Niin sen piti olla siis tasainen, ei välkkyvä vai? Miksi muistelen, että toisinpäin.
Niin sen piti olla siis tasainen, ei välkkyvä vai? Miksi muistelen, että toisinpäin.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Ei helvetissä mitään välkkyviä. Ne on jo ensinnäkin laissa kielletty ja kaikin puolin typeriä, niistä ei mm pysty oikein näkemään liikkeen suuntaa ja vauhtia yhtä hyvin kuin tasaisesta valosta. Juttua on varmaan täällä vaikka kuinka paljon. Välkkyvalot on varattu hätätilanteisiin.
Minä ny sinnillä ja pirruuttani vänkytän vastaan. Perävalona tietyssä kelissä rullausmoodissa oleva lisää havaittavuutta verrattuna tasaista kiilua pukkaavaan.
I väntan på ännu dåligare tidet
Mielestäni rullausmoodi ei ole vilkku. Vilkkuakaan täysin vierasta silloin, kun sitä käytetään merkitsemään ajoradalla muuta liikennevirtaa hitaammin kulkeva polkupyörä. Tosin siihenkin mielestäni järkevin ratkaisu on riittävän laadukas, ts. näkyvä, jatkuvaa valoa näyttävä valaisin. Tällöin etäisyyden ja liikesuunnan hahmottaminen on helpointa.
Etuvalopuolella, etenkin riittävän hyvissä StVZO-luokituksen mukaisissa valoissa on oikeasti järkeä. Ne voidaan suunnata vain hieman vaakatasosta alaviistoon, jolloin niillä näkee paremmin kuin maahan suunnatuille riistovaloilla, mutta häikäisemättä vastaantulijoita kohtuuttomasti. Suoraan eteenpäin suunnatullakaan pyöreällä keilallakaan ei oikein meinaa nähdä, ainakin jos keila on kovin kirkas ja pistemäinen. Tällöin keilan ulkopuolelle jäävät kohteet näkyvät todella huonosti, kun silmä tottuu kirkkaaseen valoon. Iso pyöreä keila taas häikäisee aivan törkeästi, mutta lienee metsärymistelyssä perustelu. Omien kokemusteni mukaa hajavalo tuntuu olevan enemmän laatu kuin määräkysymys. Leikkaamattoman keilan hajavalo häikäisee aika paljon jo pienelläkin (esim. 60 lm) teholla.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Itsekin tässä uuden valolaitteen hankintaa suunnittelen. Aivan odottamattomiin ongelmiin törmäsin...
Tietääkö joku mikä alla olevan säädöksen, joka erään Rosen sivuilla olleen pyörälampun yhteydessä mainittiin, perusteena on?
"According to German road traffic regulations (StVZO), this lamp is only approved for road bikes under 11 kg when it is used with non-rechargeable batteries. When it is used with rechargeable batteries, this lamp is approved for all bikes."
Sitten taas kun ei oikein Saksaa hallitse, niin voisiko joku valottaa mitä alla oleva, erään Bike-Componentsin sivuilla olleen valaisimen yhteydessä ollut lauseke mahtaa tarkoittaa?
Lähinnä kiinnostaa tietä käykö valaisin oman noin 14kg painavan hybridini valolaitteeksi?
"Zulassung im Straßenverkehr: Ja, in Deutschland (StVZO) zulässig als alleinige Leuchte an Rennrädern bis 11 kg."
Saksalaisten vihreydeltä kuulostais. Olisko perinteiset patterit kielletty muista kuin "kilpapyöristä" vähän täkäläisen heijastinsäännön tapaan.
Mut eikö tuossa sanota, et se on saksalaisen säännön mukainen kaikissa pyörissä akuilla ja keveissä myös pattereilla.
Täällä byroslavian ja kekkoslovakian liittovaltiossa noilla ei ole väliä muutoin kuin että stvzo-konsonanttihirviö on hyvä vinkki kelville fiksusta valosta, jolla itsekin näkee jotain.
Käy. Suomessa ei vaadita StVZO-luokitettua valoa, vain tieliikennekäytössä Saksassa. Suurin osa meikäläisillä markkinoilla olevista valosta ei tuota luokitusta. Itse pyörään kiinnitettyä jatkuvaa valkoista (tai vaaleankeltaista) valoa näyttävää valaisinta pitäisi käyttää.
edit. vauhtikorjaavirheet ehti ensin. Mutta siis noissa StVZO-valoissa on oikeasti järkeä, viittaan perusteluiden osalta edelliseen viestiini.
http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/
Valot vois oikeastaan jakaa kolmeen. Metsään sopii avopallona loistava. Muualle, jos haluat itse nähdä, stvzo. Ja jos riittää, että muut näkevät sinut, tanskalaistyylisen säännön mukaiset huomiovalot.
