GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 283 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 183 233 273 281 282 283 284 285 293 333 383 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.461 - 8.490 / 13346

Aihe: Syksy tulee, valoa!

  1. #8461
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    1.718
    Niin sen piti olla siis tasainen, ei välkkyvä vai? Miksi muistelen, että toisinpäin.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

  2. #8462
    Ei helvetissä mitään välkkyviä. Ne on jo ensinnäkin laissa kielletty ja kaikin puolin typeriä, niistä ei mm pysty oikein näkemään liikkeen suuntaa ja vauhtia yhtä hyvin kuin tasaisesta valosta. Juttua on varmaan täällä vaikka kuinka paljon. Välkkyvalot on varattu hätätilanteisiin.

  3. #8463
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    *nips*
    Veikkaan että Fenixissä ei tarvi enää kirkkainta valoa ollenkaan...
    Mustan maan ajojen perusteella olen jo tätä mieltä. Etenkin jos kypärässä on toinen kohtuullinen tuikku.
    Memento mori

  4. #8464
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Minä ny sinnillä ja pirruuttani vänkytän vastaan. Perävalona tietyssä kelissä rullausmoodissa oleva lisää havaittavuutta verrattuna tasaista kiilua pukkaavaan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #8465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti slow Katso viesti
    Mustan maan ajojen perusteella olen jo tätä mieltä. Etenkin jos kypärässä on toinen kohtuullinen tuikku.
    Noo... ikänäköö kun on, niin vaatimukset muuttuu...

  6. #8466
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Minä ny sinnillä ja pirruuttani vänkytän vastaan. Perävalona tietyssä kelissä rullausmoodissa oleva lisää havaittavuutta verrattuna tasaista kiilua pukkaavaan.
    Mielestäni rullausmoodi ei ole vilkku. Vilkkuakaan täysin vierasta silloin, kun sitä käytetään merkitsemään ajoradalla muuta liikennevirtaa hitaammin kulkeva polkupyörä. Tosin siihenkin mielestäni järkevin ratkaisu on riittävän laadukas, ts. näkyvä, jatkuvaa valoa näyttävä valaisin. Tällöin etäisyyden ja liikesuunnan hahmottaminen on helpointa.

    Etuvalopuolella, etenkin riittävän hyvissä StVZO-luokituksen mukaisissa valoissa on oikeasti järkeä. Ne voidaan suunnata vain hieman vaakatasosta alaviistoon, jolloin niillä näkee paremmin kuin maahan suunnatuille riistovaloilla, mutta häikäisemättä vastaantulijoita kohtuuttomasti. Suoraan eteenpäin suunnatullakaan pyöreällä keilallakaan ei oikein meinaa nähdä, ainakin jos keila on kovin kirkas ja pistemäinen. Tällöin keilan ulkopuolelle jäävät kohteet näkyvät todella huonosti, kun silmä tottuu kirkkaaseen valoon. Iso pyöreä keila taas häikäisee aivan törkeästi, mutta lienee metsärymistelyssä perustelu. Omien kokemusteni mukaa hajavalo tuntuu olevan enemmän laatu kuin määräkysymys. Leikkaamattoman keilan hajavalo häikäisee aika paljon jo pienelläkin (esim. 60 lm) teholla.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  7. #8467
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    73
    Itsekin tässä uuden valolaitteen hankintaa suunnittelen. Aivan odottamattomiin ongelmiin törmäsin...

    Tietääkö joku mikä alla olevan säädöksen, joka erään Rosen sivuilla olleen pyörälampun yhteydessä mainittiin, perusteena on?

    "According to German road traffic regulations (StVZO), this lamp is only approved for road bikes under 11 kg when it is used with non-rechargeable batteries. When it is used with rechargeable batteries, this lamp is approved for all bikes."

    Sitten taas kun ei oikein Saksaa hallitse, niin voisiko joku valottaa mitä alla oleva, erään Bike-Componentsin sivuilla olleen valaisimen yhteydessä ollut lauseke mahtaa tarkoittaa?
    Lähinnä kiinnostaa tietä käykö valaisin oman noin 14kg painavan hybridini valolaitteeksi?

    "Zulassung im Straßenverkehr: Ja, in Deutschland (StVZO) zulässig als alleinige Leuchte an Rennrädern bis 11 kg."

  8. #8468
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Saksalaisten vihreydeltä kuulostais. Olisko perinteiset patterit kielletty muista kuin "kilpapyöristä" vähän täkäläisen heijastinsäännön tapaan.

    Mut eikö tuossa sanota, et se on saksalaisen säännön mukainen kaikissa pyörissä akuilla ja keveissä myös pattereilla.

    Täällä byroslavian ja kekkoslovakian liittovaltiossa noilla ei ole väliä muutoin kuin että stvzo-konsonanttihirviö on hyvä vinkki kelville fiksusta valosta, jolla itsekin näkee jotain.

  9. #8469
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Käy. Suomessa ei vaadita StVZO-luokitettua valoa, vain tieliikennekäytössä Saksassa. Suurin osa meikäläisillä markkinoilla olevista valosta ei tuota luokitusta. Itse pyörään kiinnitettyä jatkuvaa valkoista (tai vaaleankeltaista) valoa näyttävää valaisinta pitäisi käyttää.

    edit. vauhtikorjaavirheet ehti ensin. Mutta siis noissa StVZO-valoissa on oikeasti järkeä, viittaan perusteluiden osalta edelliseen viestiini.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  10. #8470
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Valot vois oikeastaan jakaa kolmeen. Metsään sopii avopallona loistava. Muualle, jos haluat itse nähdä, stvzo. Ja jos riittää, että muut näkevät sinut, tanskalaistyylisen säännön mukaiset huomiovalot.

  11. #8471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Valot vois oikeastaan jakaa kolmeen. Metsään sopii avopallona loistava. Muualle, jos haluat itse nähdä, stvzo. Ja jos riittää, että muut näkevät sinut, tanskalaistyylisen säännön mukaiset huomiovalot.
    Ja lisättäköön vielä, että StVZO-valojen paristosäännöksistä ei tarvi täällä välittää.

  12. #8472
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    73
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Saksalaisten vihreydeltä kuulostais.
    Ai niin eipä tullut mieleeni, että perusteluita saattaa joutua etsimään muualtakin kuin liikenneturvallisuuteeen liittyvistä seikoista. No kunhan eivät yhtenäistä kaikkia säännöksiä koko EU:n laajuisiksi. Se mihin kyllä voisivat jotain standardointia suunnitella, ovat nuo peruskäyttöön tarkoitettujen valaisinten tankokiinnikkeet. Jos käyttää kahdessakin pyörässä samaa akkuvaloa ja tulee aika uusia valaisin olisi huomattavasti helpompaa (myös vihreämpää) jos uusi lamppu kävisi vanhoihin kiinnikkeisiin.

  13. #8473
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    Mielestäni rullausmoodi ei ole vilkku. Vilkkuakaan täysin vierasta silloin, kun sitä käytetään merkitsemään ajoradalla muuta liikennevirtaa hitaammin kulkeva polkupyörä.
    Juuri tämä argumentti on se, joka usein tuntuu vilkkuvalon vastustajilta unohtavan. Vilkkuvasta takavalosta kun pystyy maantieolosuhteissa jo satojen metrien päästä päättelemään, ettei kyseessä ole ainakaan mopo tai moottoripyörä - niissä kun harvemmin vilkkuvia punavaloja näkee. Toki tällöinkin olisi järkevämpää pitää samanaikaisesti kahta eri lamppua, joista toinen vilkulla ja toinen kiinteässä moodissa.

    Itse käytän maanteillä kahta takavaloa, joista toinen jatkuvasti palavana ja toinen joko rullaavassa Ritari Ässä -moodissa tai normaalilla vilkulla. Kelveillä sitten riittää yksi takavalo tasaisesti palavana tai Ritari Ässänä.

  14. #8474
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    83
    Vinkkiä mistä löytyisi kiinavalon akulle jotain järkevää akkukoteloa minkä saa hyvin kiinni runkoon? Lampun mukan tulee sellainen kangaspussi missä yksi tarranauha. Ei pysy oikein hyvin sillä kiinni.
    Oon nähnyt jollain sellaisen muovisen laatikon mikä laitetaan kunnon kumeksilla kiinni runkoon.
    __________________________________________________ ______

    Tiukassa paikassa silmät kiinni ja lisää vauhtia!

  15. #8475
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Saksalaisten vihreydeltä kuulostais. Olisko perinteiset patterit kielletty muista kuin "kilpapyöristä" vähän täkäläisen heijastinsäännön tapaan.

    Mut eikö tuossa sanota, et se on saksalaisen säännön mukainen kaikissa pyörissä akuilla ja keveissä myös pattereilla.

    Syy siihen miksi Saksassa jokin valo on yleisesti säädöksenmukainen jos virtalähteenä käytetään akkua mutta ei silloin jos käytetään paristoja liittyy yksinomaan huonosti kirjoitettuun lakitekstiin ja hutiloidusti tehtyyn säädösmuutokseen, johon jäi kummittelemaan vanhan tekstin osia.

    Viime vuoteen saakka vain 6 V jännitteellä virtaa antava dynamo oli hyväksytty virtalähde ja 6 V paristoa tai akkua sai käyttää vain lisävirtalähteenä (esim. seisontavaloa varten, koska ennen dynamovalot toimivat vain ajettaessa riittävällä nopeudella). Kilpapyörät, joksi lakitekstissä määriteltiin alle 11 kg painavat pyörät, olivat tähän poikkeus sillä niiden kohdalla virtalähteeksi kelpuutettiin dynamon sijaan yksi tai useampi paristo

    Uudessa tekstissä sallittiin virtalähteeksi dynamo, 6 V paristo ja akku ilman jännitemääräystä. Niinpä esim. kahdesta 1,5 V paristosta virtansa saava takavalo on säädöksenmukainen vain jos (a) käyttää ladattavia paristoja koska silloin onkin kyse lakitekstin mukaisesta akusta tai (b) jos valo on käytössä "kilpapyörässä", koska sellaisen osalta lakitekstissä ei ole jännitettä koskevaa määräystä.

    Nimim. "Osataan sitä muuallakin kuin Suomessa"

  16. #8476
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    ^^ mullon tuo Gas Tank https://www.revelatedesigns.com/inde...atalog/Cockpit Ei varmastkaan se halvin, mutta laatu maksaa. Voi tilata niiltä suoraan, Helsingissä Shock Therapyssa voi käydä hiplaamassa.

  17. #8477
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    55
    Toisella käyttökerralla päätti Fenix BC-30 tippua telineestä, ja ajoin vielä läskillä lampun yli. Telinekiinnikkeet menivät tietenkin pashaksi.
    En tiedä oliko telineessä vai lampussa vika, koska painoin lampun kiinni niin syvälle telineeseen kuin se meni. Enkä ollut edes maastossa. Harmittaa..

  18. #8478
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    205
    ^Voih!

    Tähän talouteen hankittiin aiemmin syksyllä yksi Fenix BC-30 ja yksi Diablo mk6 (takavalo kuului Diablon settiin). Olen itse ollut hyvin tyytyväinen Diabloon, ja se on vastannut tässäkin ketjussa aiemmin luettelemiini tarpeisiin (= luotettava, ei ylimääräisiä akkuja ja johtoja ja etuvalon paikkaa pystyy helposti vaihtamaan). Omassa käytössäni valoteho on ollut riittävä ja kestänyt tarpeeksi kauan, mutta tietenkään kirkkaimmalla asetuksella ei tuntikausia pilkkopimeässä samoiltaisi. Siinäkin vaiheessa, kun valo varoittaa jo akun olevan loppumassa, maltillisemmalla asetuksella ajelee vielä kauan. Tämän eksaktimpeja testejä en ole suorittanut, mutta akun kesto tuntuu siis vastaavan ilmoitettuja skepsejä.

    Samoin puoliso on ollut tyytyväinen Fenixiin. Ei olla testattu ristiin, joten sen kummempaa en osaa Fenixistä sanoa. Fenixissä on jämäkämpi kiinnityssysteemi (joka tosin näköjään voi pettää, yo. alumiinin kuvauksesta päätellen), mutta Diablon kuminauhakiinnitys mahdollistaa joustavamman valon paikan muuttelun. Käytän aina välillä tankolaukkua ja silloin on hyvä, että etuvalon saa kippuratangon droppiosaan kiinni, muuten valon ja tankolaukun yhdistäminen ei onnistuisi. Se tietenkin mietityttää, väsähtääkö kuminauhat (ei onneksi hirveän rimpulat) jossain vaiheessa etenkin Suomen ilmasto-olosuhteissa, mutta kaipa niitä saa uusia.
    Poljen. Siis luen.
    poljento.com

  19. #8479
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Kalajoki
    Viestit
    13
    Tekeekös tällä mitään maastossa? http://www.valostore.fi/tuote/moon_meteor_200/
    Onko kellään kokemusta?

    Hakusessa olisi n.max 50€ valo jolla näkee maastossa.

  20. #8480
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    139
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janip Katso viesti
    Vinkkiä mistä löytyisi kiinavalon akulle jotain järkevää akkukoteloa minkä saa hyvin kiinni runkoon? Lampun mukan tulee sellainen kangaspussi missä yksi tarranauha. Ei pysy oikein hyvin sillä kiinni.
    Oon nähnyt jollain sellaisen muovisen laatikon mikä laitetaan kunnon kumeksilla kiinni runkoon.
    http://www.bikepack.pl
    Tuolta löytyy, ja saa tarvittaessa ihan kustominakin, ei mielestäni kovinkaan paha hinta. Mulla on pari ton firman satulalaukkua, yksi tankolaukku ja toi normi gas tank (tosin ei sopinut pariin pyörään koska en harrasta isoja spacer stackeja mihin toi etukiinnike kiinnittyy). Ihan hyvän oloista kamaa kyllä. Kare_Eskolan blogista aikanaan spottasin paikan, vissiin Karekin tykkäs.

  21. #8481
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.023
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Haggis84 Katso viesti
    Tekeekös tällä mitään maastossa? http://www.valostore.fi/tuote/moon_meteor_200/
    Onko kellään kokemusta?

    Hakusessa olisi n.max 50€ valo jolla näkee maastossa.
    Kokeile. Ilmainen palautus ja saa kokeilla.
    Miksi tänne pitäisi jotain kirjoittaa?

  22. #8482
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Haggis84 Katso viesti
    Tekeekös tällä mitään maastossa? http://www.valostore.fi/tuote/moon_meteor_200/
    Onko kellään kokemusta?

    Hakusessa olisi n.max 50€ valo jolla näkee maastossa.

    Ei tee. Minimissään tarvitset otsalampun, koska tuon valokeila ei paljasta puiden oksista mitään. Kokemusta on. Lisäksi akku nollakelissä ei kestä murto-osaakaan luvatusta eli vähintään toinen varavalo mukaan. Muuten tuleepi pimeetä. Kokemusta on.
    Imo tuo on kelville sopiva valo ja metsään vaan kypärässä isomman lampun kaverina.

    Edit: Loivennetaan vähän näkemystä, kun ulos katselee. Testasin tuon siis ennen lumen tuloa umpipimeässä metsässä. Lumen kanssa suattaapi toimiakin. Ehkä.
    Roots, bloody roots

  23. #8483
    Ittellä oli toi Moon Meteor 200 edellisen pimeäkauden lamppuna ja kyllä se menee, jos ei paremmasta tiedä. Vakavimpina puutteina todella heikko akkukesto kirkkaimmalla asetuksella, ei likikään luvattua tuntia, ehkä jotain 5-10min. Mutta keskimmäinenkin kirkkaus kelpaa ja sillä mennään parin tunnin kestoon hyvinkin, mikä riitti mulle ja heikoin valoteho sitten vissiin kestää vaikka ja kuinka. Mutta älä lähde pelkästään sen varassa pitkälle pimeätaipaleelle, voi tulla tosiaan äitiä ikävä kun se akku loppuukin ehkä aika pian.

    Nyttemmin se on mulla kypärässä ja siihen se meneekin kevyenä ja pienenä hyvin ja varsinkin siksi, että se on aika spottimainen => maastossa huono juttu. Kypärässä taas spotimpi on ok, sehän kääntyy katseen suuntaan.

    Positiivista on myös näppärä ja nopea lataus usbin kautta.

  24. #8484
    Eski Guest
    Minullakin on Moon meteor ja komppaan edellisiä. Itse käytän pimeässä maastossa meteoria lisävalona kypärässä ja pyörässä on Magicshine MJ872. XXL vaihtelee näiden Magicshinen lamppujen hintoja jatkuvasti, välillä MJ858 on ollut noin 50e ja itse ostin tuon 872:n pari viikkoa sitten hintaan 69e, mutta nyt on taas hintoja nostettu -> http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...valot/c/100830

  25. #8485
    Moon Meteor 200 kypärässä ja Fenix BC30 tangossa on ollut minulle tosi hyvä kombo maastoajoon.

  26. #8486
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    ^Samalla satsilla ajeltiin eilen eikä yhtään harmittanut.
    Memento mori

  27. #8487
    Eski Guest
    Jep, lähinnä nuo XXL:n Magicshinet sopivat kysyjän 50e budjettiin paremmin kuin selvästi kalliimmat Fenixit. XXL:ssä alkoi vaihteeksi -25% tarjouskampanja, joten MJ-858:n hinnaksi jää 52,43e -> http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyv...04885_1_size_1

  28. #8488
    Siinä vain käy silleen niin kuin kokemuksesta tiedän.... osta ensin halpa ja vuoden päästä hyvä....
    No eihän siinä mitään, jos sen halvankin saa sitten vielä hyödynnettyä, kypäräänhän tuo tosiaan menee kivasti.

  29. #8489
    Eski Guest
    Jos XXL:n hinnat on liian halpoja, niin saa näistä samoista lampuista enemmänkin maksaa ->
    http://www.valostore.fi/tuote/polkup...ht_biker_1400/

  30. #8490
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    496
    Kysymys Fenix BC30:n omistajille. Näyttääkö Teidän valaisimen valokeilan kauemmaksi näkyvä alue kellertävältä? Nyt olen parina iltana kiinnittänyt moiseen huomiota, en sano satavarmaksi onko ollut alusta lähtien moinen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •