ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 193 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 93 143 183 191 192 193 194 195 203 243 293 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.761 - 5.790 / 15291

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Heh, vilkkusota käynnissä monella rintamalla...

Olen linkannut tämän muistaakaseni aiemminkin, mutta eri yhteydessä:

http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/

"Recognise the risk of being in a saccade. High contrast clothing and lights help. In particular, flashing LED’s (front and rear) are especially effective for cyclists as they create contrast and the on-off flashing attracts the peripheral vision in the same manner that movement does. There’s nothing wrong with leaving these on during the day."

En ehdottomasti lähde kiistämään vilkkuvan valon parempaa huomioarvoa *joissain tilanteissa*, mutta tässäkin on ehkä syytä kysyä onko jutun kirjoittaja todella tarkoittanut näitä superkirkkaita monsterivaloja vai ainoastaan ns. tavallisia valoja. En kiistä ettenkö silti pitäisi myös jälkimmäisiä typerinä ja joissain vilkkumoodeissa jopa ärsyttävinä, mutta koska ne eivät vaikeuta minun ajamistani tai havainnointiani, en niistä valita.

Saksassa on, kuten hyvin tiedetään, tiukat määräykset siitä millainen hyväksytyn etulampun valokiila saa olla eikä se myöskään saa olla vilkkuva. Takavalo sitä vastoin voi olla vilkkuva, mutta valovoiman maksimi on tällöin yksi kandela. En tässäkään kannata lisää lainsäädäntöä Suomeenkin, mutta toivoisin kyllä valojen käyttäjiltä parempaa perehtymistä lamppujensa ominaisuuksiin ja suurempaa huomaivaisuutta kanssaihmisiä kohtaan.

PS Ikuisena optimistina olen ollut alkaneena pimeänä kautena ollut huomaavinani että dorkavalokuskit ovat harventuneet vuoden parin takaisesta - tai he ovat oppineet käyttämään valojaan.

PPS Annetaan tasapuolisuuden nimissä vielä puheenvuoro superkirkkaiden vilkkutakavalojen vannoutuneella kannattajalle: http://bikinginla.com/2013/03/24/gue...-day-or-night/ (Kommenteista löytyy sitten myös vastaväitteitä...)
    kuovipolku muokkasi tätä : 07.11.2014 at 21.27

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pölhis Katso viesti
    Heh aika yleinen harhaluulo, että vilkkuvalo jotenkin auttaisi huomaaamaan pyöräilijän paremmin
    Sen kummemmin ottamatta kanttaa vilkkuihin tai vilkkumattomuuksiin, mutta: - Mist tiät?

Moottoripyöräilijät on vääntäny- vähän keskenään, vähän muidenkin kanssa- vuosia, pitäisikö käyttää päivällä ajaessa pitkiä valoja. Jonkinlainen loppuvälitulema (ainakin omassa mielessä, joka ei ole varsinaisesti motoristimieli, ainakaan enään aikoihin) jopa alan toimittajien mielestä on, että jos ärsyttää ulkopuolisia, on luultavaa, ja jopa todennäköistä, että näyt, joka on tarkoituskin. Ja se on koko homman pointti. Liittyneekö, tai tukeneeko vilkkuvaloja fillarilla käyttäviin mitenkään, on aivan epäselvää. Ainoostaan yksi näkökulma....
    onks pakko, jos ei haluu

Heh aika yleinen harhaluulo, että vilkkuvalo jotenkin auttaisi huomaaamaan pyöräilijän paremmin
    Onko sinulla esittää jokin lähde väitteesi tueksi? Onko hälytysajoneuvojen ja työkoneiden vilkkuvan valon merkitys samaan tapaan yleinen harhaluulo?

Itse olen sitä mieltä, että pyöräilijä jolla on vilkkuva valo näkyy paremmin kuin pyöräilijä jolla ei ole valoa ollenkaan. Jospa siis ensin jahdattaisiin niitä ninjoja joilla ei ole valoja lainkaan?

- Tomi

Hmmm.
    Kun hissukseen lilluttelee kippurasarvisella kiiltopinkillä kotimatkan aluksi menemään sillai kevyestipyöritellen ja kroppaa lämmitellen niin eikös joku prkl rämisevälokarisella bihridillä tallova kotimatkatemmpotampio räyhytä menemään bussipysäkille taapertavien jalankulkijoitten välistä kaikkien hihojaraapien. Vattu että on kiva yrittää paikkaa phillaristien mainetta tommottisen p33lon urakkatampioinnin jälkeen.
    Ja se stn ohjus vielä riehui sillä Mäkelänkadun kelvin jalankulkijapuolella.....

Mistä hatusta näitä xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx riittää?
    *syvästihuokaa*
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Kokemushistoriani perusteella auttaa. En halua kuolla, eli vilkun vaikka sitä ei perinnepyöräilijät aina ymmärräkään...

Nurmijärven kunta on avannut pelin kylvämällä koko Klaukkalantien klv:n täyteen oikein mukavaa terävän tuntuista sepeliä. Talven tuska alkakoon. Kiitän ja kumarran!
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Eiköhän meillä ole kuitenkin asiat aika hyvällä tolalla. Strobovaloille on kyllä ihan tarvetta siellä missä niitä oikeasti tarvitaan. KLV-Lontoolaisittain on 60cm leveä punainen tuplaviiva. Työmatkapyöräilijöitä kuolee keskimäärin 14 kpl vuodessa. Joutuminen kuolleeseen kulmaan on arkipäivää.
    Vastustan tyranniaa viimeiseen asti
    Ei lähde saatana Moskovasta, njet

Vaikka kuovi moitti niin tommoisen rullaavan näytön koin lisätakavalona oikein näkyväksi 6-tien lumisateessa. Siinä kun mietin jottako siirryn bussin kyytiin niin aika kaukana kävin katsomassa oisko tuo häirihtevä näin autokuskinkin silmin. Teillä pääkaupunkiseudun kuskeilla toki omat ongelmat.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Eiköhän meillä ole kuitenkin asiat aika hyvällä tolalla. Strobovaloille on kyllä ihan tarvetta siellä missä niitä oikeasti tarvitaan. KLV-Lontoolaisittain on 60cm leveä punainen tuplaviiva. Työmatkapyöräilijöitä kuolee keskimäärin 14 kpl vuodessa. Joutuminen kuolleeseen kulmaan on arkipäivää.
    Eräiden tällä palstalla kirjoittelevien mukaan Lontoossa tulisi kuolla satoja ellei tuhansia ihmisiä noiden villkuvien valojen aiheuttamaan migreeniin ja epilepsiakohtauksiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Jaa. Minulla tänään sekä takana että edessä vilkkui, ei kuitenkaan tehokkaasti. Minikokoisilla nappiparistovilkuilla mentiin. Osa matkaa vielä keulilla Magicshinen puoliteho lisänä, normivalona kuitenkin.

Enkä kadu yhtään Kokemusteni perusteella risteyksissä pitää fillaristilta löytyä valoissa sekä välkettä että tehoa...
    Oikeen tehokas vilkkutakavalo pitkän pitkä suora ja vesisade ja itse auton ratissa saa aikaiseksi vimman lahdata takavalo vaikkapa ajamalla autolla yli. Ei se sen ärsyttävämpi keksintö ole. Onneksi joku oli saanut sakot vilkkuvasta takavalosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Oikeen tehokas vilkkutakavalo pitkän pitkä suora ja vesisade ja itse auton ratissa saa aikaiseksi vimman lahdata takavalo vaikkapa ajamalla autolla yli. Ei se sen ärsyttävämpi keksintö ole. Onneksi joku oli saanut sakot vilkkuvasta takavalosta.
    Autojen vilkut ovat usein led-valoja ja eihän sellaisia uskalla käyttää enää risteyksissä. Joku voisi pahoittaa mielen sekä tulla pahoinpitelemään. Myös ohitustilanteessa on parempi olla käyttämättä vilkkua, koska toisen osapuolen migreeni voi aiheuttaa onnettomuuden. Poliisien sinisestä vilkkuvalosta pitääkin heti valittaa Päivi Räsäselle.

Itse asiaan. Minun pyörälenkki muuttui vaikeaksi, kun maantiepyörän takarengas puhkesi. Normaalisti sisärenkaan vaihto on helppoa, mutta tällä kertaa co2-pumppu aiheutti hieman päänvaivaa. Pumpusta oli kadonnut tiiviste ja hiilidioksiidikapselin sisältö suhahti taivaan tuuliin. Askartelin vanhasta sisäkumista uuden tiivisteen ja onnistuin tyhjentämään toisen varakapselin melkein kokonaan sisärenkaaseen. Paine riitti kotiin pääsemiseen, mutta nyt pitäisi etsiä jostain uusi tiivisterengas.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kalasatu Katso viesti
    Autojen vilkut ovat usein led-valoja ja eihän sellaisia uskalla käyttää enää risteyksissä. Joku voisi pahoittaa mielen sekä tulla pahoinpitelemään. Myös ohitustilanteessa on parempi olla käyttämättä vilkkua, koska toisen osapuolen migreeni voi aiheuttaa onnettomuuden. Poliisien sinisestä vilkkuvalosta pitääkin heti valittaa Päivi Räsäselle.
    Mainio esimerkki keskustelutyylistä jossa argumentoinnin perussäännöt heitetään romukoppaan ja keskitytään oikein huolella pelkkiin olkiukkoihin. Koska purkauksellesi on oma triidikin niin jatkot siellä.

6x^Tuo Lontoon video toi tällaisen esiin: http://www.youtube.com/watch?v=O0wbZu4QVok
    On aikalailla huimaa työmatkatempoilua. Malttoi kuitenkin ainakin yksiin punaisiin pysähtyä, kun poikittaisliikenne risteyksessä pakotti.
    onks pakko, jos ei haluu

Ei ihme jos joillakin on antipatioita pyöräilijöitä kohtaan...

Tänään illalla tuli kaksi röyhkeää pikkupoikaa (arviolta ehkä 12v) vastaan Turuntien kevyenliikenteen väyläl. Nään jo kauempaa, että kävelevät vastaan keskellä tietä ja totean että mahdun hyvin omaa linjaa oikeassa laidassa sivuuttaa ne. Sitten vähän ennen kohtaamista pojat siirtyvätkin omaan vasempaan reunaansa eli suoraan mua päin. Oon sillon jo niin lähellä, että äkkikoukkaus vasemmalle ei enää tunnu hyvältä ratkaisulta. Jättivät armollisesti kuitenki justjust pyöränmentävän raon siihen.

Ei ollut kevlillä. Pari tuntia sitten ajoin Helsingin Etelä-Haagasta Pohjois-Haagaan.

Ensimmäiseksi Tunnelitiellä Siwan kohdalla (Street view) auto ohitti puolen metrin etäisyydeltä minut kuvassa näkyvässä mutkassa. Tottakai vastaan tuli samaan aikaan toinen auto, jonka takia minut ohittanut auto kiilasi eteeni.

Melkein heti perään tasa-arvoisessa risteyksessä (Street view) vasemmalta tullut ja vasemmalle kääntynyt auto ei väistänyt minua. Kuskina oli nuori nainen, joka ei katsonut ollenkaan oikealle (minun suuntaani) tullessaan risteykseen. Olin jo risteyksessä kun nainen lähti kääntymään vasemmalle. Meinasi siis ajaa kylkeen. Heilautin sitten kättä ilmaan kuskin peiliä kohti.

Oli pimeää, mutta minulla oli etu- ja takavalot päällä + huomiovihreän värinen takki yllä. Kyseessä siis pelkkää välinpitämättömyyttä.

Snow, tuon vastaavan ikäset poejjat on kanssa omalla työmatkalla muutamaan otteeseen ollut vaivaksi. 4-5 hengen joukko kävelee koko kevlin leveydeltä, eikä mitään liikettä väistämiseen, vaikka näkyvyys sen useempi sata metriä. Onha se aika kurkoo olla teiden kingi tuossa iässä...

^Mie oon aina tollasis tilanteis ajanu surutta omaa linjaa ja juuri jarruttelematta. Kyllä ne nassikat viimestään metriä ennen on eestä lähteny. Chicken ride. Pitää vaa vauhdin riittävänä nii pelote vaikute on parempi.
    I don't want to break these chains

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    6x^Tuo Lontoon video toi tällaisen esiin: http://www.youtube.com/watch?v=O0wbZu4QVok
    On aikalailla huimaa työmatkatempoilua. Malttoi kuitenkin ainakin yksiin punaisiin pysähtyä, kun poikittaisliikenne risteyksessä pakotti.
    Aika paha.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti higgins Katso viesti
    Kokemushistoriani perusteella auttaa.
    Siis aina autoillessasi olet nähnyt pyöräsi vilkkuvalot paremmin ?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Niin siis itseasiassa nämä ovatkin diodilamput, eivät ledit. Ja vilkkuvat melko pehmeästi

http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorailyt...080740_1_style

Onko nuo sellaiset valoa säteilevät diodit

Light emitting diodes vai ihan tavalliset diodit - hm?

Semmottis vitutusta tänään että Kalevan Prisman kohdalla kaivinkone keskellä kelviä ja reitti siis poikki, mitään varoitusta asiasta ei tietenkään ollut ajoissa jolloin olisi voinut myös ajoissa koukata Prisman parkkipaikan kautta. No tulihan siinä tietty hiukan extrakuntoilua kun sai vetää uparit parin kirosanan saattelemana, toki läskillä olisi voinut mennä hiukan uhittelemaankin mutta taitaa se vielä kaivinkoneelle jäädä toiseksi
    Make war, then love.

Kun lähdin kotoa liikkeelle Hakunilasta ja pääsin Jokiniementielle, niin alkoi tapahtua. Ensin pari nulikkaa ajelee toinen käsi taskussa ja toinen tupakassa, ja tietenkin rinnakkain ettei ohi pääse. Tietenkään mitään mielenkiintoa väistämiseen ei ollut. Tämän jälkeen kun aloin päästä vauhtiin, niin vastaantuleva mummo alkoikin kääntää omaa fillariaan mua päin, joten joutu tekemään äkkijarrutusta siinä kohti. En tiedä mikä kiinnitti kyseisen mummon huomion, kun katse oli jossain ihan muualla, kuin edessä päin, mutta ainakaan mitään järkevää syytä tuolle liikkeelle ei ollut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Onko sinulla esittää jokin lähde väitteesi tueksi? Onko hälytysajoneuvojen ja työkoneiden vilkkuvan valon merkitys samaan tapaan yleinen harhaluulo?

Itse olen sitä mieltä, että pyöräilijä jolla on vilkkuva valo näkyy paremmin kuin pyöräilijä jolla ei ole valoa ollenkaan. Jospa siis ensin jahdattaisiin niitä ninjoja joilla ei ole valoja lainkaan?

- Tomi
    Tarkoitin tasaisesti palava versus vilkkuva. Myös takavalo tulee muistaa -tänään juuri joku ääliö ajoi ilman takavaloa, kun olin autolla liikenteessä. Eikö jengi tajua, että takavalo on melkein tärkeämpi kuin etuvalo?

Minulla ei nyt valitettavasti ole esitää tuktkimuksia puolsesta tai vastaan. Itse havaitsen paremmin tasaisesti palavan valon, mutta voi se olla, että se menee 50/60 minkä kukin havaitsee parhaiten. Sen olen kyllä kuulluut, että pyöräilijä erottuu parhaiten, mikäli perinteisten lyhtyjen lisäksi ripustaa vilkkuvia valoja vaatteisiin (lähteenä Tanskan rekkakuskien liitto), joten joulun jälkeen, kun niitä saa halvalla, taidan sännätä Anttilaan hakemaan patterilla toimivan jouluvaloketjun. Jos vielä löytäisin sellaisen, joka soitaa joululauluja, olisin sekä turvallinen että onnellinen...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Onko nuo sellaiset valoa säteilevät diodit
    Ei, vaan kyseessä on "Diodisetti narujärjestelmällä"... Niillä korvataan suuret koreilevat lamput.

Diodisetti on täydellinen sinulle, joka et halua suuria, koreilevia lamppuja pyörääsi, vaan lamppuja, jotka ovat erittäin helposti irrotettavissa ja asennettavissa tarpeen mukaan. Narujärjestelmän ansiosta lamput voi kiinnittää nopeasti ja helposti mihin tahansa kohtaan pyörässä.

Tarkoitin tasaisesti palava versus vilkkuva.
    Tietyistä syistä hälytysajoneuvoilla ovat molemmat käytössä hälytysajossa, jotkut saattavat vain unohtaa tohkeissaan vilkuttaessaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •