Syy siihen miksi Saksassa jokin valo on yleisesti säädöksenmukainen jos virtalähteenä käytetään akkua mutta ei silloin jos käytetään paristoja liittyy yksinomaan huonosti kirjoitettuun lakitekstiin ja hutiloidusti tehtyyn säädösmuutokseen, johon jäi kummittelemaan vanhan tekstin osia.
Viime vuoteen saakka vain 6 V jännitteellä virtaa antava dynamo oli hyväksytty virtalähde ja 6 V paristoa tai akkua sai käyttää vain lisävirtalähteenä (esim. seisontavaloa varten, koska ennen dynamovalot toimivat vain ajettaessa riittävällä nopeudella). Kilpapyörät, joksi lakitekstissä määriteltiin alle 11 kg painavat pyörät, olivat tähän poikkeus sillä niiden kohdalla virtalähteeksi kelpuutettiin dynamon sijaan yksi tai useampi paristo
Uudessa tekstissä sallittiin virtalähteeksi dynamo, 6 V paristo ja akku ilman jännitemääräystä. Niinpä esim. kahdesta 1,5 V paristosta virtansa saava takavalo on säädöksenmukainen vain jos (a) käyttää ladattavia paristoja koska silloin onkin kyse lakitekstin mukaisesta akusta tai (b) jos valo on käytössä "kilpapyörässä", koska sellaisen osalta lakitekstissä ei ole jännitettä koskevaa määräystä.
Nimim. "Osataan sitä muuallakin kuin Suomessa"









Lainaa viestiä vastauksessa

Kirjanmerkit