi, kun tilataksi hiosti takarenkaassa kiinni ja yritti kiilata pysäköityjä autoja päin. Taksitarkastajaa kiinnostaa asiakkaiden palautteet, joista voi tulla takseille huonoa mainosta. Muut liikenteessä liikkujathan eivät ole taksien asiakkaita, vaan niiden tiellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti asb Katso viesti
    Nyt on paha paikka. Oon kuullut alle kuukausi sitten täysin päinvastaisia käsityksiä maailman tilasta.
    Ehkäpä sitten täytyy tutkia tilaa ja ottaa tarkastajaan yhteyttä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tätä hämmästelin viime viikolla kun kävelylenkillä auto meinasi tulla päälle suojatiellä ja minä siis väistin. Kun auto jatkaa matkaa niin 20m päässä vanhemmat nousee autosta ajoradalle lapsen kanssa ja tähän auto pysähtyi kuin seinään odottamaan. Joillakin on joku filtteri ketä väistetään ja ketä ei riippumatta tilanteesta.

OT: Sunnuntaina Hossan apsilla kaksi taksia ajoi parkkiin pääsisäänkäynnin eteen kieltomerkin perään, kun tulivat sisään kahville. Kolmas taksi kun tuli niin se havaitsi että pääoven eteen ei enää pääsekään, joten hän meni lähimmälle inva-paikalle. Tovottavasti nämä olivat poikkeustapauksia eikä heijastele taksikuskien yleistä suhtautumista.
    Kaveri oli skidien kanssa liikkeellä, auto pysähtyi eteen suojatielle .. kaveri mainitsi asiasta niin kuski alkoi räyhäämään ..

Tänään yhdellä tyypillä oli ilmeisen kiire juosta bussipysäkille (sille matkaa ehkä 10-20m ja välissä yhdet liikennevalot), mä jo mietin että aikooko tämä kyseinen henkilö juosta mun syliin saakka kun ajoin pyörällä . Taisi olla juoksijalla siinä kohtaa enempi vauhtia kuin mulla. Ei koskaan saisi olla noin kiire ettei ehdi yhtään eteensä katsoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Autoilijoiden käytökseen tuntuu vaikuttavan aivan ratkaisevasti se, onko liikkeellä yksin vain lasten kanssa. Yksinään ajaessa tila liikenteessä pitää ottaa, lasten kanssa ajellessa autot väistävät korostuneen paljon jopa silloinkin, kun ei tarvitsisi. Ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää tietysti on, että pyöräilevää lasta varotaan.
    Mulle tulee aina hassu olo, kun käyn kauppareissulla lapsiperäkärryllä, siis ilman lapsia. Mennessä siis tyhjä kärry ja paluumatkalla yleensä n. 40 kg ruokaa kärryssä. Varsin auliisti antavat autoilijat minun mennä ensin risteyksissä, väistämisvelvollisuuksista riippumatta. Onhan tuo maito ja jauheliha toki arvokas lasti.

Mutta itse aiheeseen: jännittäviä hetkiä saa kokea noiden läheisen yläkoulun oppilaiden kanssa aamuisin. Kellään ei valoja, ei edes heijastimia, ei kypäriä, eikä vilkkaan risteyksen liikennevaloillakaan ole heille mitään merkitystä. Siinäpä selität aamu toisensa jälkeen päiväkoti-ikäiselle, miten liikenteessä tulisi varustautua ja käyttäytyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Mutta itse aiheeseen: jännittäviä hetkiä saa kokea noiden läheisen yläkoulun oppilaiden kanssa aamuisin. Kellään ei valoja, ei edes heijastimia, ei kypäriä, eikä vilkkaan risteyksen liikennevaloillakaan ole heille mitään merkitystä. Siinäpä selität aamu toisensa jälkeen päiväkoti-ikäiselle, miten liikenteessä tulisi varustautua ja käyttäytyä.
    Oma esimerkki on merkittävin, jos uskoo tutkimuksia aiheesta ja henkilökohtaisella kokemuksella siltä vaikuttaa.
    nimimerkillä Keskisormea Ratintakaa ja Turvaistuimesta Saanut
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Oma esimerkki on merkittävin, jos uskoo tutkimuksia aiheesta ja henkilökohtaisella kokemuksella siltä vaikuttaa.
    nimimerkillä Keskisormea Ratintakaa ja Turvaistuimesta Saanut
    Just näin. Pienet lapset imevät vaikutteensa ensisijaisesti vanhemmiltaan. Meidän ipanat naureskelee punaisia päin menijöitä että eivät taida tietää ettei niin saa tehdä.
    Jaa sentteriä turvaistuimesta; onnea vaan niillekin vanhemmille, hieno suoritus!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Oma esimerkki on merkittävin...[/I]
    Luonnollisesti, ja onneksi näin.

Poljin tampereella MJ-858-valo pienimmällä teholla(n. 300 lumenia) kiinni kypärässä.
    Joku vastaantulija aloitti hirveän urputuksen(kiilasi/käänsi päin että minun oli pakko pysähtyä ettei tule kolaria että pystyi urputtamaan) että valoni on liian kirkas, pitäisi laittaa pienemmälle.

Eipä tosiaan ollut valossa pienempää tehoa olemassa.
    hkultala muokkasi tätä : 10.12.2014 at 23.15

Ole onnellinen ettei urputtajalla ollut sopivaa lyöntivehjettä mukanaan! Jotkut meistä ovat herkempiä häikäisylle kuin toiset.

FWIW en itse ole pannut merkille että kypärälamput olisivat sen häiritsevämpiä kuin tankolamput eli molemmat ovat häiritseviä huonosti suunnattuina ja/tai liian tehokkaina. Mutta muuten olen sitä mieltä että ne kuuluvat maastoajoon.

Monessa lampussa hajavalokin häiritsee .. vaikka spotti olisi maahan suunnattuna. Kannattaa testata oma valo kävelemällä sinne kuvitteellisen vastaantulijan paikalle ..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hkultala Katso viesti
    Poljin tampereella MJ-858-valo pienimmällä teholla(n. 300 lumenia) kiinni kypärässä. Joku vastaantulija aloitti hirveän urputuksen(kiilasi/käänsi päin että minun oli pakko pysähtyä ettei tule kolaria että pystyi urputtamaan) että valoni on liian kirkas, pitäisi laittaa pienemmälle.
    Muistitko kysyä valistajaltasi onko lääkitys varmasti kunnossa? Tietyt psykoosilääkkeet voivat aiheuttaa sivuvaikutuksena valoyliherkkyyttä...

Poljin tampereella MJ-858-valo pienimmällä teholla(n. 300 lumenia) kiinni kypärässä.
    Mutta se valo on kovin häikäisevä. Keila on laaja ja hajavaloa sitäkin enemmän. Hyvä laite metsään, mutta muita liikkujia ajatellen ihan vihoviimeinen yleiseen liikenteeseen. Niitä paikkoja varten, jossa on muita eikä tarvitse kuin näkyä, mulla on tangossa pieni tuikku, Knogin Blinder 1 tai vastaava.

Mistä muuten olet onkinut sen lumenit tietoosi? Ja millä pienimmällä teholla? Jos muistan oman valoni mallinumeron oikein, niin siinä pitäis olla tehot täysillä, 70 % ja manuskan mukaan kyllä vielä 30 %, mutta ainakin minun laitteissani 100 % teholla välkkyvä vilkku.

300 lumenia on jo varsin kirkas valaisin, vaikka pyöräilyssä enemmän usein kaipaakin. Kun lappu on korkealla ja suuntaus vaihtelee pyöräilijän pään liikkeiden mukaan, en yhtään ihmettele jalankulkijan kokemaa häikäisyä. Parempi on siis pitää yli 50 lumenin lamput kiinni pyörässä ja suunnata ne oikein.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    300 lumenia on jo varsin kirkas valaisin, vaikka pyöräilyssä enemmän usein kaipaakin. Kun lappu on korkealla ja suuntaus vaihtelee pyöräilijän pään liikkeiden mukaan, en yhtään ihmettele jalankulkijan kokemaa häikäisyä.
    +1
    Mutta tankoon kiinnittäminen ei auta. 300 lm valo, jossa yläreunaa ei ole leikattu kuuluu vain metsään. Maantiellä lumenit menee hukkaan. Parempi laittaa 100 lm oikeanlaisella keilalla varustettu valo. Ei häikäise ja näkee paremmin.

Se MJ858:n kevyempi moodi on kyllä jotain aivan muuta kuin 300 lumenia, ihan aiheesta taisi vastaantulija valittaa ellei ollu suunnattu ihan heti eturenkaan eteen. Kypäräkiinnityksen ollessa kyseessä veikkaan että saattoi vähän häikäistä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Niitä paikkoja varten, jossa on muita eikä tarvitse kuin näkyä, mulla on tangossa pieni tuikku, Knogin Blinder 1 tai vastaava.
    Mutta kun pienistä tuikuista ei ole hyötyä. Ihan oikeasti. Valon pitää olla kunnollinen että tulet nähdyksi esim sivupeileistä. Liikenteessä missä on näillä keleillä asfaltti märkää ja valoja hirveästi, pieni tuikku on yhtä tyhjän kanssa. Tai en nyt ihan, mutta melkein. Kunnon valo vaan ja suuntaa sen oikein.

http://yle.fi/uutiset/jari_korkki_ei...htynyt/7680189

Ei liity suoraan pyöräilyyn, mutta Ruuhka-Suomessa näyttää muillakin olevan vaikeaa elämää.

Joku vastaantulija aloitti hirveän urputuksen(kiilasi/käänsi päin että minun oli pakko pysähtyä ettei tule kolaria että pystyi urputtamaan) että valoni on liian kirkas, pitäisi laittaa pienemmälle.

Eipä tosiaan ollut valossa pienempää tehoa olemassa.
    Tietänet, että valon oikea suuntaus on hyvin tärkeätä. En tiedä kuinka hyvin osaat pitää pääsi sopivassa asennossa koko ajan, jotta (valo)keila ei osu silmiin ja jotta (valo)keila valaisee jotain muutakin kuin eturenkaan. Lisäksihän kypärävalo, ainoana, on usein korkeammalla kuin laki sallii (oliko se nyt 130 vai 135cm, en muista, vähän toista metriä kuitenkin). Pienitehoisempikin LED on suoraan silmään osuessaan varsin kirkas.

Pidän itse omaa kirkasvaloani (1200 kiinalumenia, Cree XM-L T6, eli käytäntö ehkä 700-900lm) ohjaustangossa ja normaalisti riittää olla vajaateholla, oikeasti pimeässä tulee käytettyä täydellä teholla ja kyllähän se on kirkas. Ostin siihen laajakulmalinssin ja sain sillä pyöreää ja pistemäistä keilaa ystävällisempään muotoon. Noita oikeita pimeitä kohtia on kyllä ihan tuossa Ahvenisjärventielläkin parissa kohdassa, vaikka onkin katuvalaistu tie (=ajorata). Kuiteski perseestä nuo pimeät kohdat.

En tiedä kuka oli se pyöräilijä, jota en ensin nähnyt, sitten näin, sitten en nähnyt ja lopulta näin jo muutenkin, joka pyöräili päivänä jonakin minua vastaan Ahvenisjärventien kevytväylällä pimeissä olosuhteissa. Oli pieni wtf-momentti, joka johtui siitä, että pyöräilijä tarkisti selustaansa välillä (pieni pyöräilijä oli tulossa perässä) ja kypärävalohan se kiilutteli mihin sattuu. En mää siitä kyllä häikäistyny, koska ei se ny niin kirkas ollut ja muutenkin tulee katsottua "ohi" valonlähteestä. Vähän kurja tommonen näkyy/ei näy -ratkaisu, mutta parempi tuo kuin ilman mitään valoa. Itse ajan aina pienen pyöräilijän perässä voidakseni tarkkailla liikennettä paremmin myös pienen pyöräilijän kannalta.

Sitten vielä lisää ihmettelyä kanssaihmisten käytöstavoista, Hervantaa taas, mutta tarkkailtu Arkkitehdinkadulta. Pimeät pyöräilijät, ovat onneksi vähenemään päin (järjen valon syttyminen vai luonto, toivottavasti eka), jännittävät ratkaisut, kuten alaspäin osoittava taskulamppu roikkumassa ranteesta (pyöräilijällä) ja sitten tänään valoja käyttävä pyöräilijä, joka ei ajanut jalkakäytävällä, vaan oli valinnut vastaantulevan liikenteen kaistan ajoradalta.

Edit: täytyy kyllä vielä sanoa, että paheksun hkultalalle urputtaneen avautujan yleistä käytöstä. Jos olisin itse halunnut avautua, yleensä en, olisin parilla sanalla, ja vain niillä, ilmaissut asiani.
    SeKo muokkasi tätä : 12.12.2014 at 19.14

Valot tuntuvat kuumentavan tunteita. Strobojen lisäksi (joka on ykkösinhokki) minua hämäävät eniten ne pyörjälijät, jotka laittavat punaisen valon eteen. Varma keino päästä autotiellä hengestään autoilijan odottaessa ohittavansa pyörän, sen sijaan että se tuleekin vastapalloon. Eikös joku laki määritä punaisen valon käytöstä, että rear-only? Melko universaali koodi imo.
    Roots, bloody roots

Huomiovärihaalareissa liikkuva pyöreäposkinen setä länttäsi pakettiautonsa risteyksessä puoliksi viivoitukselle. Itseäni tympäisi se, että huolimatta siitä että juippi näki lähestyvän pyöräilijän, sen piti liikauttaa jo kolmion taakse pysäyttämäänsä pakettiautoa puolitoista auton mittaa eteenpäin. Pysähdyin auton takarenkaan viereen ja näytin kuljettajan suuntaan yläpeukkua hienon suorituksen merkiksi. Jotain omoa se vissiin huuteli perään.. Elämän Koulu huokui kyllä vahvasti tilanteessa kun paha pyöräilijä näin ilmeisesti sorti Työ Miestä.

Tänään pikkasen kuohahti tunteet yhden autoilijan takia. Autoilijalle: sulla on silmät päässä, käytä niitä! En siis sanonut mitään muuta ääneen ku ***** haista paska (harmi ettei sillä ollu ikkuna auki). Tälleen kauniisti...

Olin siis menossa pyörätien jatkeelle ja auto tuli hitaasti valuen risteykseen. Lähdin ylittämään jatketta koska se auto tosiaan tuli hyvin hitaasti ja oletin että se antaa mulle tietä. Paskat se mitään tietä antanut, huomasin puolivälissä ollessani että jos en nyt pysähdy niin auto mankeloi mut tien pintaan. Pysähdyin ja viittilöin kuskille että HEI mä olen TÄÄLLÄ, katso vähän mutta autoilija ei ollut huomaavinaankaan vaikka kuitenkin samalla katseli suuntaani. Sillä soi jytä autossa, joku harmaahapsinen ukko sitä ajoi.

Tuollasia hemmetin puusilmiä varten tarvisi oikeasti olla se airzound jolla töötätä vähän huomiota. Siis oikeasti tällä kertaa ei ollut edes kyse siitä etteikö autoilija olisi lähestynyt risteystä oikealla nopeudella tai edes siitä ettei sillä olisi pää kääntynyt vaan se oli vaan yksinkertaisesti kaikesta huolimatta täysin sokea kevyen liikenteen suhteen.

Pari pientä, joista jäi lopputulemana hyvä mielli:

Kauppakeskuskompleksin parkkipaikalla auto valuu eteen, kun ei oikein osannut päättää tullako vai ei. Tuli se. Parkkeerasi, menin perään. Pahoitteli heti ikkunaa avatessaan ja pyysi anteeksi. Annoin, kun pyysi.

Töölönlahdenrannan pyörätielle oli pariskunta astunut arpoen minne mennä. Soitin kelloa ja astuivat sivuun. Ohi mennessä sanoin: "Ei kannata urpo olla." Mies pärähti lämpimään nauruun. Moikkasin vastaukseksi. Jäi hyvä mieli.

^ Lisää valoa sanon minä. Minulle parissa risteyksessä Vantaan puolella joutui kypärävalolla sohottamaan "hyttiin", kun ei oikein auto pysynyt kolmion takana. Osasivat jarruttaa / peruuttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti macco Katso viesti
    Mutta kun pienistä tuikuista ei ole hyötyä. Ihan oikeasti. Valon pitää olla kunnollinen että tulet nähdyksi esim sivupeileistä. Liikenteessä missä on näillä keleillä asfaltti märkää ja valoja hirveästi, pieni tuikku on yhtä tyhjän kanssa. Tai en nyt ihan, mutta melkein. Kunnon valo vaan ja suuntaa sen oikein.
    Paljon pienempikin tuikku riittäisi siihen, että tulee nähdyksi. Ei sillä itse näe, mutta ei ole tarvekaan. Ja uskoisin sen näkyvän sivupeilistä paremmin kuin oikein suunnatun perinteisen dynamon jatkona olevan tuikun tai halvan patterivalon.

Tuo palvelee tarkoituksessaan oikein hyvin. Ja on helppo olla jättämättä se vorojen armoille. Sellainen irrotettava, millä jotain näkisikin, on hankala ottaa mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Paljon pienempikin tuikku riittäisi siihen, että tulee nähdyksi. Ei sillä itse näe, mutta ei ole tarvekaan. Ja uskoisin sen näkyvän sivupeilistä paremmin kuin oikein suunnatun perinteisen dynamon jatkona olevan tuikun tai halvan patterivalon.

Tuo palvelee tarkoituksessaan oikein hyvin. Ja on helppo olla jättämättä se vorojen armoille. Sellainen irrotettava, millä jotain näkisikin, on hankala ottaa mukaan.
    Pieni tuikku riittää kyllä siihen, että tulee nähdyksi edellyttäen, että joku yrittää tietoisesti nähdä. Iso ongelma onkin siinä, että hyvin suuri osa autoilijoista ei tietoisesti yritä edes huomata pyöräilijöitä. Huomioivat siis pelkän autoliikenteen, eikä mahdollinen kevyen liikenteen olemassaolo käy edes mielessä. Silloin tarvitaan tehokkaampaa valoa. Sellaista, joka kiinnittää huomion silloinkin kun huomion kiinnittäminen on unohtunut.

Käytännössä olen huomannut, että pimeällä kunnon valolla väistämisvelvolliset autoilijat väistävät jopa paremmin kuin samoissa paikoissa kirkkaassa päivänvalossa. Himmeämmällä valolla väistämistodennäköisyys laskee samaan kuin päivänvalossa. Järjen saa tietenkin pitää matkassa, joten sitä tehovaloa ei tarvitse suoraan silmiin suunnata.

Kovasti kiinnitetään huomiota vaan siihen puoleen, että pyöräilijä näkyy. Mutta kun nuo heijastimettomat jalankulkijatkin pitäisi muka nähdä. Siksi käytän tarpeeksi lumeneita siellä missä valaistus muuten ei riitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Kovasti kiinnitetään huomiota vaan siihen puoleen, että pyöräilijä näkyy. Mutta kun nuo heijastimettomat jalankulkijatkin pitäisi muka nähdä. Siksi käytän tarpeeksi lumeneita siellä missä valaistus muuten ei riitä.
    Ite oon todennu, että nää jalankulkijaninjat huomaa parhaiten siitä koirasta, jolla on heijastinliivi ja vilkkuvalot kaulassa.
    Hylkylistalla: Mikrometri, Oatmeal Stout, kivimaa, IncBuff

"Asiatonta. Kaverin itse laatima julkinen hylkylista kertoo jo paljon."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Kovasti kiinnitetään huomiota vaan siihen puoleen, että pyöräilijä näkyy...
    Eipä tuolla tunnu olevan mitään merkitystä miten tuolla pukeutuu ja pyöränsä valaisee. Mulla on nyt syksyllä ollut työmatkapyöräillessä pakollisten heijastinten, tehokkaan laajasti valaisevien etu- ja takavalon lisäksi huomiovaatetus, jossa neonvärin lisäksi tuplaheijastimet hihoissa, lahkeessa ja vyötäröllä. Silti tuolla autot tulee ihan samalla tavalla päälle kolmion takaa yms... Tänäänkin näin ajoissa että eräälle tila-autokuskille oma kiire töihin on tärkeämpi kuin muiden henki niin lukkojarrutin keskelle kaistaa tämän tullessa alas rampilta Lohjanharjuntieltä. Niin kuin siinä aiemmassa kaupunkifillaristin blogissa sanottiin niin se ongelma on siellä kuskin korvien välissä eikä sitä poisteta vaikka jalankulkijat ja pyöräilijät pukeutuisivat välkkyviin mainosvaloihin. Toki minimivaatimus on se mitä laissakin vaaditaan heijastimista yms. Omalla kohdalla on jäänyt syksyn aikana havaitsematta vain yksi heijastimeton ja mustissa oleva jalankulkija, joka seisoi sateisena aamuna suojatien edessä liikkumatta. Sekin kun lähti liikkeelle niin heti huomasi.

Toi on muuten täälläkin jännä uusi ilmiö mistä asb mainitsi. Jalankulkijalla mustaa eikä heijastimia, mutta koiralla sitten pikkuledejä vilkkumassa ja liivit.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Toi on muuten täälläkin jännä uusi ilmiö mistä asb mainitsi. Jalankulkijalla mustaa eikä heijastimia, mutta koiralla sitten pikkuledejä vilkkumassa ja liivit.
    Tää on perus. Omalla kohdalla luotetaan siihen, että pystytään väistämään kaikki vaaratilanteet, mutta koira ajatellaan varomattomammaksi. Samoin näkee lapsilla pottaa päässä ja pelastusliivejä, vaikka vanhemmat vieressä ovat ilman. Turvalaitteittomuus on merkki harkintakyvystä ja ajoneuvon hallinnasta. Legendan mukaan turvavyön käyttöä on joskus tulkittu epäluottamuksena kuskia kohtaan. Vaikka ninja itse onkin erehtymätön, niin valitettavasti kaikki muut eivät ole.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •