GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 5 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 533

Aihe: Valottomat

  1. #121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Vaaditaanko jossain toisessa maassa nimenomaan vilkkuvaa valoa, vai miksi näitä vilkkuvaloja edes on markkinoilla?
    Kumma juttu, itse en ole tähän mennessä nähnyt valoa, jossa olisi pelkästään vilkkumoodi. Valojen valmistajat eivät todennäköisesti ota huomioon Suomen lakeja ja säädöksiä valoja suunnitellessaan. Muualla maailmassa vilkut voivat olla sallittuja, mutta Suomessa näin ei ole.

  2. #122
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mun lisävalovana käyttämä rullausmoodinen, ihan muuten perusAiram, yhdistettynä tavalliseen (nyt Blackburn Mars) perustuu omaan havaintooni. Testasin asian oikein kunnollisella pakkaslumisadekelillä. Ohittava autohan nostaa melkoisen myräkän.
    Tiesin että takaa tulee maito-auto ilman perävaunua tosin ja jätin pyörän maantien laitaan. Itte kävelin vajaan sata metriä taaksepäin. Totesin että silloinen vilkkuva takalamppu erottui paremmin kuin tasaista pukkaava. Mitä' lie merkeiltään olleet.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  3. #123
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    Kelpaako, vai pitääkö olla erikseen lakiin kirjattu?
    No niin, siis poliisinkaan mielestä ei ole laiton. Se ei siis anna sakkoa vilkun vuoksi sakkoa. Sen sijaan, onko poliisin mielipide vilkun riittämättömyydestä oikea, se ehkä saattaa kirjoittaa siitä sakon, mutta poliisi ei suomessa ole viimekädessä se, joka sanoo, miten asia on.

    Ei siis riitä.

    Luitko itse muuten asianomaisen pykälän? Siellä ei sanota mitään vilkkumisesta.

  4. #124
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    No niin, siis poliisinkaan mielestä ei ole laiton. Se ei siis anna sakkoa vilkun vuoksi sakkoa.
    Hmm, kyllä ainakin minun mielestäni tuossa linkkaamassani uutisessa juuri kerrottiin ylikomisario Jukka Lankisen sanoneen villkuvien polkupyörän valojen olevan lain mukaan hyväksymättömiä. Ja se taas ei tarkoita sitä, että joku toiminta ei olisi laitonta, jos tästä toiminnasa ei anneta sakkoa. Laitan tähän vielä uudelleen boldattuna ja isommalla fontilla kohdat uutisesta, jossa hän näin totesi. Sinun tulkintasi mukaan ylikomisario Jukka Lankisen mielestä villkuvat polkupyörän valot eivät ole laittomia. Minun mielestäni ylikomisario Jukka Lankinen kertoi Ylen uutisessa toista:


    "Lisävaloja saa asentaa tieliikennelain puitteissa mielin määrin. Pelkkä vilkkuva valo ei kelpaa, mutta lisävalona niitä voi käyttää."

    Näin sanoo ylikomisario Jukka Lankinen:

    - Ne ovat sinänsä ihan hyviä, koska kyllähän vilkkuvilla valoilla varustettu pyörä on helpompi huomata, mutta se ei ole lain mukaan hyväksyttävää. Vilkkuvaa valoa ei ole kielletty, mutta sen lisäksi pitää olla kiinteä valo.

  5. #125
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Tähän väliin tilanne, jossa itse lähes ajoin autolla etulamppuvilkuttelijan eteen. Ei siksi, että puolustelen puutteellista havainnointiani.

    Syksy, vesisade, pimeää ja vilkasliikenteinen kaupunki. Oma auto parkissa kadunvarressa ja heti takana poikittaiskatu ja satametriä taaempana toinen poikittaiskatu. Molempien poikittaiskatujen takana autojono (sama suunta kuin itselläni) punaisissa valoissa odottamassa risteäväntien liikenteen ohi menoa.

    Tämä etulamppuvilkuttelia oli jo oman autoni takakulmalla tulossa ajorataa ohitse kun lähdin liikkeelle. Toki huomasin viime tingassa ja pysäytin.

    Millään tavalla ei tuo vilkkuva etulamppu erottunut siitä vilkkumisesta mitä takana, pyöräilijän suuntaan katsottaessa, risteävän tien liikenne "katkoi" vuoroaan odottavien autojen ajovaloja.

    Edit. rohkenen vielä väittää, että jatkuvasti päällä ollut etulamppu pyöräilijällä, olisi näkynyt ns. tauotta.
    pätkä muokkasi tätä : 15.11.2014 at 19.42

  6. #126
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Kyllähän sen kunnollisen valon näkee, kunnotonta ei välttämättä. Jos puhutaan valomäärästä (sanotaan vaikka alkaen) 100lm, niin ei pitäis olla ongelmia havaitsemisen suhteen. Se taas on toinen juttu, että kiinnittääkö siihen huomiota, ts. herättääkö se kyseinen valo kanssaliikkujan huomion. Lienee selvää, että vilkkuvaan kiinnittää helpommin huomion, siksi hälytysajoneuvojen valot lienevät olevan vilkkuvat. Toisaalta taas jos vilkun taajuus on "huono", valo (ja siten koko pyöräilijä) voi jäädä havaitsematta, jos havainnontekoaika on pienempi kuin vilkun jaksonaika. Juurikin käyttäjän pätkä mainitsemassa tapauksessa lienee selustan varmistus kestänyt vähemmän aikaa kuin vilkun jaksonaika, mutta sentään hereillä oltiin Tästä päästäänkin siihen, että pitääkö sitä ny sekuntitolkulla katella tuleeko sivulta joku.

    Määriteltiinkö jo ns. riistovalon lumen-määrä (ja suuntaus) ? Olen tässä viime aikoina tullut siihen tulokseen, että mun valon riittää olla vajaateholla silloin kun on edes auttava valaistus. Asia on toinen sitten kun pitää nähdä, mieluummin näen paremmin ja käryytän valoa täysillä, se 700lm luokkaa mitä kyseinen XML T6 kaiketi potkii. Suuntauksen pyrin kyllä pitämään sellaisena, että kaikki valo menee "maahan" eikä yhtään "harakoille" Joskus voi tietty olla, että kumirengassysteemillä kiinnitettävä valo luiskahtaa huonoon asentoon, yleensä toki alaspäin.

  7. #127
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    poistettua tekstiä...
    Niin, se on sen poliisin viitteetön mielipide.

    Sikäli kun tiedän, velvoittavin ja tarkin määräys filojen valoista on http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...pyörä*#L5P20 (jos linkki ei futaa, niin $ 20).

    Aika tulkitsija saa olla, jos siitä näkee, ettei vilkku riittäisi.

  8. #128
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Ottamatta kantaa, mikä on laillista ja mikä ei, hyvä yleisavain on käyttää tieliikenteessä StVZO-luokituksen täyttävää ajovaloa oikein suunnattuna. Erityisesti ajoradalla ajettaessa takavalo on tärkeä olla, ja sen pitää olla punainen. Ei ole varsinaista rakettitiedettä hoitaa perusasiat kuntoon, villen lännen meininki ei tässä asiassa palvele ketään.

    Noin 100 lm valotehoa käyttävän pyöräilijän huomaa helposti aika kaukaa. Työmatkallani on kohta, jossa voi nelikaistaisen tien aamuruuhkan valomäärästä huolimatta havahtua yli kilometrin päässä toisella puolella tietä lähestyvään pyöräilijään.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  9. #129
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.528
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    http://yle.fi/uutiset/pyora_saa_vilk...nnossa/6274743


    "Lisävaloja saa asentaa tieliikennelain puitteissa mielin määrin. Pelkkä vilkkuva valo ei kelpaa, mutta lisävalona niitä voi käyttää."

    Näin sanoo ylikomisario Jukka Lankinen:

    - Ne ovat sinänsä ihan hyviä, koska kyllähän vilkkuvilla valoilla varustettu pyörä on helpompi huomata, mutta se ei ole lain mukaan hyväksyttävää. Vilkkuvaa valoa ei ole kielletty, mutta sen lisäksi pitää olla kiinteä valo.

    Kelpaako, vai pitääkö olla erikseen lakiin kirjattu?
    Ylikomisario puhuu etuvalosta, me puhumme takavalosta.

  10. #130
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    241
    Ymmärtääkseni "kiinteä etuvalo" tarkoittaa pyörään kiinteästi asennettua valoa. Otsalampuistahan ainoana valona on saatu sakkoja jossain päin Suomea. Vilkkuviin ei kai laki ota kantaa, vaikka ärsyttäviä ovatkin mielestäni.

  11. #131
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vauhtikorjaavirheet Katso viesti
    Aika tulkitsija saa olla, jos siitä näkee, ettei vilkku riittäisi.
    Ihan oikean asetuksen löysit. Siinä lukee, että "Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen." Ja aika venkoilija saa olla, jos tuon pystyy lukemaan niin että joka toinen sekunti (muu ajanjakso) sen valaisimen ei tarvitse näyttää valoa. Vilkku ei siis kelpaa täyttämään lain vaatimuksia, lisänä vilkku on sallittu koska ei kiellettykään.

    P.S. Samaisen pykälän "tulee polkupyörässä olla" selventänee myös sitä, että valon pitää olla kiinni fillarissa, kypärälamppu ei kelpaa (ainoaksi) valoksi.

  12. #132
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Tsadin ydin
    Viestit
    373
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mgcc Katso viesti
    Eikös siinä ole myös, että vähintään 30 cm ja enintään 130 cm korkeudella?
    Son eri pykälässä, mut lukee.

  13. #133
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Eikö siis vilkkuva valo näytä valoa? Minusta mikään ei kiellä vilkkuvaa pyöränvaloa. Sinänsä ihan sama minulle vilkkuuko vai ei tai onko kypärässä, kädessä, suussa tai ohjaustangossa kunhan on valo.

  14. #134
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Ymmärtääkseni "kiinteä etuvalo" tarkoittaa pyörään kiinteästi asennettua valoa. Otsalampuistahan ainoana valona on saatu sakkoja jossain päin Suomea. Vilkkuviin ei kai laki ota kantaa, vaikka ärsyttäviä ovatkin mielestäni.
    Menee mutuiluksi, mutta merenkulussa ainakin kiinteää valoa näyttävä loisto nimenomaan ei vilku. Tiedä sitten onko tieliikenteen puolella eri juttu, kertokaapa lakiteknisemmin orientoituneet! Outoa minusta, jos vaadittaisiin fillarin valon olevan kiinteästi asennettu. Tarranauhalla tms klipsulla tangossa olevaa valoa nyt ei ainakaan voi pitää erityisen kiinteänä asennuksena.

  15. #135
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Tulipa taas yksinkertaisesta asiasta monimutkainen. Vilkkuva valo on vilkku. Jatkuvasti valaiseva lamppu on valaisin. Jatkuvasti valaiseva valaisin ei siis ole vilkku eikä vilkkuva valo ole valaisin.

    Pyörässä tulee siis olla valaisin.

    terv. kaikille virheellisille m...eiku murheellisille vilkuttajille.
    pätkä muokkasi tätä : 17.11.2014 at 14.56

  16. #136
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kolnaako Katso viesti
    Eikö siis vilkkuva valo näytä valoa?
    Hetkittäin näyttää valoa ja hetkittäin ei näytä, hetkittäin laillista ajaa pimeässä ja hetkittäin ei.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #137
    Tämähän alkaa olla suorastaan juridis-filosofinen ongelma! Pelkistetyimmillään lakipykälän viesti on seuraava: "... tulee polkupyörässä olla... valoa näyttävä valaisin". Pimeällä ajettaessa polkupyörässä siis pitää olla valoa näyttävä valaisin. Voisi kuvitella lainlaatijan tarkoittaneen, koska mukana on kohta "valoa näyttävä", että pelkkä polkupyörässä oleva valaisin ei riitä, vaan sen pitää sen lisäksi "näyttää valoa". Vilkkuvassa valossa kyseinen ehto toteutuu vain hetkittäin. Vilkkuvan valon sammuksissaolohetkillä kyseinen ehto ei toteudu. En ole juristi, mutta itse tulkitsen tämän tarkoittavan sitä, että valon pitää näyttää valoa jatkuvasti (siis ilman vilkun aiheuttamia lyhyitä katkoja). Näin ollen pelkkä vilkkuvalo ei vilkkuessaan toteuta lain kirjainta joka hetki ja on siis laiton. Lakiteksti olisi yhden sanan lisäyksellä helppo muuttaa yksiselitteisen täsmälliseksi: "... JATKUVAA valoa näyttävä...".

  18. #138
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Tänään aamulla tuli todistettua käsittämätöntä tapahtumaa. Yli 10 km matkalla kaikilla pyöräilijöillä oli asianmukainen valo! Ei yhtään ninjaa, ei suoraan kasvoille osoittavaa riistovaloa, ei vilkkuja eikä sellaisia tuhnuvaloja, jotka valaisevat vähemmän kuin käyttäjänsä hampaat. Iltapäivällä toki kaikki edellä mainitut, mutta silti.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  19. #139
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Siis vilkkuva etuvalo on perseestä, empä ole itse koskaan ees käyttänyt , mutta väitän että rullausmoodinen takalamppu on joskus ihan hyvä olla tavan pysyvää valoa näyttävän kanssa. Kas kummaa tein eilen pienimuotoisen kyselyn parin väärtin kanssa jotka ajavat pikkasen isompia autoja samoilla teillä mun kanssa.
    Pakkaslumipöperöllä olivat oikein tyytyväisiä että joku punainen valo siellä rullailee mun normipunaista pukkaavan Marsin lisäksi.

    Näin täällä mutten ainoaksi oikeaksi viisaudeksi arvaa väittää.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  20. #140
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    822
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Frosty Katso viesti
    valaisevat vähemmän kuin käyttäjänsä hampaat.
    Ammovaarin aikaa sanottiin 6V Volkkarin valojen kirkkaudesta, "ettei näytä edes maahan asti", tai valo näyttää vähemmän, "kuin olis voikilo survottu umpioon".
    onks pakko, jos ei haluu

  21. #141
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    Näitä polkupyörän varusteisiin liittyviä asetuksiakin oltiin muuttamassa ja aikataulu oli niin että astuvat voimaan kesällä 2014, mutta mikäpä päätös ei nyky byrokratialla viivästyisi..: "  •Luvussa 5.3 polkupyörän valaisimet voidaan jatkossa korvata ominaisuuksiltaan vastaavilla kuljettajaan kiinnitetyillä valaisimilla
     •Vilkkuvien varoitusvalaisimien ja pysäytysvalaisimien vaatimukset annetaan toisella Liikenteen turvallisuusviraston määräyksellä."

  22. #142
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    226
    Tuo oli hyvä pointti tuo merenkulun kiinteä valo. Joudunkin korjaamaan näkemystäni vilkkuvasta pyöränvalosta. Kuvittelin, että kiinteällä tarkitettiin nimenomaan sitä, että valo on kiinnitetty pyörään eikä esim taskulamppu ajajan kädessä.

  23. #143
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Trafi: Vuodenvaihteesta lähtien otsalamppu riittää polkupyörän valoksi, asetus muuttuu.
    http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...kennemuodoissa

    Mitä mieltä? Ainakin minusta hyvä uudistus.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  24. #144
    Liittynyt
    04/2014
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    79
    Minusta huono uudistus. Itse näin ammatikseni ajavalla huomannut, että monella paha tapa nostaa tai pyöritellä päätä rekan kohdalla. Jos tällöin joku yli tehokas otsavalo, niin on aika vihoviimeinen kapistus.

  25. #145
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juhis.T Katso viesti
    Minusta huono uudistus. Itse näin ammatikseni ajavalla huomannut, että monella paha tapa nostaa tai pyöritellä päätä rekan kohdalla. Jos tällöin joku yli tehokas otsavalo, niin on aika vihoviimeinen kapistus.
    Tuohon olisi pitänyt lisätä kyllä erityismaininta siitä, että häikäisyä aiheuttavien otsalmappujen käyttö kielletty.

  26. #146
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Tuohon olisi pitänyt lisätä kyllä erityismaininta siitä, että häikäisyä aiheuttavien otsalmappujen käyttö kielletty.
    Minkä ihmeen takia tällainen maininta olisi tarvittu? TLL 38§ kun määrää jo valmiiksi:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tieliikennelaki
    Valojen virheellisen käytön kielto

    Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.
    Itse käytän otsalamppua tarvittaessa TLL 34§ mukaisesti tilanteessa, jossa siitä on apua vaaran välttämisessä, esimerkiksi pysäyttämään kolmion takaa eteen tunkeva tai vaikkapa pyörätiellä vastaan tuleva auto:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tieliikennelaki


    Ääni- ja valomerkit

    Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota.

    - Tomi

  27. #147
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Laillistettunakin otsalamppu uppoaa kypärän läpi osuessaan asfalttiin.
    -

  28. #148
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Minkä ihmeen takia tällainen maininta olisi tarvittu? TLL 38§ kun määrää jo valmiiksi:

    - Tomi
    Koska tuota määräystä ei edes yritetä alkeellisimmallakaan tasolla noudattaa.

    90% markkkinoilla olevista otsalampuista häikäisee ja silti siitä ollaan tekemässä hyväksytty.

  29. #149
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Minkä ihmeen takia tällainen maininta olisi tarvittu? TLL 38§ kun määrää jo valmiiksi:


    Itse käytän otsalamppua tarvittaessa TLL 34§ mukaisesti tilanteessa, jossa siitä on apua vaaran välttämisessä, esimerkiksi pysäyttämään kolmion takaa eteen tunkeva tai vaikkapa pyörätiellä vastaan tuleva auto:




    - Tomi
    Saattaa vaan autoilija häikäistyä ja pyrkiä pois tilanteesta, (kiroilun säestyksellä). Pään liikkeet haittaa valon suunnan ja nopeuden havaitsemista.

  30. #150
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Eiköhän tässä ole ajettu takaa, että valottumuus on pahempi juttu kuin häikäistyminen. Käytännössä suurin osa kuitenkin ajaa honkkarin/biltsun vitosen otsavalolla joka ei häikäise ketään. Jos tällä saadaan vähän lisää tuikkuja pahimmille ninjoille, niin hyvä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •