GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 29 / 195 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 27 28 29 30 31 39 79 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 841 - 870 / 5828

Aihe: Whiten läskipyörät

  1. #841
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    748
    Minäpä uskon. Otetaan iso kuski 20 kadensi. Esim 30*42välitys. Mäki, pehmeä ym. Maasto. Vääntö on perkuleen moinen.
    Urakuulalaakerihan on tehty pyöriväksi, ei niinkään väännettäväksi. Tuskin näissä vapareissa rulla/neulalaakereita on.
    Tarvike 40-42 rataksia tekee pikkupajat, jotka ei tee vapareita/napoja. Shimppahan ei näitä tee? Sramilla on oma vapari jättirattaille.

  2. #842
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    80
    Juu, vääntöä on kyllä, mutta eikös vaihteet ole pyörään laitettu käytettäväksi?
    Läskipyärä!

  3. #843
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esuli Katso viesti
    Minäpä uskon. Otetaan iso kuski 20 kadensi. Esim 30*42välitys. Mäki, pehmeä ym. Maasto. Vääntö on perkuleen moinen.
    Urakuulalaakerihan on tehty pyöriväksi, ei niinkään väännettäväksi. Tuskin näissä vapareissa rulla/neulalaakereita on.
    Tarvike 40-42 rataksia tekee pikkupajat, jotka ei tee vapareita/napoja. Shimppahan ei näitä tee? Sramilla on oma vapari jättirattaille.
    Vaan ei ole tämäkään uskon asia. 2x10 vaihteistolla yleensä saa enemmän vääntöä. Esim: 24/36 < 30/42, eli ensimmäisellä yhdistelmällä saa enemmän vääntöä.

  4. #844
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    748
    Onkyllä. Pyörä on instrumentti, ei niinkään rautkanki tai penkkipunnerrustako. Eli kierroskone on se. Läskipyörä on niin uusi asia, että uskon tämäntyyppisiä lastentauteja olevan. Ihtee enempi kun en ole mikään vääntäjä vaan riemuisa pyörittäjä, kiinnostaa julumetun pitkän taka-akselin kestävyys.
    Tämä vaha insiönöörisanonta "jospa se kestäis" ei toimi silloin jos ei se käytännössä kestä.
    Rivilöitten väleistä olen lukenut, jotta ketjut on katkeillu ja vaihteisto rutisee.
    Joten väitämpä kuitenniin jotta vapareita ei ole suunniteltu läskipyöräkäyttöön.

  5. #845
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    No jos tarkkoja ollaan, niin suurin osa vapaarattaista ei ole suunniteltu mihinkään pyöräilyyn. Tässä on yksi esimerkki, omat kokemukset ovat Superstarin Switch Evosta, mutta täsmälleen samanlaisia vapaaratasratkaisuja on vaikka kuinka monessa navassa:

    Kynsien alla on niin vähän ainetta, että se antaa periksi takuuvarmasti jokaisen aikuisen kuskin alla. Alla on holkki, mikä on jumitettu kahden laakerin sisäkehien välissä, eli holkki pysyy paikallaan navan akselilla. Tuloksena kynsien alla oleva metalli puristuu paikalla olevan holkin päälle, joskus koko holkki lähtee pyörimään vapaarattaan mukana ja syö navan akselia. Tämä on käytännössä oireetonta, paitsi että mitä enemmän tarjoat vääntöä, sitä enemmän napa jarruttaa.

    Tämän on helppo testata, takakiekko otetaan pois - navan akseli pyörii kevyesti. Sitten tarjotaan ketjuruoskalla vääntöä takapakkaan – kas kumma, akselin napa jumittuu.

    Siis monet niistäkin, ketkä esim. haukkuvat napavaihteistojen huonoa hyötysuhdetta, ajavat tyytyväisinä tällaisilla takanavoilla.

    p.s. tässä sama ongelma näkyy toisenlaisellakin vapaarattaalla:
    ealex muokkasi tätä : 19.11.2014 at 11.13

  6. #846
    Kuski ja pyörä painavat about saman kuin laihoissakin, joten ei siellä ole mitään syytä, miksi normitekniikka ei kestäisi ihan siinä missä muissakin pyörissä. Eiköhän tuo mene sen piikkiin että materiaaleissa on säästetty, ei siinä sen kummempaa lastentautia ole. Ja kyllä ajan mittaan noita leveämpiä takanapojakin alkaa löytyä siihen hintaan kuin peruspyöriinkin.

  7. #847
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Koitin avata mielenkiinnosta vapaaratasta, mutta yritykseksi jäi. Takapakka on väännetty huolella kiinni. Typeryyttä kyllä apinan raivolla noita kiinnittää. No, eipä se kokoaja ehkä ole tiennyt mitä on tekemässä. Täytyy etsiä jotain putkenpätkiä, joilla avaimia saisi jatkettua.

    Napa ei ole oireillut mitenkään. Kunhan vain haluan katsoa mitä se on syönyt.

  8. #848
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Jaa... lähtihän tuo näköjään irti pakka mukanaan. Akselin päässä olevan mutterin sai irti pakan ollessa vielä vapaaratasrungon päällä. Kynnet ja hammaskehä olivat ehjät eikä kulumista näkynyt missään. Osa rasvasta oli aika likaista. Kaipa kynsistä tai navastaa irtoaa jotain pinta-atomeja Pyyhkäisin kaiken puhtaaksi ja laitoin puhdasta laakerirasvaa tilalle. Käytin kynnet pois. Vaparin rakenne näytti olevan ihan normaali. Ihme, jos jonkun toisen valmistajan kynnet eivät tuohon sovi! Eiköhän niitä työstetä jossain pajasassa kaikelle maailmalle samalla koneella.

    No, onhan niitä tietysti erilaisia, mutta varmasti asiansa tunteva huoltomies osaa sanoa sopivan varaosan nimen.

    Vinkkinä muille miten kynnet saa painettua kiinni vaparia takaisin laitettaessa. Rautalanka kynsien ympärille ja kiristys niin jo menee paikoilleen.
    rjrm muokkasi tätä : 19.11.2014 at 12.26

  9. #849
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    833
    Tuossa kanssa Googlettelin noista takanavoista ja aikamonenlaisia ongelmia näytti olleen aika monen valmistajankin navoissa. Pitäisi vain keksiä tuolle vapaarattaalle joku tarkka tyyppi tai vastaavasti toisen merkin joka sopisi tilalle. Jossain keskustelussa oli että Velocity merkkiset saattaisivat olla samoja napoja. http://store.velocityusa.com/c/hubs_parts?pp=12&pg=3 Nuo vapaarattaat näytti maksavan muutaman kympin, joka olisi jo kohtuu halvempi remontti jos tuo loppuosa tuosta Chosenin navasta kestää. Chosen sivuja tutkimalla ulkonäöllisesti lähin vapaaratas oli tuo:CFH-01B http://www.chosen-hubs.com/pro.php?s...id=75&p_no=229 mutta tuo tiiviste näyttää erilaisesta.

    Edit. Mulla lähtee tuo vapaaratas myös irti pakka mukanaan kun tein pienet viisteet mutterin reunoihin.

  10. #850
    Itte ajan niin pitkään kunnes ei enää toimi ja sitten vaihdan uutta. Takuuseen tai jos aikaa on kulunut paljon, niin itte ostaen. Luotan siihen, että parin vuoden sisään alkaa 190 millisiä takanapoja löytyä normaalikomponenttien hinnalla. Nää BDnkin uudet Feltit ja SE -fatbiket on 190mm takanavalla, joten eiköhän noita ala kohta löytymään varaosinakin enemmälti.

  11. #851
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Hyvä! Tällä hetkellä napoja on pelottavan monta eri kokoa olemassa 135mm olisi ollut kaikkein mieluisin, mutta tässä ei nyt sellaista ollut.

    Onko kukaan ottanut kuvaa rikkoutuneista kynsistä? Ne nimittäin saa helposti näkösälle. Eri asia on, jos ne ovat murusina. Sitten pakettia ei kyllä enää saa kasaan varmaankaan helposti.

  12. #852
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    80
    Vapaaratas revittiin kaverin kanssa auki eikä siinä mitään vikaa näkynyt paitsi että sisällä oli hiekkaa .
    Putsattiin ja pantiin takaisin kasaan erittäin notkealla öljyllä höystettynä.
    Läskipyärä!

  13. #853
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    1.611
    Johan on juttuja... Jos normipolkijan momenteilla ja millä tahansa noista mainituista välityksistä saa navan paskaksi polkaisemalla niin vika on vain ja ainoastaan joko materiaalissa tai huonossa kasauksessa.

  14. #854
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    63
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    J
    Vinkkinä muille miten kynnet saa painettua kiinni vaparia takaisin laitettaessa. Rautalanka kynsien ympärille ja kiristys niin jo menee paikoilleen.
    Omaani laitoin takasin paikalleen ihan vain kiertämällä hieman vastapäivään samalla kun painoin tuon paikalleen.

    Ymmäränkö oikein, että takanavan leveys ja valmistaja, rataspakan lisäksi määrää minkälainen vapaaratas mihinkin sopii? Muita yhteensopivuus vaatimuksia?

  15. #855
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Bonk on ihan oikeessa mutta melkoista voimaahan muutamaan vaparin kynteen kohdistuu. Nyt on käynyt sillai että halvan hinnan takia on takanavat tilattu sieltä mistä edullisimmin sai. Leveä rengas ja pitkä navan akseli aiheuttaa melkoisia vääntömomentteja. Spessulla on akselit vääntyneet, huomaan.

    Vanhemmat meistä muistaa kierrepakkanavat. Vetopuolella matkaa laakerista korvakkeeseen oli aika paljon. Ominaisuus, ei vika, oli jotta taka-akseli vääntyi.
    Hyvää kuiten että Whiten rungot ei ole ratkeilleet, vielä...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  16. #856
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomikulmala Katso viesti
    Vapaaratas revittiin kaverin kanssa auki eikä siinä mitään vikaa näkynyt paitsi että sisällä oli hiekkaa .
    Putsattiin ja pantiin takaisin kasaan erittäin notkealla öljyllä höystettynä.
    Tuo tietenkin on järkevästi hoidettu. Vapaarattaan kynsien ympärillä reilu kerros kylmässä jähmettyvää vaseliiniia on varma keino rikkoa koko systeemi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #857
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Totta. Olis voinut kyllä notkeampaa öljyä käyttää. Tuo vaseliini on arvoitus. Korjaan tilanteen. Kohtahan tuo talvikin tulee. Laitan öljyä. Se on helppo joskus tsekata että onhan se säilynyt. Alla pari kuvaa.

    Whiten pakka on kolmiosainen. Silti vaparin rungossa on komeat jäljet. Aika pehmeetä on. Pakkaa irrotettaessa ruoskassa oli metrinen varsi ja avaimessa noin 60cm. Lyhemmillä ei auennut.

  18. #858
    noniinno Guest
    Ainoa alumiininen vapaarattaan runko, johon ei jää merkittävää jälkeä vapaarattaasta (ei edes irtolehtisestä), löytyy American Classicilta.

  19. #859
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Nuuksion kupeessa
    Viestit
    3.483
    Buzz Slick Honey toimii vapaarattaassa, ja muissa laakereissa hyvin läpi vuoden, Shocktherapy myy ainakin.
    Pinna löystyy kun ketju kiristyy.

  20. #860
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.105
    Eikös tuossa vaparissa toimisi ihan vaan joku hyvälaatuinen syntettinen vaseliini, http://shop.mamasan.fi/product/show/...eettinen-rasva tämän luvataan toimivan -74 asteessa ja saa kotimaasta. saattaa olla että ei etelä-Suomessa ainakaan pääse kokeilemaan tuon paikkaansa pitävyyttä. Onhan noita muitakin vaikka kuinka paljon raskaan kaluston ja teollisuuden tarpeisiin tehtyjä ja pakkasessa toimivia.

    Jotenkin tuntuu että juokseva öljy ei tuommoisessa paikassa kauaa pysy eikä muutenkaan ole oikea aine sinne.

  21. #861
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Bonk on ihan oikeessa mutta melkoista voimaahan muutamaan vaparin kynteen kohdistuu. Nyt on käynyt sillai että halvan hinnan takia on takanavat tilattu sieltä mistä edullisimmin sai. Leveä rengas ja pitkä navan akseli aiheuttaa melkoisia vääntömomentteja.
    Se akselin pituus tai renkaan leveys ei kyllä lisää vapaarattaan kynsiin rasitusta yhtään millään lailla. Se on riippuvainen vain ja ainoastaan lihasvoimasta ja välityksistä.
    wekkuli muokkasi tätä : 19.11.2014 at 20.53

  22. #862
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Juokseva öljy saattaa juosta navan sisältä ja kynsien seudulta nopeastikin. Eipä sitä siellä paljon tarvitakaan mielestäni. Kunhan kynnet kääntyy pehmeästi ja kaipa se öljy pikkasen hyödyttää vapaalla rullaustakin. Jos ääni muutuu kuivaksi niin sitten tilanteen tarkistus ja uudet aineet. Nyt kun tuon on tehnyt, niin ei ole monen minuutin homma.

    Vilkaisin kynsien kuvia crc:n sivulta. Dt swissin 3.49e maksava kynsi näytti samalta. En silti tiedä sopisko. Mutta olkoon tämä vinkkinä sinne xxl:n suuntaa . Ja toinen... elekää vääntäkö sitä takapakkaa niin tiukkaan
    rjrm muokkasi tätä : 19.11.2014 at 21.48

  23. #863
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    p.s. tässä sama ongelma näkyy toisenlaisellakin vapaarattaalla:
    Tosi hyvä ja havainnollinen kuva. Minulle tästä tuli sellainen mieleen, että en usko vapaarattaan antavan periksi tuolla tavalla pelkällä polkemisella, vaan todennäköisimmin tuon tekevät iskumaiset rasitukset, joita käytännössä tulee jos vaihtaa vaihdetta veto päällä tai aloittaa polkemisen kovalla polkaisulla vapaalta. Eli kun tuo kynsi pääsee iskemään kehälle. Silloin ne kovimmat rasitukset tuohon kohdistuu, ei silloin kun on koko ajan veto ja sama välitys päällä. Kannattaa siis panostaa siihen vaihtamis- ja polkutekniikkaan.

    Toinen mikä tosiaan varmasti vaikuttaa asiaan on, jos tuolla välissä on yhtään pölyä, likaa, hiekkaa. Se nimittäin varmasti kuluttaa tuota kynnen "juurta"; sehän hieroo koko ajan vapaalla raksuttaessa tuota koloa ja jos siellä hiovana aineksena jotain muuta kuin rasvaa, niin siitä alkaa lähtemään. Samoin jos sattuu olemaan muruja kynnen ja ulkokehän hammastuksen välissä, niin se saattaa johtaa siihen, että vedolla ajoittain vain yksi kynsi kantaa kunnolla, eikä rasitus jakaannu tasan kolmelle => huono juttu.

  24. #864
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Rauma
    Viestit
    645
    Mää tiluuttelin tollaset kokeeksi: http://www.chainreactioncycles.com/f...3/rp-prod26325
    Ja yhtään en tiedä sopiiko ne...

  25. #865
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    314
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mvu Katso viesti
    Mää tiluuttelin tollaset kokeeksi: http://www.chainreactioncycles.com/f...3/rp-prod26325
    Ja yhtään en tiedä sopiiko ne...
    johan tulee kova kilo hinta

  26. #866
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    28
    XXL otti taas tänään yhteyttä ja kertoi saavan uuden vapaarattaan mulle 1-2vkon kuluttua. Ilmeisesi saavat niitä silloin itselle. Mielenkiinnolla katsotaan tuleeko samoja vai v1.1
    White 2Fat Pro, Nishiki 352 Hybrid

  27. #867
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Tosi hyvä ja havainnollinen kuva. Minulle tästä tuli sellainen mieleen, että en usko vapaarattaan antavan periksi tuolla tavalla pelkällä polkemisella, vaan todennäköisimmin tuon tekevät iskumaiset rasitukset, joita käytännössä tulee jos vaihtaa vaihdetta veto päällä tai aloittaa polkemisen kovalla polkaisulla vapaalta. Eli kun tuo kynsi pääsee iskemään kehälle. Silloin ne kovimmat rasitukset tuohon kohdistuu, ei silloin kun on koko ajan veto ja sama välitys päällä. Kannattaa siis panostaa siihen vaihtamis- ja polkutekniikkaan.

    Hyvä ajatus ja ihan hyvin perusteltu. Iskumaisessa rasituksessa tulee kovia hetkellisiä pintapaineita jotka voi aiheuttaa muodonmuutoksia.

    Mutta mieleen tulee myös kysymys että onko vapaarattaat aiemmin ja muissa merkeissä antaneet periksi samalla tavalla? Esimerkiksi itse olen aika tohelo vaihtaja ja välillä tulee runtattua tosiaankin poljinta minkä pystyy ja ketju ei ole kunnolla noussut tai laskeutunut tai on vapaaliikettä. Painan n.95 kiloa ajokamppeissa ja ei pyörissä(Trek, Canyon, Giant) ole ketjujen venymistä ja kulumista kummempaa tapahtunut.
    Ja eikai läskipyörässä mitään poikkeavan suuria voimia esiinny. Ei se täpäriä painavampi juuri ole eikä renkaat rullaa varmaan juurikaan huonommin ja kuskitkin varmaan ihan normikokoisia ja-voimaisia?

    Kun metallia työstetään lastuamalla työstökeskuksessa niin läpimenevä tavaramäärä on riippuvainen kuinka kovilla kierroksilla voidaan ajaa ja kuinka paksua lastua voidaan ottaa niin että terät kestää järkevästi.

    Luja ja sitkeä aine=työ on hitaampaa ja tulee kalliimmaksi. Pehmeä ja vähemmän luja aine=työ on nopeaa ja tulee halvemmaksi. Esimerkiksi nuorrutusteräs vs automaattiteräs.

    Usein halvemman ja heikompilaatuisen materiaalin vaikutus pyritään kompensoimaan suuremmilla materiaalivahvuuksilla mutta vapaarattaassa ei ole oikein tilaa.

    Eli enemmän valmista ja halvemmasta materiaalista=enemmän tulosta, saattaa tässäkin kohdassa olla osasyy, jopa isokin.

  28. #868
    Liittynyt
    10/2014
    Viestit
    314
    paksu pyörä poikkeaa mielestäni muihin pyöriin siinä ettei se sudi ainakaan yhtä helpolla

  29. #869
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    748
    Juurinäin. Pakstutin on enemmän höyrykone kuin polkupyörä. Siksi siinä pitäisi käyttää höyryvetureista ja resinoista tuttua tekniikkaa. Esim.liuk.laak.ym.

  30. #870
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mepi Katso viesti
    XXL otti taas tänään yhteyttä ja kertoi saavan uuden vapaarattaan mulle 1-2vkon kuluttua. Ilmeisesi saavat niitä silloin itselle. Mielenkiinnolla katsotaan tuleeko samoja vai v1.1
    Tänään tuli päivitystä että menee viikolle 50

    Plussat liikkeelle hyvästä yhteydenpidosta
    White 2Fat Pro, Nishiki 352 Hybrid

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •