Ei tarvitse tai jopa ei kannata sisään ajaa nastat asfaltilla. Minun kokemuksen mukaan sillä ei ole mitään positiivista vaikutusta nastojen pysyvyyteen, mutta nastat pyöristyvät turhaan.
Ei tarvitse tai jopa ei kannata sisään ajaa nastat asfaltilla. Minun kokemuksen mukaan sillä ei ole mitään positiivista vaikutusta nastojen pysyvyyteen, mutta nastat pyöristyvät turhaan.
Pitää ottaa asennuksen kanssa sitten kyllä silti vähän ennakkoa, en usko ihan tuosta vaan asiaa hanskaavan, asennusta siis. Aion tosin ostaa nuo tänään Helsingissä käydessäni, onpahan sitten ainakin valmiina ihmeteltäväksi. Ei taida saada XXL:stä rengasmuovia, pitänee hankkia paikallisesta kivijalasta.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Kun Nicetracistä ei ole jaettu vielä kokemuksia, niin nyt on hommattu XXL:stä nordic spike 240 nastalla cyclocrossariin. Hintakin tuossa houkutteli (alle 50 euroa/pari). Samoja renkaita näytti olevan siellä vielä hyvä nippu tuohon hintaan. Kohta pitäisi tulla tänne etelään jopa talvirengaskelejä, pääasia että pysyy pystyssä hyvin, vaikka vauhti kärsiikin.
Itsellä edessä Nokian W240. Paine vaikuttaa rullaavuuten myös. Käytän asfaltilla n. 4,2 barin paineilla, joten niillä rullaa kohtuullisesti. Vaikka ei lue pistosuojausta, vaikuttaa ok:lta.
Pistosuojauksen saa muuten lisäämällä sisäpuolelle suojauksen (saa pyöräliikkeistä rullana kahdelle renkaalle).
Takana "pinnoitetut" (Schwalbe Road Plus + Nokian vanha hakkapeliitta). On ollut ongelmia. Eka yritys väärällä aineella eikä pysynyt. Toka kerralla laitoin keskeltä pikaliimalla ja sitten kontaktiliimalla. Alukuun liima oli vähän vanhaa kontaktiliimaa, joka ei kunnolla pitänyt (purkissa oli liimaa vähän ja liuotinta haihtunut liikaa). Mukana uudempaa liimaa, jolla alkanut pitää kunnolla, mutta osittaisen huonomman liiman takia olen joutunut hieman jälkikäteen korjailemaan. Kaikkialta kuvio ei mennyt ihan keskelle, joten ilmeni hieman vetelyä, mutta koko ajan tullut paremmaksi kun rengas on kulunut. Ei takuulla mene sepelit tai lasit lävitse, mutta täytyy seurata, miten toimii jatkossa (en usko, että naulakaan lävistää; Schwalben Marathon kesärenkaasta meni kerran läpi naula).
Vetelin tänään töihin näillä ja ihan hyvinhän tuo sujui, mitä nyt pelko perseessä aina kun vauhti ylittää 10km/h tai eturengasta joutuu kääntämään yhtään, eli luottoa ei ole vielä nastoihin juurikaan. Laitoin paineiksi molempiin renkaisiin muistaakseni 3,65 baria, mutta 115kg:n alla nuo silti tuntuvat todella kovilta ja joustamattomilta, ts. pinta-ala maahan tuntuu olevan pieni. Alaraja taisi olla 3,5 baria ellen väärin muista renkaista katsoneeni? Haussa olisi enemmän maapinta-alaa ja nastoja maassa, vaikkakin tietysti rullaatuvuuden kustannuksella.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Tänään loska/lumi/jääkelissä Ice Spiker Pro edessä ja Nordic Spike takana.
Heitin vielä muksun kärryyn ja laitoin perään. Vähän Nordic Spike kiemurteli mutta ei haittaa kun Ice Spiker menee ku juna edessä.
Harmi ettei Nordic Spike ole vähän leveämpi. Olis oikeesti sen 42 leveä niin vois olla loistava gummi sekalaiseen ajoon myös edessä.
Minulla paineet edessä 4.5 bar ja takana 5.0 bar ja painoa vähän alle 100kg... täällä Oulussa on päässyt testaan renkaat jo jäällä, pakkaantuneella lumella ja sohjossa umpilumessa. Noilla painella pitoa riittää ihan jopa vauhdikkaaseen ajoon, paitsi että sohjossa ja umpilumessa kiemurtelevat paljon enemmän kuin maasturin W240:set, mutta onhan ne tietty myös leveämmät renkaat. Jos sinulla painoa 115kg, niin minä kyllä nostaisin paineet vähintään siihen valmistajan suosittamaan ylärajaan 4.5 bar.
Tuolla vähän rajummat painesuositukset 7.5-8.5 bar: http://www.suomenurheilupyora.fi/tuo...22-nastarengas
tuolla yhtä järeät painesuoritukset: http://www.powerfactory.fi/product_i...ducts_id=14723
ja täällä kanssa: http://fillaricenter.valmiskauppa.fi...ta-p-3350.html
Herää kysymys korvaako myyjä räjähtäneen renkaan, kun asiakas on täyttänyt sen myyjän antamilla liian suurilla painella?
Myyjät voisivat käyttää vaikka netistä löytyviä laskureita, silloin kun muuntavat PSI:t -> Bar:eiksi![]()
Vähän yllätyin itsekin kyllä, kun mietin ensin kuumeisesti mahtuuko tuo 42mm kumi pyörimään kun kesärenkaat ovat 40mm. Totuus on tosiaan lähempänä sitä 38mm kuin 42mm. No huomenna taas töihin aamusta, katotaan miten pysyy äijä pystyssä jos meinaa käydä pakkasella vielä. Sisäänajokin menossa sopivasti vielä näillä sekakeleilla.
#fillarifoorumi @ IRCNet
11km(!) ajettu renkailla, mutta mistä johtuu, että takarenkaassa tuntuu jotain vispausta aika ajoin? Nastat eivät ole asettuneet vielä, nastarenkaan ominaisuus vai muu, mikä?
#fillarifoorumi @ IRCNet
Lukemat
- Suosituspaine: 50 psi/7,5 bar
- Maksimipaine: 65 psi/8,5 bar
50psi on n. 3,5 barja 65 psi noin 4,5 baria. annetut bar-lukemat ovat siis NOIN KAKSINKERTAISIA! Kamala ero - renkaat ovat tuollaisilla ylipaineilla vaaralliset.
tapiom muokkasi tätä : 29.11.2014 at 19.38 Syy: tarkennus
Nyt on n. 60-70km ajeltu asfaltilla rauhallisesti ja löin äsken 4,2 baria eteen ja 4,4 baria taakse. Katotaan miten rullaa huomisesta lähtien asfaltilla. Tähän asti ollut tyytyväinen kyllä kaikin puolin, jäällä ei ole vain suoranaisesti luottoa vielä, koska ekat "talvi"ajot koskaan.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Triviatietona Nordic Spike 240 mahtuu ainakin Felt F5X:ään, vaikka taakse ei montaa milliä jää ylimääräistä. Äsken asentelin, kyllä tuo aika paljon raskaammaksi tuli (verrattuna originaaleihin Vittoria Cross XL:iin). Katotaan ajokokemuksia huomisen työmatka-ajon jälkeen..
Hyvin näyttivät NS:t peilijäälläkin pitävän, jalankulkijat eivät meinanneet pysyä pystyssä samassa kohtaaHuomiseksi on luvattu oikein luntakin tänne Turun seudulle niin pääsee testaamaan pitävyyttä pakkaslumella. Hyvin mahtuivat Kona Jaken alle Bilteman lokareiden kanssa, jäi vielä lumirakokin. Hinta/laatusuhde näyttäisi olevan kohdillaan, tilasin XXL:n tarjouksesta 24,90€/kpl samalla äidinkin pyörään nastat, se kun kerkesi jo alkutalvesta kaatumaan polkupyörällä.
Tarvitseeko sen Nordic Spikes renkaan oll just tuon 40mm tai 42mm leveä?
Eikö "läski"pyörän kumit ole erikseen... toki minulla maasturissa yli 40mm leveät W240 (47mm) kumit ja niistä ainoastaan hyviä kokemuksia.
Mutta onhan tämä Contin NS240 hyvä kumi myös, täällä Oulussa sitä on päässyt testaamaan jo oikeissa tavikeleissä.
Toimii erittäin hyvin, ainostaan irtolumessa ja sohjossa voi tulla onglemia... anyway, Contin NS240 on hyvä talvirengas.
Kävin tänään ihan paikanpäällä katsomassa Nicetrac:keja ihan livenä myymälän hyllyssä... ja minun puolesta saa myös sinne hyllyyn jäädä.
Laatuero Contin NS 240 renkaisiin on jo silmämääräisesti ja käsin tunnustellessa todella suuri... Halpa on Halpaa![]()
Jaa minun mielestä nissä ei nyt merkittävää laatueroa käsin hypistelemällä saanut. Jos ei noita Conteja olisi saanut 50 eurolla paria niin ihan hyvin olisin nuo Nicetrackit voinut ostaa.
Ei ole hirveästi ehtinyt Conteilla ajelemaan, mutta lumikelistä jäi kyllä hyvä kuva. Rengas toimii hyvin lumipöpperössä noin kapeaksi vrt. esim. käärmemäinen MW.
Niin, onkohan noissa renkaissa jotakin eroa... huomaako sitä?
Mitäs rengasta 584 koossa suositeltais eteen Helkaman Jääkäriin?
Riippuu minkälaiseen ajoon nastarengasta kaipaat?
Olit ilmeisesti ajatellut laittaa vain eteen nastarenkaan...
Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 100/120 nastaisen renkaan myös taakse. Liukkaalla kelillä lähtee muuten perä alta ennen kuin ehdit kissaa sanoa
Myös uraisella tiellä perä pyrkii jäämään uriin, jos takana nastoja.
Ainiin, mikä rengas... se on nyt sinun tarpeesta kiinni. Jos muutaman kilometrin työ/kauppa ajoa, niin mikä ettei; kokeile vaikka Nicetrack renkaita, jos vaativampi tarve niin Contineltal tai Suomi Tyres.
Minä suosittelisin 200/240 nastaista kumia eteen ja 100/120 nastainen taakse. Renkaiden ei tarvitse olla samaa merkkiä, jos vaikeuksia löytää samalta valmistajalta sopivaa rengasparia.
Tämä oli vain minun mielipide, odotellaan foorumin raadilta muita mielipiteitä?
^ Tuskin kolmelta valmistajalta löytyisi 27,5” renkaita Jääkäriin sopivalla leveydellä ja vieläpä niin, että nastamääriä voi valita. ISP Evo olisi paras, mutta en tiedä mahtuuko (57-584). Suomityresin uutuus WXC voisi myös olla käyttökelpoinen, jos mahtuu (57-584). Nicetracilla näyttäisi olevan Snow 300 55-584, jos jostain löytyy ja jos mahtuu. Mutta voi olla että ikivanhaan Suomityres 62A joutuu tyytymään.
^ Jaa tännehän tulee tätä 27,5'' mummis/herrapyörä/jalkajarrujuttua outoon paikkaan. No onneksi luin, mutta voisiko laittaa tuonne lisää eturengas/takarengas -valintaa yms: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...65#post2304865
what can be said at all
can be said clearly
Laadukas kotimainen Nordic Spike päätti sitten hypätä vanteelta 4 bar paineilla.
#fillarifoorumi @ IRCNet
Nyt tullut ajettua Nordic Spikeillä jonkin verran enemmän. On kyllä paskat renkaat. Onnettoman kapeat joten hakee urissa jatkuvasti, pito ei kummoisesti MW:tä parempi jäisissä kohdin ja sitten se rullaavuus on jotain aivan jäätävän surkeaa. Tekisi mieli kaivaa varastosta lähes loppuunajetut MW:t alle. Niissä pystyi sentään jonkin verran kompensoimaan huonoa rullaavuutta paineilla, mutta Nordic Spikeillä ei pysty kun kumi nousee vanteelta. Onneksi en maksanut näistä kuin sen XXL:n tarjoushinnan tai muuten voisi vituttaa vielä enemmän. Pitäisi kai investoida Gravdalit, että saisi kunnon renkaat talveksi, mutta ajoja sen verran vähän tuolle mankelille ettei raski.
Komppaan IncBuff:ia... rullaavuus jotain ihan omaa luokkaansa, km/h keskinopeus lenkeillä tippunut "järkyttävän" paljon. Voihan olla että pyörän laakerointi ja ketju alkaa haramaan vastaan, mutta kun maasturissa W 240:set, niin ei silti se ole yhtä "nihkeä".
Paineiden lisäys ei tosiaan auta rullaavuuteen yhtään, sama oliko 3 vai 2 bar.
Takarengas "hakee" kokoajan urissa ja kun nousee putkelle, niin tuntuu että jarruttaisi eturenkaalla, niin huono on rullaavuus.
Ehkä huollatan vielä tuon pyörän ja katson että laakerit ja ketjut tulee voideltua synteettisellä öljyllä ja uusin ketjun sekä takapakan.
Jos on vielä houllon jälkeen yhtä "nihkeää", niin taidan hankia Hakkapeliitat tai odottaa kesää![]()
Kirjanmerkit