Ai niin eipä tullut mieleeni, että perusteluita saattaa joutua etsimään muualtakin kuin liikenneturvallisuuteeen liittyvistä seikoista. No kunhan eivät yhtenäistä kaikkia säännöksiä koko EU:n laajuisiksi. Se mihin kyllä voisivat jotain standardointia suunnitella, ovat nuo peruskäyttöön tarkoitettujen valaisinten tankokiinnikkeet. Jos käyttää kahdessakin pyörässä samaa akkuvaloa ja tulee aika uusia valaisin olisi huomattavasti helpompaa (myös vihreämpää) jos uusi lamppu kävisi vanhoihin kiinnikkeisiin.
Juuri tämä argumentti on se, joka usein tuntuu vilkkuvalon vastustajilta unohtavan. Vilkkuvasta takavalosta kun pystyy maantieolosuhteissa jo satojen metrien päästä päättelemään, ettei kyseessä ole ainakaan mopo tai moottoripyörä - niissä kun harvemmin vilkkuvia punavaloja näkee. Toki tällöinkin olisi järkevämpää pitää samanaikaisesti kahta eri lamppua, joista toinen vilkulla ja toinen kiinteässä moodissa.
Itse käytän maanteillä kahta takavaloa, joista toinen jatkuvasti palavana ja toinen joko rullaavassa Ritari Ässä -moodissa tai normaalilla vilkulla. Kelveillä sitten riittää yksi takavalo tasaisesti palavana tai Ritari Ässänä.
Vinkkiä mistä löytyisi kiinavalon akulle jotain järkevää akkukoteloa minkä saa hyvin kiinni runkoon? Lampun mukan tulee sellainen kangaspussi missä yksi tarranauha. Ei pysy oikein hyvin sillä kiinni.
Oon nähnyt jollain sellaisen muovisen laatikon mikä laitetaan kunnon kumeksilla kiinni runkoon.
__________________________________________________ ______
Tiukassa paikassa silmät kiinni ja lisää vauhtia!
Syy siihen miksi Saksassa jokin valo on yleisesti säädöksenmukainen jos virtalähteenä käytetään akkua mutta ei silloin jos käytetään paristoja liittyy yksinomaan huonosti kirjoitettuun lakitekstiin ja hutiloidusti tehtyyn säädösmuutokseen, johon jäi kummittelemaan vanhan tekstin osia.
Viime vuoteen saakka vain 6 V jännitteellä virtaa antava dynamo oli hyväksytty virtalähde ja 6 V paristoa tai akkua sai käyttää vain lisävirtalähteenä (esim. seisontavaloa varten, koska ennen dynamovalot toimivat vain ajettaessa riittävällä nopeudella). Kilpapyörät, joksi lakitekstissä määriteltiin alle 11 kg painavat pyörät, olivat tähän poikkeus sillä niiden kohdalla virtalähteeksi kelpuutettiin dynamon sijaan yksi tai useampi paristo
Uudessa tekstissä sallittiin virtalähteeksi dynamo, 6 V paristo ja akku ilman jännitemääräystä. Niinpä esim. kahdesta 1,5 V paristosta virtansa saava takavalo on säädöksenmukainen vain jos (a) käyttää ladattavia paristoja koska silloin onkin kyse lakitekstin mukaisesta akusta tai (b) jos valo on käytössä "kilpapyörässä", koska sellaisen osalta lakitekstissä ei ole jännitettä koskevaa määräystä.
Nimim. "Osataan sitä muuallakin kuin Suomessa"
^^ mullon tuo Gas Tank https://www.revelatedesigns.com/inde...atalog/Cockpit Ei varmastkaan se halvin, mutta laatu maksaa. Voi tilata niiltä suoraan, Helsingissä Shock Therapyssa voi käydä hiplaamassa.
Toisella käyttökerralla päätti Fenix BC-30 tippua telineestä, ja ajoin vielä läskillä lampun yli. Telinekiinnikkeet menivät tietenkin pashaksi.
En tiedä oliko telineessä vai lampussa vika, koska painoin lampun kiinni niin syvälle telineeseen kuin se meni. Enkä ollut edes maastossa. Harmittaa..
^Voih!
Tähän talouteen hankittiin aiemmin syksyllä yksi Fenix BC-30 ja yksi Diablo mk6 (takavalo kuului Diablon settiin). Olen itse ollut hyvin tyytyväinen Diabloon, ja se on vastannut tässäkin ketjussa aiemmin luettelemiini tarpeisiin (= luotettava, ei ylimääräisiä akkuja ja johtoja ja etuvalon paikkaa pystyy helposti vaihtamaan). Omassa käytössäni valoteho on ollut riittävä ja kestänyt tarpeeksi kauan, mutta tietenkään kirkkaimmalla asetuksella ei tuntikausia pilkkopimeässä samoiltaisi. Siinäkin vaiheessa, kun valo varoittaa jo akun olevan loppumassa, maltillisemmalla asetuksella ajelee vielä kauan. Tämän eksaktimpeja testejä en ole suorittanut, mutta akun kesto tuntuu siis vastaavan ilmoitettuja skepsejä.
Samoin puoliso on ollut tyytyväinen Fenixiin. Ei olla testattu ristiin, joten sen kummempaa en osaa Fenixistä sanoa. Fenixissä on jämäkämpi kiinnityssysteemi (joka tosin näköjään voi pettää, yo. alumiinin kuvauksesta päätellen), mutta Diablon kuminauhakiinnitys mahdollistaa joustavamman valon paikan muuttelun. Käytän aina välillä tankolaukkua ja silloin on hyvä, että etuvalon saa kippuratangon droppiosaan kiinni, muuten valon ja tankolaukun yhdistäminen ei onnistuisi. Se tietenkin mietityttää, väsähtääkö kuminauhat (ei onneksi hirveän rimpulat) jossain vaiheessa etenkin Suomen ilmasto-olosuhteissa, mutta kaipa niitä saa uusia.
Poljen. Siis luen.
poljento.com
Tekeekös tällä mitään maastossa? http://www.valostore.fi/tuote/moon_meteor_200/
Onko kellään kokemusta?
Hakusessa olisi n.max 50€ valo jolla näkee maastossa.
http://www.bikepack.pl
Tuolta löytyy, ja saa tarvittaessa ihan kustominakin, ei mielestäni kovinkaan paha hinta. Mulla on pari ton firman satulalaukkua, yksi tankolaukku ja toi normi gas tank (tosin ei sopinut pariin pyörään koska en harrasta isoja spacer stackeja mihin toi etukiinnike kiinnittyy). Ihan hyvän oloista kamaa kyllä. Kare_Eskolan blogista aikanaan spottasin paikan, vissiin Karekin tykkäs.
Ei tee. Minimissään tarvitset otsalampun, koska tuon valokeila ei paljasta puiden oksista mitään. Kokemusta on. Lisäksi akku nollakelissä ei kestä murto-osaakaan luvatusta eli vähintään toinen varavalo mukaan. Muuten tuleepi pimeetä. Kokemusta on.
Imo tuo on kelville sopiva valo ja metsään vaan kypärässä isomman lampun kaverina.
Edit: Loivennetaan vähän näkemystä, kun ulos katselee. Testasin tuon siis ennen lumen tuloa umpipimeässä metsässä. Lumen kanssa suattaapi toimiakin. Ehkä.
Roots, bloody roots
Ittellä oli toi Moon Meteor 200 edellisen pimeäkauden lamppuna ja kyllä se menee, jos ei paremmasta tiedä. Vakavimpina puutteina todella heikko akkukesto kirkkaimmalla asetuksella, ei likikään luvattua tuntia, ehkä jotain 5-10min. Mutta keskimmäinenkin kirkkaus kelpaa ja sillä mennään parin tunnin kestoon hyvinkin, mikä riitti mulle ja heikoin valoteho sitten vissiin kestää vaikka ja kuinka. Mutta älä lähde pelkästään sen varassa pitkälle pimeätaipaleelle, voi tulla tosiaan äitiä ikävä kun se akku loppuukin ehkä aika pian.
Nyttemmin se on mulla kypärässä ja siihen se meneekin kevyenä ja pienenä hyvin ja varsinkin siksi, että se on aika spottimainen => maastossa huono juttu. Kypärässä taas spotimpi on ok, sehän kääntyy katseen suuntaan.
Positiivista on myös näppärä ja nopea lataus usbin kautta.
Minullakin on Moon meteor ja komppaan edellisiä. Itse käytän pimeässä maastossa meteoria lisävalona kypärässä ja pyörässä on Magicshine MJ872. XXL vaihtelee näiden Magicshinen lamppujen hintoja jatkuvasti, välillä MJ858 on ollut noin 50e ja itse ostin tuon 872:n pari viikkoa sitten hintaan 69e, mutta nyt on taas hintoja nostettu -> http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...valot/c/100830
Moon Meteor 200 kypärässä ja Fenix BC30 tangossa on ollut minulle tosi hyvä kombo maastoajoon.
^Samalla satsilla ajeltiin eilen eikä yhtään harmittanut.
Memento mori
Jep, lähinnä nuo XXL:n Magicshinet sopivat kysyjän 50e budjettiin paremmin kuin selvästi kalliimmat Fenixit. XXL:ssä alkoi vaihteeksi -25% tarjouskampanja, joten MJ-858:n hinnaksi jää 52,43e -> http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...04885_1_size_1
Siinä vain käy silleen niin kuin kokemuksesta tiedän.... osta ensin halpa ja vuoden päästä hyvä....
No eihän siinä mitään, jos sen halvankin saa sitten vielä hyödynnettyä, kypäräänhän tuo tosiaan menee kivasti.
![]()
Jos XXL:n hinnat on liian halpoja, niin saa näistä samoista lampuista enemmänkin maksaa ->
http://www.valostore.fi/tuote/polkup...ht_biker_1400/
Kysymys Fenix BC30:n omistajille. Näyttääkö Teidän valaisimen valokeilan kauemmaksi näkyvä alue kellertävältä? Nyt olen parina iltana kiinnittänyt moiseen huomiota, en sano satavarmaksi onko ollut alusta lähtien moinen.
![]()
Kirjanmerkit