HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 36 / 67 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 34 35 36 37 38 46 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.051 - 1.080 / 1987

Aihe: 29" kiekot ja vanteet - kokemuksia ja kysymyksiä

  1. #1051
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Tässä tuttavapiirissä olisi kaksikin XT 775 takakiekkoa, johon pitäisi jotenkin saada uudet kartiot navan puolelle. Omaan yksilöön tarvittaisiin lisäksi akseliin tulevat kartiot. EN voi osaa ottaa navan rungosta kartiota irti, jotta voisin korvata sen uuden navan kartiolla. 475-Shimanoilla harjoittelin, mutta se olikin turhan helppoa. XT:lle ei onnistu minun välineillä. Tuttavapiiri tältä osin toki lukeutunee myös Iglumiehen tuttavapiiriin, joten ei nyt lasketa tätä huonoa onnea kahdesti.

  2. #1052
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    Kiitos tästä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    No tubes 3.30HD, DT 240, DT 350 ja Hope pro evo on ihan omakohtasesti toimivaksi testattuja napoja taakse. Toki varmaan moni muukin asiansa ajaa.. Siihen puolailee sitten mielensä mukaan jotain ympärille..
    http://www.pellossalo.fi/

  3. #1053
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Tässä tuttavapiirissä olisi kaksikin XT 775 takakiekkoa, johon pitäisi jotenkin saada uudet kartiot navan puolelle. Omaan yksilöön tarvittaisiin lisäksi akseliin tulevat kartiot. EN voi osaa ottaa navan rungosta kartiota irti, jotta voisin korvata sen uuden navan kartiolla. 475-Shimanoilla harjoittelin, mutta se olikin turhan helppoa. XT:lle ei onnistu minun välineillä. Tuttavapiiri tältä osin toki lukeutunee myös Iglumiehen tuttavapiiriin, joten ei nyt lasketa tätä huonoa onnea kahdesti.
    http://si.shimano.com/#seriesList/3/9
    Siirry linkin sivulle. Valitse sieltä DEORE XT M770 , sitten sieltä alempaa
    WH-M775

    • SI SI-4DA0B-001 siitä se kuva purkamisohjeineen löytyy . Toivottavasti tästä on apua.

  4. #1054
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Ei paljoa auta nuo ohjeet. Osaan toki avata laakerit, ottaa akselin pois ja keräillä kuulat pöydältä, jos sattuivat tippumaan. Yleensä ovat sen verran rasvassa, ettei edes kuulat tipu. Vaan miten ottaa sieltä navan rungosta se laakerikuppi pois sitä särkemättä? Kraatereille kulunut kuppi saa särkyäkin, mutta uudesta navasta pitäisi saada kuppi tähän vanhaan napaan - tehdaskiekko nääs. 475-Shimanossa laakerikupin reikä on pienempi, kuin navan läpi menevä reikä. Vastapuolelta voi isolla hylsyllä ja jatkovarrella takoa kuppi irti. Uuden kupin saa paikoilleen sopivan kokoisella hylsyllä ja ruuvipenkillä. Uudemmissa XT-navoissa navan läpi menevä reikä on pienempi, kuin laakerikupin reikä. Siten pitäisi saada jotkut ulosvetäjäkynnet sinne kupin taakse.

  5. #1055
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Nuilla työkaluilla voi varovasti irrotella. Silmukka väännetty vanhasta pinnasta.

  6. #1056
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    114
    Kellään vielä kokemusta Shimanon uusista XTR M9000 kiekoista? Saksanmaalla 850€ pari mikä on mielestäni hyvinkin kohtuullista kiekoista jotka on alumiini/hiilikuitukehillä ja XTR-navoilla. Ei mitkään ihan keijukaiset, 1650 g/pari mutta olisivatko sitten sitäkin kestävämmät?

  7. #1057
    Onko kokemusta shimanon mt-15,35,55 jne sarjan kiekoista? Onko kaikki ihan kuraa vai onko ihan hyviä kiekkoja jostain numerosta ylöspäin? Tarkoitus olis löytää luotettavat mutta halvat kiekot monikäyttöpyörään joka näkee vähän maastoa, mutta paljontavaraa kyydissä ja noita ois hyvin tarjolla nettikaupoissa.

  8. #1058
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aapo Jäykkäperä Katso viesti
    Nuilla työkaluilla voi varovasti irrotella. Silmukka väännetty vanhasta pinnasta.
    Tässä olisi potilas. Hieman offtopic, koska on 26" kiekko, mutta napa on oletettavasti sama kuin 29" kiekossa.


    Kiekosta on jo kuvanottohetkellä purettu akseli, laakerikuulat ja kartiot pois. Jarrulevyn puoleinen laakerikuppi näyttää tältä:

    Kuula-ura on kraatereilla ja kohtuullisen selkeästi näkyvissä kuvassa. Kuvassa myös näkyy, että navan toisesta päästä ei pysty takomaan kuppia irti. Kupin taakse pitäisi saada ujutettua jotkut tukevahkot piikit, että voisi vetää kupin ulos. AJ:n esittämillä työkaluilla se ei onnistu ainakaan ilman ohjeita. Kartion takana oleva materiaali vaikuttaisi olevan muovia, ei alumiinia. Ainakin sitä koputtelemalla se kuulostaa erilaiselta. Ehkä (olettavasti) muoviin voisi kiertää kuuman ruuvin ja sitten nykäistä kupin ulos.


    Laakerikartio olisi helppo vaihtaa ja niitä näyttäisi saadan jopa varaosana akselin kanssa. Kuulien kunnosta on paha mennä sanomaan, mutta ne taitaa tulla samassa varaosasaetissä.

    Saksan postimyyntikaupoissa XT785 napaa saa näköjään noin 36€ hintaan, jos ottaa 36-reikäisen vannejarrunavan. Semmoisesta voisi ottaa vapaarattaan talteen kaiken varalle ja sitten nämä laakeri-osat. Olen valmis tuon summan remonttiin uhraamaan, jos vain jotenkin saan tuon laakerikupin ulos navasta niin, että uskon uudesta navasta saavani korvaavan osan paikoilleen tähän vanhaan napaan.

  9. #1059
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    https://www.google.fi/url?sa=t&sourc...yRZFq_ytAnhVbw

    Tuossa tuo räjäytyskuva XT-navasta jossa myös varaosina, teoriassa ainakin saatavien osien numerot. Laakerikuppia ei ole luettelossa ollenkaan.

    Itse olen vain halvempien Shimano tai vastaavien kanssa touhunnut ja mulla on vakaa käsitys ETTEI kuppi ole irrotettavissa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  10. #1060
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Troh:in kuviin kommenteja.

    Navan runko on koneistettu (sorvattu,jyrsitty ja porattu) yhdestä aihiosta tietokoneohjatusti. Navan runko toimii yhtenä liukupintana ja kuulalaakereiden toisella puolella kartio toisena. Eli se kuulakuppi on osa siitä runkoa. Noita 24-pinnareikäisiä napoja taitaa olla vain Shimanon omissa kiekoissa. Itse en löydä niitä irtotavarana eli koko navan vaihto sinun 24-pinnasille vanteille suattaapi olla haastava.

    Kuvan navan rungossa paha laakerin aihettama vaurio = se on peruuttamattomasti pilalla. On aika jättää hyvästit tuolle navalle ja kiittää sitä kuluneista yhteisistä hetkistä.

    Jos aiot pitää pyörääsi muutaman vuoden eteenpäin, taitaa olla uusien kiekkojen hankinta edessä. Vauriosta päätellen navat ovat saanet jo aikamoisesti kyytiä - ikuisiahan ne eivät ole.

    Omat työkalukuvat laitoin kuularenkaan(kehto missä kuulat köllöttelevät) hellää irrotusta varten.

  11. #1061
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    59
    Tuli hommattua Salsan El Mariachi runkosetti talviprojektiksi, seuraavaksi pitäis kiekkoja alkaa etsimään. Ihan perus pikalinkkuakseleille ja levareille (6-pultti). Sekalaiseen ajoon, tiedä eksyykö sitä poluille jokus. Budjetti siinä 200, max 250 €.

  12. #1062
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aapo Jäykkäperä Katso viesti
    Troh:in kuviin kommenteja.

    Navan runko on koneistettu (sorvattu,jyrsitty ja porattu) yhdestä aihiosta tietokoneohjatusti. Navan runko toimii yhtenä liukupintana ja kuulalaakereiden toisella puolella kartio toisena. Eli se kuulakuppi on osa siitä runkoa. Noita 24-pinnareikäisiä napoja taitaa olla vain Shimanon omissa kiekoissa. Itse en löydä niitä irtotavarana eli koko navan vaihto sinun 24-pinnasille vanteille suattaapi olla haastava.

    Kuvan navan rungossa paha laakerin aihettama vaurio = se on peruuttamattomasti pilalla. On aika jättää hyvästit tuolle navalle ja kiittää sitä kuluneista yhteisistä hetkistä.

    Jos aiot pitää pyörääsi muutaman vuoden eteenpäin, taitaa olla uusien kiekkojen hankinta edessä. Vauriosta päätellen navat ovat saanet jo aikamoisesti kyytiä - ikuisiahan ne eivät ole.

    Omat työkalukuvat laitoin kuularenkaan(kehto missä kuulat köllöttelevät) hellää irrotusta varten.
    Siis alumiininen kuulalaakerin liukupinta, oletko tosissasi?

  13. #1063
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Katin kontit on alumiinia, laakerikuppi on terästä ja prässätty mielestäni pysyvästi navan runkoon kiinni. Siksihän pitää olla huolellinen ja pitää navat oikeissa kiereyksissään jolloin noilla ajaa pitkään. Ainakin halvemmilla...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  14. #1064
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Halvoissa on prässätty suoraan navan runkoon, mutta tässä tapauksessa näyttäisi olevan muovia navan rungon ja laakerikupin välissä (tai ainakin laakerikupin alla). Pystyisikö sitä muoviholkkia mitenkään naputtelemaan irti toisesta päästä? Entäs jos työntäisi terävä meisseli kupin ja muoviholkin väliin?

  15. #1065
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle...parison-en.svg

    Tuossa ois lisää rakenteesta... en oo tosissani ealex , oikeessa oot, ei saa oikoa vaan pitää olla tarkka. Arctic biker jo tarkensi mutta pannaan varmemman vakuudeksi kaikille kuva.

  16. #1066
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Tämä alkaa mennä nyt offtopiciksi. Aikaisemmin väiteltiin XT-napojen laadusta, josta sitten tämä oma kokemukseni niiden lyhyestä käyttöiästä tuli esitettyä. Omassa käytössä 475-sarjalainen halpisnapa on kestänyt monta kertaa pitempään, kuin XT-775. Samoin XT-756-napa on edelleen käytössä. Oli ennen tätä 775-napaa ja on edelleen. 775-napa on puhdistettu säännöllisesti, säilytetty aina lämpimässä ja saanut muutnekin parempaa kohtelua, kuin työmatkakäytössä olevat kiekot. Mutta, kun nyt mennään offtopicilla...

    Kiekko on edelleen tallissa laakerit avattuna. Seuraavaksi ajattelin irroittaa vapaarattaan. Haaveissa on, että se muoviholkki navan sisältä irtoaisi helposti. Sen jälkeen kupin voisi ehkä naputella irti. Jos ei, niin tuttavapiirin hallussa on todennäköisesti sopivia ullosvetäjiä. On myös mahdolista, että muoviholkkiin voisi tehdä sellaisia koloja, jotka eivät haittaisi toiminnallisesti, mutta mahdollistaisivat kupin ulos ottamisen.

    Kovin vakavasti en tähän projektiin suhtaudu, sillä kiekko on ollut korjausta odottamassa jo pari vuotta. Jos sen saisi korjattua, niin ehkä sille jotain käyttöä löytyisi. Joskus korjausprojektit on viihdettä ihan vain siksi, että jotain saa korjattua.

  17. #1067
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti troh Katso viesti
    Kovin vakavasti en tähän projektiin suhtaudu, sillä kiekko on ollut korjausta odottamassa jo pari vuotta. Jos sen saisi korjattua, niin ehkä sille jotain käyttöä löytyisi. Joskus korjausprojektit on viihdettä ihan vain siksi, että jotain saa korjattua.
    Vilenin Sulo haluais ostaa tuon kiekon. Tekis siitä Emmille hulavanteen, ittelleen samppanjavispilöitä ja Juhanalle kaukoputken. Jos halvalla myyt ?

  18. #1068
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Kyllähän kiekkosetti tullee myyntiin jossain muodossa, koska aion seurata nykymuotia ja myydä nykyisen 26" fillarin sitten kun korvaaja on käytössä. Kun nyt sain kuitenkin laakerikartion irti, niin korjaan laakerin. Jos lasketaan varaosanavan hinta ja rahti Kajaaniin, luulen Vilenin hymyn hyytyvän.

    Ylemmässä viestissä on kuva laakerikartiosta ja sen takana olevasta muoviholkista. Holkki on semmoisen leveän lankarullan muotoinen kappale, enkä ole ollenkaan varma koko osan tarpeellisuudesta. Laakeria ei voi prässätä liian syvään, koska alumiinissa on kynnys kupin takareunan kohdalla. Toisessa päässä holkkia on vapaarattaan "spline"-kiinnike. Toisin sanoen, muoviholkki vaurioituu irroituksessa. Ymmärrän, että yleensä korjauksesta ei saisi jäädä osia yli.

  19. #1069
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    XT navan korjauksessa ei kuitenkaan pääse ikinä mitään vahinkoa tapahtumaan, se tapahtui jo valmistaessa.
    (kuten jo aikaisemmin totesin, tämä on vain minun mielipiteeni )

  20. #1070
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Miten "viimeiset pirkkalaiset" suhtautuun tuohon MAVIC CROSSONE -kiekkoon ? Sopiiko sitä ehdottaa budjettikiekoksi, jos joku kyselee ?

    Sealed cartridge bearings löytyy sieltä "laakeriosastolta" näissä vermeissä.
    Aapo Jäykkäperä muokkasi tätä : 15.11.2014 at 21.55 Syy: Mielikuva KUMMELIsta

  21. #1071
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Mavicit kestävät. Kehät soveltuvat sisärenkaattomuuteen vaikka ovatkin kapeita nykymuotiin verraten.
    Hinta-laatu etenkin edullisemmissa tuotteissa hyvinkin kohdallaan. Jatkoon.
    Memento mori

  22. #1072
    Hirveät eepokset kartioita, holkkeja, lyömistä, ulosvetäjiä ja puuhaa. Osaisiko joku tiivistää kolmeen sanaan, miksi? Kun kuitenkin DT 240 on keksitty?

  23. #1073
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aapo Jäykkäperä Katso viesti
    Miten "viimeiset pirkkalaiset" suhtautuun tuohon MAVIC CROSSONE -kiekkoon ? Sopiiko sitä ehdottaa budjettikiekoksi, jos joku kyselee ?

    Sealed cartridge bearings löytyy sieltä "laakeriosastolta" näissä vermeissä.
    Crossone lienee jopa huonompi kuin crossride. Saat multa crossridet kuuluneilla laakereilla niin halvalla että voi vituttaa, jos tuut hakemaan Helsingistä.

    Jo kolmas mavicin setti joka on osoittautunut huonoksi. Ei enää kiitos.

  24. #1074
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    92
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Hirveät eepokset kartioita, holkkeja, lyömistä, ulosvetäjiä ja puuhaa. Osaisiko joku tiivistää kolmeen sanaan, miksi? Kun kuitenkin DT 240 on keksitty?
    1. Budjetti
    2. Kiekkosetti
    3. 200€

  25. #1075
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    *nips*

    Jo kolmas mavicin setti joka on osoittautunut huonoksi. Ei enää kiitos.
    Jahas. Itse olen kahden kiekkosetin kokemuksella taas ollut tyytyväinen. Toinen setti kesti melkein kymmenen vuotta työmatka-ajoa. Mitä nyt laakereita sai vähän huoltaa. Toinen on vielä käytössä siirryttyään kahden maastoajovuoden jälkeen kaupunkipyörään. Tosin en aja lujaa enkä hirveitä kilometrimääriä.
    Memento mori

  26. #1076
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    600km ajettu DT:n vapaaratas on alkanut rallattamaan erikoisesti. Ääni aaltoilee kovan ja hiljaisen välillä häiritsevästi, eli jotain häikkää on.

    Onkohan voitelu ihan kunnossa, vai peräti jotain hajoamassa? Ilmeisesti vapaaratasrunko irtoaa, kun ottaa takapakan ja akselin irti.
    Navan tarkkaa mallia en osaa sanoa, kun pyörän valmistaja on nimennyt kiekot uudelleen (DT CSW MA 3.9). Vahva veikkaus on DT 350, läpiakselilla ja 11 lehtisellä takapakalla.

  27. #1077
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kaatuilija Katso viesti
    600km ajettu DT:n vapaaratas on alkanut rallattamaan erikoisesti. Ääni aaltoilee kovan ja hiljaisen välillä häiritsevästi, eli jotain häikkää on.

    Onkohan voitelu ihan kunnossa, vai peräti jotain hajoamassa? Ilmeisesti vapaaratasrunko irtoaa, kun ottaa takapakan ja akselin irti.
    Navan tarkkaa mallia en osaa sanoa, kun pyörän valmistaja on nimennyt kiekot uudelleen (DT CSW MA 3.9). Vahva veikkaus on DT 350, läpiakselilla ja 11 lehtisellä takapakalla.
    Niinkuin kaikki DT:t tekee? Joku malli voimakkaammin, joku vähän vähemmän voimakkaasti:

  28. #1078
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    398
    Kappas, hyvä juttu.
    Onneksi en kerennyt purkaa. Jännä, että en aikaisemmin ole kiinnittänyt tuohon huomiota. Muut vapaarattaat pitäneet tasaista raksutusta

  29. #1079
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Troh:

    Minä lähtisin antamaan navalle suoraan aika karusti lämpöä (kaasua, sähköuunia, kuumailmapistoolia, induktiokuumenin tietty paras). Riittävän isolla lämpötiloilla kartio saattaa jopa tipahtaa liki itsestään. Samalla tietysti menetetään mahdolliset lämpökäsittelyt alumiinista. Elektroniikan tuntijana sinulla löytynee kylmäspraytakin suoraan jo varastosta.

    Ja jos oikein härskiksi alkaa niin ostat sen varaosanavan ja laitat laikkakoneella tai vastaavalla navan palasiksi että saat:
    a. tutkittua tarkan rakenteen navalle
    b. laakerin ulkokoolinkin pois

    Ja luonnollisestihan nyt on laakerin vierintäkehästä kyse eikä liukupinnasta, kuten täällä oli mainittu
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  30. #1080
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Itsok: Ulkokooli on irrallaan. Se muovinen holkki navan sisältä vaurioitui. Varaosa-napa on jo matkalla germaaniasta tänne. Vapaarattaallekin löytynee ottaja ja loput osat voi käyttää vaikka jonohkin taideprojektiin. Fillarissa on alla DT:n kiekot, mutta asennus-ilon takia korjaan myös tämän Shimano-setin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •